Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Mijn twee konijntjes zijn vandaag geopereerd. Eentje gesteriliseerd en bij de ander zijn de tandjes verwijderd. Sinds dat ze thuis zijn doen ze niks meer. Ze zijn nu een uurtje of drie thuis en ze hebben nog niks gegeten of gedronken. Het gesteriliseerde konijntje heeft 1 worteldropje opgegeten, heel langzaam, maar daarna weigerde ze nog iets aan te pakken. Hoe snel moet een konijn gaan eten of drinken? De dierenarts zelf heb ik niet gesproken. En de assistent zei dat ze een spuit hebben gehad met pijnstilling. Ze moeten allebei morgen weer op controle. Het gesteriliseerde konijntje krijgt dan nog een spuit en voor het andere konijntje heb ik carprofen drops, waar ik pas morgen mee mag beginnen. Moet ik ze nog even de tijd geven? Of kan ik wat anders proberen? Heeft iemand tips?

Groetjes,

Daisy

Geplaatst:

Ja je kan groenvoer proberen als ze dat gewend zijn. Dit is vaak het eerste wat ze weer gaan eten.

Ze moeten wel in de loop van de dag weer gaan eten, dat is erg belangrijk, maar anderzijds is het ook helemaal niet vreemd dat ze nu nog niet eten, dat is normaal na een narcose.

Geplaatst:

Een pijnstiller werkt bij konijnen altijd maar 12 uur dus ik zou zeker niet wachten tot morgen met pijnstiller. Hoe lang is het geleden dat ze gegeten hebben? Als dit ondertussen 12 uur geleden is moet je wel gaan dwangvoeren met bijv. Critical Care of geweekte brokken. Groenten mag natuurlijk ook als ze dat willen eten. Vooral peterselie doet het goed bij "zieke" nijntjes.

Geplaatst:

Ze hebben vanochtend nog normaal gegeten. Hier, voor we ze wegbrachten. Dat was rond 9 uur. Ze hebben brokjes meegekregen en die zaten in het bakje, en mijn konijnen kennende, hebben ze daar ook gegeten.

Rond 4 uur heb ik een telefoontje gehad dat ze weer wakker waren en alles goed was gegaan. Omdat ze bij elkaar zitten, heeft de da ze ook bij elkaar gelaten.

In elk geval maak ik me zorgen. Ze hupsen heel af en toe en verder slapen ze voortdurend. Vanaf wanneer moet ik ze gaan dwangvoeren? Waarmee? En hoe moet ik dat doen? Ik weet er namelijk niets van af...

Geplaatst:

Zijn ze groenvoer gewend? Probeer dit dan als eerste te geven.

Heb je geen dwangvoer in huis? Mochten ze nou vanavond voor je naar bed gaat nog niet gegeten hebben dan kan je biks oplossen in water. Ik zou wel in overleg met de dierenarts dat doen.

Heb je wel een spuitje om te dwangvoeren dan? Anders houdt het sowieso al op om te gaan dwangvoeren.

Geplaatst:

Oh ja hou je ze wel lekker warm? Kruik erbij leggen en controleren in de nek of het nog warm aanvoelt.

Maar het is niet gek zo net uit de narcose hoor, alle konijnen moeten daar even van bijkomen, het moet gewoon niet te lang duren. Ik gok dat het bij mijn konijn toch wel minstens 4 uur duurde voor het eerste paardebloemblaadje weer naar binnen ging.

Geplaatst:

Nee, ik heb helemaal niks. Kan ik de praktijk niet beter even bellen dan? Ik heb wel zo'n wortel olvarit potje in de super gekocht. Daar lees ik veel over, maar hoe te geven? Geen idee...

Groenvoer eten ze niet. Verschillende keren geprobeerd, maar daar komen ze niet aan.

En brokjespapje al geprobeerd, maar draaien ze ook hun kopje voor weg.

Ik lees ook wel eens over hooithee. Hoe zit dat?

Geplaatst:

Dat van het groenvoer is overigens altijd al zo geweest. En dan maakt het niet uit wat. Kruiden tussen het hooi vinden ze wel heel lekker. Vooral eucalyptus en paardebloem, maar dat heb ik behalve in gedroogde vorm tussen het hooi, niet in huis.

Geplaatst: (aangepast)

Dan zijn ze dus ook geen groenvoer gewend en dan moet je het nu ook niet ineens maar veel geven, niet zo gek dat ze dat dan nu ook niet pakken en dus niets om je zorgen over te maken. Toch? Kijk als ze het nu lekker vonden was het wat anders maar ze hebben het eerder ook niet gewild dus dan kennen ze het gewoon niet. Is iets om mee te beginnen in de toekomst.

Als de DA nu nog open is kan je ze even bellen om het door te spreken en evt. spuitje en dwangvoer halen voor de zekerheid.

Prutje Olvarit kan je kijken of ze het oplikken.

Hooithee kan je maken door water te koken en in een bakje hooi te gieten. Goed af laten koelen en zeven en als het koud is kan je het geven.

aangepast door Lonja
Geplaatst:

Hij is helaas niet meer open. Kreeg wel een 0900 nummer wat ik kon bellen. Dat dus maar geprobeerd. De dierenarts die ik aan de lijn kreeg, zei dat ik me niet zoveel zorgen hoefde te maken en dat het normaal is. Als ik wou kon ik eventueel een papje maken van de groene brokjes en.deze via het spuitje van de carprofen drops geven. Dan hadden ze ook meteen wat vocht binnen. Dan kon ik morgen zodra de praktijk open is een nieuw spuitje halen voor de medicijnen. Vraag me alleen af waarom alleen de groene? Ze weet niet welk voer ik heb... Er zitten wel groene tussen, daar niet van. Maar ze zijn allemaal van dezelfde samenstelling.

Van t groenvoer weet ik idd. We proberen het steeds in 'gezonde status', maar ze blijven weigeren. Vreemd, maarja. Ze ruiken eraan, proeven een beetje en laten het net zo hard weer liggen. Daarna kijken ze er ook niet meer naar om.

Geplaatst:

Zou kunnen. Maar dan moeten ze het ergens noteren, omdat dit een andere was...

However, zeer bedankt voor de tips! Het werkte :) De hooithee heb ik niet meer nodig gehad. Drinken uit het flesje doen ze nog niet, maar heb ze via het spuitje wat olvarit wortelhapje kunnen geven. En wat van het papje. Het was nogal een worsteling, want het konijntje met de getrokken tandjes weigerde mee te werken. Maar het is gelukt. Het was niet veel, maat heb iets naar binnen gekregen. Met de andere ging het beter. Die probeerde zelf al wat te eten van het hooi. Heb ook haar wat extra's gegeven met het spuitje. Eerst werkte ze het direct weer naar buiten. Daarna vond ze het toch wel lekker en op het laatst likte ze zelfs wat van het lepeltje af. Terug in de kooi probeerde ze het ook weer zelf. En de andere ook! Na het hooi in stukjes geknipt te hebben, at ze dit zelf. En daarna een klein worteldropje door midden gebroken en ook dat at ze! Niet het meest voedzame, maar het begin is er.

Dus echt bedankt voor jullie tips! Vooral aan Lonja. En ben supertrots op mijn nijntjes!

Geplaatst:

Geen dank. Fijn dat ze weer eten! Nu gaan ze zo langzamerhand de oude weer worden, waarschijnlijk heb je over een paar dagen weer nijntjes waar je niets meer aan merkt :)

Hoe gaat het nu?

Geplaatst:

Ze zijn blijkbaar vannacht aan de diarree gemaakt, maar dat was niet zo'n grote wereldramp. Aangezien ze niet zoveel gegeten hebben en het een bijwerking is van de NSAID. Als het daarbij blijft en niet erger wordt tenminste. Ben vandaag nog voor een herhaalinjectie bij de da geweest. Hoef dus pas morgen te beginnen met de carprofen drops. Wel dwangvoer meegekregen. De wonden zagen er verder goed uit.

Venco, het gesteriliseerde voedstertje, blijft ook netjes van haar wond af. Ze heeft alleen ook nog antibiotica voor abscessen op haar darmpje. Dat was de assistent ons 'vergeten' te vertellen. Daar kan ze evt ook de diarree van hebben, als zij het is. Maar das lastig te bepalen, gezien ze bij elkaar zitten. De da'en vonden het wel vreemd dat ze thuis niet van haar brokjes eet, omdat ze heel wakker en alert is, gister ook kei snel wakker was en daar zelfs nog wat gespeeld en van haar brokjes gegeten heeft. Overigens eet zij nu wel hooi. Haar brokken en drinken nog steeds niet.

Klene, het voedstertje zonder snijtandjes, eet nog steeds niet. Haar ga ik dus nu dwangvoeren. En dan hopen dat ze het snel weer uit zichzelf gaat doen..

Geplaatst:

Wat, abcessen op de darm? Dat is wel heel raar dat ze je dat niet verteld hebben. Hebben ze daar ook aan geopereerd dan of wat moet daarmee gebeuren?

En jammer dat ze nog steeds niet goed eten en drinken vooral als ze diarree hebben moeten ze goed vocht en suiker en zout binnen krijgen.

Hebben ze bij de DA daar wel een fysiologische zoutoplossing voor ingespoten gekregen?

Geplaatst:

Nee, omdat het alleen vannacht/vanochtend was, wouden ze het nog even afwachten. Zie ik dat het aanhoudt, moet ik direct terug. Maar heb niets meer aan diarree geconstateerd. Gelukkig.

Verder drinkt Venco wel weer! Weliswaar maar kleine beetjes, maar het gaat weer goed. Klene maak ik me een beetje zorgen om. Het dwangvoeren is echt een gevecht en ze vindt het duidelijk niks. Maar ze eet zelf niks, en drinkt niet, dus bij haar moet ik wel. Ze is overigens wel heel vrolijk en alert, want ze hupst de kooi uit en de kamer rond alsof ze nooit iets anders heeft gedaan.

En wat de abcessen betreft, geen idee. Ze zijn geopereerd en ga ervan uit dat ze zijn weggehaald. Omdat ik bij een kliniek zit, had de da van vandaag de da van de operatie van gister er even bijgehaald. Die heeft me dat uitgelegd. En aangezien ze er ab voor krijgt, moeten ze bijna wel zijn weggehaald. Dacht wel zoiets op t pc scherm gezien te hebben, maar dat zijn zulke vage termen dat ik ook daar niet 100% zeker van ben..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .