Ga naar inhoud

Winkel-ukje met diarree

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi Allemaal,

Ik heb vandaag van mijn werk een klein hangoormeisjeskonijn van een week of 6/7 meegenomen omdat ze diarree heeft en zich echt niet prettig leek te voelen. We staan natuurlijk voor het weekend en morgen is er niemand om voor de diertjes te zorgen, dus ook niet voor deze kleine.

Ik heb haar na ernstig twijfelen (zat nog met het vorige verhaal in mijn hoofd....http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?38755-Heftige-verstopping&highlight=) toch meegenomen, want ik voel mij liever rot omdat ze het niet gehaald heeft dan omdat ik het niet geprobeerd heb.

Maar goed, de kleine heeft dus diarree en ik heb daar geen ervaring mee. Ze drinkt zelf goed, en eet mondjesmaat hooi. Dat is al een positief punt. Verder is ze wel erg lusteloos terwijl ze gisteren nog heel actief en springerig was. Maar nu voelde ik net haar buikje héél erg borrelen en nu ben ik bang dat ze er ook nog gas bij heeft gekregen. Ik heb infacol in huis, kan ik haar dat geven, of nog even afwachten?

Ze heeft net pijnstilling van mij gekregen (carprofen) maar daar merk ik nog niks van. Ik vond haar wat koud voelen en heb een kruikje bij haar gelegd. Dat brengt mij bij de volgende vraag: Kun je een ice pod ook omgekeerd gebruiken, dus opwarmen?

Verder, wat kan ik haar geven qua medicatie/voer/dwangvoer? Andere tips?

Ik ga niet met haar naar de dierenarts omdat dit simpelweg niet rendabel is en ik ook niet zo ver wil gaan. Het is een absoluut schatje, maar we hebben het hier over een dierenwinkelkonijn en de medicijnen die ik in huis heb en mijn zorgen zijn haar beste kans.

Wie kan mij helpen met goede tips of alleen al met simpelweg duimendraaien? Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Geplaatst: (aangepast)

Ik durf nooit zomaar te zeggen van geef dat maar, maar misschien kun je een dierenarts bellen en het verhaal uitleggen? dan kan die wel zeggen of je het kan geven en dan ook evt hoeveel omdat het een jong diertje betreft.

Verder weet ik niet of je een icepod ook kan verwarmen. Ik heb evt wel een ehm... hoe heet dat ding nou, kan niet op de naam komen :arf: , maar zo'n warmhoudgeval.

Ik weet niet of je dwangvoer in huis hebt? En anders de kruimels van Sience Selective misschien?

En ik weet niet of je Cisaral in huis hebt? Dat helpt altijd wel om de darmen en maag weer wat aan de praat te krijgen. Want ook dat gas moet erdoor gevoerd worden.

Verder draaien de duimen hier ook volop. Echt wel top dat je het diertje hebt meegenomen!!

aangepast door Domino
Geplaatst:

Volgens mij bedoel je een snugglesafe;)

Ik heb CC in huis, is dwangvoeren dan al een optie? Ik heb ook Cisaral in huis, maar ik vroeg me af of dat slim is aangezien dat tegen verstoppingen is....Dus ik vond het een beetje eng om dat te geven,

Wel lees ik over pro-biotica. Ik heb een paar weken terug besteld bij bunnybin en twijfelde toen nog of ik het zou meebestellen. Niet gedaan natuurlijk, maar mocht er iemand in de buurt zijn die zoiets langs kan brengen, dan graag! Ik ga er niet van uit, maar vragen staat vrij toch;)

Verder nog iets wat stoppend werkt? Qua voer/medicijnen? Ik kan namelijk wel in overleg met de DA kijken of ik wat medicatie mee kan krijgen tegen diarree, of eventueel weer een BB'er in de buurt die iets heeft?

Geplaatst:

Diarree heb ik niks tegen helaas. Het advies wat ik altijd kreeg was water en hooi. Maar dat was bij volwassen konijnen.

Ehm.. ja de snugglesafe bedoelde ik :D kwam er echt even niet op.

Ik zou toch even de dierenarts bellen als ik jou was, voor advies. Want straks geef ik je een verkeerd advies en dat is niet m'n bedoeling. Ik las deze week wel iemand die haar konijn Yakult moest geven van de dierenarts. Het is wel een probiotica, maar ik heb het ook nog nooit gegeven dus ik weet ook niet of het een goed idee is.

Banaan werkt bij mensen wel stoppend zeggen ze, maar daar zitten weer veel suikers in, dus ook dat is weer discutabel.

Ik weet niet of je wel veel aan m'n bijdrage hebt :D ik probeer met je mee te denken wat het beste is.

Geplaatst:

Meedenken is altijd fijn, dus ga daar vooral mee door;) Ik ga even de DA bellen om te vragen hoe of wat. Yakult lijkt me niet zo'n strak plan, is toch weer zuivel enzo....

Geplaatst:

Goed, DA gebeld. Was een heel vreemde ervaring omdat ik mijn eigen dierenarts verwachtte te krijgen, maar nu blijkt dat ze sinds een tijdje een omleiding hebben naar iemand die advies geeft en je door kan sturen naar een dienstdoende DA in plaats van dat ik mijn eigen dierenarts aan de lijn krijg. Was dus heel gek omdat ik eerst dacht dat ik het verkeerde nummer gedraaid dacht te hebben en de andere DA praktijk aan de lijn te hebben, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Anyway, ik kan zo medicatie tegen coccidiose ophalen dus dat ga ik maar even doen. Op hoop van zegen dan maar!

Geplaatst:

Oh, en ik hoorde mezelf aan de telefoon praten (weetjewel, dat galmen aan de andere kant van de lijn:P) dus ik heb een heel wazig verhaal opgehangen omdat ik me niet kon concentreren omdat ik dus de hele tijd mezelf hoorde praten, irritant is dat.

Ja dat leek mij ook, maar het werd deze week nog op het forum genoemd.

Hopelijk kan de dierenarts je nog goed advies geven.

Oh je hebt ondertussen al gebeld. Hopelijk helpt het!!

Ja irritant is dat als je jezelf hoort praten. :D dat vind ik ook niet fijn.

aangepast door Domino
Geplaatst:

Hey eva, hoelang is ze al in de winkel? Het kan ook nog dbz zijn. Hoop dat het middel voor cocc gaat helpem. Ik kreeg van aniek het advies om de baycox niet door het drinkwater te doen, want dan willen ze het water niet meer en krijgen ze het medicijn ook niet binnen.. Ik heb het dus gewoon zo in het mondje gegeven. Heel veel sterkte. Ik duim voor je

Heeft de DA jou aangeboden een onderzoekje te doen op coccidiose? Stel dat nijntje geen coccidiose heeft, dan zou je voor niks antibiotica toe dienen. Antibiotica is belastend voor de darmen, dus als het niet hoeft.. zo heb ik het tenminste begrepen. Zo'n onderzoekje kostte laatst bij een andere BB'er 16 euro.

Ik duim voor jullie!

aangepast door Suuzi
Geplaatst:
Hey eva, hoelang is ze al in de winkel? Het kan ook nog dbz zijn. Hoop dat het middel voor cocc gaat helpem. Ik kreeg van aniek het advies om de baycox niet door het drinkwater te doen, want dan willen ze het water niet meer en krijgen ze het medicijn ook niet binnen.. Ik heb het dus gewoon zo in het mondje gegeven. Heel veel sterkte. Ik duim voor je

Ik heb zojuist Toltrazuril Drops opgehaald en gegeven. Het ukje is sinds donderdag in de winkel.

Ja dat leek mij ook, maar het werd deze week nog op het forum genoemd.

Hopelijk kan de dierenarts je nog goed advies geven.

Oh je hebt ondertussen al gebeld. Hopelijk helpt het!!

Ja irritant is dat als je jezelf hoort praten. :D dat vind ik ook niet fijn.

Je had gelijk over de cisaral, de DA noemde het ook. Om te voorkomen dat de darmen helemaal stil komen te liggen en het gas af te voeren raadde ze cisaral aan.

Heeft de DA jou aangeboden een onderzoekje te doen op coccidiose? Stel dat nijntje geen coccidiose heeft, dan zou je voor niks antibiotica toe dienen. Antibiotica is belastend voor de darmen, dus als het niet hoeft.. zo heb ik het tenminste begrepen. Zo'n onderzoekje kostte laatst bij een andere BB'er 16 euro.

Ik duim voor jullie!

Nee, maar die mogelijkheid was er ook niet echt. Ik ben dus bij die doorstuurpraktijk langsgegaan, het is niet echt een dierenartspraktijk. Er was aan huis een klein spreekkamertje met een onderzoekstafel maar verder niks om te onderzoeken oid. Ik denk dat het een soort depedance is van de andere DA. Ze achtte de kans vrij groot dat het cocc. was omdat dat gewoon zo vaak voorkomt bij die kleintjes. Zoals ik al zei heb ik verder niet echt mogelijkheden qua onderzoek ed. dus dit is waar we het mee moeten doen en dan is het een kwestie van hopen dat we het bij het juiste eind hebben...

Ze adviseerde me ook nog om de CC te (dwang-)voeren omdat daar zoveel vezels in zitten, dus dat ga ik ook maar doen.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de adviezen, waardeer het echt enorm!!

Geplaatst:

Ja, en ik maak me nu dus zorgen of ik niet te snel tegen coc. ben gaan behandelen...straks is het ''gewoon'' diarree vanwege het verhuizen en het eten van de vaste brokjes en help ik nu juist de darmflora om zeep met die druppels....

Maar wat nou als het wel coc. is, en ik wacht met behandelen....dan is het misschien te laat terwijl ik er nu waarschijnlijk op tijd bij ben.

Ja, ik weet wel dat ik het dan moet laten onderzoeken enzo, maar die mogelijkheid is er helaas niet dus blijft het gokken...

Geplaatst:

In ieder geval zorgen dat ze genoeg vocht binnenkrijgt in geval van diaree kan een beestje heel snel uitdrogen.

En misschien hooithee, weet het niet zeker maar heb ergens gelezen dat dit 'verstoppend' werkt'?

Geplaatst:

Het werkt helaas niet stoppend omdat het niet meer dan water met een smaakje is, zit verder niks in. Wel helpt het soms om ze beter te laten drinken, maar ik zie haar gelukkig best vaak naar het bakje gaan om te drinken, dus dat zit volgens mij wel goed! Ik geef voor de zekerheid vanavond nog wel een spuitje water in het bekkie, maar volgens mij drinkt ze wel genoeg.

Geplaatst:

Ik heb de kleine net wat cisaral en CC gegeven. De CC vond ze erg lekker, de cisaral wat minder helaas. Ze eet gelukkig wel goed, en ze at ook heel erg gulzig uit het spuitje. Ik heb haar nog wat op een schoteltje gegeven en ook dat at ze. Ik heb haar net even gewassen (met yes to tomatoes douchegel:mdr:) dus ik kan zo een frisgewassen beebiebun naar bed brengen, ze moet alleen nog even drogen. Ze is wel actief en ik durf een beetje te hopen dat het goedkomt, maar de diarree is nog niks verminderd dus het blijft erg spannend.

Vannacht slaapt ze bij mij op de kamer, mocht het eventueel niet goed gaan ben ik igg in de buurt en tref ik niet zoals bij mijn eigen konijn een paar weken geleden 's morgens een dood konijn beneden aan.

Slaap lekker iedereen!

Geplaatst:

Ook borrelt haar buikje nog behoorlijk en dat staat me eigenlijk helemaal niet aan.

Geplaatst:

Het lijkt de goede kant weer op te gaan en er liggen wat vastere keuteltjes!

Nu snel weer slapen;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .