Ga naar inhoud

toekomstig konijntje eet en drinkt niet


kellydia

Aanbevolen berichten

Bedankt! Daar heb ik helemaal niet bij stil gestaan. Ga morgen meteen even kijken. De dierenarts rade ook peterselie aan omdat dat eetlustopwekkend zou zijn..

Dat is het ook, zeker als je het tussen je vingers wrijft zodat het extra ruikt, maar ondertussen is het ook vochtafdrijvend, dus geef er niet te veel van..

Dille kan ook behoorlijk ruiken trouwens..

Mss heb je hier wat aan: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?47046-Kruiden-linkje Fruit, koolsoorten en graan zou ik wel vermijden.

Als ze overigens niets meer eet, zou ik de dwangvoeding niet helemaal weg laten vallen omdat dan de darmen stil komen te liggen..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat in de winkel te vinden is aan groenten aan gaan lopen bieden terwijl ze dit niet gewend is lijkt me niet bepaald rustgevend voor de darmen, dat doe je met een gezond konijn al niet. Begin dan als het echt moet en je dit per se wilt doen liever met iets vrij neutraals zoals geknipt of geplukt vers gras, en een heel klein beetje, paar sprietjes, volgens mij zijn er geen konijnen die gras niet verdragen en het lijkt op hooi maar liever zou ik zeggen geen groenvoer zo lang je dit niet rustig opgebouwd hebt en water en hooi.

Negen van de tien keer kunnen konijnen groente best hebben zonder op te bouwen. Daarnaast is diarree beter dan geen ontlasting. Ik zou dus zeker groente aanbieden. In dergelijke gevallen doe ik dat ook altijd, tenzij ik echt weet dat het konijn er heel sterk op reageert.

Overigens zijn er zeker wel konijnen die geen gras verdragen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Negen van de tien keer kunnen konijnen groente best hebben zonder op te bouwen. Daarnaast is diarree beter dan geen ontlasting. Ik zou dus zeker groente aanbieden. In dergelijke gevallen doe ik dat ook altijd, tenzij ik echt weet dat het konijn er heel sterk op reageert.

Overigens zijn er zeker wel konijnen die geen gras verdragen..

Dat laatste wist ik niet, het leek me het neutraalst van alles.

Je zegt diarree is beter dan geen ontlasting, maar we hebben het over een konijn wat al diarree heeft hĆØ! (zie dat andere topic).

Gras moet je overigens NIET knippen of snijden! Alleen plukken en direct geven. Wat blijft liggen moet je weg gooien. Anders kan je konijn gas krijgen.

We hebben een tijdje geleden ergens in een ander topic het erover gehad en daar kwamen we tot de conclusie dat snijden of knippen wel kan, je beschadigt het gras dan minder waardoor er minder van die gevaarlijke stoffen vrijkomen.

Alleen gemaaid gras kon niet, dat is te erg beschadigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste wist ik niet, het leek me het neutraalst van alles.

Je zegt diarree is beter dan geen ontlasting, maar we hebben het over een konijn wat al diarree heeft hĆØ! (zie dat andere topic).

We hebben een tijdje geleden ergens in een ander topic het erover gehad en daar kwamen we tot de conclusie dat snijden of knippen wel kan, je beschadigt het gras dan minder waardoor er minder van die gevaarlijke stoffen vrijkomen.

Alleen gemaaid gras kon niet, dat is te erg beschadigd.

Dan zijn jullie vrij uniek in die gedachte gang.. Overal waar je leest over gras en waar je advies krijgt, zeggen ze en lees je dat het niet geknipt of gesneden mag worden.. En het verschil tussen maaien en snijden is er neit hoor ;) Is beiden met een mes

Mijn ervaring met geknipt gras is trouwens gas..

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het verschil tussen maaien en snijden is er neit hoor ;) Is beiden met een mes

Beetje offtopic, maar ik wil nog wel even zeggen dat je dan maar eens achter je grasmaaier moet kijken en het gras op een hoopje moet leggen om te zien hoe het er een paar uur later uit ziet, en dat vergelijken met een hoopje geknipt gras. Zit wel degelijk verschil in hoe het eruit ziet en hoe erg het beschadigt.

Ik lees altijd alleen maar dat gemaaid gras niet mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lonja.. in het ander topic heb ik inderdaad gemeld dat ik wat dunne ontlasting heb gevonden. Dit is enkel wel al een aantal dagen geleden en heb tot heden geen dunne ontlasting gevonden. Nu had ik enkel kleine harde ontlasting gevonden. Wat volgens de dierenarts te verklaren was omdat ze bijna niets eet.

Daarom moet ik die darmstimulans geven en metacam. Om de darmen te ondersteunen en pijn te onderdrukken zodatg ze makkelijker gaat eten. Waarop mij vertelt is dat ik al wat ze wil en kan eten ik moet aanbieden om alles van binnen op gang te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje offtopic, maar ik wil nog wel even zeggen dat je dan maar eens achter je grasmaaier moet kijken en het gras op een hoopje moet leggen om te zien hoe het er een paar uur later uit ziet, en dat vergelijken met een hoopje geknipt gras. Zit wel degelijk verschil in hoe het eruit ziet en hoe erg het beschadigt.

Ik lees altijd alleen maar dat gemaaid gras niet mag.

Ik heb geen gras in mijn tuin en dus ook geen grasmaaier ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze is de nacht goed doorgekomen hoor!

ik had voor haar neus vanallerlei lekkers neer gezet in de hoop dat ze snachts stiekem al wat ou gaan eten. Tot mijn grote verbazig heeft ze alle blaadjes sla op. Dit waren 4 blaadjes.

Ikzelf vind dit wel een vooruitgang te noemen. Vanmiddag heeft ze wat fliedertjes andijvie op en weer 3 blaadjes sla.

ik hoop dat ze snel meer gaat eten en dat ook haar brokjes weer naar binnen gaan..

maar dit is al een heel klein beginnetje

weet je wat alleen wel vreemd is, als ik haar eten uit de hand aanbied wil ze het wel op eten terwijl ze niet uit haar bak wil eten. Dit laat ze de hele dag gewoon staan.

aangepast door camila27
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm da's idd apart! maar ben allang blij om te horen dat ze weer wat eet. is ook ergens wel goed denk ik, dat ze uit je hand eet. zo vertrouwd ze jou in ieder geval.. is misschien minder stressvol? is de bak misschien gebruikt door een ander konijn, waardoor ze dat vreemd vind ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik las trouwens in andere topics dat een potje olvarit wortel ook gegeven kan worden, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat het niet de variant met aardappel is. Dit is dus eventueel ook een optie. een DA raadde dit BB lid aan om het als dwangvoeding te gebruiken, maar biksjes in water doen en er een papje van maken kon ook helpen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is trouwens wel een interessant topic, ook om een andere reden:

er wordt de laatste tijd zoveel gered van marktplaats. Elk konijn in een klein hokje wordt hier geplaatst en gered. Prachtig natuurlijk, maar er wordt wel makkelijk gezegd: laat het konijn hier maar komen, ik vang het wel op. Maar je hebt dus kans dat je een ziek dier in huis haalt, waar je veel tijd en geld aan kwijt kunt zijn. Kun je dat doen en weet je waar je mee bezig bent: prachtig! Maar behoort dit niet tot de mogelijkheden, dan kun je er wellicht beter niet aan beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou idd ook geen olvarit geven. Behalve met een verstopping heeft een konijn zo veel mogelijk vezels nodig. Dit zit vooral in hooi, brokjes en de normale dwangvoeding. In Olvarit wortel zit wortel, water en rijst. Rijst hoort natuurlijk eigenlijk niet in het menu van een konijn thuis, maar deze voeding kan wel erg goed zijn bij een verstopping omdat vezels aan de verstopping blijven plakken waardoor de verstopping groter wordt en dus moeilijker eruit gaat, terwijl de olvarit het juist gemakkelijker eruit laat gaan.

Daarnaast eet ze al wat zelfstandig en zelfs biks uit de handen! In dit geval zou ik dus zeker geen olvarit geven, maar gewoon zo door gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad in me achterhoofd gehouden dat het mogelijk kon zijn om een ziek nijntje in huis te halen. Aangezien de vorige eigenaar erg goed voor het nijntje heeft gezorgt,Teminste voor haar gevoel,en deze totaal geen zieke indruk maakte. Heb namelijk erg lang bij haar thuis geewest. Heb ik besloten om haar mee naar huis te nemen. Wil immer ook niet iemand met een ziek konijn opzadelen.

Eenmaal bij mij thuis stopte ze met eten . De dierenarts kon geen ziekte verschijnselen ondekken. En gelooof me ze is echt van top tot kontje onderzocht. Dus dit is duidelijk een geval van stress.

Maar ik ben het inderdaad met je ee

Ns dat je wel 3 x moet denken om een opvanger op te vangen. Heb je de tijd om voor ze te zorgen als ze ziek worden of net zo als bij mij ernstige stress hebben. En natuurlijk moet je ook beschikken over financiele middelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .