Ga naar inhoud

Sterilisatie ouder konijn (6 jaar)


Marjannetje

Aanbevolen berichten

Onze Fluffie wordt in oktober 6 jaar en is niet gesteriliseerd. Sinds kort besef ik me eigenlijk pas hoe vaak baarmoederontstekingen voorkomen bij oudere voedsters. Nu vroeg ik me af, is het verstandig om Fluffie alsnog te laten steriliseren (eventueel samen met Alice, die ik in oktober wil laten steriliseren, die is dan een half jaar). Op Internet wordt natuurlijk geadviseerd om op jonge leeftijd te steriliseren, maar wat is in dit geval wijsheid? Nu alsnog steriliseren of het risico niet nemen en maar hopen dat ze geen problemen met haar baarmoeder krijgt? Zal een sterilisatie te ingrijpend zijn voor een voedster van 6 jaar? Op zich heeft ze wel een prima conditie en is gezond, maar ze is wel veel te dik. Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren. Ervaringsverhalen zouden natuurlijk helemaal geweldig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Wammes toen hij 6 jaar was nog aan een darmtumor laten opereren en dat was een hele zware operatie (stuk darm met tumor is verwijderd en de rest is weer aan elkaar genaaid), maar dat is heel goed gegaan. Hij hupte de volgende dag alweer vrolijk rond.

Maar ik hoorde dus wel laatst van een vriendin dat zij een voedster van nog geen jaar heeft laten steriliseren en die is uiteindelijk een dag later alsnog overleden.

Het ligt dus ook heel erg aan het konijn zelf of het goed tegen de narcose en de operatie kan...... Het heeft bijvoorbbeeld ook te maken met stressgevoeligheid.

En bij te dikke voedsters zit je er volgens mij ook nog mee dat het buikvet in de weg zit. Maar dat moet je even bij je DA navragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je reactie!

Wat fijn dat jouw konijntje de operatie goed heeft doorstaan!

Ach jeetje, een voedster van nog geen jaar overleden? Pff, ik zie nu al op tegen de sterilisatie van Alice (de voedster van nu 4 maanden). :( Ga echt op zoek naar het allerbeste adres voor haar. En dat is zeker weten niet mijn eigen dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch is het relatief wel een uitzondering dat een voedster overlijdt na een castratie hoor. Zo'n verhaal is natuurlijk nooit leuk om te horen en 1% kans kan ook net jouw konijn zijn, maar 99% kans dat het jouw konijn níet is is wel een stukje meer natuurlijk. Ik heb hier inmiddels ongeveer tien voedsters laten helpen en die waren allemaal binnen twee dagen weer helemaal de oude. (Oké, min een stukje.. :P)

Maar een voedster van zes jaar nog preventief laten castreren zou ik niet doen. Alleen als er echt een indicatie is dat er iets mis is. Natuurlijk, als er over vier jaar wat mis is dan is dat heel vervelend want ze had de ingreep met zes jaar waarschijnlijk net iets beter kunnen hebben, maar het is alsnog veel zwaarder en riskanter. Ik had er hier wel een aantal waarvan de leeftijd onbekend is, is natuurlijk ook wel een gok. Maar dat is allemaal goed gegaan dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er ook niet aan beginnen. Nu ben ik sowieso niet voor het preventief laten helpen van een voedster, maar een dame van 6 is naar mijn mening echt wel oud hoor. Na 2 jaar krijgen voedsters al meer buikvet, waardoor de operatie langer duurt en ingewikkelder is. Langere narcose geeft meer kans op complicaties. Je moet denk ik ook kijken naar de tijdswinst. Een voedster die al 6 jaar is, heeft sowieso nog minder tijd te gaan. Een jongere voedster heeft nog jaren voor zich.

Overigens vind ik een half jaar nog wel wat jong voor Alice. Ik zou geloof ik nog iets langer wachten, maar daar kan een dierenarts je beter in adviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ingreep schijnt juist minder ingrijpend te zijn wanneer die tussen een half jaar en een jaar gedaan wordt en idd i.v.m. buikvet is het dan ook het makkelijkst voor de dierenarts. Moet zeggen dat ik hier qua herstel weinig verschil heb gemerkt. Zat wel een voedster bij van acht maanden waarbij niet eens sprake was van een herstelperiode. Maar dat is een raar beest :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar met een half jaar zijn ze nog niet helemaal uitgegroeid, toch? Ik reken altijd een maand of 9. Dat ze dan echt volwassen zijn. Maar hier heb ik niet genoeg verstand van, hoor.

Ik ben er niet voor, omdat ik er moeite mee heb zonder reden in een gezond konijn te snijden. Als er een gedragsprobleem is snap ik het. Als de baarmoeder ziek is, snap ik het ook. Maar preventief vind ik het nogal wat. Ook is er niet bekend wat de negatieve effecten zijn. Als een vrouw vroegtijdig in de overgang komt, heeft dat negatieve effecten op haar botten en hart&vaten. Waarom zou het voor konijnen dan geen negatieve bijwerkingen hebben?

Ik heb het wel eens gevraagd aan mijn dierenarts en die vond het ook niet noodzakelijk. Al met al kies ik er dus voor om het alleen op indicatie te doen.

Er zijn hier echter genoeg mensen die het wel preventief doen, dus je bevindt je dan wel in goed gezelschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ik wilde je niet bang maken met dat verhaal over die jonge voedster die is overleden. Het was meer om aan te geven dat andere dingen dan leeftijd kunnen meespelen zoals stressgevoeligheid.

Ik heb zelf twee voedsters laten steriliseren die allebei rond de twee jaar waren en dat ging goed. Ik heb ze toen laten steriliseren omdat ze hormonaal gedrag vertoonden (schijnzwangerschappen en sproeien). Zorg wel dat je een aantal dagen vrij hebt, want de eerste dagen hebben ze intensieve zorg nodig (qua medicatie en evt. dwangvoeren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Dollie, Christa en Wammes30, erg fijn om reacties op je vraag te krijgen.

Ik denk dat het dan niet verstandig is om Fluffie nu nog te laten helpen. Kun je ook een echo laten maken om te zien of alles nog gezond is daarbinnen? Want als een konijn klachten krijgt, zal een operatie vaak al te laat zijn waarschijnlijk. Of is zoiets idioot duur?

Wammes, ik werk aan huis, ideaal bij zoiets!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, voor 30 euro zou ik dat wel willen laten doen. Ik heb nog niet echt een dierenarts voor mijn konijnen. Ik had een dierenarts voor mijn hond en nijnen, maar ben hier weggegaan, omdat ie een grote fout met mijn hondje heeft gemaakt. Nu heb ik een andere dieremarts, maar die laat ik niet met z'n handen aan mijn konijnen komen, haha. Dus ik ben nog op zoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .