Tamaraa Geplaatst: 25 september 2012 Geplaatst: 25 september 2012 Hoi allemaal,Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen...Sinds gisteren is mijn konijn behoorlijk ziek. Ik trof hem in zijn hok trillend en in een vreemde houding aan. Hij maakte vreemde bewegingen, heel wild en het heeft wat weg van stuiptrekkingen. Ook ging hij op zijn rug liggen, met zijn pootjes in de lucht. Hij had niet van zijn eten gegeten en zag er erg futloos uit. Normaal is hij een erg druk en vrolijk konijn. Ik heb direct de dierenarts gebeld en kon diezelfde middag nog langs komen. Dierenarts kon niks vinden, dat wil zeggen temperatuur prima, hartje & longen prima, hij voelde niks vreemds in zn buikje en ook zijn anus zag er prima uit. Nog even in zijn bek gekeken maar ook daar was niets geks te vinden. Dierenarts vermoedde dat het misschien iets van gasvorming is. Heb Cisaral drops meegekregen, om zijn darmen te stimuleren en werkt pijnstillend volgens da. Dat laatste kan ik niet terugvinden in bijsluiter. Ook heb ik een paar zakjes critical care (dwangvoeding) meegekregen, omdat een konijn immers zo gauw mogelijk weer moet gaan eten. Nu 1 dag later... trilt hij niet meer en hij maakt ook niet meer die rare bewegingen. Gelukkig krijg ik ook de dwangvoeding (zonder dwang) naar binnen. Wel elke keer kleine beetjes, maar om het uur krijgt ie ieder geval wat binnen. Ook heeft hij vandaag wat stukjes nectarine opgegeten. En knabbelt hij op stukjes stro en hooi. Dus das positief. Maar echt uit zichzelf eten doet hij niet, hij oogt ook nog erg ziek en blijft futloos in een hoekje liggen. En daarom maak ik mij nog erg zorgen...Ik hoop dat jullie mij nog advies kunnen geven... kan ik nog meer voor het arme beestje doen? Ik ga snachts zelfs een paar keer mn bed uit, om hem even wat eten te geven. Het is mn eerste konijn, heb hem nog maar 3 maanden maar ben helemaal gek op het beestje. Groetjes, Tamara
Boefje Geplaatst: 25 september 2012 Geplaatst: 25 september 2012 hmm ja lastig meid.. je bent bij de dierenarts geweest... en die zegt dat hij niks kan vinden... bailey had gisteren ineens een ochtendje dat ie niet wilde eten... maar ik ben het van hem gewend..mijn zorgenkonijntje.. en ik heb hem opgepakt..en tien minuutjes voorzichtig zijn buikje gemasseerd..cirkelende bewegingen..van boven naar beneden richting anus..niet hard drukken..en als die t niet fijn vind ophouden..maar hij ging rechtop tegen me aan staan op mijn schoot..zo van toe maar ff.. en ik had hem gemasseerd... daarna wilde die nog niet echt eten... en hij wilde telkens liggen maar ging met zn achterkant omhoog enz.. ik wist dat ie wat eten binnen had want ik had daarvoor nog wel van de ss biks kunnen geven een paar stuks.. heb nat groenvoer neergezet..want bij verstopping van haartjes enz.. glijdt dat beetje door in de darmpjes... savonds wou die weer eten en is niks loos meer.. als t doorgaat probeer ik wat vaker te masseren... en als t echt niet wil idd naar dierenarts..maar meestal kan ik t zelf wel oplossen bij hem. Ik zou het sowieso in de gaten houden.. meer advies kan ik op t moment niet geven... zou het zo snel ook niet weten maar denk gewoon gas ofzo.. of verstopping..
Tamaraa Geplaatst: 26 september 2012 Auteur Geplaatst: 26 september 2012 Bedankt voor je reactie Boefje:-)Het lijkt erop dat hij nu wat opknapt, hij komt weer wat energieker over en zit niet meer futloos in een hoekje. Eten uit zichzelf doet hij alleen nog niet... nectarine vind ie lekker en eet gelukkig wel op, maar zijn brokjes neemt ie niet. Daarom geef ik hem nog steeds dwangvoeding. Of zou hij de dwangvoeding lekkerder vinden? Dat ie daarom zijn brokjes niet eet? Of heeft het gewoon tijd nodig?!
Boefje Geplaatst: 26 september 2012 Geplaatst: 26 september 2012 nou als hij gewoon wel groenvoer eet zou ik hem niet dwangvoeren..kijk als die vermagert dan is t een ander verhaal..maar als hij gewoon hooi eet en groenvoer zou ik hem gewoon zelfstandig laten eten..dan gaat hij vanzelf wel weer aan de brokken... het is belangrijk dat ze blijven eten zodat de darmen niet stil komen te liggen..maar als die hooi en groenten eet dan is dat voldoende... hij krijgt vanzelf wel honger... en dan gaat ie wel brokjes eten.. misschien proberen ook andere groentes aan te bieden in plaats van nectarine.. voor zover ik weet niet een veelvoorkomend iets om te geven.. meesten geven andijvie of witlof en peen en wortelloof..maar je konijn moet het ook gewend zijn... als je konijntje dat nog nooit gegeten heeft moet je het vooral nu ook nog niet geven..als die gezond is kan je het opbouwen door hem telkens beetjes te geven..maar zou ik dan nu niet doen.
Gast Geplaatst: 26 september 2012 Geplaatst: 26 september 2012 Cisaral werkt niet pijnstillend , daarvoor wordt meestal carprofen voor gegeven. Het niet eten van brokjes kan meerdere redenen hebben. Het kan zijn dat hij pijn heeft, of haakjes op de kiezen, maar het zou ook kunnen dat hij vol zit van de dwangvoer en daarom niet meer wil eten. Fijn dat hij in ieder geval wel wat is opgeknapt, hopelijk gaat hij snel zijn brokjes weer eten.
Aanbevolen berichten