Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik had een vraagje, waarvan ik hier zelf niet zo snel het antwoord kan vinden. Vandaar dat ik het maar zo stel.

Mijn voedster Ducati eet sinds maandagavond niet meer, uiteraard met spoed naar de spoedkliniek om 11 uur nog. Daar hebben ze haar tanden bijgevijld en gezegd dat ze de volgende ochtend weer moest eten. Op dat moment was er volgens haar nog geen gasvorming, maar al wel erg weinig darmgeluiden

Dit was niet het geval, dus volgende dag maar naar mijn eigen dierenarts (konijnkundig). Die heeft de tanden gecheckt, zien er goed uit, pijnstilling en dwangvoer (recovery) meegegeven omdat zij wel wat gasvorming opmerkte, maar de buik was nog niet pijnlijk. Op dat moment at Ducati echter nog wel wat lekkere dingen die ze als snoepjes krijgt (druiven en hooirolletjes, al weigerde ze die ook). De DA besloot dat ik haar 4x op een dag moest dwangvoeren. Nu lijkt het echter alsof ze nog slechter is gaan eten sinds ik ben gaan dwangvoeren.

Iemand enig idee hoe dit komt? Is ze achteruit aan het gaan, of heeft ze door het dwangvoer gewoon geen trek? Ze is niet sloom en rent vrolijk rond de kamer, hoewel ze wel liever onder m'n bed dit doet waar ik er niet bij kan. En moet ik nu extra gaan bijvoeren, of kan ik het advies van de DA aanhouden nog even?

Geplaatst:

Geef je op dit moment nog medicijnen? En heeft ze al ontlasting gehad? Hoe zag dat eruit?

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed dat de dierenarts zegt dat ze een beetje gas heeft, maar dat dat niet pijnlijk is, maar hoe kan ie dat nou weten? Konijnen zijn meesters in het verbergen van pijn.

Heb je ook een maagstimulerend middel gekregen?

Geplaatst: (aangepast)

De dierenarts concludeerde dat ze geen pijn had omdat de jongedame in kwestie zich zelfs probeerde te wassen terwijl de dierenarts aan haar buik aan het voelen en duwen was. Ze heeft een goede 5 minuten de buik gemasseerd en Ducati leek het allemaal wel lekker te vinden, oortjes omhoog en keek vrolijk rond.

Ze krijgt op dit moment 3x per dag Cisaral en 2x per dag Carprofen.

Ontlasting vind ik moeilijk te zeggen, ik let er wel op. Ik zie haar net blindedarmkeutels opeten en volgens mij keutelt ze wel maar dan kleine, erg donkere keutels. Maar ze loopt samen met een nieuw vriendje. Bij haar oude man kon ik de keutels uit elkaar houden en hier nog niet. Maar als ik probeer haar alleen te zetten raakt ze zo in de stress, dat dat niet goed kan zijn voor het genezingsproces denk ik?

Ze heeft wel net een paar hapjes van een biscuitje gegeten en een hooirolletje met veel pijn en moeite. Ik weet dat ze geen biscuitjes mag uiteraard, maar als ze zich lekker voelt jat ze ze uit m'n handen als ik niet op let. Dus zolang ze maar iets zelfstandig eet was mijn redenering, en dit vind ze lekker

aangepast door Misty
Geplaatst:

Ja dar vind ik ook hoor, beter iets dan niets. :)

Ah zo heeft ie het ontdekt dat ze geen pijn had, dan zal het wel meevallen inderdaad. Soms duurt het een paar dagen voordat ze weer helemaal zelfstandig eten. Vooral niet te snel met de cisaral stoppen is mijn idee.

Dat ze haar blindedarmkeutels weer eet is in ieder geval een goed teken!

Geplaatst:

Ik ben blij te horen dat het inderdaad gewoon een paar dagen kan duren! Ik heb inderdaad het advies gekregen pas met cisaral te stoppen als ze 2/3 dagen zelfstandig eet. En ik heb haar net betrapt op een hapje hooi! Een kleintje, maar toch, het is wat.

Ik heb ook het idee dat ze niet zo goed durft te eten. Als ik ergens mee rammel komt ze meteen kijken, maar neemt vervolgens geen hapje. Zo van "o ja, dat deed pijn".

Ik ben blij met de snelle reactie, ik voel me soms echt een overbezorgde bunny-eigenaar als ik m'n zorgen maak!

Geplaatst:

Ja, in de spoedkliniek al. Haar kiezen zijn daar ook meteen bijgeveild. Zonder verdoving, waar mijn eigen dierenarts de volgende dag niet blij mee was. Maar is allemaal goed gegaan en ziet er nu goed uit

Geplaatst:

Ze heeft net een druifje gegeten en 5 ml dwangvoeding. Ik heb haar buik net gemasseerd en dit vond ze eerst prima, maar na 10 minuutjes begon ze opeens met haar tanden te knarsen. Maar opnieuw carprofen gegeven, was ook al weer bijna 12 uur geleden.

Al met al is er weinig verschil, ze is nog steeds actief al lijkt ze wel wat slomer te worden. Maar heb begrepen dat dit door de carprofen kan komen? Ik hoop echt dat ze snel opknapt, want ik blijf me zorgen maken omdat ze niet zelfstandig eet. Gelukkig drinkt ze wel gewoon, is dat nog een goed teken of maakt het niet uit?

Geplaatst:

Ze heeft net een druifje gegeten en 5 ml dwangvoeding. Ik heb haar buik net gemasseerd en dit vond ze eerst prima, maar na 10 minuutjes begon ze opeens met haar tanden te knarsen. Maar opnieuw carprofen gegeven, was ook al weer bijna 12 uur geleden.

Al met al is er weinig verschil, ze is nog steeds actief al lijkt ze wel wat slomer te worden. Maar heb begrepen dat dit door de carprofen kan komen? Ik hoop echt dat ze snel opknapt, want ik blijf me zorgen maken omdat ze niet zelfstandig eet. Gelukkig drinkt ze wel gewoon, is dat nog een goed teken of maakt het niet uit?

Geplaatst:

Dat ze zelf drinkt is wel goed, alleen zou ik oppassen met druiven en andere zoete dingen. Daar kunnen ze ook weer gas van krijgen, zeker als de boel al niet zo lekker werkt.

Geplaatst:

Okay, goed dat je het zegt. Dat gaan de druiven weer terug in de koelkast en hou ik het op andere dingen die ze lekker vindt met minder suiker! Zijn er andere fruitsoorten die beter werken? Mijn ongelooflijke nijn snapt namelijk niet dat ze konijn is, en weigert systematisch alle soorten groenten die ik haar voorschotel. Mevrouw de zoetekauw eet enkel fruit naast haar biks en hooi

Geplaatst:

Update: Ik heb net bijna 8 ml recovery naar binnen kunnen krijgen, en ze likte het nog braaf op ook! Hiervoor probeerde ze continue haar kopje weg te trekken en na 4/5 ml was het niet meer te doen. Ik hoop dat ze dus honger begint te krijgen en blij is met het eten. Heb ook maar wat van het papje/soepje (vind het erg dun voor pap:P) in haar hok gezet. Wie weet eet zij (en niet haar vriendje) het nog wel op ook.

Geplaatst:

Ik had nog even een vraagje, mocht iemand dit nog lezen :) Ducati is inmiddels vrijdag onder narcose gegaan om toch weer naar haar gebit te kijken en daar zijn flinke haken toch nog weggehaald. Schijnbaar werkt het met zo'n tangetje toch niet zo goed.

Gisteravond begon ze toch weer met wat lekkers te eten zelfstandig, voor het eerst sinds dinsdag. Vanmorgen ging er zelfs een hapje hooi in. Maar nu de vraag, vast een gekke. Ze zit nu al een uur karton te eten, houdt dit de spijsvertering ook op gang? Ze is een notoire kartonknabbelaar, dus ik vind het zelf wel een goed teken dat ze er weer interesse in heeft. Kan ze zien dat knabbelen geen pijn doet!

Verder deed ze vanochtend een bunnyflop, terwijl ze aan het knarsetanden was. Het lijkt me dat het knarsen dan niet op pijn wijst, toch?

Geplaatst:

Hard knarsetanden wijst vaak wel op pijn, zacht knarsen juist niet.

Wel goed dat ze de haken hebben weggehaald, soms zitten er net haken op de achterste kiezen, en die kan je met het blote oog zonder narcose moeilijk bekijken.

Ik weet niet zo goed of karton zo ontzettend goed is, volgens mij is een beetje niet verkeerd, maar grote hoeveelheden lijkt mij niet zo goed eerlijk gezegd.

Wel fijn dat ze weer uit zichzelf eet!! :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .