Suuzz Geplaatst: 16 september 2012 Geplaatst: 16 september 2012 Hoi BB'ers,even een vraagje over blindedarmkeutels.Ik maakte me er tot vandaag eigenlijk niet zo druk om, maar ik heb toch een vraag.Wij hebben 4 konijnen op het balkon. 1 daarvan, Bodri, laat haar blindedarmkeutels liggen. Ik heb geen idee of ze er uberhaupt iets van eet. Dan zit ze lekker op een plekje, en zodra ze weghuppelt ligt er een berg blindedarmkeutels. Ook liggen er steeds van die lange hoopjes keuteltjes die ze dus niet opeet. Hoe erg is dit? Is het heel belangrijk dat ze ze opeet?Bodri heeft geen tandjes meer, kan het daardoor komen? Ik heb het idee dat ze ze niet te pakken krijgt daaronder... Kan iemand mij hiermee helpen? Naast dat ik me zorgen maak over dat ze ze niet opeet, stinkt het, laat het vieze plekken achter en gaat het in haar vacht en onder haar pootjes zitten... :erf:
Ainariel Geplaatst: 16 september 2012 Geplaatst: 16 september 2012 Ze horen ze wel op te eten omdat er vitaminen inzitten die ze anders niet binnen krijgen. Hoe oud is Bodri? Als het al een wat ouder konijn is, kan het zijn dat ze wormen heeft?
Suuzz Geplaatst: 16 september 2012 Auteur Geplaatst: 16 september 2012 (aangepast) Ze is nu een half jaartje..Maar ze doet dit dus pas sinds de operatie.Hoe kom ik erachter of het wormen zijn? 16 september 2012 aangepast door Suuzz
Suuzz Geplaatst: 16 september 2012 Auteur Geplaatst: 16 september 2012 Heb net alle keutels weggegooit, want er komen vliegen opaf. Vervolgens zie ik Bo de houding aannemen die de andere altijd aannemen als ze de blindedarmkeutels gaat eten. Ze doet heel veel moeite, probeert ze volgens mij op te eten, maar het lijkt haar niet te lukken. Als ze er eenmaal uit zijn laat ze ze vervolgens liggen... Het lijkt dus alsof ze ze wel wil eten, maar ze niet te pakken krijgt....Of zal ze er geen trek in hebben? Misschien geef ik de konijnen 's ochtends teveel SS.Ik las op Internet dat het ook kan helpen om ze 's avonds brokjes te geven. Nu doe ik het 's ochtends. Als ik ze 's ochtends nou eens alleen hooi geef en in de avond SS?Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik ben zo bang dat Bo een vitaminetekort krijgt en weer begint met kwaaltjes...
Ainariel Geplaatst: 16 september 2012 Geplaatst: 16 september 2012 Ik kan je verder helaas niet helpen, sorry.
Suuzz Geplaatst: 16 september 2012 Auteur Geplaatst: 16 september 2012 Alsnog bedankt dat je het wel probeert Ainariel!Hmm, ik denk dat ik het probleem wel weet. Ik weet dat een konijn 15 gram SS per kilo lichaamsgewicht mag. Ze kregen met zn 4en van mij 2 etensbakjes biks. Nu heb ik ze net alle 4 weer even gewogen.Yeti is 1,7 kilo, Nessi ook, Stewie 2 en Bodri 1 kilo. Dat is bij elkaar dus 6,4 kilo. Dat is iets meer dan 90 gram brokjes, niet eens een heel bakje! Ze kregen van mij dus eigenlijk iets teveel Ik ga vanaf morgen de helft geven van wat ze kregen. Kijken of dat helpt. Bodri is ook een gulzige eter. Terwijl de andere konijnen na enkele minuten lekker languit gaan liggen en uitgegeten zijn, eet die kleine lekker door. Hopelijk helpt het dus als ze vanaf morgen wat minder droogvoer krijgen!
Ainariel Geplaatst: 16 september 2012 Geplaatst: 16 september 2012 Dat zou het wel kunnen zijn, dat lees je hier wel vaker.
Annelies en Basje Geplaatst: 18 september 2012 Geplaatst: 18 september 2012 Is Bo misschien een beetje te dik waardoor hij er niet goed aankan? Dat heb ik nl ook al eens gelezen als oorzaak.
Aniek Geplaatst: 18 september 2012 Geplaatst: 18 september 2012 Ik merk wel dat konijntjes zonder tanden er inderdaad soms meer moeite mee hebben en het zich weer moeten aanleren, belangrijk is dat je dan geen 4 a 5 stuks per dag tegen komt, want dan krijgt ze echt 0,0 binnen. In dat geval zou je ze kunnen prakken met klein klein beetje water en met een spuitje toedienen.
Lonja Geplaatst: 18 september 2012 Geplaatst: 18 september 2012 Smakelijk Je zou zeggen dat als ze ze niet te pakken krijgen ze ze wel op kunnen eten als ze op de grond liggen toch?Ze horen ze wel op te eten omdat er vitaminen inzitten die ze anders niet binnen krijgen.Vitamines zijn maar een stukje van het geheel. Inderdaad is het nog maar half verteerd eten en moet dat nog een keer. Maar wat ook heel belangrijk is is dat er bacteriƫn in zitten die bepaalde enzymen aanmaken voor de spijsvertering. Die bacteriƫn heeft het konijn echt nodig omdat het de enzymen niet zelf kan aanmaken. Als die bacteriƫn niet opnieuw opgegeten worden komen er steeds minder in de maag te zitten want die verdwijnen allemaal in de prullenbak met de bdk en kan de hele spijsvertering op een gegeven moment niet meer goed verlopen.
Ainariel Geplaatst: 18 september 2012 Geplaatst: 18 september 2012 O ok, weer wat geleerd. Die opmerking van mij stond ergens, dus ik dacht echt dat ze vitaminegebrek kregen.
Lonja Geplaatst: 18 september 2012 Geplaatst: 18 september 2012 Ja uiteindelijk wel, maar dus niet per sƩ omdat die in de keutels zitten, maar omdat ze de vitaminen uit de voeding niet goed meer kunnen verteren.
Ainariel Geplaatst: 18 september 2012 Geplaatst: 18 september 2012 Wel grappig, dan vallen ze dus ongeveer onder de herkauwers, maar dan anders.
Lonja Geplaatst: 18 september 2012 Geplaatst: 18 september 2012 Ja klopt zo wordt dat ook wel gezien. Hun dieet lijkt ook best op dat van grote grazers, met veel hooi en gras.
Suuzz Geplaatst: 18 september 2012 Auteur Geplaatst: 18 september 2012 (aangepast) Sinds ik de SS heeft gehalveerd kom ik een stuk minder tegen! Eerst waren het echt 4 a 5 hoopjes op een dag, die ze lekker in het konijnmandje neerlegde Vandaag ben ik maar 1 (soort van) hoopje tegen gekomen.Bo is in ieder geval niet te dik hoor! Ik denk gewoon dat ze teveel SS at in de ochtend Ik geef ze nu met zn vieren 90 gram, wat ze netjes opeten binnen enkele minuten. 18 september 2012 aangepast door Suuzz
Ainariel Geplaatst: 18 september 2012 Geplaatst: 18 september 2012 Ik voer Stamper echt 18 gram per dag en sinds die tijd zie ik geen blindedarmkeutels meer. Dus het kan idd wel zo zijn (hij kreeg eerst Kenner biks).
Suuzz Geplaatst: 19 september 2012 Auteur Geplaatst: 19 september 2012 Hmm, vandaag lagen er toch wel weer een hoop... Heb er maar een paar in een blaadje gerold en gevoerd (mmm lekker... ) zodat ze toch wat binnen krijgt.En terwijl ik dit zit te lezen zit Bo heerlijk op een paar keutels te kauwen voor het raam... Gek konijntje... Misschien moet ze het zichzelf inderdaad weer even aanleren...
Aanbevolen berichten