Ga naar inhoud

Spoedvraag: abces of gezwel?


Ainariel

Aanbevolen berichten

Ok, een no go dus. Tja, persoonlijk gezien zou ik mijn gevoel even tijdelijk uitschakelen en het maar gewoon doen (ondanks dat ik het heel erg eng zou vinden), maar als jij het niet kunt omdat het lastig is, ga ik me er niet aan wagen. Heb geen zin om meer schade aan te richten dan dat er wat opgelost wordt. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de eerste behandeling is achter de rug. Pff best moeilijk. Heb heel erg mijn best moeten doen om mijn gevoel uit te schakelen want als ik die had laten spreken had ik het niet kunnen doen. Heel oneerbiedig, maar heb maar even mezelf voorgehouden dat Pluis een schoen was waar kauwgom aan zat en dat ik dat moest losmaken. En dat werkte wel moet ik zeggen.

Hoe krijg ik trouwens dat witte goedje weg? Alleen met keukenrol krijg ik dat niet voor elkaar. Ik heb nu plastic bbq-vorkjes gebruikt, maar dat werkt niet echt lekker (eerst de achterkant maar dat wilde niet en toen 1 tandje heel voorzichtig). Zijzelf deed het met een soort spateltje.

De band tussen mij en Pluis is goed kapot en daar baal ik best wel van. Ze kwam me van de week likjes geven en dat is het eerste buitenkonijn die dat bij mij doet/heeft gedaan. Nu vliegt ze het nachthok in zodra ze me ziet, arme meid. Ik hoop dat ik straks het vertrouwen weer terug kan winnen.

Wat Pluis zelf betreft: ze heeft zich fantastisch goed gehouden. Ik had haar op de vervoersbox gezet die weer op zijn beurt op de plastic tuintafel stond en ze bleef heel netjes liggen. Als beloning heb ik haar een aardbei gegeven, dat had ze wel verdiend vond ik. Die heeft ze in haar eigen omgeving lekker opgesmikkeld, in de box wilde ze m niet eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb flink zitten drukken maar er kwam niet zo heel erg veel uit moet ik zeggen, toch niet goed genoeg geweekt? De korst was er wel af. Heb 2 spuitjes erin gedaan en zo gespoeld. Hoop maar dat ik het goed heb gedaan. Ga het aan het eind van de middag nog eens doen, want ik wil haar niet meer stress bezorgen en het nog eens proberen. Misschien dat mijn man vandaag maar even mee moet kijken, twee zien meer dan een.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan hoop ik maar dat ze weer snel geneest. Wanneer kan ik zien dat het echt genezen is? Als er helemaal niks meer uitkomt of als de bobbel helemaal weg is? Dan heb ik een kleine indicatie. :)

En wat kan ik verder doen dat onze band toch een beetje weer versterkt wordt? Ik vrees op het moment weinig, omdat ik haar in haar ogen nu flink aan het mishandelen ben. Maar gewoon weer op een speciaal dierentoontje tegen haar praten (ik gebruik altijd een zachte, lage stem bij mijn dieren om ze gerust te stellen) en lekkere dingetjes aanbieden? Het is echt een superlief voedstertje. Die anderen zijn behoorlijk pittig maar zij is echt een ongelooflijk lief dingetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stelde mijn konijnen ook gerust toen ze medicijnen kregen, voor de rest dingetjes uit je hand laten eten tegen haar praten, kriebelen op haar lievelings plekjes ( bij mijn konijnen onder de kin ) en een balletje en dan naar haar toe rollen, dingetjes die ze leuk vind en ze samen met jou kan doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, half uurtje geleden nog een spoeling gedaan en toen kwam er wel een prutje uit. Flink zitten knijpen dit keer, dat dan weer wel. Pluis is heel boos op me en liep toen ze weer in haar hokje zat te stampen en rende weg naar het nachthok. Ik heb Yeti nog even zitten knuffelen (ik kreeg likjes!!!) en toen ze kwam kijken of de grote boze wolf al weg was en zag dat het niet zo was, stampte ze nog een keer en vloog weer het hok in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, met het ene abces gaat het gelukkig goed. Er zat vanmorgen een hardnekkige korst op en pas na een kwartier weken was hij eraf. Omdat de haren er in gingen zitten (die had de dierenarts laten zitten), heb ik een scheermesje van mezelf uit elkaar gesloopt en alle omgevingsharen kortgewiekt. Dan blijft de wond tenminste open en zonder haar erin (lijkt me niet goed of wel?).

Het andere abces zit nog steeds ingekapseld, heb het het haar eromheen ook wat korter gemaakt zodat ik m in de gaten kan houden. De dierenarts ben ik helaas niet aan toegekomen vandaag, ik ga morgen zeker bellen met de vraag van het sneetje. Mail mezelf even met een sterretje zodat ik eraan herinnerd word.

Voor de rest gaat het super met Pluis: ze eet echt goed (ook flink hooi), drinkt ook wel en keutelt prima (mijn tafel zat net onder de keutels).

Vanavond was de korst veel gemakkelijker, alleen deed ik haar af en toe behoorlijk zeer. Ze zocht af en toe steun bij me door haar neus in mijn elleboog (gebogen) te duwen, dus op de een of andere manier vermoed ik dat ze toch wel snapt dat ik het voor haar bestwil doe. Alleen het vangen is een probleem, ze weet heel goed hoe ze me moet ontwijken in het hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet sinds vandaag hoe het voelt het vertrouwen van een van je diertjes te verliezen, echt geen fijn gevoel he :(. ik hou mezelf voor dat dit om bestwil is en dat het vast wel weel goed komt met die band, van zodra het diertje weer beter is...

Komt wel goed allemaal, als ik het zo lees klinkt het alsof je het helemaal goed aan het doen bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook verschrikkelijk. De meeste vrouwtjes zijn erg pittig, Maggy en Woezel zijn echt krengetjes en Pluiske is zo'n lieverd. Maar goed, het is gewoon nodig.

Ik leer trouwens wel mijn eigen grenzen te overschrijden, want toen ik hier in het begin over abcessen spoelen las, dacht ik: dat ga ik van mijn lang-salle-se-leven niet doen! En ja hoor... ;) Maar goed, als je van je dieren houdt, dan doe je dat gewoon.

Als ze straks weer beter is, ga ik haar lekker verwennen met lekkere hapjes en hoop ik dat de band weer terugkomt. Al zijn de konijnen in de ren niet zo knuffelig. Ik laat hun nl zoveel mogelijk konijn zijn. Snuf is de enige die echt af en toe geknuffeld wil worden (voor het eten dan he, daar heeft hij alles voor over).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nou, ik ben terug van de dierenarts. Pluis d'r andere abces was ineens heel erg groot en ik ben naar Den Ham gegaan. De dierenarts vond het helemaal niet nodig om te opereren. Ik heb een soort teerachtig goedje meegekregen, zodat de huid dunner wordt. Met een beetje mazzel knapt het abces nu zelf open, anders moet ik even terugkomen en dan maken ze er een sneetje in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het ook. Ik vind het trouwens wel opmerkelijk dat de andere dierenarts een operatie wilde doen van 85 euro terwijl deze dierenarts gewoon spul heeft, een plekje kaal heeft geschoren en dat het met een dag of 3 open moet zijn... Ik ga echt nooit meer naar die andere dierenarts, vond haar al niet zo heel goed, maar vind het nu wel op geldklopperij lijken plus dat ik het gewoon not done vind om een konijn onder narcose te brengen terwijl het blijkbaar helemaal niet hoeft.... Dat is toch wel een risico.

Ben echt tevreden met Den Ham. Pluis is trouwens wel boos op me, ze vliegt haar nachthok in als ze me ziet. Maar eigenlijk niet zo gek. Elke keer als ik met mijn hand in dat hok kom, is het 9 van de 10 keer voor haar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

O maar dat had ik eigenlijk al ingecalculeerd. Het vorige abces heb ik 3 weken lang moeten spoelen voor er niks meer uit kwam, dusss. ;) Ik had eigenlijk niet verwacht dat het misschien open zou barsten en dat het dan over zou zijn hoor. Dat andere abces bestond volgens mij uit een aantal kamers of zo, want ineens kwam er weer een lading uit, terwijl die dag ervoor bv bijna niks meer uit kwam. Mijn man vindt me inwendig een sadist omdat ik dit mijn konijn aandoe (hij vond het de vorige keer echt niet om aan te zien), maar ik kan Pluis moeilijk met een abces laten zitten.

En in eerste instantie was die niet zo groot en de andere dierenarts zei dat ze er geen last van had, dus ik had zoiets van: ik kijk het even aan en als hij groter wordt, dan wordt het alsnog een ritje naar de andere dierenarts. Maar ik schrok eergisteren toen ik ineens die bult zag (ik checkte haar echt regelmatig) en toen heb ik m aan mijn man laten zien en gezegd: nou moet ik er dus echt mee naar de dierenarts. En toen had hij zoiets van: ja, dit kan ook niet.

Maar ik bedoelde eerder te zeggen: ik hoop dat er over een paar dagen een barstje in zit zodat ik Pluis zelf verder kan behandelen en haar niet nog es de stress aan moet doen om ook nog eens naar de dierenarts te gaan die er een sneetje in maakt. Maar goed, straks is het gelukkig voor haar weer voorbij en kan ik haar weer paaien met lekkers om haar vertrouwen terug te winnen, ging net weer een beetje zeg maar. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .