Ga naar inhoud

Slof zijn tandje weer.....


NaOomkuuHh

Aanbevolen berichten

Vanmorgen deed Slof raar. Hij kwam niet naar me toe gerend en begon niet te eten, hij heeft misschien één biksje gehad. Ik maakte me natuurlijk helemaal zorgen, en heb m'n ouders erbij gehaald. We hadden eigenlijk haast, want we wilden net in de auto stappen om naar ''Natte neuzendag'' te gaan. (Wandelen met bobtails en picknick daarna.) We zijn daar dus toch heen gegaan.

Toen we terug kwamen had ik eigenlijk verwacht dat hij dood zou zijn, maar dat was hij niet. Hij leek zelfs een beetje levendig, maar hij at niet. Ik heb de DA gebeld, want ik vind dit eigenlijk wel een spoedgeval. Ik vertelde dat mijn konijn vanaf vanochtend al niet meer eet. Zegt hij: Ja?? Dus ik vroeg of we konden komen. Zegt hij of dat niet tot morgen kan wachten, want waarschijnlijk moet hij geopereed worden.

Dat slaat toch nergens op!!?? :grrrrrr: Hij laat hem dus gewoon dood gaan eigenlijk.... Heb dus gezegt dat hij dan waarschijnlijk dood gaat, maar we konden echt niet komen.

Maar Slof heeft dus een te lange tand die zijn bekje uit begint te groeien. Zijn voortandjes zijn al een paar keer getrokken, maar één komt steeds terug. De laatste keer zeiden ze dat het een heel slecht tandje is, die vanzelf afbreekt, en dat we daarvoor dus niet terug hoeven te komen. Ik wilde morgen de DA bellen, maar een dag van te voren stopt hij met eten.....

Maar waarschijnlijk eet hij dus niet door die tand. Nu hebben we hem zelf maar afgeknipt, waar ik eigenlijk tegen ben. Ik vond het super eng, maarja, anders gaat hij zeker dood toch?? Maar het is goed gegaan!

Hij eet alleen nog steeds niet....

Ik ben nu hooithee aan het maken, wat kunnen we nog meer doen?? Moet ik hem dwangvoeren?? Misschien moet hij nu even bijkomen van de schrik en stres?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach arm konijntje, en wat vervelend voor jullie dat het tandje steeds weer terug komt. En wat een vreselijke DA dat hij jullie aan je lot overlaat! Maar ik denk dat je er heel slim aan hebt gedaan het tandje zelf te knippen. Het arme beestje heeft dan in ieder geval geen pijn meer door een te lang tandje!

Ik denk dat Slof inderdaad gewoon even bij moet komen van de stress. En misschien heeft het tandje toch de binnenkant van zijn bekje of zijn tong iets beschadigd en dat dit nog pijn doet. Ik zal zeker dwangvoeren! Misschien een papje maken van vochtige biks? Anders loop je weer het risico dat de darmen stil komen te liggen, en dan heb je alleen nog maar meer ellende!

Of misschien proberen te verleiden met iets wat hij echt heel lekker vind, zoals banaan?

Succes met jullie konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verleiden met wat lekkers heb ik al geprobeerd, dan draait hij gewoon om. Haha. :P

Vanavond komt m'n tante helpen met dwangvoeren als hij dan nog niet eet. We hebben nog andere biks, hope farms selective geloof ik, dat krijgen ze als snoepje. Dus dat vinden ze extra lekker, daar ga ik dwangvoeding van maken. We hebben ook al geprobeerd met een geplette wortel, daar eet hij een hééél klein beetje van.

Net ging hij even languit liggen, is een goed teken toch??

Nu zit hij weer stil in het hoekje waar ik hem van morgen vond. :frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ainariel, volgens mij is dit tandje al meerdere keren getrokken, en blijft het terugkomen.

Ik denk toch dat het beestje even bij moet komen van de stress enzo. Dit kan best een tijdje duren. Dat hij voorzichtig wat van de wortel heeft gegeten is toch al een goed teken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tand getrokken die terug blijft komen?! Dat lijkt me wel heel sterk. Ik denk dat het al meerdere malen geknipt is geweest, aangezien de tanden en kiezen wel blijven groeien. Na het trekken van een tand inclusief de wortel komt hij echt niet meer terug.

Dan zou ik bezig blijven met die kaakchirurg en mijn verstandskiezen! :oh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjellie, het komt bij konijnen weleens voor hoor. Omdat de wortels echt heel diep in het tandvlees zitten kan er een stukje achterblijven. Er hoeft maar een heel klein stukje achter te blijven en er groeit weer een tand terug. En aangezien ze aangeeft dat dit een tandje is wat heel broos is...

Bij mijn Bodri zijn ook de tanden getrokken. Ook daar bleef iets achter, waar een soort van tandje uit groeide. Gelukkig kon dit gemakkelijk uit haar bekje verwijderd worden. Maar het kan echt hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de DA wel konijnkundig, maar dit was niet onze DA. Ik belde eerst onze DA, daar kreeg ik een automaat aan de lijn die zei dat ik het nummer van de DA in Cuijk moest bellen, die gebeld zeiden ze dat ik een 06 nummer moest bellen.

We gingen eerst altijd naar een DA dichter hier in de buurt, oploo-overloon, maar deze zijn hééél konijnonkundig! Die dachten dat Fo een jong konijn was omdat ze zo klein was, gewoon een volwassen kleurdwerg. Ze wilden dat ik m'n babykonijnen koffiemelk gaf toen Senna dood ging, we kregen Whisky nog in de narcose terug van zijn castratie, etc. Daar breng ik hem dus niet heen.

@Sjellie: Ze zijn echt al meerere keren getrokken. De eerste keer de voortandjes en stiftandjes, de 2e keer 2 voortandjes en de 3e keer een voortandje. (volgens mij waren ze dat, maar misschien is er nog een 4e keer) De laatste keer werd er gezegt dat hij waarschijnlijk terug kwam omdat het een brokkeltandje is, dus die krijgen ze er heel moeilijk goed uit. Als er een mini-stukje blijft zitten, groeit er een tandje terug. Maar hij zou vanzelf afbreken, en als ik zou bellen dat hij terug kwam zou ik waarschijnlijk niet hoeven komen zei ze. Daarom hebben we zo lang gewacht deze keer.

Deze DA staat trouwens op de konijnkundige DA lijst.

Hij eet nog steeds niet. En als Slof niet eet is er écht was mis. Zelfs na een narcose eet hij al super snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zou kunnen dat hij pijn heeft. Maar we hebben geen pijnstilling....

Dalijk komt m'n tante, misschien hebben hun nog wat in huis.

Maar na zijn vorige operaties at hij ook meteen. Na tanden trekken, haken slijpen en castratie. Dat doet ook best pijn lijkt me. We kregen toen pijnstilling mee, maar dat kregen we er niet goed in. De DA zei als hij eet zonder pijnstilling dan geef het maar niet, aangezien hij daar gestrest van wordt. Hij is eigenlijk een echte vreetzak....

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hem net gedwangvoert. Hij deed het echt super goed!

Ik hield hem vast als een baby'tje, op zijn rug. Dan konden we makkelijker het spuitje in z'n bekje doen, hij bleef goed liggen! Hij heeft een stuk of 10 spuitjes op, dus ongeveer 10 ml. Daarna begon hij te spartelen en ging hij heel veel hooithee drinken, dat had hij ook nog niet gedaan.

Hij bleef echt lief liggen, dat had ik echt niet verwacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tand getrokken die terug blijft komen?! Dat lijkt me wel heel sterk. Ik denk dat het al meerdere malen geknipt is geweest, aangezien de tanden en kiezen wel blijven groeien. Na het trekken van een tand inclusief de wortel komt hij echt niet meer terug.

Dan zou ik bezig blijven met die kaakchirurg en mijn verstandskiezen! :oh:

Jouw tanden blijven sowieso niet groeien toch? ;) Zoals Suuzz al zegt, er hoeft maar een heel klein stukje achter te blijven en dan kan een tand al terug groeien. Heb die van een opvang-konijntje ook drie keer moeten laten verwijderen voor het echt weg was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangrijkste nu is dat hij voldoende binnenkrijgt om zijn darmen op gang te houden. Dat is natuurlijk niet de hoeveelheid die hij nodig heeft om vrolijk rond te huppen. Bovendien is het voor een korte periode.

Ik zou er dus voor zorgen dat hij om de zoveel uur wat binnen krijgt. Vanaf 10 tot 12 uur niet eten, krijgen ze normaal gezien buikproblemen. Dus binnen die tijd in ieder geval, om het probleem van stilliggende darmen te voorkomen. Tandproblemen zijn natuurlijk al pittig genoeg ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, serieus?! Dat een tand echt gedeeltelijk weer terug groeien vanuit een stukje wortel! Wow! Lijkt me lastig, aangezien die specifieke tanden natuurlijk verwijderd worden om een reden... De vergelijking met een menselijk gebit was natuurlijk meer schertsend dat realistisch bedoeld.

Hoop in ieder geval dat Slof snel weer gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen extra vroeg opgestaan op Slof te dwangvoeren, hij eet nog steeds niet zelf.

Na school ga ik een extra groot spuitje halen om te dwangvoeren, want deze is wel heel klein. Dan ga ik ook kijken of we wat kunnen regelen om naar de DA te gaan, als hij dat nodig vindt. Misschien kan hij ook wel vertellen wat me moeten doen zonder dat hij Slof gezien heeft, maar dat denk ik niet eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En, hoe is het nu? Pijnstilling is misschien toch geen gekke gedachte ivm beschadigingen in de bek.

Ik vroeg me gewoon uit nieuwsgierigheid af hoe je het voor elkaar hebt gekregen een tand te knippen. Met een tangetje of zo?

Op zich zou ik misschien toch wel naar de DA gaan, straks heeft het niet willen eten en suf zijn met iets heel anders te maken. Dus gewoon even een check. Misschien ook haakjes op de kiezen door de slechte stand van de tanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn bij de DA geweest. Hij heeft ciseral mee en we moeten hem blijven dwangvoeren.

We moesten hem annanas geven of papaya, ga nu kijken of ze papaya hebben. Annanas iig niet......

Hij heeft weer beginnende haakjes, maar daar kon hij nog geen last van hebben.

We hebben idd gewoon geknipt met een tangetje. Ik hield hem vast en m'n vader knipte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet nu ook weer brokjes. De goede hoeveelheid, alleen niet alles in een keer. Het is nu veel meer over de dag heen verdeeld. Op zich niet erg, maar wel een teken dat hij nog niet helemaal beter is.

Zijn keutels zijn weer een beetje normaal, wel een beetje donker en klein, maar niet meer zo plakkerig en stinkend. Man, wat stonken die keutels zeg! Komt dat door de ciseral of doordat hij geen hooi at?? (Hij zit trouwens nog steeds aan de ciseral, maar minder als in het begin.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .