Ga naar inhoud

Konijntje niet vruchtbaar?


Appelcakes

Aanbevolen berichten

We hebben een nieuw konijntje (van 4 maanden) gekregen van kennissen en het diertje komt uit een onverwachts inteelt nestje.

Het konijntje liep al een maand of 2 bij onze andere konijntjes mee en toen kwamen we erachter dat het een mannetje was doordat we zijn ballen zagen en doordat hij op de anderen reed.

Een maand daarna waren (gelukkig) geen konijntjes van ons bevallen, dus nu denken we dat hij onvruchtbaar is.

Is er een manier om zeker te weten dat hij geen kleine nijntjes kan maken? (buiten castratie)

Alvast bedankt.:angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij inderdaad nog maar 4 maand is (16 weken) dan zijn de balletjes juist ingedaald en wees gerust dan gaat hij heel snel wel vruchtbaar zijn.

Geen risico en weg NU bij je voedstertjes en eerst laten castreren.

Ik hoop echt dat binnen een maand je voedstertjes nog niet bevallen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij inderdaad nog maar 4 maand is (16 weken) dan zijn de balletjes juist ingedaald en wees gerust dan gaat hij heel snel wel vruchtbaar zijn.

Geen risico en weg NU bij je voedstertjes en eerst laten castreren.

Ik hoop echt dat binnen een maand je voedstertjes nog niet bevallen zijn.

Eigenlijk is hij nu 8 maanden. :D

Nu ik de maanden eens goed tel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals eerder gezegd je ram meteen weghalen, dat je nu geen jonge konijntjes hebt, betekend niet dat je ram niet vruchtbaar is.

Of er testen bestaan om te zien of je ram wel vruchtbaar is weet ik niet, maar castratie is de beste optie als je geen kleine konijntjes wilt.

Wanneer kwam je er achter dat het een ram was? En loopt hij nu, gezien je openingspost, al een maand bij je voedsters? En om hoeveel voedsters gaat het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals eerder gezegd je ram meteen weghalen, dat je nu geen jonge konijntjes hebt, betekend niet dat je ram niet vruchtbaar is.

Of er testen bestaan om te zien of je ram wel vruchtbaar is weet ik niet, maar castratie is de beste optie als je geen kleine konijntjes wilt.

Wanneer kwam je er achter dat het een ram was? En loopt hij nu, gezien je openingspost, al een maand bij je voedsters? En om hoeveel voedsters gaat het?

5, maar ik laat hem wel gewoon castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn reuzenstal loopt 1 ram nu reeds 2 maand met 4 voedster en wees gerust die is supervruchtbaar.

Waarom de voedsters dan nog niet gedekt zijn ? Door de rui neemt hun vruchtbaarheid af. Geen enkel probleem zijn vinden het juist leuk dat hij hen gewoon gezelschap houdt en als het tij keert gaat hij terug in zijn plaats.

In het wild hebben konijnen ook niet het hele jaar door jongen maar ze zijn wel supervruchtbaar wees gerust.

Dus goed opletten en die ram eruit en laten castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar loopt hij nu nog bij de voedsters? Zoja is het zeer verstandig om hem daar direct weg te halen, 5 bevruchte voedsters zit je niet op te wachten al vrees ik het ergste.

Ik kan je idd zeggen dat je er niet op zit te wachten hoor dat je 5 nestjes krijgt. Neem het maar aan van iemand die er noodgedwongen ervaring mee heeft gekregen.

Rammetje apart zetten en zsm castreren, zou ik echt doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .