Ga naar inhoud

Gas: medicijngebruik, dwangvoederen.


Annelies en Basje

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

ik had gehoopt dat ik nooit een topic als het deze zou moeten openen, maar bij deze is het (helaas) dus wel zo ver: Bas heeft een acute aanval van gas (hoogst waarschijnlijk ten gevolge van spinazie). Vanmorgen wou hij niet eten: geen lekkere bix (fibafirst), geen groentjes of kruidenhooi. Onmiddellijk ging er een alarmbelletje af en we zijn dan ook meteen in zeven haasten naar de dierenarts gereden. Daar aangekomen viel al snel de diagnose gas en bleek zijn buikje erg onrustig. Bas had duidelijk pijn en heeft meteen 2 prikjes gekregen: primperan en metacam. Deze 2 medicijnen heb ik ook mee naar huis gekregen.

Primperan moet ik 3 maal daags geven, de dosis is 0,3 ml van een oplossing die 5mg werkzame stof bevat per 5 ml. Dit is om zijn darmpjes op gang te krijgen en wat te stimuleren.

Verder krijgt hij ook metacam, dat is een pijnstiller voor katten. Het flesje dat ik heb bevat 0,5mg/ml en ik geef daar 2 maal daags een dosis van van maximum 3,5kg. Ter info: Basje weegt 1,3kg. Deze dosis zou nodig zijn omdat konijntjes vaker en meer pijnstillers nodig hebben dan katten zei de dierenarts, klopt dat?

Ik heb ook critical care meegekregen (gekocht dus), bij de bewaring staat er dat de aangemaakte hoeveelheid eten 24u in de koelkast bewaard kan worden, maar hoe zit het dan met het pakje zelf? Van zodra het open is, kan ik het dan goed afgesloten bewaren voor later? Ik vraag dit maar zodat ik weet of ik nog een pakje van dit dure spul haal voor noodgevallen, of dat ik dit pakje nog een poosje kan bewaren. Van wanneer zou ik beginnen dwangvoederen? Hij heeft volgens mij vannacht nog wel gegeten van zijn hooi, maar zeker niet meer sinds 4u vanmorgen.

Ik denk eraan zijn snugglesafe op te warmen (voor de zekerheid), en hem voornamelijk lekkere dingen aan te bieden: een stukje worteltje, witloof, kruidenhooi ipv gewoon hooi,... Is dat oke?

Kan ik verder nog iets voor hem betekenen?

bezorgde groetjes,

Annelies

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Een tijdje geleden heeft Banjer ook gas gehad. Ik had al vanalles geprobeerd, maar toen ik Cisaral gaf, leek dat wel het beste te helpen. Dat vertelde de assistente van m'n dierenarts ook. Primperan is ook wel goed, maar Cisaral geeft de maag juist een extra boost om de boel erdoor te werken als ik het goed heb.

Ook heb ik mijn konijn Equate gegeven, ik weet niet of je dat toevallig in huis hebt? Het helpt om de grote gasbel in kleinere belletjes te maken en zo is het makkelijker af te voeren door de darmen heen.

En buikmassage wil ook vaak nog wel helpen, wel voorzichtig doen want het is best kwetsbaar daarbinnen.

Hopelijk wil hij gauw weer gaan eten!! Bij Banjer ben ik de hele nacht en dag in de weer geweest, en zondagmiddag rond 17 uur kwam er inene weer leven in hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje... dat is niet fijn maar ik weet wat je doormaakt. Hier heeft Binky ook al vreselijk veel aanvallen gehad. Ben de tel inmiddels kwijt.

De dierenarts heeft gelijk wat pijnstiller betreft. Deze werkt bij konijntjes maar 12 uur dus ik zou Basje zeker 2x per dag pijnstiller geven zolang het nog niet goed gaat. Heb je geen Equate of Infacol in huis? Dit geef ik zelf altijd in geval van gas en helpt goed. Binky geef ik zelf altijd Metocloral i.p.v. Cisaral omdat dat bij hem beter werkt maar volgens mij geef je dat al (Metocloral = hetzelfde als Primperan). ;)

Critical Care kun je volgens mij als je het zakje goed dicht doet nog wel een tijdje bewaren. Als hij vanaf 4 uur vannacht niks meer heeft gegeten zou ik persoonlijk al wel een klein beetje Critical Care gaan geven. Hij krijgt ook darmstimulerende medicijnen dus die darmen gaan nu harder bewegen en als er niet gegeten wordt is dat alleen maar pijnlijker. Ik zou niet teveel geven per keer. Misschien is 5 ml per keer wel even voldoende.

Peterselie zou ik ook nog proberen en een beetje uitkijken nu met wortel. Daarin zitten nl. suikers en dat zou het gas kunnen verergeren. Is hij geen andijvie of andere groenten gewend? Kruidenhooi is natuurlijk ook prima.

Veel sterkte en succes. Hopelijk is Basje snel weer opgeknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een geopend zakje CC is denk ik niet zo lang houdbaar. Het is best prijzig inderdaad dus ik had een keer mijn geopende zakje terug gegeven aan de dierenarts, ik denk dan kan hij het aan de volgende met een ziek konijn gratis meegeven of kunnen ze het gebruiken in de kliniek.

Toen kreeg ik gewoon mijn geld terug van hem, ontzettend aardig. Ik durf het dus zelf niet aan om een geopend zakje langer te bewaren en dan nog te gebruiken. Een week of zo zal wel kunnen, een maand misschien ook wel, maar langer? Je hebt wel ook kleinere zakjes, net voor 1 dag of zo genoeg, zeker voor zo'n licht konijn als Basje. Misschien kan je beter die nemen zodat je niet met zo'n overschot van een grote zak zit.

Verder weet ik geen antwoord op je vragen. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst heel erg bedankt voor het meedenken, ik apprecieer het echt heel erg, ik voel mij echt verschrikkelijk bij deze situatie, dat ik hem dat zelf aangedaan heb en dat het eigelijk mijn schuld is maakt het er natuurlijk niet beter op. Helaas is de band die ik heb met Bas erg broos, hij is namelijk een erg bang konijntje, dus dit dwang voeder en medicijnen gedoe maakt het er natuurlijk niet veel beter op. Net omdat Bas zo'n bang konijntje is baart het mij zorgen dat hij niet langer wegloopt als ik hem probeer te vangen, redelijk apathisch is,...

Ik heb zijn wortel weggenomen en de andere dingen laten liggen: andijvie, radijsjes, witloof, munt, venkel,... Hij eet er echter geen hap van. Het scheelt niet veel of ik ga hem smeken gewoon een paar hapjes te doen. Ik pluk zometeen nog een takje peterselie, bedankt voor de tip.

Ik heb geen andere medicijnen in huis dan deze 2 die ik nu heb. Ciseral klinkt echter wel veelbelovend domino, je spreekt alleen wel van een maagje? Basje heeft gas in zijn darmpjes, zijn maagje zou okĆ© zijn (of zo heb ik het toch geĆÆnterpreteerd). Equate heb ik ook niet in huis, als Basje er morgen of overmorgen niet gevoelig beter uit ziet vraag ik dat ook aan de dierenarts.

Ik ben net gestart met dwangvoederen, ik heb 3 ml gegeven. Wanneer geef ik nu terug? Binnen een uur of 2 nog een beetje?

Helaas is Basje ondertussen niet langer zindelijk, hij heeft net ver weg van zijn wctje geplast, hoewel hij normaal zelfs aan de tƩ zindelijke kant is, hij gaat dan nl niet zolang zijn wc er niet is (ook niet als je ze even ene uurtje laat weken), en van zodra die wc er dan weer is is het duidelijk dat hij dringend moest...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit wel een verschil tussen Metocloral/Primperid en Cisaral.

Metocloral:

Beschrijving

Metocloral drops bevatten als werkzaam bestanddeel metoclopramide-hydrochloride, een anti-emeticum. De werking van anti-emetica berust op het tegenhouden van de prikkels of het onderdrukken van de activiteit van het braakcentrum. Metoclopramide werkt op de dopaminereceptoren in de maag en veroorzaakt een versnelling van de maaglediging. Naast dit perifere effect heeft het een centrale antidopaminerge werking.

Indicaties

Het voorkomen van braken en braakneigingen. Metoclopramide is ook bij post-operatief braken een goede keus.

En Cisaral:

Beschrijving

Cisapride heeft een gastrokinetisch effect. Cisapride heeft geen antidopaminerge eigenschappen en kan dus geen extrapiramidale en hyperprolactinemie uitlokken. Cisapride verhoogt de druk in de onderste slokdarmsfincter, het stimuleert de maagcontractiliteit, bevordert de antroduodenale coƶrdinatie en versnelt de maaglediging evenals lediging van de dunne en dikke darm. Deze effecten berusten in hoofdzaak op een bevordering van de afgifte van acetylcholine uit de cholinerge neuronen in de plexus myentericus. Dit effect is beperkt tot de cholinerge innervatie van de gladde spierlaag van het maagdarmkanaal, daar maagzuursecretie en intestinale secretie niet beĆÆnvloed worden.

Indicaties

Bevorderen van de maaglediging.

Er zitten een beetje lastige woorden in, maar hopelijk komen jullie eruit.

Ik denk dus dat Cisaral beter werkt.

Nog even een aanvulling, niet iedere dierenarts heeft Equate in huis. Je kan het wel online bestellen eventueel als je wil, en dan heb je het morgen in huis. Maar daar heb je op dit moment niet veel aan natuurlijk.

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst heel erg bedankt voor het meedenken, ik apprecieer het echt heel erg, ik voel mij echt verschrikkelijk bij deze situatie, dat ik hem dat zelf aangedaan heb en dat het eigelijk mijn schuld is maakt het er natuurlijk niet beter op. Helaas is de band die ik heb met Bas erg broos, hij is namelijk een erg bang konijntje, dus dit dwang voeder en medicijnen gedoe maakt het er natuurlijk niet veel beter op. Net omdat Bas zo'n bang konijntje is baart het mij zorgen dat hij niet langer wegloopt als ik hem probeer te vangen, redelijk apathisch is,...

Je moet niet denken dat het jouw schuld is, ik voel me ook lullig omdat we in dat topic over spinazie allemaal niet wisten waarom het niet veel gegeven kon worden, maar als er ook maar 1 iemand had geweten dat het bij sommige konijnen gas kon veroorzaken zoals kool en sla had je het niet gegeven. Ik wilde mijn konijnen zelf ook spinazie gaan voeren in de toekomst, allen waren de plantjes herfstspinazie nu pas net opgekomen, da's de enige reden dat ze het nog niet gehad hebben. Ik had precies hetzelfde gedaan, wisten wij veel.

Jij hebt absoluut de goede bedoelingen gehad, en voor hetzelfde geld had hij het bij sla of kool gekregen. Kool wordt hier ook vaak van gezegd dat het gewoon kan zonder problemen.

Het ene konijn kan niet tegen brandnetel, het andere niet tegen fruit, de derde niet tegen spinazie. Daar kom je maar op 1 manier achter en dan weet je dat voortaan gewoon. Wil niet zeggen dat je een slecht baasje bent.

Die band kan ook gewoon weer goed komen hoor. Je wil niet weten hoe erg ik mijn konijn heb moeten mishandelen en ik vond het ook echt mishandeling, maar daarna is de band veel sterker geworden, heel gek, maar ze was juist zĆ³ ontzettend lief naar mij en trok nog veel meer naar mij toe dan daarvoor, en nog steeds. Maak je daar nu nog niet te veel zorgen over, je moet nu eenmaal doen wat moet gebeuren, zorgen maken over jullie band helpt niet behalve dat het moeilijker wordt voor jezelf :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

over het dwangvoederen: Ik heb een klein zakje gekocht van 141 gram (zo'n zakje van rond de 16 euro) en daar kan ik bijna 4 dagen mee doen denk ik. De dierenarts heeft namelijk gezegd 4 soeplepels of 36 gram per dag te gebruiken. Met een beetje pech zal ik dus een 2de zakje moeten kopen, maar geen 3de meer (na 5 dagen zou het al vƩƩl beter moeten gaan zei de DA).

Lonja: Ergens ben ik ook wel "blij" dat we het nu weten, ik heb meteen in het topic waar we het over spinazie hadden een waarschuwing geschreven, zodat ook toekomstige spinazie-gevers een idee hebben waarom het nu net niet aan te raden is. Ik blijf het spinazie-gevaar voorlopig nog wel even verkondigen tot iedereen op het forum weet dat het een risico-product is, dan is Basjes pijn niet voor niets geweest :)

Ik vraag mij wel nog steeds af wat de frequetie is van dat dwang voederen, ik lees namelijk erg uiteenlopende cijfers: sommige mensen dwangvoederen elk uur, andere elke 2 uur en nog weer andere slechts 3 maal per dag..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt denk ik ook een beetje af van hoeveel er zelf nog gegeten wordt door het konijn en hoe lang hij al niet zelf eet, en wat hij mankeert. Een konijn dat nog een heel klein beetje zelf eet heeft minder kans op stil liggen van de darmen denk ik. Een konijn met gas juist weer een veel grotere kans ben ik bang.

Ik zou het even aan de dierenarts vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een vervelende situatie zeg met Basje! geef jezelf geen schuldgevoel hoor, het ene konijn kan wel tegen spinazie, het andere niet, en hij kreeg het pas een week, er zijn mensen die het al jaren geven zonder problemen. mijn konijnen eten al hun hele leven sla en hebben nog nooit problemen gehad terwijl andere konijnen er meteen last van krijgen, net als met kool (al geef ik dat niet).

ik wil je eigenlijk alleen even veel sterkte wensen met Basje, hopelijk is hij er snel weer bovenop! beterschap :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet dat er zoveel medicatie en doseringen worden aangeraden.

Zeker niet aangezien TS al naar een DA is geweest en de diagnose en behandeling over het algemeen niet verkeerd klinkt.

En Rodikolan?! Ken je dit middel? Ooit al zelf gebruikt?

Ik snap helemaal niet dat dit wordt aangeraden. Het spul is relatief duur en zou wonderbaarlijk werken voor alle knaagdieren en konijnen. Dan stel ik mijn vraagtekens al. Maar als je dan nog eens kijkt wat de ingrediƫnten zijn, dan kom je niet verder dan wat plantaardige oliƫn en een gist... Sterker nog dit middel wordt door de fabrikant niet eens een geneesmiddel genoemd, maar een 'aanvullend diervoeder'.

Dan nog i.v.m. met de cisaral en metoclaral. Beide werken inderdaad op een ander deel van de spijsvertering. Als je ze samen geeft, kan je zorgen voor een betere werking over een groter stuk van het spijsverteringsstelsel.

Cisaral is in BE alleen niet overal te krijgen.

@Annelies en Basje: Als Basje toch niet voldoende snel zou opknappen en je Da denkt dat cisaral handig zou kunnen zijn. Kan ik je wel het adres geven van een DA in het Antwerpse die het normaal in huis heeft.

Wat nog wel kan helpen is Basjes buik masseren. Of ben je dit toevallig al aan het doen?

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet dat er zoveel medicatie en doseringen worden aangeraden.

Mee eens.

Zelf denk ik dat er vaak veel te veel aan medicijnen wordt gegeven. Zelf begin ik met pijnstiller, als het na een paar uur niet over is nog primperid erbij. Dat is 9 van de 10x genoeg. Zelden hoef ik nog te dwangvoeren bij een gasaanval bij een konijn sinds ik het op deze manier doe. Vergeet niet dat medicijnen geven stressvol is voor het gemiddelde konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwarte panter als de dierenarts beslist dat cisaral nodig is zal ik een gil geven, dankjewel. :)

Bas heeft een pijnstiller ingespoten gekregen samen met dat darm middeltje om 9u30, tegen 12u had hij nog steeds niet gegeten, dus ben ik beginnen dwangvoederen (zoals de dierenarts gezegd had). Hij had toen vanaf minstens 4u vannacht al niet meer gegeten, het zou ook al eerder kunnen geweest zijn. Ik denk dus niet dat ik te vroeg was met dwangvoederen denk ik.

Bas heeft ondertussen een ml of 20 aan dwangvoeder op en helaas nog geen hapje zelf gegeten. Ik blijf proberen met telkens verse plukjes kruidenhooi (vers is toch het aaaaaallerlekerst he ;)), lekkere blaadjes witloof, de bixjes waar hij zo dol op is,... Hij reageert steeds met niet veel meer dan zijn hoofdje wegdraaien en hij komt niet als ik zijn etens geluidje maak (2x klakken met mijn tong).

Derenoppasnl, is pimperid hetzelfde als pimperan? Dat is dus goed spul?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volg ook vooral je eigen gevoel hoor! Want ik kan me voorstellen dat je van alle verschillende adviezen een beetje de weg kwijt raakt.

Het is in ieder geval al wat dat hij wat eten binnen heeft, dan blijven z'n darmen wel werken, dat is het allerbelangrijkst! Ik hoop dat hij snel zelf gaat eten, dat is alweer een hele zorg minder.

Beterschap met Basje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .