Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Moet het even kwijt hoor :mdr:

Wij moesten noodgedwongen het huis uit voor 2 weken wegens renovatie van het huis. Dat betekende dat mijn konijntjes dus ook weg moesten, maar ik kon ze niet meenemen, de hokken zijn niet verplaatsbaar. Dus moesten ze naar een konijnenopvang. Vorige keer, anderhalf jaar geleden heb ik ze er ook naar toe gebracht, is allemaal goed gegaan.

Nou, toen ik ze 2 weken geleden er naar toe bracht begon ze gelijk al over dat ik ze echt een water moest geven uit waterbakken en hoe slecht dat wel niet was en dat ze ook wel wist waar dat van Sjors vandaan komt. (hij heeft last van veel drinken en plassen maar er is niks gekomen uit röntgenfoto, bloed en urineonderzoek).

Beetje zelfde verhaal als vorige keer vwb water, dus zag dat al aankomen. Maar ze begon echt niet aan bakjes. Heb dr toch even gezegd dat ze toch water moeten hebben, dus ze zou eerst flesjes proberen, mocht dat niet goed gaan alsnog bakjes.. En toen over het voer, de vorige keer had ik doorgegeven dat ze science selective kregen, dit stond nu nog steeds in de factuur die ik kreeg. Het viel me de vorige keer al op dat ik niks extra hoefde te betalen terwijl ss toch een stuk duurder is als bijv gemengd voer. Maar nu deed ze wel ineens moeilijk en zei ik geef wel zolang de voorraad strekt anders krijgen ze gewoon biks. De dag daarna heb ik gebeld dat ik toch echt wil dat ze ss krijgen, desnoods betaal ik wel wat meer. want al andere omgeving, geen groenvoer en dan zeker ook nog ander krachtvoer? Da's een beetje teveel.. Nouja ze zou dat dan wel geven... waarna ze op het laatst nog zei zolang er nog is... Ik was de dag ervoor ook al geschrokken van de hokjes. De vorige keer zaten ze in een 2x zo groot hok, dit was echt dat ze 2 pasjes konden zetten, zo'n vierkant mini hok...

Gelukkig leefden ze nog toen ik ze op ging halen. :mdr: Thuis aangekomen (afgelopen vrijdag) is alles goed gegaan. Vanochtend ging ik weer met ze trainen en dat ging gewoon goed, net alsof ik ze gisteren nog getraind had.

Maarr toen ging ik Sil eens aaien en het viel me meteen op dat ze erg dun was, voelde direct haar botten en ribben. Ik kan het zelfs zien dat ze ingevallen is... Er zit geen vetje meer op. Nu is ze altijd al niet dik geweest maar heb haar toch op de weegschaal gezet. En ja hoor, ik had het niet verkeerd ze is 0,4 kilo afgevallen! Dat is dus bijna een halve kilo. Van 2,3 naar 1,9... Ik vind het wel wat vreemd, je zou verwachten dat ze juist aangekomen zouden zijn, ze krijgen daar best wat krachtvoer en zitten de hele dag stil...

Zou het dan echt komen doordat ze geen groenvoer krijgen? De anderen zijn ook wel wat afgevallen, maar dat is minimaal zo'n 0,1.

Ik baal er wel van, vind het ontzettend moeilijk om mijn konijnen uit handen te geven en heb slechte ervaringen met andere mensen die voor ze zorgen, dus dit leek me een oplossing, naar een konijnenopvang waar mensen met verstand ze goed kunnen verzorgen en meteen door hebben als er iets mankeert. Maar dit gedoe werkt wel op mijn vertrouwen...

Ze leven nog en ze zijn niet qua gedrag verandert, (hoewel ik Tijs erg down vond toen ik daar aankwam, maar das niet zo gek 2 weken in zo'n klein hokje, hij is nu alweer opgebloeid) is het toch niet zoals ik het zou willen en moet het even van me afschrijven. :$

aangepast door saskiaa
Geplaatst:

he wat vervelend zeg, ik ga binnenkort ook een week op vakantie, een vriendin van mij komt een week voor de konijnen zorgen (ze komt hier in huis, woont op kamers en is blij om een week in een appartement te kunnen zitten) en ik heb 2 vriendinnen standby staan voor als er iets is, maar ik ben toch wat huiverig, omdat ik natuurlijk denk dat ze nooit zo goed verzorgd gaan worden als door mij. Maar van een opvang verwacht je al helemaaaaal goede verzorging! Je betaalt er nota bene nog voor ook! En 0.4kg is echt heel veel! Maar het kan niet komen van geen groenvoer, want daar worden ze niet dik van, behalve als ze normaal veel wortels krijgen ofzo.. Gelukkig zijn ze weer lekker thuis en kunnen ze weer bijkomen, maar jeetje ja, waar breng je je beestjes de volgende keer dan heen..

Geplaatst:

Ow dat lijkt me echt moeilijk, weten dat ze geen groenvoer krijgen en ook andere brokken en water ineens uit een flesje zullen moeten drinken en in een klein hokje zitten. Ik zou al die dingen niet willen voor mijn konijnen, ook al is het tijdelijk.

Ik zou eens rond gaan kijken voor een ander pension, mocht het in de toekomst weer nodig zijn. Desnoods dan maar ver weg, maar wel met goede verzorging.

Geplaatst:

Ik moet zeggen dat ik er geen goed woord voor over heb hoe ze bij deze opvang met jou en je konijnen zijn omgegaan.

Ik had mijn konijnen er niet achter gelaten. Ik heb eerlijk gezegd ook sterk mijn twijfels bij de deskundigheid van dit pension.

Je kan niet zomaar andere brokken gaan voeren. Daarnaast alleen drinken uit een fles willen geven, de veel te kleine hokjes, geen groenvoer... Dat zijn wel heel veel veranderingen in 1 keer, wat mij behoorlijk stressvol lijkt voor konijnen. Alsof een verandering van omgeving nog niet stressvol genoeg is. Ik vind het eerlijk gezegd geen wonder dat 1 van je konijnen bijna een halve kilo is afgevallen. Kan je geen klacht in dienen?

Geplaatst:

Ik had ze daar, denk ik, niet eens achter gelaten.

Zelf laat ik eigenaren vooraf een hele vragenlijst invullen zodat er zo min mogelijk veranderd als ze hier zijn en ik zoveel mogelijk weet wat normaal is voor hun konijn(en). Water uit een bakje slecht??? Raar...

Voordat je verkeerde conclusies gaat trekken (ze kan ook een ziekte onder de leden hebben bv) zou ik eerst eens vragen of ze wel goed hebben gegeten toen ze daar waren, want ik kan me voorstellen dat ze minder hebben gegeten omdat ze alleen maar in een hokje hebben gezeten.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties.

Ik heb gevraagd hoe het is gegaan, maar het was goed gegaan en ze kwamen bijna het hok uitzetten bij het voeren om te kijken of ze toch echt wel voer kregen. Dit geloofde ik ook wel. Toen ik ze bij haar had gebracht begonnen ze direct met hooi eten, echt in 1 minuut. Dus ik ben niet zo bang dat ze zelf niet gingen eten. Ook bij thuiskomst gingen ze direct eten en na een uurtje wilde ik ze brok geven en zaten ze alweer netjes op de plek waar ik ze altijd hun brok geef.. Dus qua stress denk ik dat het opzich wel meegevallen is, alleen wel heel veel veranderingen ja..

Geplaatst:

Wat betreft waterbakken zei ze dat dat een bron voor bacterien was, dat er vliegen landen, heel onhygienisch is en ze er ziek van worden... Ik heb na de vorige keer hier een topic daar nog over geopend maar hier werd inderdaad gezegd dat dat heel erg meevalt dus heb het bij bakken gehouden. Vind het ook zo sneu als ze zo moeten zuigen voor 1 druppeltje water. Fire mijn vorige konijn accepteerde een drinkfles niet eens, sloeg met z'n poten het tuutje er altijd af en trok eraan... Voor brok mogen ze best moeite doen, maar voor water niet vind ik..

Geplaatst:

Nee dat vind ik ook, als ze geen troep in het water gooien en je ververst de bakjes iedere dag en spoelt ze dagelijks af en je zet ze af en toe in de afwasmachine dan zie ik niet in waarom het onhygiënisch is. Het zou mooi zijn als vliegen in het water landen dan zette ik mooi een paar kleine bakjes water rond de ren, was dat ook opgelost. Ik heb werkelijk nog nooit een vlieg in de waterbakjes zien drijven, en in de zomer zitten er hier écht heel veel vliegen.

Zo lang ze netjes zijn met hun water (en dat is bij mij nooit anders geweest, zowel binnen als buiten nooit een probleem mee gehad) zie ik echt niet in waarom ze er ziek van zouden worden. Zo'n flesje lijkt me eerder een bron van bacteriën, met zo'n tuitje wat niet goed schoon te maken is en dat gelebber aan het balletje.

Geplaatst:

Wat vervelend, zo'n thuiskomst!

En dat water dat lekker in zo'n plastic flesje aan het broeien is? :P Hier hebben ze nog maar 1 beest vermoordt met hun waterbakje, een zilvervisje. Heb ze natuurlijk direct een schoon bakje gegeven. Verder zou ik ook niet kunnen bedenken wat er nou viezer aan zou zijn. Het is juist zo makkelijk af te wassen!

Geplaatst:

Ik vind ronduit belachelijk.. Een konijn krijgt wat zijn baasje wil dat hij/zij krijgt (zowel wat betreft water als wat betreft eten) tenzij ik merk dat dat echt fout gaat. En ik sta niet te juichen als men aangeeft dat het konijn uit een bakje drinkt, maar als een konijn een bakje gewend is dan krijgt hij een bakje. Ik ben zelf niet echt fan van bakjes omdat er sneller rommel in komt, meer kans dat het omvalt en noem maar op, maar dan moet ik het maar wat vaker checken/verschonen. ;) Ik hang daarnaast ook altijd wel een fles aan het hok, maar dat is voor de zekerheid.

Geplaatst:

hm oke.. ja ik wist ook niet wat 'gewoon' is. En omdat het de vorige keer allemaal zo goed ging..

Ik weet ook niet meer goed hoe het de volgende keer moet.. Ik hoop dat er gewoon geen volgende keer komt ofzo

Weet het gwn ff niet meer. Dit was al 3 kwartier rijden en nog veel langer is ook weer stressvoller..

Ja ik snap ook wel als je een bakje in een hok met stro of zaagsel zet dat er snel rotzooi in komt maar mijn konijnen hebben onder een deel met tegels en daar staat een grote stalen waterbak in.. Dus dat is dan wat anders, je kunt natuurlijk geen grote waterbak zetten in een klein hokje waardoor die bak al een kwart hok in neemt... Dat snap ik wel, maar dat is gelukkig ook goed gekomen, ze kenden het flesje gelukkig nog.

Geplaatst: (aangepast)

In principe zitten de konijnen hier in ruime rennen dus dat is voor mij het probleem niet. Maar de meeste konijnen maken er toch een potje van, haren die er aan blijven kleven en zo, een keutel die er in rolt, hooi dat ze er in gooien. Dat is niet perse slecht voor de konijnen maar ik vind het gewoon vies. Moet ook zeggen dat ik bij de meeste hokken niet zo'n standaard flesje heb maar met een ander soort tuitje, vinden ze prettiger drinken. Maar dat maakt allemaal niet uit: Als een konijn gewend is uit een bak te drinken (of als het een gedumpt konijn is waarvan ik het niet weet) dan krijgt ie een bak. Klaar uit. En dat geldt niet alleen voor bakje/flesje maar ook voor andere dingen, als het binnen mijn kunnen ligt dan zorg ik er voor dat het net zo is als ze thuis gewend zijn. Sommige dingen zijn natuurlijk onmogelijk maar je komt vaak al een heel end met kleine dingetjes..

Wel vervelend voor je, hoop dat je een andere oplossing kunt vinden mocht het nog weer nodig zijn.

aangepast door Dollie
Geplaatst:

Wat ik me wel bedacht heb, bij mij krijgen ze 2x per dag brok, 2x per dag hooi, en nog een keer groenvoer. Daar kregen ze maar 1x per dag brok+hooi.. Vond dat ook al minder mja niks aan te veranderen.

Sil hoe ze er nu uitziet.

DSC_0873.jpg

DSC_0868.jpg

DSC_0891.jpg

Een konijn hoort rond te zijn niet hoekig :erf:

en Sjors, maar die was al wel wat te dun alleen lijkt nu helemaal niks meer van over.. :$

DSC_0907.jpg

DSC_0897.jpg

Geplaatst:

Ik heb alleen het begin gelezen.. mijn hemel, wat een bitches, sorry hoor, maar ik vind dit echt super slecht. Tuurlijk er is wat te zeggen voor het waterbakje, omdat ze daar in een kleine ruimte geven is de kas dat plas en poep in die bakjes komt veel groter dan bij jou, dus opzich snap ik dat ze dan kiezen voor flesjes en hopen dan dat ze het goed in te gaten houden, maar als ze groen gewend zijn is het al een 'aanslag' dat ze geen groen krijgen en dan moeilijk doen over voer wat ze gewoon kunnen kopen en waar je voor betaald vind ik echt betreurenswaardig... een goede dierverzorger/pension/opvang zorgt er voor dat de dieren zo veel mogelijk behouden van wat ze gewend zijn en een goed pension zorgt er voor dat het eten er is waar je voor betaald en anders zouden ze kunnen aangeven dat je zelf wat mee kan nemen....

Dat afvallen kan met zo veel te maken hebben, misschien dat hij minder dan de rest heeft gegeten, en mogelijk gaven ze te weinig? Ik vraag me ook vaak af of ze op zulke plekken wel echt genoeg hooi geven, zeker in kleine hokjes. Mijn konijnen hebben 3 ruiven en 2 ballen anders is het binnen no time op (in het hok getrokken en overheen gepiest).

Succes iig met je zorgen kindje:( hoop dat het alleen aan voer ligt en niet aan allemaal andere dingen.

Geplaatst:

Mijn ventje heeft even meegelezen en denkt dat het echt door de opvang komt. Hij zegt dat sommige konijnen op 4 dagen tentoonstelling soms ook zoveel afgevallen zijn. Puur va andere voeding en stress.

Geplaatst:

Linea recta ander opvang zoeken. Jij betaald voor een goede verzorging van jouw dieren. Als dat betekend dat ze dan 2x daags moet voeren en groenvoer moet geven + een bakje water dan moet dat. Jij betaald daar tenslotte voor en anders gooien ze de prijs maar omhoog.

Je had het er over dat je een konijn had die veel dronk. Ja dat kan komen door een waterbakje, maar ook door een waterfles. Soms helpt het wel van methode te wisselen eens in de zoveel tijd voor ze. Zelf ben ik niet van de dierenwinkelflessen met zo'n ronde drinknippel. Je hebt tegenwoordig ook van die vierkante waterflessen met een staafje als nippel.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties.

dieroppas; Ja ec heb ik al van meerdere gehoord.. Maar hij heeft geen urinebrand meer en ik heb hem ook niet meer zien plassen dus ga nu eerst kijken of hij wilt aankomen, als dat niet lukt misschien eens naar de holistische DA of gewoon medicijnen voor ec bestellen.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Zo even een update. Ik voer de konijnen nu 1 a 2 keer per dag apart in krachtvoer. En gelukkig komen ze allebei langzaam wat aan. Het duurt lang, maar ze komen in ieder geval aan dus blijf nu zo doorgaan. :) Sjors lijkt ook helemaal beter te zijn, geen urinebrand meer, minder drinken en heb hem ook al heel lang niet meer zien plassen. Hem geef ik ook erwtenvlokken omdat ik gelezen had dat ze daarvan aankomen. Sil had ik geprobeerd... maar ze lust het niet.. Toen ik het uit mn hand nog wilde geven kauwde ze erop en spuugde het zo weer uit hahaha... Nog nooit gehad dat ze iets niet lust, maar dit dan net niet he. Hoe kiezen ze het toch uit.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .