Mopske Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 (aangepast) Stamper mijn franse hangoor van 5 maand is ziek. Hij heeft:• Koorts (valt vooral op door zijn oren die gloeien)• Eet enkel de lekkerste dingen en laat zijn korrels staan• Keutelt amper waarschijnlijk door het weinig eten• Drinkt ook amper• Beweegt minder dan anders.De oorzaak is waarschijnlijk onderkoeling. In het begin van de week was er ’s nachts een ontzettend groot onweer waarvan ik wakker werd. Ik ben toen gaan kijken (het is een buitenkonijn) en hij was kletsnat omdat de tegels in zijn hok overstroomden. (Door omstandigheden kon hij niet boven in het hok) Ik heb hem toen in een bench in het tuinhuisje gezet. Een bijkomende factor kan zijn dat hij 10 september is gecastreerd. Een andere is dat donderdagnacht 2 katten het tuinhuisje zijn binnengedrongen ze hebben hem niets gedaan (konden er niet aan) maar hij gilde in paniek waardoor we wakker werden en dit hebben ontdekt en deze gebeurtenis kan er ook niet veel goed aan hebben gedaan. Ik ben gisteren met hem naar de dierenarts (helaas geen konijnkundige maar we gaan er nu toch al een paar jaar) geweest en deze bevestigde dat hij koorts heeft en schreef hem 6 dagen antibiotica voor. Gisteren dus dag 1, vandaag dag 2 maar ik zie (nog) geen verbetering. Ik heb mijn nijnen nog niet zolang en het is de eerste maal dat er bij ons een nijn ziek is (op mijn eerste franse hangoor na, die ik kocht in januari en na 2 weken ingeslapen werd doordat ze niet ingeent was en myx had) en ik weet dus niet wat te doen. Dit heb ik al gedaan:• De afgelopen dagen zette ik hem elke avond in de bench in het tuinhuisje en overdag zette ik hem in de tuin omdat de bench te klein is en omdat hij niet plast in de bench. Hij plast niet op een toilet en heeft daarvoor zijn vaste plekje in de buitenren (ook voor zijn keutels trouwens). Sinds gisteren hou ik hem in het tuinhuis in de bench en laat ik hem af en toe even buiten (want als je hem buiten laat gaat hij vrijwel direct liggen). De eerste nacht lagen er wel wat keutels in de bench maar de nachten erna niet. Dat is dus meer dan 8 uur dat hij niet keutelt. Ook keutelt hij amper als hij buiten is. Dus bij deze de vraag moet ik het zo houden en hem af en toe in zijn buitenren zetten. Doe ik er beter aan om hem naar binnen te nemen en zo ja is dit dan niet slecht voor zijn wintervacht (hij is volop in de rui).• Vermits hij amper eet en drinkt (hij eet geen biks en amper hooi) gaf ik hem de extra lekkere brokken die ik normaal enkel als snoepjes gebruik en die ze zelden krijgen maar die moest hij vandaag ook niet. Dus ben ik vandaag paardenbloembalderen gaan plukken en heb ik deze gegeven. Deze at hij gelukkig wel, samen met zijn dagelijkse wortel. Hij heeft hierdoor wel meer groen gegeten dan anders. Iemand tips van wat ik hem nog kan geven? En kan iemand me vertellen hoe je ziet dat een konijn uitdroogt? Tenslotte nog enkele vragen:• Vanaf wanneer begint de antibiotica te werken?• Kan ik nog iets doen tegen de koorts? • Nog andere tips? Al vast ontzettend bedankt voor de hulp! 29 september 2012 aangepast door Mopske
Aniek Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 Hoe hoog was de koorts die hij heeft weet je dat? Of kan je dat opmeten dat lijkt me wel van belang.Ik zou hem in ieder geval volledig op doeken houden dat je precies ziet wat zijn keutels doen groter of kleiner dan normaal. Of anders van vorm?Heb je verder nog pijnstilling en darmstimulerende middelen gegeven?En geef hem verder maar lekkere dingen zoals andijvie, witlof, wortelloof, paardenbloemblad.. Daar zit ook vocht in, als hij geen brok of hooi eet, drinken ze ook erg weinig dat klopt dus wel.
Domino Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 Voor mijn gevoel kan je hem beter binnen halen, daar is de temperatuur beter en een ziek konijn kan zichzelf niet goed warm houden. Je kan zien als je konijn uitdroogt, als je het vel omhoog trekt en het weer loslaat. Normaal moet het meteen weer mooi glad trekken. Gaat het echter langzaam, dan houdt het in dat je konijn uitgedroogd is. Tegen de koorts weet ik eerlijk gezegd niet zo goed is, hopelijk kan iemand je daar nog wat advies in geven. En volgens mij begint antibiotica na een of 2 dagen te werken als het goed is.
Mopske Geplaatst: 29 september 2012 Auteur Geplaatst: 29 september 2012 Voor mijn gevoel kan je hem beter binnen halen, daar is de temperatuur beter en een ziek konijn kan zichzelf niet goed warm houden. Je kan zien als je konijn uitdroogt, als je het vel omhoog trekt en het weer loslaat. Normaal moet het meteen weer mooi glad trekken. Gaat het echter langzaam, dan houdt het in dat je konijn uitgedroogd is. Tegen de koorts weet ik eerlijk gezegd niet zo goed is, hopelijk kan iemand je daar nog wat advies in geven. En volgens mij begint antibiotica na een of 2 dagen te werken als het goed is.Kan hij dan nadien nogwel buiten?
Domino Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 Ja volgens mij wel, mits je hem geen weken binnenhoudt. Volgens mij moet een paar dagen wel makkelijk kunnen. Misschien kun je hem dan langzaam weer terug wennen door hem even 1 of 2 dagen in het tuinhuis te zetten, maar dat hangt ervanaf hoelang je hem binnen hebt gehouden. Maar dat is mijn gevoel he, dat je hem beter binnen kan halen. Weet je wat de temperatuur was die de dierenarts heeft gemeten?
Mopske Geplaatst: 29 september 2012 Auteur Geplaatst: 29 september 2012 Hoe hoog was de koorts die hij heeft weet je dat? Of kan je dat opmeten dat lijkt me wel van belang.Ik zou hem in ieder geval volledig op doeken houden dat je precies ziet wat zijn keutels doen groter of kleiner dan normaal. Of anders van vorm?Heb je verder nog pijnstilling en darmstimulerende middelen gegeven?En geef hem verder maar lekkere dingen zoals andijvie, witlof, wortelloof, paardenbloemblad.. Daar zit ook vocht in, als hij geen brok of hooi eet, drinken ze ook erg weinig dat klopt dus wel.De koorts liep tegen de 40, maar ik ben savonds naar de dierenarts geweest en toen waren zijn oren wel iets koeler dan die ochtend of de dag ervoor. Zelf heb ik nog nooit de koorts opgemeten.Wat het volledig op doeken betreft: ik ben bang dat hij dan niets doet hij doet nu al heel de nacht niets. De paar keuteltjes die hij deed in de buitenren zagen er wel vrij normaal uit maar het waren er dus maar een paar. De dierenarts heeft enkel antibiotica meegegeven. Dus heb hem niets anders gegeven. Wat kan ik hem dan nog geven?
Domino Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 Is er eigenlijk ook echt iets geconstateerd door de dierenarts? Of is het gissen geblazen?
Mopske Geplaatst: 29 september 2012 Auteur Geplaatst: 29 september 2012 Het enige wat ze zei was dat de koorts wellicht kwam door de onderkoelig van die nacht maar niets specifieks
Aniek Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 (aangepast) Tegen de 40 hoeft nog niet echt koorts te betekenen, 39,5 is nog normaal voor een konijn en iets daarboven. Ik zou toch morgen weer met hem naar de dierenarts gaan dit klinkt niet goed, bij slecht eten altijd iets om de darmen te stimuleren heel belangrijk bij konijnen en pijnstiller lijkt me ook in deze situatie ook niet overbodig. Het is inderdaad vaak dat konijnen liever op hooi of iets plassen/poepen, wellicht dat je er iets hooi in kan leggen, want het is wel lastig keutels vinden in de tuin denk ik.Een konijn krijgt geen koorts van onderkoeling, net als een mens dat niet krijgt. Er is altijd dan een oorzaak van bijvoorbeeld een ontsteking of iets.Als het toch koorts is, is het zeer belangrijk je konijn binnen te laten nu, konijnen hebben veel moeite zichzelf op de juiste temperatuur te houden als ze ziek zijn. 29 september 2012 aangepast door Aniek
Reusje Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 Die koorts dat klopt niet bij die temp.Is er geluisterd naar zijn darmpjes en buikje ?Hoe lang is hij nat geweest ? Ik vermoed dat je hem die nacht toch gedroogd hebt ?
Mopske Geplaatst: 29 september 2012 Auteur Geplaatst: 29 september 2012 (aangepast) Tegen de 40 hoeft nog niet echt koorts te betekenen, 39,5 is nog normaal voor een konijn en iets daarboven. Ik zou toch morgen weer met hem naar de dierenarts gaan dit klinkt niet goed, bij slecht eten altijd iets om de darmen te stimuleren heel belangrijk bij konijnen en pijnstiller lijkt me ook in deze situatie ook niet overbodig. Het is inderdaad vaak dat konijnen liever op hooi of iets plassen/poepen, wellicht dat je er iets hooi in kan leggen, want het is wel lastig keutels vinden in de tuin denk ik.Een konijn krijgt geen koorts van onderkoeling, net als een mens dat niet krijgt. Er is altijd dan een oorzaak van bijvoorbeeld een ontsteking of iets.Als het toch koorts is, is het zeer belangrijk je konijn binnen te laten nu, konijnen hebben veel moeite zichzelf op de juiste temperatuur te houden als ze ziek zijn.Zou het kunnen dat het dan aan de draadjes ligt van de castratie. Ze had gezegd dat die na 10 dagen weg zouden zijn en dat het konijn er zelf wel voor zou zorgen. Heb het elke dag nagekeken en het zag er elke dag mooi uit maar de draadjes gingen niet vanzelf weg. Dus gaf ik hem een paar dagen extra want het zag er mooi uit maar ze verdwenen niet. Ze zijn gisteren ineens mee verwijderd door de da.Wat het hooi betreft: heb al alles geprobeerd (toilet met houtvezel, hennep, stro maar daar gaat hij enkel in slapen) hij gaat enkel op gras :( 29 september 2012 aangepast door Mopske
Domino Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 Het leek mij ook al vreemd eerlijk gezegd, maar wist het niet zeker. Dat hij koorts zou hebben van een onderkoeling. Meestal krijgt een dier of mens koorts door een ontsteking (of griep ofzo) maar niet omdat ze koud zijn geweest. Hoe voelt de buik aan? En hoor je veel lawaai of is het juist stil als je ernaar luistert? (oor even tegen de zijkant aanhouden) het is normaal als je zachtjes geborrel hoort, maar echt harde borrels of helemaal niks is niet goed.Hoe zien de "wonden" er nu uit? Zijn ze mooi genezen? Lichtroze, zoals huid eruit hoort te zien? Of zijn ze zwaar rood? En dus ontstoken??
Mopske Geplaatst: 29 september 2012 Auteur Geplaatst: 29 september 2012 Het leek mij ook al vreemd eerlijk gezegd, maar wist het niet zeker. Dat hij koorts zou hebben van een onderkoeling. Meestal krijgt een dier of mens koorts door een ontsteking (of griep ofzo) maar niet omdat ze koud zijn geweest. Hoe voelt de buik aan? En hoor je veel lawaai of is het juist stil als je ernaar luistert? (oor even tegen de zijkant aanhouden) het is normaal als je zachtjes geborrel hoort, maar echt harde borrels of helemaal niks is niet goed.Hoe zien de "wonden" er nu uit? Zijn ze mooi genezen? Lichtroze, zoals huid eruit hoort te zien? Of zijn ze zwaar rood? En dus ontstoken??Zijn buik voelt vrij hard aan de geluiden weet ik niet. Ga hem sevens naar binnen verhuizen (eerst wat plaats maken). Toen ik vanmorgen keek gewoon roze. zeker niet rood.
Aniek Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 Van die draadjes krijgt hij niks hoor, soms gaan ze inderdaad vanzelf weg, soms niet, maar daar zal het niet aan liggen. Tenzij het daaronder nu heel rood en gezwollen is en dus ontstoken.Maar gewoon roze dus dat zal het niet zijn.In ieder geval zorgen dat hij warm blijft en lopen is goed, maar ik zou er toch kijken naar een kundigere dierenarts, want dit klinkt zeker niet goed. Ondertussen lekkere dingen aanbieden.
Reusje Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 Ik denk dat het probleem misschien toch eerder omdat hij niet eet en te weinig keutelt in zijn buikje te zoeken is.Door de gebeurtenissen van de laatste dagen zou ik er niet van verschieten.
Mopske Geplaatst: 29 september 2012 Auteur Geplaatst: 29 september 2012 (aangepast) Die koorts dat klopt niet bij die temp.Is er geluisterd naar zijn darmpjes en buikje ?Hoe lang is hij nat geweest ? Ik vermoed dat je hem die nacht toch gedroogd hebt ?Geen idee, hoelang het al zo erg aan het onweren was kan best lang zijn geweest dus zeker toch een paar uur. Ik heb hem in de bench in het tuinhuis gezet, hem een wortel gegeven die hij direct opat, maar hij was toen nog wel nat. Met de idee van hij zit hier droog uit de wind en zal nu wel snel drogen. Ik moet tot mijn grote spijt bekennen dat ik hem niet heb afgedroogd. Het is niet dat ik daar niet aan heb gedacht, meer van hij eet dus zal het wel in orde zijn, waarschijnlijk is hij niet zo nat, heeft tenslotte een dikk vacht en ik kan hem nu maar beter met rust laten want ocharme deze nacht...en nee dat heeft de da niet gedaan. ze heeft enkel zijn oren gevoeld en dan zijn temp gemeten en wat vragen gesteld ivm eten en keutelen. 29 september 2012 aangepast door Mopske
Mopske Geplaatst: 29 september 2012 Auteur Geplaatst: 29 september 2012 Van die draadjes krijgt hij niks hoor, soms gaan ze inderdaad vanzelf weg, soms niet, maar daar zal het niet aan liggen. Tenzij het daaronder nu heel rood en gezwollen is en dus ontstoken.Maar gewoon roze dus dat zal het niet zijn.In ieder geval zorgen dat hij warm blijft en lopen is goed, maar ik zou er toch kijken naar een kundigere dierenarts, want dit klinkt zeker niet goed. Ondertussen lekkere dingen aanbieden.Begin nu echt wel aan haar kunde te twijfelen: ook omdat ze in eerste instantie zei dat ik het nog maa een paar daagjes moest aanzien en dan antibiotica moest komen halen. Verdomme dat het morgen zondag is en alles waarschijnlijk gesloten is! Ga maandagochtend direct bellen naar de dierenkliniek hierin Berchem waar volgens de lijst een konijnkundige da zou zitten. Bijkomend vraagje ze zei na de castratie dat stamper tot 6 weken na de castratie apart moest zitten van mijn 2 voedsters omdat er tot dan kans is op kleintjes. Klopt dit wel want op het forum dacht ik 3 weken gelezen te hebben.
Aniek Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 Ik zou niet tot maandag wachten als het morgen nog zo slecht is, er is altijd en overal een spoeddienst, waar je zelfs nu nog terecht kunt. Een konijn is een prooidier en zal pas op het laatste moment laten zien dat het echt mis is, dat hij nu al zo slecht eet geeft al aan dat het mis is en voor je het weet is het goed mis.Een ram mag 2 weken na de castratie gekoppeld worden aan dames. http://www.vvd-dierenkliniek.be/wachtdienstDag of nacht, weekend of feestdag: uw zieke huisdier wordt steeds geholpen in 'Dierenkliniek VvD'. Tijdens de wachtdienst is het mogelijk dat u op het antwoordapparaat een ander GSM/telefoonnummer te horen krijgt om de dierenartsen te contacteren. Aarzel dan niet om het opgegeven nummer te bellen : de dierenartsen geven u meteen enkele nuttige tips en begeven zich dan naar 'Dierenkliniek VvD' om u daar te ontvangen en zich over uw zieke dier te ontfermen. Telefoneren is dus altijd noodzakelijk.Tel : 03/239.31.75
Mopske Geplaatst: 29 september 2012 Auteur Geplaatst: 29 september 2012 Het leek mij ook al vreemd eerlijk gezegd, maar wist het niet zeker. Dat hij koorts zou hebben van een onderkoeling. Meestal krijgt een dier of mens koorts door een ontsteking (of griep ofzo) maar niet omdat ze koud zijn geweest. Hoe voelt de buik aan? En hoor je veel lawaai of is het juist stil als je ernaar luistert? (oor even tegen de zijkant aanhouden) het is normaal als je zachtjes geborrel hoort, maar echt harde borrels of helemaal niks is niet goed.Hoe zien de "wonden" er nu uit? Zijn ze mooi genezen? Lichtroze, zoals huid eruit hoort te zien? Of zijn ze zwaar rood? En dus ontstoken??Hij is net verhuisd naar binnen, zijn buik is dus hard en ik hoor lawaai als ik naar zijn buik luister maar het is niet echt geborrel. Kn het geluid niet goed omschrijven. Lijkt eerder meer op hijg hijg ademhaling maar dan inwendig. Vrees dat ik nooit eerder naar zijn buikje heb gehoord en heb dus geen indicatie van hoe dat zou moeten rommelen.
Mopske Geplaatst: 29 september 2012 Auteur Geplaatst: 29 september 2012 (aangepast) Ik zou niet tot maandag wachten als het morgen nog zo slecht is, er is altijd en overal een spoeddienst, waar je zelfs nu nog terecht kunt. Een konijn is een prooidier en zal pas op het laatste moment laten zien dat het echt mis is, dat hij nu al zo slecht eet geeft al aan dat het mis is en voor je het weet is het goed mis.Een ram mag 2 weken na de castratie gekoppeld worden aan dames. http://www.vvd-dierenkliniek.be/wachtdienstDag of nacht, weekend of feestdag: uw zieke huisdier wordt steeds geholpen in 'Dierenkliniek VvD'. Tijdens de wachtdienst is het mogelijk dat u op het antwoordapparaat een ander GSM/telefoonnummer te horen krijgt om de dierenartsen te contacteren. Aarzel dan niet om het opgegeven nummer te bellen : de dierenartsen geven u meteen enkele nuttige tips en begeven zich dan naar 'Dierenkliniek VvD' om u daar te ontvangen en zich over uw zieke dier te ontfermen. Telefoneren is dus altijd noodzakelijk.Tel : 03/239.31.75Hij staat nu binnen, ben blij dat er ook voor onze kleine beesjes zoiets als een spoeddienst bestaat. Moest het dus tegen morgen niet beteren zal ik zeker bellen.Voel me echt vreselijk: blijf denken waarom heb ik hem niet afgedroogd (achteraf bekeken zo ontzettend dom dat ik dat niet heb gedaan), had ik geweten dat hij al op 2 weken bij de andere kon was hij niet eens nat geweest want dan zat hij al bij de 2 voedsters, komt het omdat ik hem wilde castreren (hij was uiteindelijk gelukkig zo, hoewel hij wsch gelukkiger zou zijn bij soortgenootjes),... Een beestje graag zien is immers niet voldoende. Je moet er goed voor zorgenBedankt voor alle info en je tijd! 29 september 2012 aangepast door Mopske
Aniek Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 Maak je geen zorgen, hij zal verwacht ik nu niet ziek zijn, omdat hij nat is geworden. Ik denk eerder door stress van alles bij elkaar in de darmen of hij moet bijvoorbeeld een longontsteking hebben, maar dit kan de dierenarts vast stellen.Ik duim echt voor je dat hij opknapt vannacht.Mocht hij echt helemaal niks eten, wacht dan niet te lang met beginnen met dwangvoeren.
Mopske Geplaatst: 29 september 2012 Auteur Geplaatst: 29 september 2012 Ontzettend bedankt! Ik hou jullie op de hoogte.
Mopske Geplaatst: 30 september 2012 Auteur Geplaatst: 30 september 2012 (aangepast) Gelukkig ging het vandaag eindelijk wat beter met hem. Ik denk dat vooral het in huis zijn hem goed doet. Hij heeft meer gekeuteld, ook s nachts een paar keutels en zelfs een beetje gedronken. Ook protesteerde hij vanmorgen tegen de antibiotica (de afgelopen dagen deed hij dit niet). Hij heeft zelfs een beetje van zijn korrels gegeten (en daarnaast veel groen: ben speciaal voor hem een bussel wortelen gaan halen en hij heeft bijna al het loof gekregen en 3wortelen). Ben zo blij. Als het zo blijft denk ik het volgende te doen: Hij blijft binnen tot het einde van zijn antibiotica kuur (woensdag laatste) en mag dan donderdag voor het eerst bij de voedsters. Ben blij dat ik daarvoor geen 6 weken hoef te wachten. Het is een moment waarop ik al wacht vanaf dat ik hem heb. Ik zal ls hij morgen nog steeds beter is mijn raam open zetten zodat de temperatuur niet te veel verschilt. Afhankelijk van hoe de koppeling verloopt mag hij gezellig bij ze blijven en anders zien we wel. IS dit goed? 30 september 2012 aangepast door Mopske
Aanbevolen berichten