Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Heeft iemand hier ervaring met konijnen met wormen?

Een van mijn koppel heeft wormen. Ik ontdekte het vrijdag, ik zag een heel klein wormpje in een keutel, het bewoog niet dus eerst twijfelde ik wat het was. Foto's op internet overtuigden me van het feit dat het een wormpje was. Keutel mee in zakje en aan dierenarts laten zien. Omdat we niet weten welke worm het is, het lijkt de pinworm, hebben we Panacur meegegeven. Dit middel helpt bij pinwormen maar pakt ook andere wormen aan, liet ik me vertellen.

Ik moet beide konijnen 3 dagen behandelen (overigens lees ik op internet 14 dagen).

Het verklaart wel een en ander, ik vond namelijk steeds plakpoep en blindedarmkeutels. Die eten ze niet op als nijnen wormen hebben. Nog steeds vind ik de bdk's her en der liggen, waarschijnlijk omdat de dode wormen het lichaam verlaten momenteel? Op internet stond dat ze het lichaam na 16 uren verlaten na de 1e keer Panacur. Ik vond zojuist weer een keutel waar een niet bewegend wormpje in zat. Dit is 48 uur na de 1e keer medicatie.

Mijn konijnen hebben in het hok geen bodembedekking, behalve in de toiletjes, hierin zit houtkorrel. En de uitloopren staat gekoppeld aan het hok op tegels. Ik verschoon dagelijks de toiletjes. Vanavond maak ik het hok goed schoon met een desinfecterend middel.

Ik denk dat het rammetje de wormen heeft, hij is namelijk iets minder beweeglijk als anders. Uiteraard krijgen ze beide een kuur.

Moet ik de door mijn dierenarts voorgeschreven 3 dagen Panacur aanhouden (dagelijks 0,8 ml per kg) en dan 10 dagen rust en dan weer 3 dagen Panacur.

Of moet ik 14 dagen aanhouden, zoals ik lees op internet (bron: Dierenkliniek Wilhelminapark)? Dan heb ik een probleem want we gaan a.s. woensdag op vakantie en zijn ruim 2 weken weg. Mijn moeder past op de konijnen, het koppel gaat in eigen hok met ren bij haar logeren. Ze zal zich houden aan onze wijze van voeren e.d. maar ik zie het niet zitten dat zij de konijnen de medicatie gaat geven.

Hoe geven jullie de medicijnen via het spuitje? Mijn dierenarts zei dat ik het konijn in een handdoek kon vasthouden met alleen het kopje eruit. Ik houd hem op deze wijze vast en mijn man geeft het medicijn door het spuitje bij de voortanden in het bekje te doen. We blijven rustig maar toch is het moeilijk, beide konijnen worden wild.

Zijn er zaken waarmee ik rekening moet houden of die ik moet weten? Tips zijn ook welkom over het geven van het medicijn. Dierenkliniek Wilhelminapark (daar heb ik even mee gebeld, ik woon er heel ver vandaan) gaf aan dat (pin)wormen niet levensbedreigend zijn voor konijnen.

aangepast door Babette
Geplaatst:

Ik gaf het op een klein stukje oud bruin brood en 14 dagen achter elkaar anders heeft het niet veel zin. Ook moet je de kooi/het hok iedere dag ontsmetten (met soda) en zoveel mogelijk de keutels weg halen i.v.m. herbesmetting. Veel succes!

Geplaatst:
Ik gaf het op een klein stukje oud bruin brood en 14 dagen achter elkaar anders heeft het niet veel zin. Ook moet je de kooi/het hok iedere dag ontsmetten (met soda) en zoveel mogelijk de keutels weg halen i.v.m. herbesmetting. Veel succes!

Ok, dank voor de tip! Ga ik proberen. Als dat lukt, kan ik mijn moeder dat prima laten doen.

Brrrrr wel smerig dat er wormpjes in mijn kleine leve schattige nijn zit......

Geplaatst:

Mijn konijntjes hebben ook last van pinwormen gehad. Ik heb van de dierenarts ook pandacur gehad met de zelfde dosering als jij beschrijft. Mijn dieren arts zij ook dat ik eerst maar een aantal dagen moest geven. Maar heb toen de pagina over pinwoormen van de site wilheminna laten zien. EN toen vertelde ze eerlijk dat dat behandel plan veel beter was en adviseerde ze 14 dagen aan een

stuk te geven. En mijn nijnen zijn nu al een hele tijd worm vrij!

Geplaatst:
Mijn konijntjes hebben ook last van pinwormen gehad. Ik heb van de dierenarts ook pandacur gehad met de zelfde dosering als jij beschrijft. Mijn dieren arts zij ook dat ik eerst maar een aantal dagen moest geven. Maar heb toen de pagina over pinwoormen van de site wilheminna laten zien. EN toen vertelde ze eerlijk dat dat behandel plan veel beter was en adviseerde ze 14 dagen aan een

stuk te geven. En mijn nijnen zijn nu al een hele tijd worm vrij!

Ik wil ook 14 dagen aanhouden, zal morgen dierenarts bellen. Gelukkig lukt het om het medicijn op een stukje brood te geven! Was een goede tip voor mij!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .