Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oké, misschien een vreselijk domme vraag :$:

Hoe zie ik nou het verschil tussen maden en wormen?

Toen ik net het hok van onze Vlek ging verschonen, kropen er een paar heel dunne, sliertige, glazig-witte beestjes rond. Nu heb ik jaren geleden een keer een maden-konijn gehad (zo zielig, uiteindelijk heeft ze het ook niet overleefd), maar die beesten zagen er toch echt anders uit dan wat ik nu in het hok vond, die waren veel dikker. Ze zaten ook niet óp het konijn (wat je bij maden wel verwacht, heb ik meteen gecheckt), maar ook niet echt in de keutels (wat je bij wormen wel zou verwachten). Er hebben wel vliegen bij het hok gezeten, dat kan ook bijna niet anders met deze temperaturen, maar niet van die vieze groene strontvliegen. Hij heeft ook geen plakpoep of zo. Wel valt me op dat hij sinds onze vakantie een beetje magerder is geworden. Verder oogt hij niet ziek, wel gewoon goed levendig en hij eet en drinkt normaal.

Zou het kunnen zijn dat hij toch een wormenbesmetting heeft? Of zijn het soms maden van een andere vliegensoort?

Groetjes Sas

Geplaatst:

Nou ja, het eerste wat ik dacht toen ik ze zag, was natuurlijk: "ieuw, jakkes, weg ermee." Pas later bedacht ik dat een fotootje of er een vangen niet zo'n slecht idee was geweest. Zal straks eens kijken of er weer in het hok zitten en er dan 1 proberen te vangen...

Geplaatst:

Ik had laatst hetzelfde en heb toen iemand anders van een andere opvang gebeld en die wist me te vertellen dat wormen buiten het lichaam van de konijnen niet meer leven en alleen als dode diertjes te zien zijn in de ontlasting.

Ik denk dus dat je waarschijnlijk te maken hebt met maden. Ik heb de boel toen goed schoongemaakt ontsmet met halamid en gelukkig daarna geen maden meer gezien.

Oh ja en ik heb zo vaak mijn konijn nauwkeurig nagekeken want daar was ik nog het meest bang voor.

Zie je in de buurt van het konijnenhok dikke vliegen vliegen????

Dan moet je extra voorzichtig zijn en je konijn goed nakijken.

Knuffels Belleke

Geplaatst:

Toen Binky wormpjes had heb ik echt wel levende gezien hoor in de keutels dus dat verhaal klopt niet. Het schijnt dat ze na een aantal minuten buiten het lichaam van het konijn pas doodgaan. Ze verschrompelen volgens mij.

Geplaatst:

Mijn konijnen hebben een paar maanden terug ook een worm infectie opgelopen. Ik zag ook kleine witte wormpjes in d eontlating, die wel degelijk bewogen! Ik had de ontlasting gefotografeerd en bewaard maar eenmaal bij de dieren arts waren ze totaal verdwenen.. toen vertelde de da me dat de wormpjes het buiten het lichaam niet lang uit houden en als het waren indrogen..

Het ging trouwens om de pinworm

Geplaatst:

Ik heb het de afgelopen dagen in de gaten gehouden en de boel goed schoon gehouden. Ik ben ze niet meer tegen gekomen. De komende tijd let ik extra goed op en zodra ik ze weer zie, ga ik er mee naar de dierenarts!

In elk geval bedankt allemaal voor jullie reacties!

Groetjes Sas

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .