Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

T gaat niet goed met Zoë.....

Al een paar dagen niet, ik kan niet precies vertellen wat er was maar ik zag dat er wat was. Tot ik net weer keek. Ze ligt alleen maar, Kruimel haar vriendje wil ze liever niet in de buurt hebben. Haar neusje gaat snel op en neer en ze beweegt zelf ook, net of ze net heel hard heeft gerend. Ik vertrouw er niks van en maak me zo zorgen. Zoë en Kruimel zijn mijn engeltjes. Lopen doet ze liever ook niet en ik zie dat ze pijn heeft. Ik wil zo na de dierenarts maar ik kan niet precies aangeven wat er aan de hand is.

Een tijdje terug had ze ook al last van haar achterhand, stijf moeilijk lopen. Ik dacht toen aan e.cuniculli. Ze heeft daarvoor fenbendrops gehad. Na een tijdje ging t beter maar ik vermoed dat ze nooit e.cuniculli heeft gehad want vedere symthomen had ze daar niet echt van.

Ik denk dat t probleem nu weer haar achterhand is.

Ik wil zo naar de dierenarts maar die is niet heel konijnkundig denk ik soms. Wat raden jullie mij aan te vragen? Pijnstilling en ik dacht zelf aan een keer fotos van haar rugetje. Ik wil alles voor haar doen als me meisie maar beter wordt. Wie is hier bekend mee? Wat raden jullie mij aan, dan kan ik dit zo voorleggen aan de DA. Ik ben gewoon erg bang haar te verliezen....

Zoë is nu een jaar of 6 (ik ga dit zo even nakijken)

Geplaatst:

misschien heeft ze haar pootjes gestoten? of toch EC..

ik zou is naar de dierenarts gaan.. die kan je meer vertellen

het enige wat ik weet over EC is dat ze niet op haar achterpootjes kan staan, doet ze dat wel valt ze om, of gaan tollen...

ik zou inieder geval niet te lang meer wachten...

ik weet niet waar je in overijssel woont maar er zijn in hier best veel konijnkundige dierenartsen.

volgens mij zet er een in bathmen, almelo.

in den ham, ga ik altijd heen die is iniedergeval goed..

Geplaatst:

misschien heeft ze trommelzucht? dat ze daardoor alleen maar aan het liggen is en het snelle ademen?? laat goed in de buik voelen en ook dat de arts op de buik ''plopt'' om te horen of er gas op de darmen zit.. (wij kunnen winden laten, konijnen niet!)

eventueel iets van ciseral mee krijgen, dat zorgt ervoor dat kleine gasbelletjes samen komen en makkelijker het lichaam kunnen verlaten, of als het 1 grote bel met gassen is dat die worden gedeeld in kleinere stukjes.

ook moet ze goed blijven eten! eventueel een pijnstiller?

Geplaatst:

Ben even druk in de weer geweest, Zoë is na de DA geweest. Ze heeft een tempratuur van 36 graden en vochtekort. Ze heeft 80ml vocht toegediend gekregen en een pijstiller. De DA vond het beter als ik haar na binnen deed alleen, dan kan ik haar gedrag in de gaten houden. Zien hoeveel ze zelf eet en drinkt.

Ik heb op me kamer een hok in orde gemaakt en ze ging direcht drinken! De pijnstiller deed haar ook goed zag ik. Ik houd t even in de gaten en anders toch eventueel een echo van de buik. Foto van de rug. En misschien toch EC?

Geplaatst:

Ik vind het niet direct typisch voor EC wat je beschrijft. Vaak zie je wat verlamming, maar meestal blijft de goede eetlust wel enzo.

Het klinkt meer zoals jij aangeeft dat ze pijn heeft en dat zie ik meestal niet bij EC.

Wat wel kan ik mij vinger zo ook niet opleggen, het klinkt in ieder geval niet goed. Ik zou haar inderdaad binnen houden op doeken zodat je ook goed de ontlasting kan zien. Je kan altijd fenbendrops geven om te zien wat het uithaalt natuurlijk.

Geplaatst: (aangepast)
misschien heeft ze trommelzucht? dat ze daardoor alleen maar aan het liggen is en het snelle ademen?? laat goed in de buik voelen en ook dat de arts op de buik ''plopt'' om te horen of er gas op de darmen zit.. (wij kunnen winden laten, konijnen niet!)

eventueel iets van ciseral mee krijgen, dat zorgt ervoor dat kleine gasbelletjes samen komen en makkelijker het lichaam kunnen verlaten, of als het 1 grote bel met gassen is dat die worden gedeeld in kleinere stukjes.

ook moet ze goed blijven eten! eventueel een pijnstiller?

Niet rot bedoeld hoor, maar je spreekt jezelf tegen ;) konijnen kunnen wel degelijk winden laten, alleen kunnen ze niet boeren. Dus als ze gas hebben moet het via de darmen eruit.

Ik vind het wel jammer dat ze niet kunnen boeren..... Zou een hoop pijn en konijnenlevens kunnen schelen, maar de natuur zal er wel een reden voor hebben :)

Hoe gaat het nu met haar? 36 graden is behoorlijk koud. Mijn konijn was afgelopen vrijdag 35,6 graden, ze had een gasaanval. Gelukkig heb ik die vrij snel kunnen oplossen. Hopelijk is Zoe gauw weer beter!

aangepast door Domino
Geplaatst:

Hmmm ook ik had begrepen dat konijnen geen winden kunnen laten hahaha.. hoe zit dat dan... nou ben ik wel heel erg benieuwd... maar hoop inderdaad dat je gauw erachter komt wat ze heeft. Het is altijd naar als je beestje zo er bij zit en je er niet zoveel aan kan doen. Beterschapjes met je nijntje.

Geplaatst:

Volgens mij werkt het zo dat wij darmen hebben die kunnen bewegen (peristaltiek) en dat de darmen van een konijn dat niet kunnen, dat het alleen maar 'doorgeschoven' wordt door er van voren wat in te schuiven zodat het er van achteren weer uit komt.

Een gasbel kan dus niet vanzelf door de darmen doorgeschoven worden en richting uitgang bewegen en blijft hangen doordat het verder gaat broeien, konijn krijgt pijn, eet niet meer, de buik zwelt nog verder op en dan heb je trommelzucht.

Als een konijn windjes kon laten dan kon de gasbel door de darmen richting uitgang bewogen worden maar die darmen missen die mogelijkheid. De lucht komt er dus uiteindelijk wel uit maar alleen door er van de voorkant wat in te stoppen en/of door het gas richting uitgang te masseren.

De reden dat de natuur zo werkt is denk ik dat het moeilijk is plantaardig materiaal met veel vezels te verteren, konijnen hebben in verhouding enorm lange darmen en zijn herkauwers net zoals koeien alleen werkt het bij een koe weer anders, maar het komt erop neer dat het eten 2x de gang moet maken om erop te kunnen leven, dit doen ze door blindedarmkeutels weer op te eten zodat het voedsel 2 keer de maag passeert, de blindedarmkeutels komen in een ander deel van de maag terecht dan het gras en zo, door een heel lange weg af te leggen en dan nog eens dubbel ook kan het toch omgezet worden in voeding.

Als de darmen zelf zouden bewegen zou het proces in de darmen veel sneller moeten gaan wat niet kan omdat konijnen zelf enzymen missen om het voedsel om te zetten. Die enzymen worden gemaakt door bacteriën in de spijsvertering maar die bacteriën moeten de tijd krijgen om te werken en het konijn moet ze steeds opnieuw binnenkrijgen om ze aan te vullen door de BDK op te eten, want ze verlaten met de echte keutels ook weer het systeem. Mochten de darmen nu zelf alles voort gaan stuwen dan gaat het hele proces veel te snel en kunnen er niet genoeg enzymen vrijkomen om te verteren en dus om te kunnen leven van stug plantaardig materiaal.

Mensen maken zelf deze enzymen aan al zijn er ook wel ondersteunende bacteriën in de darmflora, maar onze maagsappen kunnen al veel meer voorbereiden. Het gaat allemaal wat minder efficiënt maar wij eten ook eten waar makkelijker voedingsstoffen aan te onttrekken zijn en als we dan eens een keer wat eten waarbij dat niet zo is en waar de maag en de darmen dus wat meer moeite mee hebben en het verteert niet goed dan krijgen wij ook gas maar dan hebben we dus die peristaltische beweging om dat op te lossen.

In dat verhaal van die bacteriën zit gelijk ook zoiets (wat op zich onhandig lijkt van de natuur) besloten als langzaam nieuw voer op moeten bouwen, anders mist het konijn de juiste hoeveelheden specifieke bacteriën voor dat voer die enzymen aanmaken om het te kunnen verteren, die moet het eerst 'kweken' en dan pas kan het voedsel goed verteerd worden. Wordt het niet goed verteerd dan krijg je dus dat het eten gaat broeien in de maag en krijg je gas.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is maar het werkt dus (denk ik) zo omdat een konijn van stug plantaardig materiaal moet kunnen leven en daar is de spijsvertering op aangepast, ze hebben in principe een veel ingewikkeldere en efficiëntere spijsvertering dan die van ons maar dat maakt het ook kwestbaarder.

Geplaatst:

Update:

Toen ik terug kwam van de DA heeft ze een heel klein beetje gedronken. Zoë heeft vanacht een appeltje gegetenn en mij wakker gehouden met tralieknagen..... Ik heb haar een kruikje en een dekentje gegeven ze was erg koud. Vanochtend heeft ze klein beetje brokjes gehad en klein beetje brocoli. Vanmiddag heeft ze ook een paar brokjes gegeten en heb ik haar een beetje gedwangvoerd. (brokjes oplossen in water en via een spuit inbrengen) ze is gelukkig al wat warmer. Drinken doet ze nauwlijks. Ik heb een beetje aan haar pootjes en ruggetje gevoeld maar kan niks ondekken. Ik heb haar de trap op laten lopen van beneden na boven. Ze hupste zo 1 in keer na boven.

Ik snap niet goed wat er aan de hand is want ze is wel ziek dat zie ik, Kruimeltje haar vriendje die zit nu alleen en die eet ook al minder want die voelt zich natuurlijk alleen.

Zoë heeft goede ontlasting en wat blinde darm keutels in de kooi. Haar buikje vind ik wel wat opgezet! En t lijkt alsof ze een soort verkamping heeft soms dat zie in in haar rug precies t stukje onder haar buik.

Mocht ze gas hebben wat kan ik daar nu aan doen?

Geplaatst:

masseren zoals ik zei... maar ze eet nu in elk geval al brokjes... haar vriendje eet waarschijnlijk niet minder maar lijkt zo omdat ze normaal uit hetzelfde bakje eten? En er nu maar 1 eet? Ik denk zelf gewoon gas inderdaad en er zijn wel medicijntjes voor volgens mij had iemand dat hier ook al aangegeven...

Geplaatst:

Mocht ze gas hebben dan kan je Ciseral geven en een pijnstilling. Misschien kan je dat nog ophalen, het is wel gevaarlijk om gas te hebben. En ja voorzichtig (die buik doet zeer!) masseren helpt ook, dat het in beweging komt.

Vriendje kan idd minder eten doordat hij zich alleen voelt, ik geef dan brokjes uit de hand waar ik bij zit dat helpt al wat. Eten is een sociale bezigheid.

@Boefje: Ik hoop dat ik het begrijpelijk uitgelegd heb, het kan beter, 't is een beetje een warrig verhaal geworden.

Geplaatst:

Ik zou persoonlijk even geen groente zoals broccoli geven, omdat ze wel is zeggen dat het een koolsoort is en gas in de hand kan werken. Ik ben er niet zeker van dat dit zo is, maar ik zou dat nu wel even niet geven op zo'n onzeker moment. Eerder veilige groente geven andijvie, witlof, wortelloof, paardenbloemblad.

Klinkt inderdaad als iets in het darmstelsel en dan heb je wel medicatie nodig.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .