Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Er liggen met enige regelmaat bdk's in de ren of op het toilet. Ik denk dat ze van Casie zijn (maar ik heb geen bewijs natuurlijk). Maar wanneer is het niet goed dat ze die laten liggen: hoe vaak mag dat voorkomen?

Daarnaast eten Muis en Casie uit 1 bak; Muis is een franse hangoor en Casie een kruisingskonijntje (3 kilo verschil dnek ik). Het voer is wel aangepast aan hun lichaamsgewicht, maar ze eten samen uit 1 bak.

Casie eet heel snel en Muis langzaam (die heeft, achteraf bekeken, anderhalf jaar last gehad van haakjes/ onregelmatig gebit, is eind mei verholpen).

Soms zie ik Casie wel onder Muis liggen, terwijl Muis dan verder eet, maar ze vallen allebei aan op de biks in het begin.

Ik weet dus niet hoeveel Muis en hoeveel Casie van de biks eet.

Ze krijgen 's ochtend en 'savonds wat.

Daarnaast onbeperkt hooi en af en toe wilenbal/ tak, 1 keer in de week.

Wat nu: nog even aanzien?

Biks toch wat minderen??

Geplaatst:

Ik heb twee konijntjes van hetzelfde gewicht welke ik SS geef. Aangezien ik ook al een tijdje problemen heb met BDK's heb ik geprobeerd om in ieder geval te zorgen dat ze gelijke hoeveelheden binnenkrijgen. Twee bakjes helpt sowieso. Er even bij blijven zitten natuurlijk ook. Zo weet je dat de een niet met het voer van de ander er vandoor gaat. En als je de tijd en zin ervoor hebt kun je ze ook met de hand voeren... Dan weet je zeker dat ze beide de juiste hoeveelheid krijgen. Zeken omdat één van de konijnen lichter is dan de ander en dus minder mag hebben.

Geplaatst:

Met de hand voeren zie ik niet zitten. Met een Franse hangoor en kleine staafjes biks blijf ik aan het voeren volgens mij. Vanmorgen er een kleiner voerbakje bij in gezet, willen ze allebei nog uit hun gewone voerbak eten. Kijk het nog maar even aan. Misschien even groot voerbakje erbij kopen en anders evt apart gaan voeren? Maar ja samen eten is een sociaal gebeuren toch.

Groetjes

Geplaatst:

Ik denkt niet dat er ooit besloten is dat het bv maar 4 keer per week mag gebeuren, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Je konijntje is er nogmaar 3 weken zeg je? Gaat het om een jong diertje? Die laten wel vaker hun bdk liggen, dat trekt vanzelf bij als ze ouder worden heb ik al gelezen.

Geplaatst:

Het kan inderdaad dat Cassie teveel eet..dus ook een portie van Muis en daarom zijn of haar blindedarmkeutels laat liggen..ook een optie kan zijn dat Cassie te dik is en niet meer rechtstreeks uit de anus blindedarmkeutels kan eten... eten is inderdaad een sociaal gebeuren...wat je kan doen is eerst een beetje geven in een bakje en erbij blijven en later de rest apart geven... zo weet je zeker dat Cassie niet teveel eet..Muis zijn portie krijgt die hij nodig heeft. Een enkele keer blindedarmkeutels zien liggen is niet raar.. soms dan kan het zijn dat het konijn schrikt van iets en wegrent.. of om wat voor reden gestoord wordt in dat moment ... of als het konijn teveel gegeten heeft die dag...enz maar als het regelmatig voorkomt dan is er wel wat aan de hand inderdaad... als ik bij mijn gezonde konijnen 1x in de twee weken blindedarmkeutels zie liggen dan is dat veel...

Geplaatst:

Dank voor jullie reacties.

Casie schatten ze rond de 2 jaar oud. Ze krijgt voer van For Farmers, heb even gerekend, daar zit 17,5% ruw eiwit in.

Heb niet het idee dat Casie te dik is: ze is hier net sinds 3 weken. Actief, kan haar ruggegraat en ribben voelen.

Maar omdat ze hier nog maar 3 weken is, vroeg ik me af of dat er iets mee te maken kon hebben?

Geplaatst:

Ja teveel?

In de opvang krijgen konijnen gewoon allerlei biks, wat maar voor handen is (wat ze aan schenkingen van de dierenwinkels krijgen).

Merk dat ik dat dan wel weer raar vind: normaal moet je mengen en weet ik veel wat meer als je overgaat op ander voer, en in de opvang doen ze dat dus niet.

Geplaatst:

Er wordt aangeraden niet meer dan 14% eiwit te geven dus dan is die 3.5% wel veel vind ik. Kun je niet overstappen op bijv. Hope Farms SuperTrio of Science Selective? Dat zijn biks die wel goed zitten qua samenstelling. Succes!

Geplaatst:

Ik kan vast wel overstappen, maar aangezien onze andere konijnen het er altijd prima op gedaan hebben (voor zover ik dat dan kan beoordelen) en Muis ook, toen Casie er nog niet was, ben ik nog niet overgestapt.

Heb ook nooit eerder bdk gezien bij de andere nijnen. Naja wel eens gezien, maar niet dagelijks zoals nu.

Die andere konijnen zaten wel altijd alleen (schaam...weet ik nu)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .