Ga naar inhoud

Spoedvraag: abces of gezwel?


Ainariel

Aanbevolen berichten

Ik ben net de konijnen aan het verzorgen en lekker met kleine Yeti aan het knuffelen en ik zie ineens iets verdachts aan Pluis, iets raars op haar rug. Ik kijk er even naar vanuit het hok en zie een megagrote bult met een wittig zakje ernaast. Ik schrok ontzettend, pak haar meteen op en nam haar mee naar binnen.

Ik heb haar voor de rest nog even gecheckt en ik ontdek onderhuids nog een megaknobbel.

Ondanks dat ik om half 6 bij de dierenarts terecht kan, zou ik graag van jullie willen weten of ik me heel erg zorgen moet maken. Ze is een zogend voedstertje met een kleintje van 5,5 week oud. Ik heb foto's gemaakt, dus als iemand graag een foto wil zien, dan kan dat.

Bah, ik word hier gewoon naar van, heb alleen maar pech met die dieren. En ik begon net zo'n leuke band met haar te krijgen, ze kwam me gister zelfs likjes geven, terwijl ze normaal gesproken bij me weg rent. Band nu weer verstoord (al maar ik me daar minder zorgen om hoor, liever een mindere band dan een doodziek huisdier).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zit er in ieder geval uit als een abces meestal veroorzaak door een bijtwond. Je kan met afgekoeld gekookt water de korst eraf weken en dan zorgen dat alle pus er uit komt.

Die andere zit daar ook nog een korst bij die je kan los weken of is die al helemaal dicht gegroeid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zit geen korst bij, ik zie alleen maar huid en haar. Vandaar ook dat ik me zorgen over een gezwel begon te maken. Ik laat het toch even door de dierenarts doen dan zelf gaan lopen prutsen. Vooral ook vanwege die onderhuidse bult.

Wat kan ik trouwens straks na de behandeling het beste doen? Het hok zonder stro doen ivm extra infectie? Of zou ze een lampenkap omkrijgen zodat ze er zelf niet bij kan (al lijkt de locatie me wel een beetje lastig voor haar). Die bijtwond, daar baal ik van, want ik had echt het idee dat zij wel met de rest kon opschieten, al hing ze er wel een klein beetje bij in het begin. Maar ze dringt zich altijd tussen de brokjes etende menigte en joeg ook Woezel en Snuf bij haar nestje weg en die respecteerden dat.

aangepast door Ainariel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die onderhuidse zal waarschijnlijk ook een abces zijn en open gesneden moeten worden. In ieder geval is dat 9 van de 10 keer het geval, ik zou daar niet te lang mee wachten abcessen zijn hardnekkige dingen.

Als beide op de rug zitten kan je gewoon stro in het hok doen. Ik maak ik het zelf 2 keer per dag open, viezigheid eruit en spoelen met verdunde betadine oplossing in de wond. En dan gewoon op stro dat heelt het beste, bij voorkeur spuit ik er wel duplocilline injecties bij, maar dat moet je maar even met je dierenarts overleggen.

Het kunnen best oudere bijtwonden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan om half 6 terecht, dus dat komt helemaal goed. :) Mijn man belde net toevallig en ik deelde m het nieuws mee en hij was niet al te blij dat er alweer een konijn richting dierenarts moest, maar hij kent mijn standpunt: of je zorgt voor huisdieren of je haalt ze niet in huis. Hij denkt: het is maar een konijn.... Erg irritant, dus ik begin heel erg over te hellen naar het idee dat als alle konijnen over tig jaar dood zijn, ik er niet meer wat in huis haal of we gaan vooraf heel duidelijke afspraken maken en blijven het maximaal 2 konijnen. Elke keer die discussies beginnen me erg de keel uit te hangen. Wat niet wegneemt dat ik nog steeds elke keer richting dierenarts ga hoor.

Ik zal straks ff ook betadine ophalen (heb allen dettol in huis) en overleggen met de dierenarts hoe ik de wondjes het beste kan verzorgen want ik heb hiermee totaal geen ervaring (wel een kat die regelmatig de oren open heeft vanwege vechtpartijen maar die krijgt dan druppels).

Dank je wel! Ik was al even bang dat ik weer een konijn kwijt zou raken en weer een weesje zou krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het ... konijnen zijn soms echt niet leuk. Ze zijn zo enorm gevoelig en ze hebben zomaar wat .. Ik heb nu meer dan 15 konijnen in de opvang zitten die allemaal medische niet in orde zijn.. Ik raad ook vaak mensen aan het bij 2 te houden, want dat is ook het makkelijkste ook qua koppel.. groepjes zijn ook moeilijker. Ik begrijp dus best hoe je, je voelt soms denk ik ook pfff wat doe ik toch elke keer weer.

Dettol is ontsmetting voor hokken en oppervlakken enzo, betadine oplossing (te halen bij de Welkoop) is echt voor de huid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wij vonden zo'n groep konijnen zo leuk en gezellig en je denkt van tevoren niet zo na over het feit dat konijnen in verhouding tot honden en katten vaker ziek zijn. Tenminste, ik had dit niet zo ingeschat om eerlijk te zijn (nou valt een abces nog mee als ik hoor over haakjes en gasbuiken en zo). Maar goed, ze zijn er nu eenmaal en dus doe ik ook mijn best voor ze. Alleen gaan we wel (op natuurlijke manier) inkrimpen, dat sowieso.

Ik heb even gegoogled omdat ikzelf niet naar de Welkoop kan rijden, dat is te ver ivm mijn rug en mijn man is later vandaag vanwege een mankement aan zijn apparatuur. Maar je kunt het ook bij een apotheek of drogist krijgen las ik. Dus dat haal ik straks maar ff op.

Maar: ik vind 15 dierenartsen konijnen best veel zeg! Hoeveel plaatsklare konijnen heb je zitten op dit moment?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een abces is in principe erger dan haakjes.. gasbuik is inderdaad ook risicovol, maar abcessen zijn zeer hardnekkig helaas. Ik hoop dus dat ze dan ook snel herstelt.

Kan zijn idd ook bij apotheek of drogist, ben ik niet zo bekend mee :)

Veel meer herplaatsbare konijnen, precies hou ik niet bij, maar punt is dat ik geen konijntjes langer hebben zitten dan sinds juli.. Nou ja 1 koppel maar de rest zit er allemaal vanaf juli en augustus kan je zien hoe snel het gaat. Maar ja dan komen ze ook met medische dingen binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoorde al van de dierenarts dat abcessen hardnekkig zijn (ik had je berichtje niet meer gelezen omdat ik al onderweg was richting drogist).

Het abces is open en ze heeft m gespoeld (en resten eruit gelepeld), die andere zit er helaas nog wel, het kan zijn dat hij nog openspringt, maar ze zei dat Pluis er geen last van heeft. Enige optie was opereren zei ze, maar ik zie dat zelf om meerdere redenen even niet zitten en dat begreep ze wel, al heeft ze uiteraard nog wel even extra benadrukt waarom het wel aan te raden was, maar ze snapte ook mijn redenen heel erg goed. Pluis eet goed, drinkt prima en keutelt ook heel goed. Ik houd dat de komende dagen natuurlijk ook extra in de gaten.

Het was trouwens wel een mega vies gezicht hoor. Die pus ziet er echt uit als gesmolten kaas en stinkt, bah.

Ze heeft me voorgedaan hoe je moest spoelen (ben alleen even vergeten hoe vaak dat nou moet) en ook gezegd dat ik de betadine moest verdunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan abcessen ook erg goed schoonmaken met een oplossing van biotex, gewoon in een lauwwarm sopje. Wordt ook gebruikt om schaafwonden mee schoon te weken enzo. Het wordt verkocht bij de wasmiddelen, hoe en wat staat op het pak ook volgens mij. Heb het zowel bij mijzelf als mijn vorige konijn gebruikt en het mooiste is dat het vooral veel van de geur ook wegneemt.. wat het stinkt inderdaad enoooorm. Succes en beterschap voor je nijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf doe het altijd met een stukje keukenpapier met afgekoeld gekookt water en echt goed los weken dat korstje en minimaal 2 keer per dag.

Niet alle dierenartsen weten dat van een sneetje dat is wel jammer, wellicht kan je er nog over bellen, want als een abces naar binnen slaat ben je verder van huis. Zoals mijn dierenarts doet, haartjes wegscheren en gewoon met een mesje een sneetje maken in het abces, dat word dan weer een korstje en moet je open houden en elke keer spoelen.

Opereren hoeft dan ook maar zeer zelden, want dit wil prima bij abcessen die bijvoorbeeld op de rug zitten.

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou iets van een handdoek gebruiken en geen makeup schijfje. Daar kunnen pluisjes vanaf komen en die kunnen in de wond gaan zitten. Verder moet het met afgekoeld water (mag nou lauw zijn) wel lukken meestal. Maar misschien als je er iets op drukt dat het weer open springt aangezien de DA 'm al heeft open gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts werkt niet meer. Ik ga mijn best doen en ik hoop dat de abces naar buiten uit knapt (evt een handje helpen). Ik houd het in de gaten. Ga in ieder geval met keukenrol werken, dat kun je ook makkelijk weggooien. Ik zat er zelf ook nog over te denken of er niet beter een sneetje in gemaakt kon worden, maar dacht: als dat zo zou zijn, dan zou de dierenarts dat zelf wel hebben gedaan. Maar was toch beter geweest dus.

Ik houd het goed in de gaten de komende dagen en zal maandag de dierenarts nog even bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes!

Ik had een konijn met een abces, toen had de DA hem verwijdert(wat er ook niet echt fris uitzag) Toen was er een aantal maanden niks aan de hand, maar toen kwam het abces weer terug

En als hij terug kwam konden ze er niks meer aan doen, dus toen moest hij worden ingeslapen:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat wist ik niet dat een abces na maanden alsnog weer terug kan komen. Ook als het haar alweer helemaal terug gegroeid is na de operaties enzo? Goed om te weten want ik heb ook een konijn dat heel lang gesukkeld heeft met een abces, ik hield dat helemaal niet meer in de gaten nu er alweer haar terug op zit.

Jeetje Ainariel, het is bij jou helaas ook iedere week wel wat. Volgens mij heb jij ook wel de meeste pech met konijnen van iedereen op het forum, en dat terwijl je nog steeds ook zelf met je rug zit. Ik hoop dat het goed komt met Pluis.

Ik zat te denken, zou ze niet haar rug opengehaald hebben toen het gaas los hing? Dat er niet gevochten is maar op een andere manier verwond is geraakt? Dat zou dan toch al een zorg minder zijn denk ik.

Is Yeti nu ook automatisch gespeend of blijft ze hem nog wel melk geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grote konijnen kunnen er niet uit hoor, het was net 1 klein gaatje waar die hummels wel doorheen konden... Dus dat kan niet, waarschijnlijk wel een oude bijtwond.

Het is idd steeds weer wat en heb ook mƩt rugpijn in de auto gereden. Als ik naar de dokter kan rijden en naar de fysio, dan kan er een bezoek aan de dierenarts er ook nog wel bij. Ik baal idd wel een beetje dat het niet echt genieten is van de nijnen en ik baal er ook van dat ik het niet eerder heb gezien. Door de pijn in mijn rug kan ik wel bij de hokken komen en dan voer ik de nijnen in etappes, maar omdat ik erg moet bukken om bij Pluis in het hok te komen, heb ik haar wel een aaitje gegeven, maar echt heel erg knuffelen niet. Yeti heb ik er wel steeds uit gepakt (weet het: heel slecht, oppakken maar in dit geval kan het niet anders). Echt heel erg veel aandacht kan ik ze op het moment niet geven, wel jammer want normaal gesproken zit ik er veel vaker en langer bij. Maar goed, het begint langzamerhand wel een beetje op te knappen dus ik heb goede hoop dat ik ze binnenkort weer de aandacht kan geven die ze verdienen. :)

Yeti zit nog steeds bij Pluis hoor, een konijntje van 5 weken ga ik niet scheiden van de moeder. Tenzij het niet anders kan natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes!

Ik had een konijn met een abces, toen had de DA hem verwijdert(wat er ook niet echt fris uitzag) Toen was er een aantal maanden niks aan de hand, maar toen kwam het abces weer terug

En als hij terug kwam konden ze er niks meer aan doen, dus toen moest hij worden ingeslapen:(

Daarom is het ook belangrijk daarna de juiste antibiotica in te zetten en elke dag zelf nog te spoelen.

In principe kan je gewoon een paar dagen wachten om bijv. maandag het abces een sneetje in te laten zetten zo snel zal het niet gaan. Heeft de DA het ook nog over duplocilline injecties gehad? Zou fijn zijn als je die mag combineren, die pakken het abces ook van binnen aan. En zou eventueel ook het andere abces dat niet open is aan kunnen pakken. Punt is wel dat een dierenarts niet zomaar injecties zal en mag mee geven, maar wie weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft het er niet over gehad en ik ben het ook vergeten te vragen. Zit door de rug weer aan medicatie die mijn brein een beetje laten versuffen zeg maar en ik ben weer erg vergeetachtig.

Het spoelen komt helemaal goed hoor, morgenvroeg is Pluis als eerste aan de beurt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik schrijf deze dingetjes normaal gesproken op maar helaas had ik het nu ook weer vergeten, echt irritant is dat! Maar ik ga maandag sowieso nog ff bellen en kijken wat ze zeggen. Stel, dat ze het niet nodig vinden (al verwacht ik dit overigens niet), wat raad je dan aan? Zelf evt een sneetje maken met een steriel mesje? Want het zit me niet zo lekker dat ze met een bobbel rondloopt, al vind ik het idee om dan zelf maar te gaan snijden een beetje eng. Bij mijzelf zou ik het zo doen (wel es gedaan bij een vinger omdat ie zo zeer deed en klopte), maar bij je eigen dier....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .