Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Gisteravond zag ik dat mijn konijn Pluis een ronde opening in haar huid had.

En dan ook echt perfect rond, te grootte van één euro munt.

Het is echt de opperhuid die open was, ik zag een soort grijze massa, en ik zag haar aderen lopen.

Het bloedde gelukkig niet, en de plek was ook schoon, niet ontstoken of dat er maden zaten.

Ik ben met haar naar de dierenarts geweest, hij heeft het met krammetjes, een soort nietjes, dichtgemaakt.

Nu moet ik haar goed in de gaten houden, ze zit momenteel binnen, en over tien dagen moet ik de krammetjes weer laten weghalen.

Maar nu is mijn vraag: Hoe kan dit?

Pluis is een buitenkonijn, en leeft samen met Amadeüs (een gecastreerd mannetje).

Ze zitten al heel lang samen, en nooit gevochten of wat dan ook.

Ook gister niet, anders was dat zeker opgevallen, er waren meerdere mensen thuis.

Ik ben benieuwd of hier iemand is die dit herkent, of weet wat het zou kunnen zijn.

Pluis is een Teddy Widder Dwerg konijn, van 1,5 jaar oud.

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Gelukkig dat het weer dichtgemaakt is... Ze komt er vast helemaal bovenop! Weet je zeker dat ze met haar lange haartjes niet ergens achter is blijven haken waardoor het vel eraf gescheurd is? Heb het eerder meegemaakt met een vechtende hond. Deze kreeg een beet van een ander en er scheurde een perfect rondje van de opperhuid af. Als je zeker weet dat ze niet gevochten heeft, is het er misschien afgescheurd?

Geplaatst:
Gelukkig dat het weer dichtgemaakt is... Ze komt er vast helemaal bovenop! Weet je zeker dat ze met haar lange haartjes niet ergens achter is blijven haken waardoor het vel eraf gescheurd is? Heb het eerder meegemaakt met een vechtende hond. Deze kreeg een beet van een ander en er scheurde een perfect rondje van de opperhuid af. Als je zeker weet dat ze niet gevochten heeft, is het er misschien afgescheurd?

Ja dat dacht ik ook, dat ze misschien is blijven haken met haar vacht, maar ik zie nergens een pluk haar in het hok.

Ik vind 't echt heel vreemd, ik sta voor een raadsel.

Geplaatst:

Waar het van komt is gewoon niet te zeggen, je zal dan moeten zoeken naar iets wat mogelijkheden heeft.

Betreft de wond dicht gezet met krammetjes, ik hoop maar dat het goed komt. Hier laat ik vrijwel alle wonden open en goed ontsmetten dan geneest het, het punt is dat zodra je het dicht gaat zetten je vaak ziet dat het gaat ontsteken, omdat vuil er niet uit kan. Ik heb zelfs een konijn gehad met een stuk vel van 10x10cm los liggen, deze ontsmet en is weer goed genezen. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen hou dit enorm goed in de gaten nu het is dicht gezet, dat het ook niet dikker word.

Geplaatst:

Bij mijn konijn is het toen gehecht, eerst goed schoongemaakt en toen gehecht. Daarna kreeg ze tien dagen antibiotica. Ze had 2 grote wonden ter grootte van een 2 euro munt.

Kostte me een rib uit mijn lijf maar ze is weer helemaal genezen.

Geplaatst:
Waar het van komt is gewoon niet te zeggen, je zal dan moeten zoeken naar iets wat mogelijkheden heeft.

Betreft de wond dicht gezet met krammetjes, ik hoop maar dat het goed komt. Hier laat ik vrijwel alle wonden open en goed ontsmetten dan geneest het, het punt is dat zodra je het dicht gaat zetten je vaak ziet dat het gaat ontsteken, omdat vuil er niet uit kan. Ik heb zelfs een konijn gehad met een stuk vel van 10x10cm los liggen, deze ontsmet en is weer goed genezen. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen hou dit enorm goed in de gaten nu het is dicht gezet, dat het ook niet dikker word.

Okey...tja de wond zag er wel mooi schoon uit, en ik denk dat de dierenarts hem dicht heeft gemaakt, omdat Pluis der lange vacht er anders over/in hangt, de wond ligt wat dieper op het konijn.

Hoe heb jij het dan met jouw konijn gedaan qua schoonhouden van de plek?

Want als je het open houd, komt er dan juist geen vuil in? Of stof en dergelijke?

De dierenarts heeft mij gezegd dat ik er vooral op moet letten dat Pluis niet aan de krammetjes gaat likken (wat ze gister avond wel even deed) en dat ik moet voelen of die plek niet warm wordt.

Geplaatst: (aangepast)

Hier heeft de dierenarts even gekeken, vond het er schoon uitzien, en hup, dichtgeniet.

Met 10 minuten was ik de spreekkamer weer uit...!?

Pluis heeft een pijnstiller gekregen via een injectie, en verder heb ik geen medicijnen meegekregen...

aangepast door Miranda1991
Spellingsfout
Geplaatst:

Iedere dierenarts werkt weer anders. Ik heb me scheel betaald, maar voor mijn gevoel was het zo wel het mooiste en netste opgelost. Maar misschien denk ik dan heel menselijk hoor. Voor een konijn maakt een litteken niet zo heel veel uit in principe, zeker niet als het onder de vacht verdwijnt.

Als het maar niet gaat ontsteken, dat is het allerbelangrijkste.

Mocht je interesse hebben, hier is mijn topic van vorig jaar. Niet schrikken van de foto's hoor.

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?54393-Lennard-en-Jet-hebben-geknokt!&highlight=

Geplaatst:
Iedere dierenarts werkt weer anders. Ik heb me scheel betaald, maar voor mijn gevoel was het zo wel het mooiste en netste opgelost. Maar misschien denk ik dan heel menselijk hoor. Voor een konijn maakt een litteken niet zo heel veel uit in principe, zeker niet als het onder de vacht verdwijnt.

Als het maar niet gaat ontsteken, dat is het allerbelangrijkste.

Mocht je interesse hebben, hier is mijn topic van vorig jaar. Niet schrikken van de foto's hoor.

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?54393-Lennard-en-Jet-hebben-geknokt!&highlight=

Thanx, ik heb 'm ff doorgelezen, en wat een nare foto's.

Van Pluis' plekje heb ik geen foto's eigenlijk...ben gelijk naar de diernarts geraced!

Nu gaat 't redelijk met haar, de plek ziet er goed uit, niet dik of warm.

Haar maatje mist haar nu wel, dus ik switch steeds heen en weer met een knuffelbeest, zodat ze elkaars geur wel blijven ruiken.

Geplaatst:
Zal wel aan de naam liggen, heb hier ook iets met een Pluis. :erf:

wat een goed idee trouwens om knuffeldieren te wisselen!

Ahhw, echt waar?

Pluis had eerst last van haakjes op de kiezen, sinds ik ander stro geef is dat gelukkig verleden tijd, en nu dit dus.

Ik denk dat ik naam ga veranderen :P

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .