Frenzy Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Na al een hele tijd hier alleen meegelezen te hebben, heb ik mij nu ook aangemeld.Ik heb op dit moment 2 franse hangoren. De ex ram komt bij een fokker vandaan en de voedster bij een dierengroothandel. Ze zat daar in een heel klein hok en was erg mager. Nu zitten ze samen in een grote ren met als ondergrond eerst gras. Alleen hebben ze dit gesloopt en is het nu bijna alleen nog aarde. Toen ik de voedster kocht, vond ik haar oren te lang voor haar lichaam maar, omdat ze zo mager was dachten we dat het daar aan lag. Hier kwam ze goed aan en maar, na een tijdje viel ze weer af. Gisteravond heb ik haar even binnen gezet om, te kijken of er iets was. Haar oren zijn nu nog langer geworden maar, zelf groeit ze niet erg hard. Ik heb haar oren opgemeten en van punt tot punt zijn ze nu al 48 cm. Ze loopt ook steeds op haar oren en op haar ene oor zitten kale plekken op het andere oor ligt zelfs een beetje open.Doordat ze buiten zitten sleept de helft van haar oor steeds door de aarde heen en gaan ze nog meer kapot. Ze is pas 5maanden dus volgens mij zijn haar oren gewoon veels te lang.Zou het misschien kunnen dat ze een kruising is tussen een engelse hangoor en franse hangoor? En heeft iemand misschien een idee wat ik nu het beste kan gebruiken als ondergrond?
Nicky_the Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Jonge konijnen hebben vaak op het eerste oog lange oren. Ze zeggen dan ook dat je aan de oren kunt zien hoe groot het konijn wordt.Maar als de oren beschadigen is dit natuurlijk niet goed. Mss kan je een haar helastiekje om de oren heen doen? Wel gewoon losjes, niet strak.
Frenzy Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2012 (aangepast) Nicky bedankt voor je reactie. Ik heb een elastiekje om haar oren gedaan ze, vind het totaal niet leuk maar ze slepen dan al een stuk minder over de grond. Ze haalt hem er alleen weer uit met haar poten.Maar is 48 cm van punt tot punt gemeten niet te lang voor een franse hangoor van 5 maanden? 5 oktober 2012 aangepast door Frenzy
Bootje10 Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Is het wel een franse hangoor? geen engelse hangoor?Ik weet niet hoelang ze moeten zijn, ik heb hier ook twee fransjes eentje van 3 maanden, die loopt ook vaak op haar oren, en eentje van 1 jaar die heeft dat niet meer.
Bootje10 Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Ik heb net even gekeken bij rasbeschrijving, en de oren mogen maximaal 45 cm zijn.Misschien is het een kruising?
Frenzy Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2012 Bij de dierengroothandel zeiden ze van wel. Maar vergeleken met mijn andere franse hangoor(8 mnd) zijn haar oren veel langer. Haar gezicht is iets spitser en ze is slanker. En ze komt steeds aan en valt vervolgens weer heel veel af. Naast haar hok zaten wel engelse hangoren die zagen er wel anders uit maar, ben nu wel een beetje bang dat ze misschien gekruisd is ermee. Tot de helft van haar oren zitten nu steeds onder de aarde en het stinkt. Dus eigenlijk zoek ik nu iets anders om als bodem te gebruiken.
Frenzy Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2012 Bootje daar zit ik inderdaad ook aan te denken. Heb ook geen idee tot wanneer de oren groeien want, als ze nog langer worden krijgt ze er alleen maar meer last van.
Domino Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Misschien is het een idee om een Engelse hangoor fokker te benaderen om te vragen hoe zij dat doen met die lappen van oren. Misschien hebben ze wel een handig foefje om ervoor te zorgen dat ze niet beschadigen. Ik vind het wel gaaf van die joekeloren, maar ze moeten er inderdaad geen last van hebben en ze bezeren. Dat is sneu. Hopelijk kom je tot een goede oplossing. Heel rigoreus ging door m'n hoofd, als niks helpt, misschien de dierenarts een plastische operatie laten doen zodat de stukken die steeds beschadigen niet meer kunnen beschadigen. Maar goed, dat zou ik als allerlaatste stap doen.
Aniek Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Een dierengroothandel, klinkt in mijn oren uberhaupt al niet lekker.Heb je geen foto van haar?
Frenzy Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2012 Domino, dat is wel een goed idee. Op internet las ik wel dat de meeste engelse hangoren binnen houden maar, dat is hier helaas geen optie. Heb haar net in bad gedaan om als het aarde van haar oren af te halen. Daarna heb ik de helft van de schuur afgezet met daarin een bench en de spullen. Aniek, klopt dat je beter niks bij een dierengroothandel kan kopen maar, ze was extreem mager en kon haar niet laten zitten. Helaas is ze nu bijna net zo mager als toen ik haar kocht :frown:
Frenzy Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2012 Hier een foto van de onderkant van oor, het gedeelte dat steeds over de grond sleept.
Domino Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Arm beest, lijkt me best pijnlijk! Hopelijk vind je een oplossing.
Aniek Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Ziet er niet lekker uit, maar heb je ook een foto van haar helemaal met haar oren hangend? Zodat we is kunnen kijken betreft verhaal franse/engelse hangoor?
Frenzy Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2012 Aniek zal zo even proberen een foto van haar helemaal te maken.Domino, ik denk ook dat ze er heel veel last van heeft. Het ergste vind ik nog dat ze zoveel blijft afvallen, het is gewoon eng om haar vast te houden.
Domino Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Eet ze wel goed dan? Want als ze niet goed eet zou ik denken aan pijn. Maar als ze wel goed eet zou ik eerder aan wormen denken. Zeker bij zo'n groothandel vandaan.
Frenzy Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2012 Ze krijgen Ā“s ochtends een bak SS en Ā“s avonds ook. Sneetjes brood dat ik eerst laat drogen en groenvoer.Voor de rest hebben ze altijd hooi. Het eten gaat altijd op en zodra ik de bakken vul komt zij ook meteen aanrennen en eten.Dus ga er wel vanuit dat zij voldoende eet, ook al zit ik er niet de hele tijd bij als ze eten.
Domino Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Zou ze dan misschien wormen kunnen hebben?
Frenzy Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2012 Ik zal zo even in het hok kijken of dat ze last heeft van wormen. Bij haar kont was het in ieder geval helemaal schoon.
Frenzy Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2012 Hier een foto, ze deed de ogen steeds dicht vanwege de flits maar dan zie je ook meteen hoe mager ze is.
Frenzy Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2012 Ik heb alle keutels nagekeken maar, geen wormen op te zien dus denk niet dat, dat het is. Waar het misschien wel mee te maken kan hebben is dat ik eerst nog een franse hangoor had.Een voedster van 1 jaar die in een aparte ren zat waarvan ik al het idee had dat zij daarvan gestresst werd.Ze zaten steeds te stampen naar elkaar. Die is van de week door iemand opgehaald.
HumpieDotje Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Wormen kan je ook beter na laten kijken bij de DA. Wormen kunnen erg klein zijn, dus die zie je niet zo met het blote oog.gewoon even wat (verse) ontlasting meenemen van haar naar de DA en die kan het dan direct testen op wormen.Door stress vallen konijnen af, maar echt niet ineens heel veel volgens mij. Ik zou gewoon even naar de DA gaan en haar helemaal laten checken, beter het zekere voor het onzekere.Het lijkt trouwens wel alsof ze nog moet groeien (ze is ook pas 5mnd natuurlijk). Dus ik denk dat het uiteindelijk mee zal vallen met de oren, maar nu een beschermingszalfje zou niet verkeerd zijn.
HumpieDotje Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Wormen kan je ook beter na laten kijken bij de DA. Wormen kunnen erg klein zijn, dus die zie je niet zo met het blote oog.gewoon even wat (verse) ontlasting meenemen van haar naar de DA en die kan het dan direct testen op wormen.Door stress vallen konijnen af, maar echt niet ineens heel veel volgens mij. Ik zou gewoon even naar de DA gaan en haar helemaal laten checken, beter het zekere voor het onzekere.Het lijkt trouwens wel alsof ze nog moet groeien (ze is ook pas 5mnd natuurlijk). Dus ik denk dat het uiteindelijk mee zal vallen met de oren, maar nu een beschermingszalfje zou niet verkeerd zijn.
Frenzy Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2012 Mosseltjes, oke ik dacht dat je het wel kon zien. Zal vanmiddag even naar de dierenarts bellen en een afspraak maken. Ik denk inderdaad wel dat ze nog aardig moet groeien want, ze is weinig gegroeid afgelopen tijd. Toen ik haar kocht met 3 maanden woog ze maar 900 gr. Daarna kwam ze hier best snel aan en had ze zelfs een dikke wam maar, ja nu is er nog weinig van over.
Rian Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Oei ja das een mager beestje... en wat zielig, van die oortjes! Zo zie je maar, wat wij mensen dan "mooi" vinden om te fokken, daar bezorg je het beestje zelf alleen maar ellende mee. Triest. Wel goed dat je het gezien hebt. Toen een van onze nijnen nog klein was had hij ook veel gedoe met zijn oren. Meerdere malen open gehaald (flink gescheurd), laten hechten en de hele tralala. Nu is hij volwassen en gaat het prima. Zijn oren zijn dan ook van normaal formaat. Misschien kun je de oren insmeren met een beschermd zalfje als de wondjes dicht zijn, er is zo'n honingzalf, ik weet niet hoe die heet. Daarmee leg je een klein laagje tussen oor en ondergrond en verminderd dat misschien het schuren over de ondergrond?
Aniek Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Ik vind haar er inderdaad erg slecht uit zien en zou in ieder geval haar ontlasting na laten kijken bij de dierenarts onder de microscoop. Wormen komen er namelijk pas uit als ze dood zijn, nu zie je alleen de eitjes onder microscoop. Maar het kan bijvoorbeeld ook coccidiose zijn. Ik heb hier een konijn gehad dat erg mager werd op Science Selective, echter op gewone biks kwam ze pas weer op gewicht. Wie weet kan het ergens helpen.Verder zou ik haar sowieso op een kuur panacur zetten dan bak je wormen aan, maar ook eventuele E.cuniculli en als je dan coccidiose laat uitsluiten behandel je een breed spectrum. De oren lijken zo niet extreem in ieder geval, maar ze zit er in geheel ingevallen uit, misschien komt het nog goed met de oren dan. Hoeveel weegt ze nu?
Aanbevolen berichten