Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Heb al een tijdje niets van me laten horen, alles ging goed aan deze kant, maar Boris valt heel erg af, in een week tijd 40 gram! van de 1475 gram...

Morgen afspraak bij de dierenarts, heb de dierenopvang gebeld waar ik hem vandaan heb en die denkt dat het dus E cunniculi is.

Weet iemand wat de prognose is voor een konijn dan?

Wat de kosten zijn voor behandeling?

Heeft behandeling zin?

Hij heeft geen andere symptomen behalve het afvallen voor zover ik kan lezen...

Sofie en Boris zijn echte maatjes!

Zou het zo zonde vinden als dat niet meer kan zijn...

Moet ik Sofie ook laten behandelen?

Ik las ook dat het niet bij alle dierenartsen bekent is, weet iemand een site of goed artikel dat ik morgen eventueel mee kan nemen?

Liefs van ons

Geplaatst:

Ik heb maar met één EC-konijn ervaring: Coquille. Ik herken EC bij hem altijd eerst aan zijn gewichtsverlies. Daarna komen slapte in de achterpootspieren en urinebrand. Maar als eerste dus zijn gewichtsverlies. Dus als hij mager begint aan te voelen weet ik al hoe laat het is.

Tot nu toe ben ik er op deze manier ook altijd op tijd bij geweest, er zijn er die er meteen veel erger aan toe zijn, waarbij het hoofdje scheef gaat staan, bv. Als je er op tijd bij bent is mijn ervaring dat de prognose erg goed is. Zo'n tien euro voor drie weken Panacur (hoewel er naar het schijnt ook antibiotica bij hoort, maar dat heeft mijn dierenarts me nooit meegegeven) en hij is er weer bovenop.

Behandeling heeft uiteraard altijd zin, vooral als het nog niet al te erg is. Soms is euthanasie nodig maar meestal niet, maar dan moet je zo vlug mogelijk met de behandeling beginnen.

Sofie heeft bijna zeker ook EC, dit is namelijk erg besmettelijk en wordt overgedragen via urine, ze hoeven dus maar één keer een wc'tje te delen en ze kunnen elkaar al besmet hebben, maar zal daarom géén symptomen vertonen. Zij hoeft niet behandeld te worden, alleen als ze zelf ook symptomen vertoont. Scheiden heeft dus ook geen zin, tenzij zieke Boris helemaal omver wordt gelopen door fitte Sofie. Maar mijn ervaring is dat ze beter samen blijven.

Wat betreft artikels, hier op de site zal je genoeg info vinden, gebruik anders de zoekfunctie.

Het is nog niet zeker dat het EC is, neem een paar keutels mee, zo vers mogelijk, voor onderzoek naar wormen, parasieten ed, en een staaltje urine, ook zo vers mogelijk, is ook altijd handig om de nierfunctie te testen. Tips hieromtrent kan je ook via de zoekfunctie vinden, die staat rechtsboven de pagina.

Sowieso succes bij de DA morgen.

Geplaatst: (aangepast)

Eerst naar dierenarts, waarschijnlijk is het verstandig om toch preventief te behandelen tegen EC ookal zou het ook iets anders kunnen zijn. Ik heb altijd voor 28 dagen fenbendrops gekregen..dat is het zelfde als panacur alleen betere dosering voor konijnen. Ook is panacur mogelijk hoe de dosering daarvan is en de lengte van de kuur is voor mij onbekend. Sophie zou sowieso meebehandeld moeten worden..of je ze nu bijelkaar houdt of niet.. meebehandelen gebeurd meestal twee weken lang. Dit als Sophie nog geen verschijnselen vertoont.. als ze dit wel vertoont ook dus laten behandelen tegen EC volledige kuur.. voordelen om ze bijelkaar te laten is inderdaad dat ze steun aan elkaar hebben...maar het heeft ook nadelen... als je ziek konijn zwak begint te worden kan die inderdaad omver gelopen worden of zelfs aangevallen... dit voornamelijk als hij de dominante van het stel is.. voordeel van het apart zetten is dat je de plas en keutels kan controleren.. als je ze samen hebt weet je niet van wie de keutels of plas is... dit is wel belangrijk om te zien of de darmen nog goed werken en of het ziek konijntje incontinent is enz.. daarnaast kan je met eten beter controleren wat hij binnen krijgt... EC is heel goed te behandelen dus mocht t wel EC zijn..dan kan je hele erge dingen tegen komen dat je denkt ik wil opgeven... tollen om zn as.. omvallen..enz... maar dit kan weer genezen.. antibiotica wordt meestal gegeven omdat ze vaak met EC scheve kop vertonen en dit ook oorzaak kan zijn van oorontsteking.. metacam is een pijnstiller en ontstekingsremmer..wel heel belangrijk.. op de site wilhelminapark dierenkliniek in utrecht staat een heel tekst info over EC. Deze tips kan je gebruiken en het bespreken met je dierenarts..zorg er wel voor dat je dierenarts konijnkundig is.. Veel sterkte met je nijn..misschien valt het allemaal wel mee en heeft ie gewoon wormen of iets onschuldigs.. succes!

aangepast door Boefje
Geplaatst:

heel erg bedankt voor jullie reacties,

ik heb gelukkig een ren aan mijn hok, dus boris en sofie eten al apart...

boris heb ik nu een uurtje alleen in de ren hopen dat ie een drolletje laat vallen, maar zie nog niets, nou ik ga zo!

heel erg bedankt, als ik het zo lees is Boris als ie het heeft in een vroeg stadium en bij ik er dus op tijd bij en is er een goede prognose!

jullie horen van me!

liefs ons

Geplaatst:

bij mij heeft bo ook misschien e cuniculli. hij heeft geen gewichtsverlies maar heeft al een paar keer gehad dat hij zijn urine gewoon laat lopen. hij is dan echt helemaal nat van onder. zijn urine is onderzocht maar het is geen blaasontsteking. hij moet nu voor de zekerheid 30 dagen behandeld worden met panacur. ook zijn vriendinnetje moet 30 dagen mee behandeld worden ook al heeft ze geen verschijnselen. de dierenarts zei tegen mij dat als ze vermoeden dat het E.C kan zijn ze meteen beginnen met behandelen met panacur. ze zij wel dat ze er nooit helemaal vanaf komen. dat bij een stress situatie of een lage weerstand het altijd terug kan komen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .