Ga naar inhoud

[Discussietopic] 'Conditierichel' Goede gezondheid of andere oorzaak?


Gast

Aanbevolen berichten

  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik vind het in die zin logisch dat het zeker aan zou kunnen geven dat de vacht in goede conditie is, maar als ik naar alle momenten kijk waarop ik konijnen met een richel gezien heb.. Dan denk ik dat het niet het einde van de rui o.i.d. aan geeft. Ben op dit moment een dame aan het koppelen die overduidelijk nog midden in de verharing zit, maar wel een richel. Pip heeft vrijwel altijd een richel. Verhaart weinig echter. In sommige gevallen zie je het maar zeer tijdelijk.

Wel vind ik dit al een ander (beter) idee dan de conditie richel, aangezien de vacht van een dier natuurlijk wel in goede conditie kan zijn ongeacht hoe het dier zich verder voelt, mentaal of fysiek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan verder weinig discussie erover vinden, het lijkt alsof het internationaal of althans met namen in Amerika algemeen aangenomen wordt dat het het laatste stadium van de rui aangeeft, maar ik zou nog diepgaander kunnen zoeken.

Wel had ik gevonden dat die richel over een spier loopt en dat het bij vleeskonijnen niet snel gezien wordt omdat die meer vet over die spier hebben. Dit zou denk ik ook een oorzaak kunnen zijn (naast de haarstructuur) van waarom sommigen wel en anderen de richel niet hebben. Bij een dikker konijn zou het minder zichtbaar zijn en misschien ook korter dan bij een dun konijn. Bij een gespierd konijn zou je het het meest moeten zien dan, maar dat was maar 1 iemand die dat zei.

Misschien is het in het algemeen aan het einde van de rui, maar je hebt inderdaad ook wel eens dat een dier op verschillende plekken aan het ruien is, dat de stadia door elkaar lopen. Misschien is dat bij die voedster.

Misschien is Pip vrij gespierd en niet te dik, waardoor, ook al is hij niet vaak in de rui, de richel lang zichtbaar blijft na de rui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pip is nog altijd een meisje hoor! :P

Ik zal zo wel even een foto maken van de voedster die aan het verharen is en wel een richel heeft. Ze verhaart heel gelijkmatig, de richel loopt gewoon door over de grens van wel en niet verhaard. Ze is nu alleen een beetje natgeregend denk ik dus ik weet niet of het te zien is op foto dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog een foto gevonden van een konijn midden in de rui en toch een richel. Wordt toch een moult line genoemd: http://www.flickr.com/photos/catxx/7692271096/

Verder nog iets interessants gevonden, namelijk dat een konijn vaak meteen na castratie gaat ruien, of na stress.

Dit kan een verklaring zijn waarom die conditierichel hier wel gezien werd tijdens koppeling (na castratie volgt koppelen), en bij opgevangen konijnen die eerst in een rotsituatie zaten.

Zij gaan dus ruien eenmaal castratie of stress meegemaakt. Waardoor je een paar weken later soms de richel ziet.

A rabbit will molt two to three times a year. The molt starts just above the nose and continues down the body until it reaches the tail. A molt will usually occur right after your rabbit is spayed or neutered, so don’t be surprised when it seems like it is “blowing” its coat! A rabbit will also release its fur from the follicles during a visit to the vet or in times/moments of stress. Spring and fall are our other two big times for molt, so be prepared with the right tools to assist your rabbit in removing the old, dead fur.

Het sluit toch wel aan bij dingen die hier gezegd werden over de uiteenlopende situaties waarin konijnen de richel vertoonden.

Ook goede mentale en fysieke gezondheid is op zich niet heel gek gedacht, een konijn dat goed in zijn vacht zit en de rui goed doorkomt is vaak ook gezond. Vaak, je kan er natuurlijk als puntje bij paaltje komt niet echt iets over zeggen, maar ergens snap ik de gedachtengang.

Dat nog in combinatie met vachtstructuur, vet en spieren maakt dat inderdaad in feite ieder konijn op ieder willekeurig moment zo'n richel kan hebben. Zowel rammen als voedsters die wel én die niet gecastreerd zijn, die alleen en samen zitten, die gezond en die ziek zijn, die happy zijn en die gestresst zijn. Ieder konijn krijgt nieuwe haren. Dat je het niet ziet wil niet zeggen dat je niet goed voor je konijn zorgt, want de haarstructuur en bouw van het ene konijn zullen het niet zichtbaar maken en het andere konijn met een andere haarstructuur en bouw wel.

De enig manier om het te controleren zou kunnen zijn checken of bepaalde raskonijnen met goede vachtconditie (met dus dezelfde bouw en haarstructuur) het allemaal rond dezelfde tijd krijgen (na rui in het voor- of najaar). Ik kwam tegen NHD, Hollandertje en Pooltje. Raszuivere dieren zouden hier dan zeker een goede kans maken op een conditierichel als de theorie klopt.

Ongetwijfeld hebben rasloze konijnen de mogelijkheid van richel ook, maar je kan dan nooit 2 konijnen met zekerheid vergelijken omdat ze een verschillende bouw en haarstructuur hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit dat stukje maak ik persoonlijk niet op dat rui ontstaat NA een stressvolle situatie maar dat ze TIJDENS die situatie haren 'los laten'. Dat klopt ook wel, ik zit altijd onder de haren als ik bij de dierenarts weg kom.... Terwijl mijn konijnen op die momenten niet altijd in de rui waren. Daarna overigens ook niet. Ik heb het nooit echt gecombineerd, maar wel meerdere malen gedacht 'huh, waar komen al die haren opeens vandaan...' ("A rabbit will also release its fur from the follicles during a visit to the vet or in times/moments of stress.")

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt, heb ik verkeerd gelezen, en het gaat ook over de ballen (follicles) al snap ik nu niet goed of ze met also bedoelen dat de haren op de ballen normaal niet meedoen met het verharen of dat ze bedoelen alleen op de ballen.

Dus tijdens een dierenartsbezoek en/of stress. Sorry, te snel gelezen. Er staat wel in times/moments of stress dus ik denk dat bedoeld wordt ook tijdens langere stress, niet alleen een kort stressmoment.

Ik dacht altijd dat je dan zoveel haar hebt gewoon omdat je ze oppakt en ze even in bedwang gehouden worden, normaal doe je niet zo ruw met je konijn.

Maar goed, vergeet dat stukje stress icm richel maar, is toch niet echt verharen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik had ook t idee dat haarstructuur ermee te maken heeft... Noellie is een NHDtje en zij heeft opzich een goed figuurtje :P en dus zie ik regelmatig een richel bij dr.. Juneau is ook een nhdtje een echte kerel.. wat logger en lomper van bouw..hihi mag wel wat af denk ik..niet veel.. maar die heeft t minder snel...Bailey heeft heel fijn haar maar is een rasloosje maar die heeft ook wel regelmatig een duidelijke riche..is ook een mooie slanke vent..en Boefje is een rasloosje en wat stugger haar waardoor ik t bij haar niet zo snel zie. Tenminste dat zijn mijn bevindingen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt, heb ik verkeerd gelezen, en het gaat ook over de ballen (follicles) al snap ik nu niet goed of ze met also bedoelen dat de haren op de ballen normaal niet meedoen met het verharen of dat ze bedoelen alleen op de ballen.

Dus tijdens een dierenartsbezoek en/of stress. Sorry, te snel gelezen. Er staat wel in times/moments of stress dus ik denk dat bedoeld wordt ook tijdens langere stress, niet alleen een kort stressmoment.

Ik dacht altijd dat je dan zoveel haar hebt gewoon omdat je ze oppakt en ze even in bedwang gehoud worden, normaal doe je niet zo ruw met je konijn.

Maar goed, vergeet dat stukje stress icm richel maar, is toch niet echt verharen.

Zojn ballen geen testicles en follicles haarzakjes?;) zou ook een stuk logischer zijn in dit verhaal :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je hebt helemaal gelijk. Ik heb even Google Translate gebruikt nu en die zegt 'follicles= follikels' maar dat is iets met de eierstokken of zo meen ik me te herinneren van biologie middelbare school, lang geleden, weet echt niet meer wat dat ook al weer precies was.

Denk dat daar ergens ook mijn verwarring is ontstaan met testikels maar dat zijn idd testicles. Dus ging nog even follicles gewoon op Google opzoeken en jouw kennis van Engels is wat dat betreft beter dan de mijne want het zijn idd haarzakjes als ik zo de plaatjes zie. Weer een nieuw Engels woordje geleerd!

Nog even de correcte vertaling samengevat:

In de herfst en lente ruien de konijnen, en vaak vlak na castratie/sterilisatie maar ook tijdens momenten van stress laten ze de haren loskomen uit de haarzakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nouw... mijn engels is ook zwaar bagger, maar ik meen me uit de biologieles te herinneren over hoe de huid is opgebouwd dat de haren groeien vanuit de follikels ofwel: haarzakjes. en Follicles lijkt op Follikels

follikels zijn idd ook de voorlopers van de eitjes ofzo geloof ik. ze zitten idd in de eierstokken dat klopt, maar de haarzakjes vond ik in dit verhaal een logischer vertaling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik had ook t idee dat haarstructuur ermee te maken heeft... Noellie is een NHDtje en zij heeft opzich een goed figuurtje :P en dus zie ik regelmatig een richel bij dr.. Juneau is ook een nhdtje een echte kerel.. wat logger en lomper van bouw..hihi mag wel wat af denk ik..niet veel.. maar die heeft t minder snel...Bailey heeft heel fijn haar maar is een rasloosje maar die heeft ook wel regelmatig een duidelijke riche..is ook een mooie slanke vent..en Boefje is een rasloosje en wat stugger haar waardoor ik t bij haar niet zo snel zie. Tenminste dat zijn mijn bevindingen...

Maar is dat dan ook inderdaad aan het einde van de rui zoals op internet beweerd wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nouw... mijn engels is ook zwaar bagger, maar ik meen me uit de biologieles te herinneren over hoe de huid is opgebouwd dat de haren groeien vanuit de follikels ofwel: haarzakjes. en Follicles lijkt op Follikels

follikels zijn idd ook de voorlopers van de eitjes ofzo geloof ik. ze zitten idd in de eierstokken dat klopt, maar de haarzakjes vond ik in dit verhaal een logischer vertaling

Ja je zal maar bij de dierenarts staan en dat er haren onderuit het konijn komen :surprised: Dat de dierenarts zegt: Oh, dat is altijd hoor, die komen uit de eierstokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maaarr...een goede vachtconditie staat meestal ook voor een goede gezondheid. Je ziet immers meteen en het eerst aan de vacht van een dier wanneer het niet gezond is. Dus door dat door te trekken zou de term conditierichel die we hier dan hanteren (of die ooit bedacht is door BRC, in dat geval stel ik voor dat we voortaan de engelse vertaling aan gaan houden;)) niet eens zo slecht bedacht zijn.

Maar die richel zou dus een combinatie van twee dingen zijn als ik het goed begrijp? Ten eerste moet het dier in de rui (geweest) zijn, en ten tweede moet de vacht in topconditie zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja als ik het goed begrijp wel, al hangen die dingen ook wel samen zoals ook gezonde vacht en goede gezondheid vaak samen gaan zoals je al zei (maar ook niet altijd natuurlijk) maar meer factoren dan dat hebben invloed dus haarstructuur, en wat er onder de haren zit aan vet en spieren. Volgens Google dan hè.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet zo veel van deze hele discussie. Het gaat om een lijn die je in de lengte richting over het konijn kunt zien lopen? En dat zou dan goed zijn? Heeft dat niet gewoon met de bouw en de ruggegraat te maken?

Hier nog een foto gevonden van een konijn midden in de rui en toch een richel. Wordt toch een moult line genoemd: http://www.flickr.com/photos/catxx/7692271096/

Volgens mij hebben ze het over de horinzontale lijn t.g.v. het verharen, aangezien moult rui is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ruiende eierstokken was een grapje hè! Ik stak de draak met mijn Engelse 'vertaling' van follicles.

Volgens mij hebben ze het over de horinzontale lijn t.g.v. het verharen, aangezien moult rui is.

Zowel de horizontale lijnen als de verticale lijn wordt moult line genoemd. Maar prime line wordt vaker gebruikt. Het ging er bij die foto om te laten zien dat, zoals Iris ook al zei over een voedster die ze nu heeft zitten, de richel niet per sé pas aan het einde van de rui zichtbaar is zoals de eerdere definitie vermeldde, maar ook al zichtbaar kan zijn tijdens de rui.

Het punt van de hele discussie was achterhalen of de richel iets zegt over de toestand van het konijn. Of hij daarmee iets communiceert aan soortgenoten, wat de functie was en waarom niet alle konijnen het hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .