Ainariel Geplaatst: 1 september 2012 Geplaatst: 1 september 2012 Ik haalde net Stamper eruit en schrok me kapot, er lag een beetje in elkaar geplakte keutels en dacht: shit, jij ook geen diarree! Maar toen ik beter keek, zag ik dat het blindedarmkeutels zijn waar meneer op heeft lopen stampen. Gelukkig maar! Vanaf wanneer krijgen konijnen blindedarmkeutels en hoe kan ik ervoor zorgen dat hij ze opeet?
JoBoris76 Geplaatst: 1 september 2012 Geplaatst: 1 september 2012 Meestal krijgen ze die als je teveel droogvoer geeft. Ze krijgen die keutels volgens mij al vanaf jongs af aan en als je niet teveel droogvoer geeft hoef je ze niet te vinden. Ze kunnen ze ook laten liggen als je wormpjes hebben.
Ainariel Geplaatst: 1 september 2012 Auteur Geplaatst: 1 september 2012 Ok, toch wat minder geven dus. Dank je wel! Maar ze krijgen ze dus al vanaf het begin? Heb ze nog nooit gezien bij Stampertje. Het is nog een klein konijntje van 6 weekjes.
mystique Geplaatst: 1 september 2012 Geplaatst: 1 september 2012 Jonge konijnen weten vaak ook nog niet dat ze ze moeten opeten. Ze zijn vlug afgeleid en vergeten ze dan. Het kàn door het droogvoer komen, maar meestal komt het wel mettertijd, dat ze hun bdk's opeten.
Ainariel Geplaatst: 1 september 2012 Auteur Geplaatst: 1 september 2012 Ok, dan een andere vraag om zeker te weten dat ik m niet teveel geef. Z'n vader weeg 1200 gram, zijn moeder leeft helaas niet meer en heb ik nooit gewogen maar die was ongeveer net zo groot als zijn vader nu is. Ik heb gelezen dat ze 20 gr per dag per kg aan volwassen lichaamsgewicht mogen hebben. Als ik ervan uitga dat Stampertje ca 1200 gram gaat worden, dan zou dat uitkomen op ca 30 gram per dag. Uiteraard krijgt hij biks en geen gemengd voer.Klopt dit of gelden deze regels pas vanaf een aantal weken / maanden? Ik ben de afgelopen dagen nl aan het opbouwen geweest en gisteren zat hij op ca 20 gram voer, ik heb meerdere keren per dag een beetje op een schoteltje gedaan. En tussendoor krijgt hij af en toe ook een basilicumblaadje, blaadje citroenmelisse, beetje peterselie, witlof. Hooi eten doet hij goed, ik zie m de hele dag door schransen.
KoenSilvertant Geplaatst: 1 september 2012 Geplaatst: 1 september 2012 Jonge konijnen zijnde wereld aan het ontdekken!Het maakt niet uit als je er een keer 1 vind, omdat ze dit stom weg gewoon vergeten.Het is niet zon ramp als je 1 trosje per dag ziet hoor!
Ainariel Geplaatst: 1 september 2012 Auteur Geplaatst: 1 september 2012 Ok, bedankt. Ben een beetje overbezorgd met die kleine. Maar het gaat prima.En hoe zit het met het voer? Is dat ok qua gewicht of moet hij toch minder? Ik wilde hem nl weer 20 gram geven vandaag en morgen 5 gram meer. Of toch maar even wat minderen?
Samiera Geplaatst: 1 september 2012 Geplaatst: 1 september 2012 Mij is gezegd, dat jonge konijnen onbeperkt moeten kunnen eten, van zowel biks als hooi. Later werd hier verteld dat ze het aantal gram biks mogen eten op het gewicht wat ze ongeveer gaan worden. Word je konijn 2 kilo, en geef je 15 gram per kilo, mag hij dus nu al 30 gram biks.
Ainariel Geplaatst: 1 september 2012 Auteur Geplaatst: 1 september 2012 Hooi heb ik al vanaf de dag dat de oogjes open zijn onbeperkt, hierdoor is Stampertje ook een echte hooieter. Of hij doet even een klein slaapje of hij kauwt op hooi (soms stro) als je voorbij loopt. De brokjes ben ik aan het opbouwen omdat het een flessennijntje is en ik bang ben dat de omschakeling te veel gaat worden (check hem meerdere malen per dag of hij niet aan de diarree is, even bij het oppakken).Maar dan weet ik dat. Maar het is toch 20 gram per kg? Ik heb geen SS of HFST (ik kon deze niet vinden en mijn man heeft Kenner gele label meegenomen en dit kon prima zeiden ze bij Konijnenbelangen).
Lonja Geplaatst: 1 september 2012 Geplaatst: 1 september 2012 Ja maar je geeft nu toch ook nog melk? Zo lang hij nog melk krijgt zou ik die brokken daar een beetje op af proberen te stemmen.Pas als hij helemaal gespeend is volledige hoeveelheid brok geven, anders is het dubbelop? Dus ik weet niet hoeveel melk hij nog krijgt maar ik zou het eerder daarvan af laten hangen.
Ainariel Geplaatst: 1 september 2012 Auteur Geplaatst: 1 september 2012 Ja dat klopt, even geen rekening mee gehouden (arm beestje, baasje is een feeder). Maar goed dat ik m niet alles heb gegeven. Maar als hij straks geen melk meer drinkt (dat zal met ca een dag of 4 zo zijn, ik geef elke dag een spuitje van 3 ml minder). Dan is het wel 20 gram per kg lichaamsgewicht? Of 15?
Lonja Geplaatst: 1 september 2012 Geplaatst: 1 september 2012 (arm beestje, baasje is een feeder)Ik zou eens beginnen met 20 gram als hij gespeend is en als hij stelselmatig de BDK laat liggen kan je alsnog minderen.Volgens mij kan je met de kenner trouwens 25 gram per kilo rekenen.
Ainariel Geplaatst: 1 september 2012 Auteur Geplaatst: 1 september 2012 Dit is pas de eerste BDK die ik vind bij Stampertje. Vandaar ook mijn vraag vanaf wanneer ze die dingen krijgen, want had ze nog niet eerder gezien bij hem. Maar ga het wel in de gaten houden hoor.
Lonja Geplaatst: 1 september 2012 Geplaatst: 1 september 2012 Dat geloof ik best Je zorgt zo goed voor hem dat het echt wel goed moet gaan komen
Ainariel Geplaatst: 1 september 2012 Auteur Geplaatst: 1 september 2012 Ik doe mijn best en ben gewoon overbezorgd (en obsessief). En ik schrok me echt de *** toen ik op z'n eetschoteltje keutels lagen die er op afstand als plakpoep uitzagen.
Dollie Geplaatst: 1 september 2012 Geplaatst: 1 september 2012 Ik vind wel dat je een risico neemt door gewone biks te geven, zo moeilijk is het ook weer niet toch om SS te vinden? Maar goed, als het goed gaat.. Verder alleen hooi onbeperkt voeren, de biks zou ik nog niet te veel geven zeker zolang hij nog melk krijgt. Over de BDK zou ik me verder geen zorgen maken. Kan een keer gebeuren.
Ainariel Geplaatst: 1 september 2012 Auteur Geplaatst: 1 september 2012 Zo moeilijk is het niet maar SS is echt peperduur, die viel al af. Die Hope Farms kon ik niet vinden bij mij in de buurt (3 winkels af geweest en meer hebben we er niet in de buurt). En ik heb Konijnenbelangen gevraagd bij het ophalen van de melk, die zeiden dat ze zelf ook geen SS geven als ze flessennijnen hebben en dat Kenner goed was, als het maar wel de biks was en niet gemengd.
Aanbevolen berichten