camila27 Geplaatst: 4 oktober 2012 Geplaatst: 4 oktober 2012 Vanochtend wou ik net zo als altijd mijn 2 konijntje brokjes geven. Wat mij opviel was dat boris helemaal niet aankwam rennen en stil in een hoekje bleef zitten. Meteen gingen bij mij alle alarmbellen rinkelen. Ik heb geprobeerd om hem met de hand wat brokjes aan te reiken maar dit pakte hij aan en liet het direct weer vallen, ik dacht dat hij wel lekkere witlof luste, zijn lievelingskostje, maar zelfs dit liet hij onaangeraakt. Dus ik heb meteen de dierenarts gebelt. Gelukkig mocht ik direct langs komen. Daar bleek boris zwaar onderkoelt te zijn en flink wat gas in zijn maag en darmen te hebben. (hoe dit is ontstaan is een raadsel, hij heeft niets vreemds gegeten of dergelijke) De dierenarts adviserde mij om hem direct op te laten nemen. Hij kreeg verschillende medicijnen. Zo heeft hij pijnstillers, laxeermiddelen, darmstimulerende middelen en een onderhuids infuus met zoutoplossing gekregen. Ze zijn ook meteen begonnen met dwangvoeren. Kleine hoeveelheden omdat er ook gas in de maag zit en anders zou de maag klappen. Dit werd nauwlettend in de gaten gehouden. Vanavond belde ze me dat ik boris mocht komen halen. Zijn situatie is niet verslechterd maar is nog wel kritiek vertelde de da. Savond is daar namelijk niemand aanwezig en dat is ook niet goed voor hem. Ik moet wel morgen om half negen meteen met boris langskomen om te kijken of het gas al is afgenomen. zo niet dan worden er weer vedere stappen ondernomen.Nu ligt boris in een bench met heel veel dekens om hem heen en tegen een kruik aan. Hij verroerd zich niet en ziet er echt heel ziek uit. Niet dat springende konijntje dat ik gewend ben. Ik hoop zo dat hij goed de nacht doorkomt!!nu moet ik hem zelf ook dwangvoeren. maar nu zat ik te denken dat als ik straks naar bed gaat hij uren geen voeding binnen krijgt. Is het misschien verstandig om mijn wekker te zetten zodat ik vanacht ook wat kan geven. en hoevaak adviseren jullie dit, ik zelf dacht aan 2 keer per nacht.Hebben jullie veder nog vedere adviezen die ik over het hoofd heb gezien.. alvast heel erg bedankt!!
Samiera Geplaatst: 4 oktober 2012 Geplaatst: 4 oktober 2012 Ik heb ook een tijd mijn nijn moeten dwangvoeren, en heb dat elke keer om de 2 uur gedaan. Ook 's nachts. Het is best slopend voor jezelf, maar we doen 't voor een goed doel denk ik zo.Sterkte ermee!
Domino Geplaatst: 4 oktober 2012 Geplaatst: 4 oktober 2012 Als mijn konijn gas heeft werkt het altijd erg goed om de buik te masseren. Op een of andere manier komt de boel tot nu toe iedere keer weer in beweging en is het gas vrij snel afgevoerd. Heb je nog medicijnen meegekregen?
lola & filou Geplaatst: 4 oktober 2012 Geplaatst: 4 oktober 2012 Komt hij al wat op temperatuur? Zolang hij onderkoeld is, gaat hij ook geen zin hebben in eten. Mijn konijn begon weer wat te eten zodra hij wat warmer werd. Ik zou toch mijn wekker zetten om vannacht te dwangvoeren en er voor te zorgen dat de kruik warm blijft.
Ainariel Geplaatst: 4 oktober 2012 Geplaatst: 4 oktober 2012 Ik zou ook mijn wekker zetten. Met dwangvoeding krijgt je konijn minder binnen dan anders. En steeds dingetjes aanbieden wat geen gas veroorzaakt. En idd masseren, dat lees ik hier vaker.Heel erg veel succes en beterschap!
Gijssie Geplaatst: 4 oktober 2012 Geplaatst: 4 oktober 2012 Heb je hier misschien iets aan http://www.konijnen.nl/ziekten/gas.htmIk heb hier toen ik dacht dat mijn konijn gas had meteen equate besteld en erbij uitgelegd dat het spoed was. Ik had het toen de volgende dag binnen.
Annelies en Basje Geplaatst: 4 oktober 2012 Geplaatst: 4 oktober 2012 Ik heb enkele weken geleden ook moeten dwangvoederen en dat deed ik om het uur, dus bv om 21u, 23u, 1u, 3u, 5u,.. Slopend maar heel erg belangrijk. Ik zou dus ook echt systematisch de wekker gaan zetten en niet slechts 2 maal per nacht.
camila27 Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2012 Vanacht heb ik om de 2 uur een wekker gezet en heb hem telkens een klein beetje gedwangvoerd. Op jullie adviezen heb ik ook zijn buikje telkens een aantal minuten gemaseerd.. dit leek hij echt prettig te vinden.Vanaochtend toch op controle geweest. Gelukkig was het gas in zijn maag duidelijk afgenomen. Wel heeft hij nog een injectie metacam gekregen en we hebben het advies mee gekregen om hem nu niet te dwangvoeren. Zodat hij gestimuleerd word tot zelf eten. Toen we thuis kwamen hebben we hem een aantal brokjes gegeven. Het was echt een opluchting want hij at ze op! de dierenarts had er veel vertrouwen in dat het goed gaat komen met boris. En hij benadrukte dat het goed was dat we het zo snel ondekt hadden en snel handelde anders was het heel anders afgelopen.Ik heb er vertouwen in dat hij weer helemaal de oude word.Bedankt voor alle adviezen!!
Domino Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Heb je die maag en darmstimulerende middelen nog? En geef je dat nog? Het is denk ik niet onverstanding om dat nog even te geven totdat hij weer helemaal normaal eet en keutelt. Het gaat gelukkig wel de goede kant op!
camila27 Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2012 Ik heb inderdaad die middelen nog en moet deze nog zeker 4 dagen blijven geven.
belleke Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 Oh wat schrikken. Gas is zo'n rotziekte.Ik hoop dat het goed blijft gaan met je konijntje.Warm houden en buikje masseren.Knufels Belleke
Aanbevolen berichten