Ga naar inhoud

Nieuwe konijntjes! zijn ze gezond?


RoyEnKarin

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Wij zijn nieuw op het forum dus we moeten de weg nog een beetje vinden, maar het volgende is gebeurd.

Wij hebben een ram en en voedster die beide nog niet gesteriliseerd zijn. En met al onze vreugde ontdekte ik gister dat er 4 jongen in het hok liggen! Helemaal leuk natuurlijk! Echter komt hierbij kijken dat het ons eerste nestje is..

Of te wel, nog geen ervaring hiermee!

Wij vinden de jonkies er erg lief uitzien natuurlijk, maar over de gezondheid kunnen wij moeilijk wat zeggen. We hebben wel al flink wat informatie van het web verzameld, maar niets zegt zoveel als woorden.

We hebben een viertal foto's en we zouden graag jullie ervaring willen gebruiken om er iets over te zeggen.

Bij 1 konijntje zie je namelijk een wondje op zijn hoofd.. en er lijkt een korstje op te zitten. Het konijntje lijkt ook iets dunner en kleiner dan de anderen. Weten jullie wat dit wondje kan zijn en wat we met deze situatie het beste kunnen doen? Dit konijntje zie je op foto 3 en 4.

Op foto 1 is de groep nijntjes te zien! en op foto 2 een van de konijntjes. Hiervan zouden we graag willen weten of jullie ze er goed uit vinden zien.

foto 1

Nijn1.JPG

foto 2

Nijn2.JPG

foto 3

Nijn3.JPG

foto 4

Nijn4.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op dit forum. Ik kan je verder niet helpen met je vragen, maar bereid je vast voor op heftige reacties. Bunnybunch staat namelijk niet achter pretnestjes en het fokken met rasloze konijnen. Ik hoop dat je ram voor de bevalling al weg was bij je voedster want anders heb je over vier weken weer een nestje. Lees je goed in en laat je ram castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn ook zeker niet aan het fokken met konijnen maar we wilden graag een nestje. We hebben ons informatief ook goed voorbereid en als de moeder haar werk niet doet is alles in huis om dat van haar over te nemen. We hebben de ram ook direct uit het hok gehaald en in een apart hok gezet. We gaan binnenkort de ram laten castreren.

Maar omdat wij zelf nog nooit een nestje nijntjes hebben gehad, willen wij niet 100% op onze gedacht, gevoel en informatieve kennis af gaan. Soms is het zien toch net iets makkelijker dan uit het boekje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M.i. is dit toch echt een pretnest, en als je de voorwaarden had gelezen dan weet je dat BB hier niet achter staat. En foto's van nestjes zijn bij mijn weten niet toegestaan. Als je zo graag een nestje had gezien, had je ook bij een opvang je kunnen aanmelden als opvanggezin. Bij dergelijke konijnen is het spreekwoordelijke kwaad al geschied en doe je dus niet mee aan klakkeloze vermeerdering.

Is het rammetje weggehaald nadat je het nestje hebt gezien? Dan weet je - omdat je je informatief goed hebt voorbereid - dat de voedster direct na het werpen vruchtbaar is en dat de kans bestaat dat je over 4 weken opnieuw jongen hebt.

Normaal moeten ze bolle buikjes hebben, zoals op de laatste foto. Ze zijn nog erg jong, dus misschien moet de melkproductie van de moeder nog goed in gang komen, of zijn ze gefotografeerd wanneer de moeder ze nog moest voeden. Je kan best vanavond of morgenochtend nog eens kijken, want de moeder voedt ze maar een paar keer (een keer zegt men) per dag.

Wat ben je eigenlijk van plan met de jongen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n wond op het koppie kun je niks mee. Geen idee waar het vandaan komt, maar ik zou maar gewoon afwachten.

Leuk inderdaad zo'n nestje. Beetje jammer alleen dat alle asiels al propvol zitten. En deze 4 nemen weer plekken in van 4 anderen, die graag uit de opvang gehaald hadden willen worden. Maar goed, ik denk dat zij het jullie wel gunnen hoor, dit pretnest. Als jullie er maar lol aan hebben. :erf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de foto's niet zien. Maar het is belangrijk dat de buikjes inderdaad niet rimpelig zijn. Want dan krijgen ze te kort voeding.

Verder kun je inderdaad rekenen op niet al te vriendelijke reacties. Dit is omdat velen het leed al hebben gezien/meegemaakt wat er mis kan gaan bij een nestje. Of het leed hebben gezien van konijnen die gedumpt zijn.

Ik zegt niet meteen dat jullie dat doen, maar het gebeurd helaas heel erg veel. Van de 8 konijnen die ik heb zijn er ook 5 dumpers.

Heb je er toevallig al over nagedacht wat je gaat doen als het merendeel ram is? Konijnen kennen geen familiebanden dus heb je grote kans dat als je ze samen zou willen houden, dat dat echt niet wil lukken.

Sorry dat we niet zo vrolijk en blij zijn, maar helaas is er zoveel leed wat vaak met zulke dingen gepaard gaat... dat is gewoon niet leuk meer. Asiels en opvangen puilen uit van de konijnen, zeker in de vakantieperiode. Vaak nemen mensen een konijn omdat het er zo leuk uit ziet als ze klein zijn. Maar dan worden ze groot of minder interessant voor de kinderen en dan moet men er vanaf.

Hopelijk heb je je ram optijd weggehaald en blijft het bij dit nestje, anders heb je over 4 weken nog een probleem erbij dat je een nieuw nest hebt en nog 4 jongen die eigenlijk nog te jong zijn om bij moeders weg te gaan.

Hier even een foto, puur om het overschot van konijnen te laten zien, dit konijn heb ik gisteren gespot bij een bedrijf op het terrein, en ik heb er nog zo tien zien lopen. Die horen daar niet.....

Foto-QRUM333W.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is het koppeltje waarmee je dit nestje hebt ?

De verwonding aan het hoofdje is door de moeder aangebracht, als het moeilijk gaat durven ze de jongen bijten om ze eruit te krijgen.

Als het moedertje oud genoeg is weet ze wel raad met haar nestje , dan moet je juist af en toe eens een nestcontrole doen.

Wat ga je nu doen met de jongen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, hier word ik dus zo boos van...

Je hebt je niet goed ingelezen, dat kan ik zo zeggen, want anders had je geen nestje genomen!

Als je je zo goed had ingelezen weet je dat er véél meer konijnen zijn dan goede baasjes.

Dat de opvangen propvol zit, dat marktplaats propvol zit...

Dan, je had moeten weten dat de moeder die over 4 weken alweer moeder gaat worden, dat er een grote kans bestaat dat de moder deze jongen dood bijt om voor de andere te zorgen...

De konijntjes die je nu hebt, daar gaan er weer 4 voor dood, leuk he!?

De ram nu laten castreren, ben je toch zeker telaat mee!

Moet je je eens voorstellen, je word zwanger, je hebt je kind net en je krijgt alweer een kind, je hebt niet genoeg melk om de jongen te voeden.

Dus van het 1e nest zul je moeten gaan zorgen...

Hoe oud is ze?

Ik hoop 8 maanden, anders is ze zelf nog niet volwassen en heeft ze al kinderen!

Ik denkdat ik alles gezegd heb, en denk dat ik het zo vriendelijk mogelijk heb gezegd om je ogen te openen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, we weten dat dit soort nestjes niet gewaardeerd worden.. Maar ik hoopte toch op wat meer zinvollere reacties. Zoals ik al aangaf is de ram er direct uit gehaald, waarom vraagt men hier dan nog 8 keer naar?

Ja, het is misschien niet het verstandigste geweest om een nestje te krijgen, maar het is even niet anders.. We hebben een nestje, met 4 jongen, waar wij onze zorg naar uit willen geven. Twee willen we zelf houden en twee gaan er naar kennissen die al aangegeven hebben ze graag te willen. Kennissen met een grote achtertuin(voordat ik daar weer vragen naar krijg).

Het belangrijkste voor ons is dat die konijntjes het halen.. Ik hoopte dat jullie dat ook graag zouden zien.. Maar het lijkt er tot nu toe op van niet.

Bij deze wil ik daarom vragen om alleen maar serieuze reacties voor de kleine konijntjes.. Onzin over dat we het fout doen hoeft niet meer, we weten jullie punt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangrijkste voor ons is dat die konijntjes het halen.. Ik hoopte dat jullie dat ook graag zouden zien.. Maar het lijkt er tot nu toe op van niet.

Dat is ook niet helemaal eerlijk, helemaal niemand hier hoopt dat de kleintjes dood gaan!

En toch ook weer vragen: jullie houden er zelf twee en twee gaan naar een kennis? Wat nou als het vier rammen zijn? Plek genoeg om die aan voedsters te koppelen dan neem ik aan?

Misschien helpt het verder als je wat hele gerichte vragen stelt, want volgens mij hebben jullie wel al antwoord gekregen op de vragen over de buikjes en het wondje, toch? Gezien dat topics als deze normaal gesloten worden zou het ook misschien leuk zijn als je daar wat waardering voor hebt.. het geeft toch ook juist aan dat mensen, ondanks dat het ze tegen de borst stuit, het beste met de beestjes voor hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas zijn er nog altijd mensen die toch willen blijven fokken......"Ze zijn zo schattig", "We raken ze wel kwijt aan buren, kennissen et...". Wat iemand hierboven al zei, wat als het vier rammen zijn? Of vier voedsters? Die kunnen niet samen. Hoe ga je ze dan koppelen? En als je kennissen zo graag konijnen willen, waarom kijken ze dan niet bij een opvang/asiel/dierenbescherming?

Hoeveel mensen dumpen een konijn in het bos of weet ik veel waar? Hoeveel asielen/opvangen etc puilen niet uit van de konijnen? Jong of oud?

Onzin over dat we het fout doen hoeft niet meer, we weten jullie punt..

Als je ons punt wist, waarom heb je dan een nestje gefokt? Je weet dat BB hier totaal niet achter staat!!! Je kunt zulke reacties verwachten dus.

Verder kan ik je met je vraag niet helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, we weten dat dit soort nestjes niet gewaardeerd worden.. Maar ik hoopte toch op wat meer zinvollere reacties. Zoals ik al aangaf is de ram er direct uit gehaald, waarom vraagt men hier dan nog 8 keer naar?

Ja, het is misschien niet het verstandigste geweest om een nestje te krijgen, maar het is even niet anders.. We hebben een nestje, met 4 jongen, waar wij onze zorg naar uit willen geven. Twee willen we zelf houden en twee gaan er naar kennissen die al aangegeven hebben ze graag te willen. Kennissen met een grote achtertuin(voordat ik daar weer vragen naar krijg).

Het belangrijkste voor ons is dat die konijntjes het halen.. Ik hoopte dat jullie dat ook graag zouden zien.. Maar het lijkt er tot nu toe op van niet.

Bij deze wil ik daarom vragen om alleen maar serieuze reacties voor de kleine konijntjes.. Onzin over dat we het fout doen hoeft niet meer, we weten jullie punt..

Je hebt zinvolle reacties gekregen: de buikjes mogen boller, maar als ze nog niet gevoed zijn geweest is het logisch dat het een beetje rimpelige buikjes zijn. De laatste van de foto ziet er het beste uit. Als je twijfelt kan je beter in ieder geval 's morgens vroeg en 's avonds laat voorzichtig kijken. De verwonding aan het hoofdje kan door de moeder zijn aangebracht, als het moeilijk gaat durven ze de jongen bijten om ze eruit te krijgen tijdens de bevalling.

Niemand heeft hier gezegd dat de jongen beter zouden overlijden, dat interpreteer je zelf zo. Iedereen zegt dat de jongen er toch wel goed uit zien op dag één, maar dat de buikjes iets voller zouden mogen zijn, maar dat kan nog op gang komen. Als ze schrikbarend mager waren, hadden we je zeker wel gewezen op de melk van Konijnenbelangen.

Zoals je hebt gemerkt bij het goed inlezen, is het van belang dat de ram vóór de bevalling is weggehaald. Wij konden en kunnen dat uit je posts niet afleiden, dus daarom wordt er nog eens naar gevraagd en op gewezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, we weten dat dit soort nestjes niet gewaardeerd worden.. Maar ik hoopte toch op wat meer zinvollere reacties. Zoals ik al aangaf is de ram er direct uit gehaald, waarom vraagt men hier dan nog 8 keer naar?

Ja, het is misschien niet het verstandigste geweest om een nestje te krijgen, maar het is even niet anders.. We hebben een nestje, met 4 jongen, waar wij onze zorg naar uit willen geven. Twee willen we zelf houden en twee gaan er naar kennissen die al aangegeven hebben ze graag te willen. Kennissen met een grote achtertuin(voordat ik daar weer vragen naar krijg).

Het belangrijkste voor ons is dat die konijntjes het halen.. Ik hoopte dat jullie dat ook graag zouden zien.. Maar het lijkt er tot nu toe op van niet.

Bij deze wil ik daarom vragen om alleen maar serieuze reacties voor de kleine konijntjes.. Onzin over dat we het fout doen hoeft niet meer, we weten jullie punt..

Je hebt antwoord gekregen op je vragen, dus ik snap niet helemaal waar je op doelt. Ik ben zelf niet voor het netjes antwoord geven op alle vragen zonder kritiek op een pretnestje. Een volgende denkt: "oh, je mag geen nestjes hebben, maar als ik het zo lees is het zo erg nog niet, want iedereen doet er leuk en aardig over". En het is niet leuk. Het is gewoon het zoveelste onnodige nest.

Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag over de ram. Direct weggehaald kan betekenen direct na de geboorte of direct na de dekking. Het maakt nogal een verschil voor wat je verder kunt verwachten. En dat is nu juist iets waar je advies over kunt gebruiken.

Ik snap nooit zo goed dat mensen boos worden om negatieve reacties. Bij het registreren wordt er toch verteld dat bunnybunch niet voor pretnestjes is? Je gaat akkoord met de voorwaarden, om hier direct een bericht over een pretnestje te plaatsen. In mijn beleving heb je dan wel een beetje een bord voor je hoofd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is even schrikken!

Je schrijft dat je het rammetje direct weg gehaald hebt en dat laat blijken dat je niet zit te wachten op een tweede nestje.

Laat het rammetje de komende weken niet bij de kleintjes en laat hem zo snel mogelijk castreren. En een leer voor de volgende keer: altijd of de voedster steriliseren of het rammetje castreren.. maar daar was je volgens mij zelf ook al achter haha!

Zolang jij weet dat je de nieuwe konijntjes een mooi/liefdevol huis kan bezorgen, maken al deze negatieve reacties niet uit toch!

Let inderdaad goed op de bollere buikjes en of ze warm zijn en in het nest liggen. Moeder konijnen zijn maar een aantal keren per dag bij hun baby's te vinden en doen de rest van de dag lekker hun eigen ding. Dat is heel normaal! Succes ermee :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is misschien niet het verstandigste geweest om een nestje te krijgen, maar het is even niet anders.. We hebben een nestje, met 4 jongen, waar wij onze zorg naar uit willen geven.

dit zegt toch genoeg, wij willen een nestje, dit heeft niks met de belangen van konijnen te maken maar puur met jezelf.

als je de regels hier gelezen had wist je dat je dit soort reacties kon verwachten, niemand staat hier achter pretnestjes en jij duidelijk wel dus ik denk dat je zoiezo totaal op de verkeerde plek zit.

nu maar hopen dat je geen 4 rammen hebt want die 2 aan 2 samen zetten gaat voor problemen zorgen. succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste RoyEnKarin,

Nu je gerichte raad gekregen hebt, wordt dit topic gesloten omdat het mogelijk in strijd is met de regels van BunnyBunch. Wij staan namelijk niet achter het fokken met dierenwinkelkonijnen of andere rasloze konijnen.

De reden waarom wij hier tegen zijn én over de mogelijke ernstige gevolgen van je keuze om een 'leuk' nestje te willen, kan je hier lezen: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/vo...-konijnen.html

Je bent uiteraard wel welkom op dit forum zolang je je aan ons standpunt kunt houden. Voor de volledigheid lees hier even de regels na (link).

Zoek je informatie over de verzorging van een nestje, lees dan eerst goed onze artikelen door (link), daar zal je veel informatie al kunnen vinden.

Mocht je na afloop nog met vragen zitten, kun je de zoekfunctie van het forum gebruiken en als daar ook geen antwoord te vinden is, kun je een nieuw topic starten. Wees in dit nieuwe topic zo volledig mogelijk over de situatie waarover je vraag gaat, dat geeft ons een beter inzicht in de situatie.

Succes,

Het moderator team van BunnyBunch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .