Ga naar inhoud

Wanneer dekrijp en geslachtsrijp?


Felicia

Aanbevolen berichten

In verband met een taak voor school moet ik voor enkele dieren te weten komen wanneer ze dekijp zijn en geslachtsrijp zijn.

Ik heb bij 'overige dieren' hetzelfde topic gezet maar met andere dieren.

Ik ben niet zo thuis in die wereld wanneer ze dekrijp en geslachtsrijp zijn.

En op het net vind ik altijd andere antwoord wat we redelijke verwarrend is!

Wanneer is een ram dekrijp en geslachtsrijp?

Wanneer is een voedster dekrijp en geslachtsrijp?

Dekrijp is vroeger dan geslachtsrijp niet?

Ik denk zelf bij een voedster rond de 10 maand geslachtsrijp? Als ze volgroeid is?

Dekrijp z'n 3 maand?

En bij een ram dekrijp al 2 maand?

Nouja weet het niet zeker vandaar deze topic.

Alvast bedankt voor de antwoorden & de moeite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou denken dat het eerder omgekeerd is: een konijn is eerder geslachtsrijp (in staat/drang gemeenschap te hebben en zwanger te worden) dan dat het 'dekrijp' is, wat volgens mij eerder wilt zeggen dat het vanaf dan OK is met de dieren te fokken.

Een konijn is op zo'n 4 à 6 maanden vruchtbaar, maar het is verre van gezond ze dan al een nestje te laten hebben. Sommige konijntjes zijn vroeger vruchtbaar, de grotere rassen bijvoorbeeld dan weer eerder aan de late kant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad omgekeerd eerst geslachtsrijp en dan dekrijp. Ik haal m'n fanse toch al zeker voor hun 3 maand uit elkaar, het ene konijn is ook al wat vroeger "rijp" dan het andere denk ik, en om ze te laten dekken heb ik van de grote rassen gehoord dat je best wacht tot ze zeker een jaar zijn! Alhoewel een ram waarschijnlijk wel wat jonger mag zijn (denk ik ). De kleintjes weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .