Ga naar inhoud

myxomatose genezen????


haljordan

Aanbevolen berichten

  • Reacties 130
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ja ik ook, dat Tilli en Scheppe weinig kans hebben om te overleven daar heb ik me min of meer al bij neergelegd (niet dat ik ze zomaar ga laten sterven he!!!) Maar ik durf haast niet meer bij mijn andere konijnen te gaan uit schrik dat ik er nog ééntje ziek ga vinden of dat ik ze ga besmetten. Ik ga nu eerst bij de gezonde (en dan zo weinig mogelijk)en dan pas bij de zieke en ik ontsmet dan m'n handen en zo ,wa nie zo leuk is want ik kan daar nie goe tegen tegen da spul, ma ik durf niet meer van het te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, Even een kleine update! Deze avond met Tilli en SCheppe naar een andere DA gegaan. Deze wist me deze morgen aan de telefoon zelf al te zeggen dat als ik er voor wou gaan ik zeker AB nodig had, dus ik wist dat ik goed zat!

Ze zijn gewogen ( 3 en 5 kg) en doorop hebben ze AB gekregen die ik nu 2x per dag moet geven, ook moet ik de oude oogdrupjes blijven geven en heb ik er nog nieuwe bijgekregen. Pijnstilling gaf ze voorlopig liever nog niet omdat daar cortisonen inzitten en die kunnen al wel eens de darmpjes van het konijntje stil leggen volgens de Dierenarts. Dus zolang ze blijven eten gaan we daar nog even mee wachten. Ik weet het ik heb ook niet graag dat ze pijn hebben, maar het is het één tegen het andere he!

In verband met men andere 5 die dus niet samen zaten met m'n 3 slachtoffertjes die ga ik morgen toch laten vaccineren, ik weet het als ze dan toch al ziek zijn (ze gaat ze trouwens eerst goed onderzoeken om te zien of er toch nog geen symptomen zijn) hebben ze nog minder kans om te overleven, maar dit was even kiezen tussen de pest en de cholera. Als ze al besmet zijn hebben ze minder kans, maar als ze het nog niet zijn kan ik moeilijk nog een maandje wachten en hopen dat er ondertussen geen meer gestoken word door een mug. Die beesten vliegen hier waarschijnlijk nog rond he (tenzij iemand zo vriendelijk geweest is om ze dood te slaan!)

Tilli en Scheppe zitten nu terug gezellig samen te bekomen van de reis. En de andere 5 kwamen vrolijk aanhuppelen toen ik hun eten bracht (wat me stilletjes toch een beetje hoop gaf!)

Zo nu ga ik gaan slapen, want ik moet morgen vroeger op om mijn 2 bollekes te verzorgen :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist ook een topic geopend over mijn konijn met myxomatose http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?62297-Verslag-Konijn-met-Myxomatose-hopen-op-een-positieve-afloop!

Excuus voor de lange link! Ik ben vanavond met mijn Nijn naar de DA geweest, en in het verslag staat ook welke medicijnen ik gekregen heb :) Ik hoop dat je er iets aan hebt! Heel veel succes en sterkte met jou konijnen!

In het verslag staat ook een bericht wat ik heb gekregen van dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht:

"Ik ben afgelopen vrijdag bij een meeting geweest van europese konijnen dierenartsen. Naar ervaringen met een grote opvang in Engeland hebben we besloten om het niet te vaccineren advies aan te passen naar wel vaccineren als er nog geen ziekte verschijnselen zijn. Dit ook omdat er een nieuw en sterker vaccin is dan de lyomyxovac die we vroeger gebruikten. Deze was op basis van shope fibroma en kon de ziekte niet tegen gaan de konijnen werden er zieker van nadat ze gevaccineerd werden. Nu met het nieuwe Nobivac Myxo-RHD is het advies juist wel zo snel mogelijk de konijnen vaccineren die geen ziekte verschijnselen hebben.

Het verloop is nog lastig te voorspellen, ondersteun het konijn met warmte, antibioticum, oogzalf en pijnstiller/ontstekingsremmer.

Is het mogelijk dat je ons op de hoogte houdt van het verloop van de ziekte, want je bent 1 van de eerste konijnen eigenaren die wij meemaken waarbij de vaccinatie gegeven is op het moment van uitbraak, maar waar er nog geen ziekte verschijnselen te zien waren. Het liefst een foto om de paar dagen van de oogleden en anus maken, dit om een goed beeld te krijgen of de ervaring die ze in Engeland hebben kloppen, we duimen dat dit zo is en dat je konijn er door komt ...... In Engeland met het Nobivac myxo-RHD is de ervaring dat de konijnen minder ziek worden na de vaccinatie en de mildere verschijnselen krijgen, zoals korstjes op oren oogleden en neus"

Met de nieuwe entstof is inenten als er nog GEEN ziekteverschijnselen zijn dus juist een goed idee!! Met de oude entstof was dit inderdaad niet het geval.

aangepast door SuperLiesje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, Castor, Grey, John Snow, Pepper potts en Renner zijn volledig nagekeken en voorlopig nog geen myx, ze zijn ingeënt dus nu is het een week bang afwachten! (Ik denk dat ik nu wel een week geen vriendschap zal hebben van die 5 :P Van Scheppe trouwens ook niet, ik gaf haar haar AB deze avond een mevrouw probeerde me te bijten!!! Maar het is haar allemaal vergeven!

Ben trouwens ook een ganse hoop verse groenten gaan halen, die mensen aan de kassa zullen wel gedacht hebben dat ik wel heel gezond eet!! De dierenarts vertelde me dat ik ze alles mocht geven wat ze maar willen eten, dus dat doe ik dan maar (natuurlijk geen dingen waar ze niet tergen kunnen he!! :P )

Tilli's oogjes zijn een beetje achteruit gegaan vandaag, maar dat valt wel te verwachten zeker!!??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even heel snel een berichtje, zal straks op je PB verder antwoorden,

ik vertrek morgenvroeg op vakantie dus heb het even heel erg druk! ^^

Hopelijk blijven je andere konijnen gespaard hoor, ik duim heel erg mee!

Wel zou ik echt wel metacam geven aan de zieken... oke, het is zeker waar dat het zwaar is op hun maag en darmen, maar een konijn met pijn wil niet meer leven en zal ook na verloop van tijd niets meer willen eten daardoor, dan ben je verder van huis natuurlijk want dwangvoeren is een straatje zonder einde... Ook is de metacam ontstekingsremmend en zal de secundaire infecties mee helpen bestrijden zodat je konijntje zelf genoeg energie in het bestrijden van het myx virus kan steken. Maar het is en blijft natuurlijk jou eigen keuze! Ik wilde dit enkel even meegeven :)

Klinkt een beetje raar, maar het is goed om te horen dat Scheppe je probeerde te bijten! Dat wil zeggen dat je konijn een vechter is ;) Hier was ook elke verzorging opnieuw een strijd :P Behalve als het virus op zn ergst was, dan wilde hij weken lang bijna niet bewegen. Je kan proberen jou situatie een beetje te vergelijken met de mijne, ik heb heel goed foto's proberen maken in mijn topic van elk 'stadium' waar mijn konijn(en) zijn doorheen gegaan. BB was zo een beetje mijn dagboek!

Je konijntjes zullen op ongeveer 14 dagen (geloof ik) door een diep dal gaan, dan is het virus echt op zn ergst als ik me goed kon herinneren. Maar als je geluk hebt, zul je net als mij kunnen zien dat het plots van de ene op de andere dag een heel stuk beter gaat :) De ziekte is hier wel heel lang blijven aanslepen... in september/oktober vorig jaar is het bij mij uitgebroken, in december/januari was Fluffy pas officieel genezen!

Oh ja, tenslotte zou ik nog zeggen dat je je konijnen beter even tegen muggen beschermt met een muggennet/ klamboe dat je bij ikea kan vinden bijvoorbeeld, just in case!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, eerst en vooral prettig verlof!!!!!

Ja ik twijfel heel hard over die metacam, Ik moet zeggen, nu eten ze dat het een lieve lust is, dus zolang ik zie dat dat echt geen probleem is zal ik denk ik toch nog even afwachten. Ik had nu wel op het werk iemand die bekend was met dat kruidending dat je me aangeraden had. Haar moeder is daar blijbaar nogal van op de hoogte om zo kruiden te gebruiken ipv medicijnen dus heb ik haar gevraagt of ze eens wil polsen of zij geen kruiden of zo weet die ontstekingsremmend en pijnstillend zouden kunnen zijn, moet natuurlijk al iets zijn dat een konijn mag eten, maar kom eens vragen kan geen kwaad he!

Ik was ook wel een beetje blij dat Scheppe me een beet gaf (ze moet dat natuurlijk niet te veel gaan doen ook he ;) )

Haar oogjes zijn voor de moment nog volledig normaal en ik hoop echt dat het zo zou kunnen blijven, dan ziet ze tenminste haar eten liggen, Tilli's zijn bijna volledig dicht nu.

Die klamboe had ik ook overwogen maar is gewoon niet mogelijk om het deftig te doen (je moet meer een tussen m'n foto's kijken) Ze maken gewoon geen klamboe's die zo groot zijn :$ Ik heb al iedere dag hun nachthok gespoten tegen vliegens ongedierte, ik hoop dat dat ze ook een beetje weghoudt!

Voorlopig dus nog alles redelijk goed, het zal wachten zijn op die kwade periode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook een mail terug gekregen van de dierenkliniek met onder andere dit:

Als therapie adviseren we

- Indien de ziekte optreedt is de therapie het konijn zo goed mogelijk verzorgen.

- Haal de zieke konijnen weg van de gezonde konijnen, voorkom onderling kontakt tussen gezonde en zieke konijnen. Echter als een koppel van 2 niet gescheiden kan worden haal ze dan niet uit elkaar dit geeft dan teveel stress en dat is ook niet goed.

- VOORKOM DAT DE DIEREN WEER GEINFECTEERD WORDEN HAAL ZE WEG BIJ DE MUGGEN !!!!!

- Zorg voor een goede warme huisvesting, haal het konijn naar binnen.

- Zorg dat het konijn blijft eten, ga het eventueel dwangvoeren.

- Bestrijd de bijkomende bacteriële infecties (longontsteking) met antibioticum (BAYTRIL/ENROFLOXORAL DROPS OF DUPLOCILLINE OF DOXORAL DROPS)

- Omdat de oogleden ontstoken waren is het advies om een oogzalf met een antibioticum te geven (CAVASAN EN ALS OGEN ERG DICHT ZITTEN TERRACORTRIL OOGZALF of nog beter waterige oogdruppels met een corticosteroid er zoals tiacil of helgritin drops 4x daags 1 druppel).

- Geef het konijn een pijnstiller (METACAM OF CARPROFEN DROPS) We doseren de metacam hoger dan is het beter ontstekingsremmend namelijk ipv de 0,2 mg/kg LG gaan we naar 1x daags 0,5 mg/kg LG injectie of naar 2x daags 0,25 mg/kg LG oraal

- Bij veel slijmvorming, je hoort een bijgeluid of geronk bij de admehaling, geef dan een slijmoplossend middel (BROOMHEXINE IN DOSERING VAN 2x daags 0,5-1 mg kg LG).

- Als de neus dicht gaat zitten druppel dan met otrivin met xylomethozaline druppels voor baby's 2x daags 1 druppel in de neus, dit gaat slijmvlies zwelling in de neus tegen.

- Als het konijn erg suf wordt geef onderhuids infusen met glucose erin (440 ml nacl + 50 ml glucose 30% 3x daags 20-30 ml per konijn). Of houdt het drinkflesje bij de mond.

- Als er een stille darm ontstaat geef hier medicijnen voor (CISARAL EN EVT LAXATRACT).

Tijdsbestek: het kan 4 tot 6 weken duren voordat het konijn volledig genezen is en het zal door een diep dal gaan.

Maar kan er me iemand zeggen hoe je weet dat je nijn z'n darmpjes stil gevallen zijn?? Ik dacht an de heel kleine keuteltjes, maar weet het nu niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en ook niet meer eten. Je kan het ook voelen als je konijn net gegeten heeft, en je legt je had op de buik dan voel je alles door de darmen zachtjes bewegen, dat is goed en zo hoort het.

Wat de dichte ogen betreft: Als de ogen dicht zijn en de neus ook verstopt zit dan hebben ze inderdaad geen flauw idee waar het eten is. Als je dan het eten gewoon onder de kop legt en ook een beetje prikkelt met het eten aan het bekje gaan ze wel weer gewoon eten. Het is dan dus niet dat de darmen stil liggen maar dat ze het eten niet meer kunnen vinden. Ik legde steeds het eten opnieuw bij het konijn neer zodra hij zich verplaatste.

Over die kruiden: Er zijn zeker allerlei kruiden die een geneeskrachtige werking hebben maar je moet oppassen met deze kruiden in combinatie met bepaalde medicatie. Je kan hier wat lezen over planten die een lichte geneeskrachtige werking hebben en die je kan geven als je konijn ze al kreeg, ik zou nu even niet gaan expirimenteren met groenvoer. http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijnen-en-alternatieve-geneeskunde.html en dan onder het kopje "Kruiden voor konijnen".

Maar als er dingen tussen zitten die ze toch al kregen en een positieve werking hebben dan zou ik die zeker blijven aanbieden.

Pas op dat als je aan de slag gaat met sterkere kruiden-elixers of dat soort dingen dat je heel goed weet of het geen averechtse werking heeft op de medicatie die je geeft of de werking te veel versterkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Lonja, de kruiden zullen niet meer nodig zijn!! Geen paniek, ik heb nog steeds 2 zieke nijntjes, maar ik ben aan de metacam geraakt.

enfin ik heb het nog niet, maar morgen wel. Ben na m'n werk bij de apotheek gereden, die hadden het al niet binnen maar morgen na m'n werk kan ik er om gaan, maar ik moest dus wel een voorschrift hebben. Dus thuisgekomen, gebeld naar de DA (naar die hier dichtbij die me aan zaterdag aan telefoon vertelde dat het toch hopeloos was) en hem verteld dat ik toch maar een behandeling gestart was en of hij me een voorschrift wou schrijven voor Metacam. Daar mag ik dus straks om!! (Ik helemaal trots op mezelf, als zij niet willen vechten voor m'n nijnen dan vecht ik wel dubbel zo hard!!!!!) Nu moet ik hem juist nog eens vragen naar die cisaral of Laxatract, want met het weekend terug voor de deur wil ik niet tot de constatatie komen dat de nijnen een stille darm hebben en dat ik nergens aan de medicijnen geraak. Ik heb nu ook de nodige siroopjes voor het ademhalen te vergemakkelijken (ik weet juist niet goed hoe ik in hemelsnaam die neusdruppels in tilli der neus ga moeten krijgen :whistle2:) daar zal wat worstelen aan te pas komen denk ik ;) En dat ze maar vlug werken, dat ze wat meer op haar gemak is! Het is vandaag trouwens een week dat Rue dood is en dat Tilli de eerste roze randjes rond der oog had, ik hoop dat ik er volgende week 2 weken van kan maken!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine update: De neusdruppels vielen best nog mee (ik hoop wel echt dat ze een beetje helpen want Tilli klinkt echt zielig jong!)

En Scheppe, die heeft me 2 keer gebeten! Ik had gelukkig nog m'n broek van het werk aan, die is redelijk dik dus ik kom er vanaf met een blauwe plek denk ik. Het geeft me wel veel hoop dat zij nog bijlange zo ziek niet is, enfin, ze heeft wat meer (wat zijn het ook alweer?? Myxomen??) Maar ze snottert nog niet. Haar één oog is nu een beetje achteruit aan het gaan, maar aan het andere nog steeds niet mis aan te zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tilli is nu 8 dagen ziek en begint echt erg achteruit te gaan, ademen langs der mondje, oogjes zo goed als volledig dicht. Ik weet dat zoals ze zeggen,ze door een diep dal gaan op het slechtste punt, maar Tilli zal niet veel dieper meer mogen gaan! Ze eet nog en zat zich na het toedienen van de medicamenten een beetje te wassen (Was wel nodig want de helft van wat ik ik haar mondje spuit langs de kant loopt er vooraan gewoon terug uit omdat ze niet slikt. Ik ben even de moed aan het verliezen voor haar, het was ongeveer op dit punt dan Rue gestorven is.

Ik kwam thuis en (m'n vader heeft een verkoudheid) er stond zo'n potje met eucalyptus te branden, men ouders zijn daarstraks vertrokken dus het potje staat nu bij de nijnen :yes: Ik weet niet of het veel gaat helpen, maar als alle beetjes helpen heeft ze al veel beetjes gehad en hoop ik dat ze samen m'n kleintje der door krijgen! Ik hoop nu natuurlijk dat ze haar groen ook nog zal ruiken (als ze nog ruikt natuurlijk, ze wist daarnet toch haar groentjes te vinden.

Positief nieuws dan Scheppe doet het nog steeds prima, ze is ziek natuurlijk, maar ze zit er bijlange niet zo zielig bij als m'n kleintje.

In tegendeel, madam begint me serieus op m'n zenuwen te werken!!!! Deze morgen heeft ze me 3 keer gebeten, alles wat in haar buurt komt word aangevallen, ik begrijp haar wel een beetje hoor, niet begrijpen wat er gebeurt en dan van alle troep in je mond en ogen krijgen, maar moest ze gewoon een beetje stil zitten dat zou al een pak makkelijker en vlugger gaan! (en minder pijnlijk voor mij!!) Deze avond heeft ze me niet gehad! Ik heb haar in een wurggreep genomen en alles in d'r mondje gespoten. (En dan zat ze zo'n beetje verontwaardigd haar pootje te likken! best wel grappig ondanks de situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

photo.php?fbid=3783590954353&set=a.1105713649094.2016969.1414352115&type=1&theater

Even kijken of ik er een foto bijkrijg.

Tot mijn grot verbazing zat Tilli me deze morgen op te wachten. Ik durfde eerst niet gaan kijken, m'n moeder zei zelf van eet eerst, maar ik moest het weten of m'n kleintje er nog was of niet, en ja hoor, beste verjaardagsgeschenkje ooit!!!!!!!

Ze ademde terug door haar neusje, nog steeds moeilijk, maar gisteren moest ze langs der mondje ademen en dat maakte me echt bang!

Nu niet dat ik nu denk dat ze genezen is natuurlijk, maar iedere dag dat ze er is s'morgens is een dag die we overwonnen hebben!!!

Ik heb nu ook (eindelijk) de metacam sinds gisteren, nog een extra flesje AB gaan halen bij de dierenarts, ze was ook blij dat ze me zag en dat ik dus nog AB nodig had! De rekening begint hier op te lopen, maar daar kijk ik nu al lang niet meer naar, ik ben gisteren ook vanalles lekkers gaan halen voor die 2, de DA zei dat ik ze mocht verwennen kwa eten en dat ben ik nu ook heel hard aan het doen!

Ik ben juist een beetje bang dat ze niet genoeg drinken, ze hebben wel veel verse groentjes en daar doe ik steeds wat water over, maar ik heb niet echt de indruk dat ze drinken. Ik probeer nu ook als ik de mediceinen geef om er een spuitje met water ook bij te krijgen, maar daar laten ze dan ook de helft van it hun mond lopen, en ik moet ze al zoveel in hun mond duwen nu, ik vind het ook een beetje zielig om ze dan iik nog eens te dwingen om te drinken.

Weet er iemand hoe je kan zien of ze aan het uitdrogen zijn?? Ik weet bij een mens kan je dat aan de huid voelen, en bij een konijn had ik al gelezen dat ze een beetje suf worden, maar ze zijn al zo ziek, ze zijn al een ganse week suf!!!! Zijn er nog andere indicators??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan niet vanaf je Facebook de foto's laten zien, maar wel de link van de foto zelf (dus de link eindigend op .jpg)hier neerzetten als plaatje.

Ik weet niet hoe je zeker weet dat ze genoeg vocht binnen krijgen. De konijnen die ik hier had met Myx bleven zelf drinken als ik maar het bakje onder de neus schoof, maar ze gooiden het ook wel de hele tijd om omdat ze niks zagen.

Het lijkt op je foto alsof je op een paar foto's de konijnen buiten hebt staan?

En kunnen ze ook wel uit het hokje als ze willen? Ze zullen niet veel bewegen maar toch wel de ene kier hier gaan zitten en de andere keer daar en zo'n beetje lopen is toch goed voor de darmen en anders houden ze ook geen spieren meer over zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan niet vanaf je Facebook de foto's laten zien, maar wel de link van de foto zelf (dus de link eindigend op .jpg)hier neerzetten als plaatje.

Ik weet niet hoe je zeker weet dat ze genoeg vocht binnen krijgen. De konijnen die ik hier had met Myx bleven zelf drinken als ik maar het bakje onder de neus schoof, maar ze gooiden het ook wel de hele tijd om omdat ze niks zagen.

Het lijkt op je foto alsof je op een paar foto's de konijnen buiten hebt staan?

En kunnen ze ook wel uit het hokje als ze willen? Ze zullen niet veel bewegen maar toch wel de ene kier hier gaan zitten en de andere keer daar en zo'n beetje lopen is toch goed voor de darmen en anders houden ze ook geen spieren meer over zo.

Ze zitten in de veranda (mogen niet binnen) maar 's nachts dek ik ze zo goed mogelijk dicht dat het niet te fris word. Ze mogen er enkel uit als ik er bij ben (m'n neefjes lopen hier al wel eens binnen en buiten en dan blijft er ook wel eens een deur open staan, ik zou ook niet graag hebben dat er een nijn een deur tegen z'n neus krijgt) Maar als ze er uit mogen lopen ze niet echt rond, ze zoeken een hoekje en gaan daar dan liggen. Ik weet het ze hebben niet veel plaats, maar ik heb echt het grootste hok dat ik kon vinden gekocht, misschien moet ik ze er toch wat meer proberen uitlaten, maar dan zou ik ze al terug buiten moeten zetten en dat zie ik dan ook niet zo goed zitten.

Ik weet echt niet of ze drinken, er verdwijnt wel water, maar daarnet had ik hun bakje net ververst en tilli gaat er met een poot gaan inzitten, dus dar ging al de helft van het water :yes:

Hoe gaat het vandaag met je nijnen? Ik zit inmiddels op dag 10 met mijn nijn, en ondanks dat alles niet van harte gaat is hij er nog wel!

Ik ben benieuwd welke AB jij van de DA gekregen hebt? En welke groenten geef jij je nijntjes?

Tilli zit morgen ook aan dag 10. Ik ben net nog wat eucalyptus gaan zetten, ik maakte me een beetje zorgen omdat Scheppe niet geprobeerd had om me te bijten daarstraks, maar ze zat goed te eten daarnet dus misschien was het toch niets, je kan het zo moeilijk zeggen he! De ene moment denk je dit gaat niet goed en dan ga je nog een keer kijken en zijn ze een wasje aan het doen of een grasje aan het eten. Veel meer kan ik er niet echt van zeggen, Scheppe heeft nog geen last van der neus, daar ben ik wel blij om en ze ziet nog prima dus das ook wel goed denk ik.

ik heb Baytril als AB.

Hoe gaat het nu met Pukkie???

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh ja en groentjes: 2x per dag vers gras natuurlijk, wortel met het groen nog aan (ze hebben liever het groen dan de wortel), witloof, koolrabi en broccoli, maar niet te veel daarvan, boerenkool (waren geplant voor tijdens de winter, maar komen nu ook wel van pas), paardenbloemblaadjes, blaadjes van m'n aardbei plantjes, af en toe trek ik ook een tak van 1 van m'n fruitbomen en stukjes appel.

Ik denk dat dat het zo ongeveer is, en dan soms een stukje gedroogd brood, of wat gebroken mais van de kippen, hooi en stro natuurlijk. En ik ben ook nieuwe korreltjes gaan halen, ze zijn gewoon van bicks te krijgen, maar nu krijgen ze ook nog zo'n mengeling met verschillende kleurtjes en smaken. En gedroogde kruiden en bloemen voor konijnen, maar ik denk dat ze die vooral morsen en niet echt opeten ;)

Heb jij nog voorstellen van dingen die ze graag hebben????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om half 7 nog eens langs bij de DA, M'n kleine tilli doet het echt niet goed sinds gisterenavond, door der mondje ademen, niesbuien, ik was deze morgen zo bang om haar medicamentjes te geven, ik dacht als ze zich nu nog eens verslikt of zo blijft ze er in. Ik ga nu vragen aan de DA of het haar longen zijn of gewoon haar neusje. Ik hoop gewoon haar neusje. Scheppe is helemaal anders ziek, dus daar weet ik echt niet goed wat ik er van moet denken, die is heel rustig de laatste dagen, maar ze ziet nig heel goed (rechts een beetje gezwollen, links niets) en haar neus is ook nog helemaal vrij. Nu ben ik wel een beetje bang dat ik ga denken dat zij het helemaal gaat halen en dat zij dan plots gaat dood liggen omdat er ergens anders iets helemaal mis was. Ik ben ook eens benieuwd naar hun gewicht. Tilli is zeker vermagerd, maar van Scheppe weet ik het niet goed, zal waarschijnlijk wel maar ik denk niet te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt toch wel altijd geadviseerd konijnen met myxomatose op een warme plek binnen te zetten. Alleen al zichzelf warm houden kost energie en ze gaan ieder calorietje nodig hebben om te vechten tegen de ziekte, zonde als dat verbrandt voor warmte.

Bovendien kan een ziek konijn zichzelf niet goed warmhouden en eenmaal onderkoeld ben je ver van huis. Het wordt van de week 's nachts nog maar 6 graden. Dat is gewoon echt té koud voor konijnen die zo vreselijk doodziek zijn. Voor gezonde konijnen is een open traliekooi buiten al helemaal niks. Een doek erover maakt het echt niet ineens 20 graden daar in die kooi. Plus ze hebben nog geen meter om een hupje te maken dus door beweging zullen ze ook al niet warm worden.

Ik ben benieuwd hoe het ging bij de dierenarts. Duim voor je dat er ook weer 2 konijnen mee terug komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .