Guldenroede Geplaatst: 3 augustus 2007 Geplaatst: 3 augustus 2007 Kan iemand mij helpen. Wij hebben sinds twee maanden konijnen en ze zijn reuze gezellig samen. Maar het ene konijn likt erg graag. Dat doet hij bij ons ook en dat is best lief. Maar bij het andere konijn likt zij vrij fanatiek de hele tijd op dezelfde plek en dat levert kale plekken op tot bloedens toe.Als we ze uit elkaar halen groeit het haar gewoon terug, dus het is geen huidziekte. Een liksteen hebben we ook al opgehangen, maar dit verhelpt het niet. Weet iemand wat we hier aan kunnen doen, en waarom het konijn telkens meteen op dat plekje wil likken? Met name onder het rechteroog.
Meggy Geplaatst: 3 augustus 2007 Geplaatst: 3 augustus 2007 Ik ben niet zo'n konijnenkenner, maar bij de cavia's likken ze vaak aan de ogen als de ander een traanoogje heeft. Kan het aan zoiets liggen?Ik zou ook niet weten wat je hieraan zou kunnen doen.
mintaka Geplaatst: 3 augustus 2007 Geplaatst: 3 augustus 2007 Echt hulp kan ik je niet geven, maar in elk geval moet je die liksteen snel weghalen, want een konijn heeft die extra mineralen NIET nodig. Het kan er juist nierstenen van krijgen en zo. Dus snel wegnemen!!!En hopelijk zijn er hier anderen die je wel nuttige tips kunnen geven...
bunny ranch chanty Geplaatst: 3 augustus 2007 Geplaatst: 3 augustus 2007 In dit geval als het gelikte konijntje geen onstoken oog heet is het meschien toch beter om ze te gaan scheiden voordat er wel een ontsteking plaats vind.Meschien heeft je konijn wel iets tekort waarom ze zo likt.hetb je al een zout steen geprobeerd.oog vocht is ook zout namelijk.
Guldenroede Geplaatst: 3 augustus 2007 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2007 bedankt alvast voor deze reacties.Maar nee, ik denk niet dat het aan een traanoogje ligt, het oog ziet er goed uit, en het voorhoofdje had eerst ook een kale plek als gevolg van likken, dit is al wel weer dichtgegroeid
Meggy Geplaatst: 3 augustus 2007 Geplaatst: 3 augustus 2007 Dan zou idd een zoutsteen wel kunnen helpen, ik heb er ook een inhangen, Stamper doet er niks mee, maar Snuffie wel, sommige van mijn cavia's ook.Misschien kun je dat eens proberen!
Sandy Geplaatst: 4 augustus 2007 Geplaatst: 4 augustus 2007 Pas op met zout / likstenen. Op deze site vind je diverse waarschuwingen tegen deze stenen. Ook Mintaka gaf bij dit item al deze waarschuwing (zie iets terug). Likstenen zijn niet goed voor konijnen.
Sammy1 Geplaatst: 4 augustus 2007 Geplaatst: 4 augustus 2007 Ik heb nooit knaag of lik stenen gehad, maar vraag me af of er nog verschil tussen zit. Is zo'n knaagsteen het zelfde als een zoutsteen? Ik zit hier nl. ook met nogal likkerige konijntjes.
Meggy Geplaatst: 5 augustus 2007 Geplaatst: 5 augustus 2007 Een zoutsteen zit gewoon zout in, dat is vooral als het warm is prettig voor dieren omdat ze dan meer vocht vasthouden.Ik heb van zoutstenen nog nooit gehoord dat het niet goed zou zijn, maar misschien dat iem anders andere ervaringen heeft?
Sammy1 Geplaatst: 5 augustus 2007 Geplaatst: 5 augustus 2007 En wat zit er dan precies in die knaagstenen?
Evee Geplaatst: 5 augustus 2007 Geplaatst: 5 augustus 2007 Je moet ook geen zoutstenen geven aan je konijn hoor! Is echt niet nodig! Je konijn krijgt er alleen maar nierproblemen van.
Sammy1 Geplaatst: 5 augustus 2007 Geplaatst: 5 augustus 2007 Dus alles wat steen is is gewoon fout. Tot nu toe is het likken bij mijn konijnen ook nog geen probleem, geen kale plekken of ontstekingen dus ik hoop dat het zo blijft.
C Cox Geplaatst: 23 augustus 2011 Geplaatst: 23 augustus 2011 Mijn Spoet is ook zo'n likkebeessie bij Roos. Roos is dan ook de baas. Ik dacht ook dat er niets was, maar ben voor de zekerheid toch even langs de Dierenarts gegaan. Toch schurft. Mijn nijntjes zijn ook nog erg jong, 4 en 5 mdn, dus misschien vergelijkbaar. Ik heb ook nog nagevraagd hoe het zit met zo'n stenen, de reactie was dat als ze die niet binnen een maand ophebben (met z'n 2en) dat ze hem dan wel gebruiken, maar niet te veel. Daarna weer een tijdje zonder etc.. Mijn nijntjes hebben er dus wel een en deze hangt volgens mij al bijna 3 maanden en is nog lang niet op. De vraag is dus wat jouw nijntjes met de steen doen! Ik weet dat niet iedereen dit met me eens is... sorry alvast voor deze mensen...
Aanbevolen berichten