Ga naar inhoud

tot wanneer naar buiten?


Nouck

Aanbevolen berichten

Het gaat om het aanmaken van een wintervacht, ik denk dat een binnenkonijn nu altijd rond de 20 graden gewend is, een buitenkonijn is nu al gewend aan nachttemperaturen tussen de 8 en 13 graden of zo. Ik denk dat dat ook invloed heeft in het ontwikkelen van een dichte wintervacht?

Als je in november je konijn buiten zet en het vriest 's nachts terwijl hij altijd tussen de 15 en 20 graden gewend is dan kan ik me voorstellen dat dat toch wel koud is ineens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier, gevonden:

Een konijn maakt een wintervacht aan. Hier doen ze ongeveer 3 maanden over, dan pas is de wintervacht volledig. Ze beginnen hier dus al eind augustus / begin september mee. Als je een binnen konijn naar buiten wil doen, kan dit dus uiterlijk tot eind augustus. Later dan dat is het niet aan te raden om een binnenkonijn nog naar buiten te doen, je kan dan beter wachten tot het eind mei weer warmer is, en de temperaturen tussen dag en nacht niet meer zo veel verschillen. Je wil natuurlijk niet dat je konijn longontsteking krijgt.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijnen-in-de-winter.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de mijne vorig jaar naar buiten verhuisd, dat was in september of oktober, het was alleszins nog geen november. Ja, ik weet het, eigenlijk te laat, maar vorig jaar was het tot erg laat op het jaar erg warm, zowel overdag als 's nachts, en zij hebben geen enkel probleem gehad. Door omstandigheden kon het niet anders, ze moesten of buiten, of weg. Dan wou ik toch eerst buiten proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat zelfs de hele zomer en herfst buiten:

http://www.konijnen.nl/diversen/vrieskou.htm

En dan ook maar tot -10? Serieus? Iedere winter heb je wel een paar nachten dat het strenger dan -10 vriest...Moet je ook maar net een grote schuur of zo hebben.

Of overdrijft deze site? En hoe zou ik moeten weten of het ondergrondse gangenstelsel van mijn konijnen diep genoeg is of regelen ze dat zelf als het kouder wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee.

Wij zijn al een beetje aan het nadenken. De ren staat tegen een schuurtje aan. Nou wil mijn man een luikje zagen in de wand, zodat ze naar binnen kunnen en daar een flinke hooiruif maken. En natuurlijk ideaal voor in de winter, want in een schuurtje vriest het niet zo erg als buiten (al zal het wel vriezen hoor). Ze zitten in ieder geval uit de wind, ook heel belangrijk! In de winter leg ik dan een dikke laag stro op de grond, dan kunnen ze zelf kiezen wat ze willen. Ik neem aan dat een konijn instinctief wel weet wat goed voor m is toch? Ik zat aan een kattenluik te denken, maar ben bang dat ze dat ook weer kapot gaan knagen. Dan zit er een deurtje voor.

Hij gaat sowieso nog even er stenen in leggen, want ik heb alles in emmers met deksel en nog paradeert er een muis in het schuurtje. Dus ergens kunnen ze naar binnen. Bovendien is stenen gewoon makkelijker schoon te maken met morsen dan de zandgrond die er nu in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eind augustus / begin september kan een binnenkonijn nog naar buiten, daarna zou ik het niet snel doen.

Is er geen mogelijkheid om de konijnen alvast op een onverwarmde kamer te zetten met het raam permanent open of iets in die richting? Dan bereid je ze er in ieder geval op voor.

Het is te vergelijken met mensen. Tot wanneer kun jij zonder je winterjas aan naar buiten? En dan niet alleen overdag, maar ook 's nachts. Op een gegeven moment is het gewoon te koud, en heb je hem echt nodig. Een konijn kan niet op eens een winterjas uit de kast pakken en aantrekken als dat moment er is, zij hebben gewoon een paar maanden nodig om die winterjas aan te maken. Vandaar dat ik dus altijd aanraad je konijn voor eind augustus / begin september naar buiten te verhuizen.

Wat kou betreft, konijnen kunnen heel wat hebben hoor, als ze maar gezond zijn! -15 tot -18 kunnen ze zeker aan. En als je zorgt voor extra maatregelen (bijvoorbeeld extra stro en een jute zak of iets dergelijks voor het hok tegen kou en tocht) kunnen ze het Nederlandse winterklimaat prima hebben. Je moet ook niet gaan overdrijven :)

Met een ziek of heel oud konijn is het anders, als je die een koud winter door wil halen moet je zeker extra maatregelen treffen, of eventueel beslissen ze te huisvesten in een schuur of in huis.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, dat snap ik. Ik schrok gewoon dat er op die site stond dat je konijn bij kouder dan -10 in een schuur moest, omdat dat iedere winter wel voorkomt en ik dan nu alvast wel een ruimte leeg moest gaan maken omdat hier alle schuurtjes en stallen vol staan met zooi en niet goed dicht zijn, en ik was ook niet van plan mijn konijnen in een hok te gaan stoppen in de winter, vandaar.

Maar dat loopt dus allemaal wel los gelukkig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat mijn buitenkonijnen gewoon lekker buiten, ook als het kouder dan -10 is.

Ik heb vorig jaar overigens nog geprobeerd om in november een konijntje naar buiten te doen (moest eigenlijk wel i.v.m. terug moeten naar opvang, maar da's allemaal anders gelopen uiteindelijk)maar daar is ze flink ziek van geweest..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de mijne vorig jaar naar buiten verhuisd, dat was in september of oktober, het was alleszins nog geen november. Ja, ik weet het, eigenlijk te laat, maar vorig jaar was het tot erg laat op het jaar erg warm, zowel overdag als 's nachts, en zij hebben geen enkel probleem gehad. Door omstandigheden kon het niet anders, ze moesten of buiten, of weg. Dan wou ik toch eerst buiten proberen.

Ik moest er voor de duidelijkheid misschien wel bij zeggen dat de mijne naar buiten verhuisd zijn, in een tuinhuis. Dus niet écht buíten buiten. Maar wel een onverwarmd tuinhuis, gewoon zo eentje van hout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar een andere kamer is geen optie, ik heb er maar een. Ik heb hier wel altijd de ramen open, dus zodra t buiten weer afkoelt gaat de temperatuur hier ook wel mee. Tot t vriespunt natuurlijk niet. Ik moet maar afwachten wanneer ik erin kan. Desnoods dan maar weer binnen, maar mijn voorkeur heeft echt wel buiten. Ze zijn jong en gezond, dus das al een streepje voor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .