louise1 Geplaatst: 8 september 2012 Geplaatst: 8 september 2012 Ik heb een voedster en ram, halfbroer/zus van elkaar die nu 9 weken zijn. Fokster heeft gezegd dat we voor de zekerheid ze moeten scheiden als ze 10 weken zijn. Nu snap ik dat een ram misschien wel al vruchtbaar kan zijn dus dat je die bij een vruchtbaar vrouwtje moet weghouden. Maar mijn voedster van 10 weken is toch nog niet vruchtbaar? Zou het jammer vinden om ze zolang van elkaar gescheiden te moeten houden aangezien alle 10 de dierenartsen hier in de omgeving ze pas vanaf 4/5 maanden castreren. Graag jullie visie en ervaring.
Dollie Geplaatst: 8 september 2012 Geplaatst: 8 september 2012 Tien weken ja, altijd zekere voor het onzekere nemen. Gemiddeld genomen is een voedster rond de vier maanden vruchtbaar, maar er zijn gevallen bekend van voedsters die met 4,5 maand bevallen zijn en dus met 3,5 maand gedekt. Rammen zijn in principe vruchtbaar zodra ze ballen hebben (overigens kunnen ze dan ook al gecastreerd worden) wat ook al best kan rond een week of tien. Heb er deze zomer al vier laten castreren rond de tien weken.. Iets langer moet technisch gezien kunnen maar ik zou het eigenlijk niet uit willen testen.
elnienkjo Geplaatst: 8 september 2012 Geplaatst: 8 september 2012 De fokster heeft gelijk. Sowieso is het voor de voedster niet fijn als haar broer op haar gaat rijden en er zijn gevallen bekend op dit forum waarbij een voedster met 3,5 maand gedekt is. Zorg gewoon dat ze genoeg aandacht krijgen van jou en na die paar weken scheiden kunnen ze nog jaren samen zijn.
louise1 Geplaatst: 8 september 2012 Auteur Geplaatst: 8 september 2012 Broertje rijdt nu al regelmatig overigens. Maar goed, de tien wekenregel dus echt aanhouden ondanks dat voedster pas rond12/14 weken vruchtbaar is. Heb de hele regio gebeld voor prijsindicatie castratie en echt elke praktijk houdt 4/5 maanden aan. Dollie, waar liet jij je rammetjes helpen dan?
Dollie Geplaatst: 8 september 2012 Geplaatst: 8 september 2012 Bij de dierenarts die voor mij opvang-konijntjes helpt, mocht je in de buurt wonen en een goed adres zoeken moet je even een PB'tje sturen.
louise1 Geplaatst: 9 september 2012 Auteur Geplaatst: 9 september 2012 Goedemorgen Dollie. Ik zie in je profiel dat je niet echt in de buurt woont. Dierenarts zal dus ook te ver weg zijn. Tóch bedankt!
Aanbevolen berichten