Ga naar inhoud

myxomatose vermoeden, help!


Megan

Aanbevolen berichten

Hoi,

Vanmiddag had ik al een bericht geplaatst met de mededeling dat 1 van de 2 konijnen hier een ontstoken oogje had. Het is een roze randje rondom haar oog. Nu heeft ze het ook bij haar andere oog. Het 2e konijn heeft het nu bij 1 oogje ook..

Ik dacht ook een kleine verdikking bij het ene konijn te zien bij haar wang-neus gedeelte. Ze hebben gewoon hun hooi en biks gegeten en hebben ook gedronken.

Ik maak me alleen heel erg zorgen. Ik heb al wat op internet gelezen en daar gaat het van ´´een simpel oogontsteking´´ naar ´´myxomatose ´´.

Morgenochtend ga ik sowieso de DA bellen voor een afspraak voor dezelfde dag.

Advies gevraagd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, ik ben nogal nieuw hier (m'n eerste reactie ooit :P ) Ik vrees voor de zaak, ik heb net ééntje dood van myx en bij m'n zwartje zag ik donderdag ook enkel een roze randje rond de ogen. Nu zijn ze al helemaal gezwollen. Ze eet ook nog normaal, enfin, niet meer van haar bicks, maar al de rest van groenvoer wel nog.

Ik hoop voor jou dat het gewoon een oogontsteking is!!!!!!!! Maar er is terug een uitbraak van myx.

In ieder gevan zo rap mogelijk naar de dierenarts. Zeg en moest het myxomatose zijn, zou je me dan willen laten weten wat de dierenarts je verteld heeft wat je moet doen, want ik zit daar met wat vraagjes over!!

gtjs en het beste!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het echt myx is, wordt het een zware dobber om ze erdoorheen te krijgen. Ik zal zo wel even een topic opzoeken van iemand die haar konijn erdoor heeft gekregen, maar diegene is met haar konijnen door een heel diep dal gegaan. Ze heeft van de drie er 1 doorgekregen.

Zijn jouw konijnen ingeent? Of ooit geent geweest? Dat zou de kans iets vergroten dat ze het halen.

Hoe zien de oren en de geslachtsorganen eruit? Zijn die nog normaal of zitten daar ook bobbels (myxomen) op?

Ik duim heel hard voorje dat het iets anders is. Hopelijk kan je snel bij de dierenarts terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor de reacties. Ik ben misschien gewoon overbezorgd, maar ik wil gewoon het beste voor ze. Het zijn onze eerste konijnen die we uit een opvang hebben gehaald, en we willen niet dat ze ook maar iets mankeren. Ik moet er niet aan denken dat het straks erger wordt en dat het wel echt myx is. Ik heb er gister aardig wat informatie over gelezen en ik weet dat de overlevingskans nihil is. Als blijkt dat het echt myx is, dan weet ik niet eens of ik de konijnen wel dat diepe dal zal aandoen. Niet dat ik het gelijk opgeef hoor.

Het is namelijk alleen een roze randje om hun ogen heen. Wat ik nu kan zien, zien de oren er normaal uit. De geslachtsorganen kan ik niet zien, want het zijn geen kroelkonijnen. Je mag ze aaien als ze in de kooi zitten en daar is het ook wel mee gezegd. Het is hierdoor moeilijk om ze goed te onderzoeken.

Wel merk ik dat ze iets anders zijn gaan eten. Ze eten alles nog (biks zitten ze nu te eten en ze eten het bakje in 1 x leeg samen terwijl ik dit bericht aan het typen ben, hooi hebben ze ook gegeten en ze drinken ook. Ik heb wel het idee dat ze iets anders zijn gaan eten. Je hoort ze knarsetanden. Ik hoor namelijk best van een afstandje of ze aan het eten zijn en dat was eerst niet zo). En ook zie je ze soms kauwbewegingen maken zonder dat ze aan het eten zijn. Zou het misschien nog haakjes kunnen zijn? Maar dan zouden ze het allebei toevallig moeten hebben. 1 oog van het mannetje is nu met een roze randje, het andere oog is nog normaal.

Ik ga sowieso gelijk de DA bellen. Het is alleen geen DA die op de lijst staat van BB. Is dat erg?

Sorry voor het lange en misschien onoverzichtelijke bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knarsetanden betekent vaak dat ze pijn hebben. Het zou natuurlijk kunnen dat ze én ontstoken ogen én haakjes hebben, maar het kan ook heel erg goed myx zijn. Kwijlen ze ook? Ik heb hier gelezen dat ze bij haakjes kwijlen.

Kun je niet 1 van de konijnen uit het hok halen (desnoods met een handdoek) en het geslacht controleren? Ook al zijn het geen kroelkonijnen, je moet het toch ff checken vrees ik. Ik snap je helemaal hoor, ik behandel op dit moment een konijn met een abces en we hadden net een betere band met elkaar en die is nu compleet weg (ze vliegt nu haar nachthok in als ze me ziet).

Wat betreft de dierenarts: de lijst op BB is gebaseerd op ervaringen van de forumleden. Dat wil niet meteen zeggen dat als iemand er niet op staat, deze niet geschikt is voor z'n werk. Bovendien hebben ze allemaal ook een jarenlange studie achter de rug, al zijn ze niet allemaal konijnkundig. Als jij een goed gevoel hebt bij de dierenarts, zou ik het gewoon doen hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies. Kwijlen doen ze zover ik kan zien niet. Ja, ik dacht er ook aan om het met een handdoek te doen. Ja, opzich heb ik er wel een goed gevoel bij. Ik kom daar al jarenlang met mijn ouders met onze hond en altijd zijn we goed behandeld. Ik heb wel een DA in Oud- Beijerland op de lijst zien staan. (We wonen zelf in Spijkenisse, Rotterdam). Dus misschien kan ik hen bellen om advies te vragen.

Ik ga zo denk ik even de opvang bellen waar ze vandaan komen en de DA hier in Spijkenisse. Even kijken wat hen zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de DA neemt even niet op. En de opvang is pas om 10 uur open en telefonisch bereikbaar vanaf 12 uur. Zo maar even proberen. De DA is maar open tot half 12 en ze werken op afspraak dus hopelijk kunnen we nog langskomen vandaag.

Dankjewel! Ik laat het jullie weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, de DA gebeld. We kunnen om 10.40 langskomen. Ze zei dat het waarschijnlijk niets is, maar dat als ik er bezorgd over was, we beter even konden langskomen. Dan ga ik gelijk alles zeggen en alles laten checken. (Ze zijn 1.5 week geleden nog helemaal nagekeken door de DA maar ja, beter een keer teveel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel typisch inderdaad beide te gelijke en roze randje, maar voor hetzelfde geld een irritatie van iets en als ze dan samen zitten zelfde plek goed mogelijk.

Wat ik wel zou nakijken is hun paspoortje welke enting ze gehad hebben en hoe lang precies geleden.

Ik hoop dat het allemaal mee valt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niets aan de hand! Ze zijn kerngezond! Alles is nagekeken (oogjes, tandjes, hartslag, buikje, oren, geslachtsorganen, nageltjes). Ik heb gezegd dat ik me zorgde maken voor myx en toen heeft de DA uitgelegd waarop ik dan moet letten. Het is dus waarschijnlijk gewoon een irritatie. Ze hebben hun enting gehad toen ze werden opgehaald door de dierenbescherming (ze zijn allebei op straat gevonden). Dit is in juni volgens mij geweest. Ze zouden dus goed ingeent moeten zijn.

Wat een opluchting zeg! Ze zijn nu een beetje van slag door het bezoekje aan de DA, dus ik laat ze even lekker hun gang gaan.

Bedankt in elk geval voor het medeleven en het advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker weten! Haha ja, ik dacht dat ik me aanstelde, maar bij de DA zeiden ze ook dat je altijd beter voor de zekerheid kunt informeren of langs kunt komen. Ja, ik ben blij dat we zijn gegaan. Ja precies, ze liggen nu lekker onder de tafel bij te komen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, ze zijn ingeent bij de opvang. (In juni als ik het goed heb).

Als ze met de oude enting zijn geënt dan moet je ze wel zsm opnieuw laten enten als je 100% zeker bent dat het geen myx is, want die oude enting is maar 2 maanden werkzaam.

De nieuwe enting heet Nobivac, die is een jaar werkzaam dus dan hoeft het pas weer volgend jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ze met de oude of nieuwe enting zijn ingeent. Wat ik weet is dat er in hun vaccinatieboekjes staat:

Datum inenting voedster: 6/6/12. Volgende: najaar 2012.

Entstof en batchnummer: lyomyxovax en cunical

Datum inenting ram: 25/4/12. Volgende: najaar 2012.

Entstof en batchnummer: lyomyxavax en arvilab

Ik weet niet of hier iets aan af te leiden is?

Ik bel maandag gelijk de opvang wel even waar ze vandaan komen om het te vragen. Anders laat ik ze gelijk inenten met de nieuwe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .