Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben al lang niet meer op dit forum geweest, maar heb hier wel gezien dat er veel ervaring zit! Daarom nu besloten het volgende hier te plaatsen, ben zeer benieuwd naar jullie advies.

Ik weet dat er meerdere topics bestaan over gas bij konijnen, maar dit is vrij specifiek bij dit konijn, vandaar een nieuw topic.

Ik heb een heerlijk lief voedstertje van nu 3,5 jaar (ik heb haar sinds oktober, vanuit de opvang). Anderhalve maand geleden trof ik haar in de ochtend liggend in een hoekje aan, niks voor haar. Da bezocht, conclusie: ze was nog maar 36 graden, werd meteen opgenomen, op een warmte mat gezet, vocht toegediend. Ze voelde dat haar maag opgezet was, dus conclusie was of gas of er zit iets in haar maag. Pijnstillers gegeven. Ik moest haar savonds mee naar huis nemen, als ze sochtends nog niet at moest ze geopereerd. Gelukkig ging ze in de avond eten. Hoe het kwam wisten ze niet. En even voor het verdere verhaal, ze heeft geen dwangvoeding gehad omdat dit meer pijn kon opwekken volgens deze Da.

Drie weken geleden was ik op vakantie en werd ik sochtends op de hoogte gesteld door de oppas, Pip lag apathisch in de ren, was slap, kon nauwelijks op haar pootjes staan. Weer direct DA bezoek (andere DA), elk uur dwangvoeren, pijnstilling, darmstimulering. In de avond geen verbetering. Hij heeft een foto gemaakt, er bleek een aangekoekte laag in haar maag te zitten. Hij heeft dit proberen te verwijderen met een sonde achtig iets. Contact gehad met de universiteit in Utrecht. Advies was de nacht proberen, met dwangvoeding, medicatie en bij geen verandering in de ochtend opereren. De kans dat dit goed zou aflopen was klein. Gelukkig en tegen de verwachtingen in ging ze snachts weer eten. Na anderhalve week medicatie doet ze het nu weer zelf.

In beide situaties leek er overigens de avond ervoor niks aan de hand, ze kwam net zo actief als anders aanrennen voor haar eten. Ik weet dat konijnen goed zijn in verbergen, maar zowel ik als de oppas (ook ervaring met konijnen) hebben echt niks gemerkt.

Ik heb beide DA 's opgebeld om advies, DA1 zegt dat het kan komen door stress (hierbij wil ik vermelden dat ze een stoer konijn is, die bv katten weg jaagt, kan echt een bitchy zijn en schrikt echt niet snel). Verder tipte ze me om meer groente te geven, ze kregen peterselie en wortel. Heb dit inmiddels uitgebreid naar venkel, omdat ik in een konijnenboek las (titel vergeten) dat venkel gas in de maag verminderd.

DA2 zei dat het moeilijk te voorkomen is, dat het waarschijnlijk kwam door haren die ze binnen heeft gekregen (ze was/is idd aan het verharen). We zijn dus druk in de weer met kammen en plukken, ook haar mannetje.

Ik vind zelf de laatste verklaring logischer. Maar waar ik me over verbaas is de verschillende aanpak van de DA's.. Gelukkig is het beide keren goed gekomen, maar wat is volgens jullie mening nu de beste aanpak?

Hebben jullie daarnaast tips om dit te voorkomen? Ik denk dat het door verharing komt, ik pluk haar nu elke dag, verharing is al een stuk minder. Ik herinner me ooit gelezen te hebben op dit forum dat je iets in het water kan doen, waardoor haren minder snel in de maag blijven zitten. Weet iemand wat ik bedoel?

Nog andere tips?

bedank alvast!

Geplaatst:

Tegen haarballen kun je gedroogde papaya geven, 1x per week borstelen/kammen/plukken en zorgen voor voldoende beweging (genoeg ruimte), maar bij haarballen denk ik aan een verstopping en niet aan gas.

Heeft ze niet voordat ze gas kreeg iets anders gegeten? Mijn ram reageert namelijk op fruit. Andere konijnen reageren op kool of sla.

Bij een gas aanval kun je je konijn onder je shirt tegen je aan houden (opwarmen) en zachtjes een buikmassage geven. Pijnstilling is idd ook een goede. Verder zou ik wel een da inlichten wanneer je zelf onvoldoende ervaring hebt en/of wanneer je je zorgen maakt (gas kan dodelijk zijn).

Sterkte.

Geplaatst:

Je kan ook ananassap geven of Prozyme, dat is een extract van ananasstelen. Wat er ook voor schijnt te zorgen dat het voer en de haren geen klont kunnen worden.

De werking staat wel ter discussie, maar baad het niet dan schaad het niet voor mijn idee.

Verder is kammen en plukken inderdaad heel belangrijk. En zou het misschien kunnen dat ze op de wortel reageert? Sommige konijnen kunnen daar niet goed tegen ivm de suikers die erin zitten.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties!

ze heeft de weken ervoor niks anders te eten gekregen dan ze normaal krijgt. Die wortel (een schijfje winterwortel) geef ik op advies van de opvang, in het kader van dat je daarmee snel kan zien of ze eten. Bij hooi ed is dit moeilijker te zien.

Jullie zouden dus preventief ananassap geven? op dit moment gaat het goed, wanneer zich zoiets voordoet ga ik natuurlijk meteen naar de DA. Ik verbaas me echter opver de verschillende behandelingen en conclusies en vroeg me af welke da nu het beste is.

Plukken en borstelen is inmiddels een dagelijkse activiteit, eerder deed ik dit een of twee keer in de week omdat ze het niet zo leuk vinden, maar ja, dit moeten we niet nog eeen x hebben natuurlijk..

Wat betreft gas/verstopping, de ene da had het over gas, de andere over verstopping...ik weet het dus zelf ook niet!

Geplaatst:

Dat ze beide wat anders zeggen is inderdaad lastig. Bij alleen gas wordt wel vaak geadviseerd om te haan dwangvoeren. Maar bij een verstopping juist niet omdat je dan de maag overvult. Vaak ik buikmassage iets wat kan helpen en de nodige medicijnen om de boel weer op gang te helpen. Onder amdere cisaral. Dat kan volgens mij bij beide problemen worden gegeven. Maar in geval van verstopping is het soms handiger om dat bij de dierenarts via injectie te laten geven. Want als de maag al supervol is kan dat spul z'n werk ook niet doen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .