Ga naar inhoud

toekomstig konijntje eet en drinkt niet


kellydia

Aanbevolen berichten

Hee,

Nu mijn Nijntje gecastreerd is, zou de 16e er een vriendinnetje bijkomen, Miesje.

Camila van dit forum heeft haar nu tijdelijk totdat Nijntje er klaar voor is. Maar Camila vertelde me dat Miesje eerst al niet at of dronk. Toen ging het weer beter, maar nu eet en drinkt ze sinds twee dagen weer niet. Echt geld om naar de dierenarts te gaan hebben we allebei niet, dus ik hoop dat jullie nog goede ideeen voor ons hebben!

Wat kan dit zijn? Is het echt nog steeds de stress van een nieuwe omgeving of hoort zoiets allang over te zijn?

Ze is nu wel weer aan de dwangvoeding.

groetjes kelly

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan van alles zijn en niet in alle situaties is dwangvoeding goed. Je konijn heeft duidelijk medische hulp nodig, dus er zit niets anders op dan naar de dierenarts te gaan.

Het onthouden van medische zorg aan een dier is overigens strafbaar. Je bent verplicht om een dier naar een dierenarts te brengen wanneer dit nodig is. Geen geld is geen excuus: dan had je niet aan dieren (en zeker niet aan konijnen!) moeten beginnen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry maar dit vind ik nogal een heftige reactie!

Ik ben al eens megt haar naar de dierenarts geweest en is me geadviseerd om te dwangvoeren en pijnstilling te geven dit heb ik dan ook meteen gedaan en betaalt!

Vanmiddag. Heb ik om 1 uur balsnog een afspraak gemaakt want kan het niet over me hart verkrijgen.

Dus laat je heftige reactie voortaan achter wegen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nicky_The Ik begrijp je reactie, en ik had het ook liever niet zo willen neerzetten, en als we er echt niet uitkwamen hadden Camila en ik heus wel een oplossing gevonden om toch naar de dierenarts te kunnen. Toch wilde ik graag weten of er nog andere dingen waren die wij zelf zouden kunnen doen. Camila betaalt al heel veel voor Miesje en mij, en dit zal ik haar zeker teruggeven wanneer mijn loontje ook weer binnen is. Ik weet heus wel dat zoiets strafbaar is, maar we doen het heus niet om het konijntje te pesten ofzo, wij hebben ook het beste met haar voor.

@camila, zoals ik al zei, je krijgt zeker terug wat je voor ons gedaan hebt, misschien niet direct alles in 1 keer, maar je krijgt het sowieso. Ik vind het al geweldig dat je zoveel voor ons over hebt! Ik hoor graag van je hoe het is gelopen.

En dan nu weer waar 't precies over ging. Is er iemand met tips, wat voor eten, drinken etc. we nog kunnen proberen zodat Miesje weer gaat eten en drinken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Camila:

Jij bent de enige hier met een heftige reactie :)

Kellydia zegt dat jullie geen geld hebben voor de dierenarts en er wordt dus de indruk gewekt dat je zelf aan ginglopen modderen, dan is de reactie van Nicky heel terecht.

Nu kom jij met de informatie dat je al bent geweest en vanmiddag weer gaat, dat maakt het een heel ander verhaal.

Wat zei de dierenarts dat het was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet gemeen bedoeld hoor, maar zelf aanmodderen zou ik het niet willen noemen. Camila vraagt niet voor niets de dierenarts om advies, en ik raadpleeg jullie omdat ik van een afstand weinig kan doen. Dat getuigt toch ook wel een kleĆ­n beetje van goed bedoelde inzet. Het is niet zo dat we er maar alles bij in pleuren om te zien of er iets van gegeten wordt ofzo.

Ik kan me best voorstellen dat wanneer iemand zegt dat je strafbaar bezig bent, dat dit toch heftig over komt. Ja, we hebben inderdaad niet veel geld, dus willen we ook echt pas naar de dierenarts als het niet anders kan. Maar dat wil niet zeggen dat wij ''slecht'' zijn omdat wij toch konijnen hebben, ook al hebben we het niet breed. We doen wel alles wat er in onze macht ligt, als ik 50 euro voor mijn konijn nodig heb, en t echt niet heb, dan zorg ik wel dat ik het krijg. Maar voordat ik dat doe open ik een topic als deze om verder advies te vragen..

dus nogmaals, ik bedoel het niet kwaad. echt niet. Ik wil ook helemaal niet verkeerd overkomen ofzo, maar ik ben wel eerlijk als ik zeg dat ik het niet breed heb.. dus wilde ik gewoon jullie advies vragen. En als mensen dan zeggen dat je strafbaar bent, dan voel je je toch wel aangevallen. Ik ben daar wel gevoelig voor althans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ik heb even gezocht en we hebben al een topic over dit konijntje met meer informatie:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?60896-konijntje-dat-niet-wil-eten&p=1607664&highlight=#post1607664

Dus als ik het goed begrijp heeft ze de afgelopen week wel zelfstandig gegeten en gedronken en toen is het weer mis gegaan?

Is dat toevallig gebeurd nadat je haar weer buiten hebt gezet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet gemeen bedoeld hoor, maar zelf aanmodderen zou ik het niet willen noemen. Camila vraagt niet voor niets de dierenarts om advies, en ik raadpleeg jullie omdat ik van een afstand weinig kan doen. Dat getuigt toch ook wel een kleĆ­n beetje van goed bedoelde inzet. Het is niet zo dat we er maar alles bij in pleuren om te zien of er iets van gegeten wordt ofzo.

Ik kan me best voorstellen dat wanneer iemand zegt dat je strafbaar bezig bent, dat dit toch heftig over komt. Ja, we hebben inderdaad niet veel geld, dus willen we ook echt pas naar de dierenarts als het niet anders kan. Maar dat wil niet zeggen dat wij ''slecht'' zijn omdat wij toch konijnen hebben, ook al hebben we het niet breed. We doen wel alles wat er in onze macht ligt, als ik 50 euro voor mijn konijn nodig heb, en t echt niet heb, dan zorg ik wel dat ik het krijg. Maar voordat ik dat doe open ik een topic als deze om verder advies te vragen..

dus nogmaals, ik bedoel het niet kwaad. echt niet. Ik wil ook helemaal niet verkeerd overkomen ofzo, maar ik ben wel eerlijk als ik zeg dat ik het niet breed heb.. dus wilde ik gewoon jullie advies vragen. En als mensen dan zeggen dat je strafbaar bent, dan voel je je toch wel aangevallen. Ik ben daar wel gevoelig voor althans.

Nee ik snap het, nu weten we dat het niet zo is en ik vind dat jullie prima bezig zijn, ik zeg alleen maar dat in je eerste post de indruk werd gewekt van zelf aanmodderen en dat bleek dus niet zo te zijn omdat het beestje wel een dierenarts heeft gezien, maar dat bleek later pas.

Oh ja als je vanmiddag weer naar de DA gaat neem dan wat ontlasting mee zodat dat onderzocht kan worden op parasieten en wormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

owh okee, kleine misunderstanding dan :) Camila heeft over 3 minuutjes haar afspraak bij de DA dus weet niet of ze dit gedaan heeft.

Sorry hoor, ik ben gewoon wat gevoelig voor discussies op fora, heb hier slechte ervaringen mee, en zit al niet heel super in mijn vel. Ik word er gewoon zo verdrietig van dat t niet goed gaat met Miesje, en ik hier op zo'n afstand niks kan bijdragen.. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn reactie kwam inderdaad voort uit de inruk die gewekt werd dat jullie niet naar de da zouden gaan en zelf dingen zouden proberen. Zoals je wellicht weet, zijn konijnen erg gevoelige dieren. Ook zijn ze prooi dieren. Dus op het moment dat ze laten zien dat ze ziek zijn, zijn ze ook echt ziek.

Als je konijn een verstopping heeft en je geeft hem dwangvoeding in de vorm van bijvoorbeeld critical care, dan maak je het juist erger.

En mijn ervaring is dat konijnen meer kosten als bijvoorbeeld een kat, dus vandaar ook die deel van mijn reactie.

Vandaar ;)

Maar ik ben ook erg benieuwd wat de da gezegd heeft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

begrijpelijk :) Ik ben ook erg nieuwsgierig. Nijntje is net gecastreerd (mijn eigen konijn) gisteren, dus ik ben allang blij dat het met hem beter gaat, anders moest ik me druk maken om twee konijnen en 1 is al naar. arme Miesje. Nijntje eet gelukkig genoeg, hij drinkt nog niet zoveel.

met katten heb ik geen ervaring, maar ik begrijp je punt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zo weinig geld hebt, is een konijnen verzekering mss een oplossing? Dan betaal je een x bedrag per maand en hoef je maar een bepaald bedrag zelf te betalen.. Let wel op de voorwaarden, welke aandoeningen wel en niet vergoed worden..

Mooi dat het konijn hulp krijgt, hopelijk komt het snel goed.

Uit diverse onderzoeken en sommen is gebleken dat je beter zelf een potje kan maken voor DA-kosten voor je dier dan de verzekering. De verzekeringen dekken vrij weinig en hebben alleen voordeel in de eerste paar maanden dat je betaald en je dier wat krijgt. Dan heb je naar rato minder ingelegd dan dat je zelf kwijt was geweest aan DA kosten.

Leg je langer in gaat er meer geld niet naar je dier en is het voordeliger als je het zelf opzij had gezet.

Wat Nicky zegt, lees goed de voorwaarden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het konijn hulp krijgt, hopelijk komt het snel goed.

Uit diverse onderzoeken en sommen is gebleken dat je beter zelf een potje kan maken voor DA-kosten voor je dier dan de verzekering. De verzekeringen dekken vrij weinig en hebben alleen voordeel in de eerste paar maanden dat je betaald en je dier wat krijgt. Dan heb je naar rato minder ingelegd dan dat je zelf kwijt was geweest aan DA kosten.

Leg je langer in gaat er meer geld niet naar je dier en is het voordeliger als je het zelf opzij had gezet.

Wat Nicky zegt, lees goed de voorwaarden!

Dat klopt vaak wel, maar als je krap in kas zit en/of misschien niet zo goed geld opzij kunt zetten, kan zo'n verzekering een uitkomst zijn. Normaal adviseer ik inderdaad ook om gewoon maandelijks een bedrag opzij te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt vaak wel, maar als je krap in kas zit en/of misschien niet zo goed geld opzij kunt zetten, kan zo'n verzekering een uitkomst zijn. Normaal adviseer ik inderdaad ook om gewoon maandelijks een bedrag opzij te zetten.

Maar er komt dus ook voor mensen die krap bij kas zitten een omslagpunt dat de verzekering betalen duurder is.

Met statiegeld en waardebonnen omzetten in cash of verjaardagsgeld in eerste instantie gebruiken om een potje aan te leggen heeft het hoogste rendement. Moet je wel ook zeker weten dat je er niet aan komt voor jezelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er ook een beetje vanaf hoe vaak je konijn ziek is denk ik? Als je iedere maand weer 100 euro bij de dierenarts kan brengen kan je wel beter verzekerd zijn neem ik aan...

Ik heb wel een apart potje maar het slinkt veel harder dan het groeit, dan weer dit, dan weer dat. Maar ja ik hoop gewoon dat ik zodra het herstellende konijn 100% op gewicht is ik haar alleen nog maar even hoef te laten enten komende maand als ze het aankan (ze is in mei met de oude enting geƫnt dus het is echt zsm weer nodig) en dat ik dan voorlopig niet meer hoef te gaan en het potje weer kan groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar er komt dus ook voor mensen die krap bij kas zitten een omslagpunt dat de verzekering betalen duurder is.

Met statiegeld en waardebonnen omzetten in cash of verjaardagsgeld in eerste instantie gebruiken om een potje aan te leggen heeft het hoogste rendement. Moet je wel ook zeker weten dat je er niet aan komt voor jezelf.

Dat bedoel ik ;) Mensen die echt krap bij kas zitten, hebben al hun geld nodig. Op het moment dat je maandelijks een rekening krijgt die je moet betalen, zullen ze alles doen om die rekening te betalen (de meesten dan). Het geld over zetten in een potje of spaarrekening wordt dan vaak vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben met miesje naar de dierenarts geweest.

ze is echt helemaal na gekeken van kop tot kont. De dierenarts heeft gevoeld of er ergens een verstopping zat, deze was gelukkig niet te voelen. Temperatuur is opgemeten en deze was ook helemaal normaal. Haar gebitje was ook helemaal tiptop in orde, gelukkig maar want ik was bang dat dit het probleem zou zijn. Hij heeft werkelijk overal naar gekeken maar kon niets afwijkends vinden. Toen hij mijn verhaal aanhoorde dat miesje is verhuis korte tijd gelede, legde hij het probleem van het niet eten en niet drinken bij stress. Ze heeft de verhuizing als zo danig stressvol ervaard dat ze in een visuele cirkel is terecht gekomen.

hij adviseerde me om al wat in de winkel te vinden is kwa groenten aan haar aan te bieden. ik moest stoppen mett dwangvoeren om dat dit nog meer stress opleverd. Natuurlijk moet ik wel haar eet gedrag in de gaten houden. wanneer er veranderingen zijn moet ik meteen weer contact opnemen met hem. veder moets ik haar wel darmstumilerende middelen en metacam bllijven geven.

Wat betreft mijn eerdere reactie op de post van Nickey_the. Mijn excuses dat ik zo fel reageerde maar ik voelde me erg aangevallen terwijl ik naar mijn idee wel alles doe om het beestje te helpen! ik begrijp nu ook je reactie aangezien de informatie die je had onvoledig was.

ik heb inderdaad eerder een topic gestart over miesje omdat ik met me handen in het haar zat en misschien iemand mijn situatie herkende. Maar vond het tocg verstandiger om naar de da te gaan.

Wat betreft een potje voor kosten van de dierenarts, die heb ik inderdaad. Dat is ook de reden dat ik deze zorg aan miesje kan geven. :) maar bedankt voor de tip

in iedergeval allemaal bedankt voor de info en we kunnen nu alleenmaar hopen dat miesje het snel wil oppakken en dat ze glukkig kan worden bij kellydia!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig maar, dat de het geen verstopping, koorts of iets met haar gebit is! Stress is als het goed is vaak tijdelijk, het is dus inderdaad een kwestie van verschillende lekkere dingen uitproberen en haar op haar gemak stellen. zo weinig mogelijk prikkels en een ''steady'' omgeving. hou je bij wat je kwijt bent aan haar? dan probeer ik je daar zoveel mogelijk van terug te geven! Dankjewel voor alle moeite die je voor haar doet, dat waardeer ik ontzettend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stress dacht ik ook aan vandaar dat ik vroeg of je haar weer buiten had gezet nadat ze goed at, weer wisseling van omgeving.

Toch denk ik ook dat het niet verkeerd zou zijn om de ontlasting te laten onderzoeken want nu behandel je alleen de symptomen en niet de mogelijke onderliggende kwaal zoals parasieten of wormen die in tijden van stress door verminderde weerstand de kop op steken en blijf je mogelijk iedere keer met het probleem zitten.

Alles wat in de winkel te vinden is aan groenten aan gaan lopen bieden terwijl ze dit niet gewend is lijkt me niet bepaald rustgevend voor de darmen, dat doe je met een gezond konijn al niet. Begin dan als het echt moet en je dit per se wilt doen liever met iets vrij neutraals zoals geknipt of geplukt vers gras, en een heel klein beetje, paar sprietjes, volgens mij zijn er geen konijnen die gras niet verdragen en het lijkt op hooi maar liever zou ik zeggen geen groenvoer zo lang je dit niet rustig opgebouwd hebt en water en hooi.

Als ze niet eet en je dwangvoert ook niet dan ben je nog wel wat verder van huis want dan komen de darmen stil te liggen en krijg je ook nog eens gas of verstopping erbij. Als je toch al metacam en darmstimulerende middelen geeft hou je die stress toch al, zou denken dat een spuitje meer of minder niet uitmaakt in dat geval maar goed ik ben geen DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh fijn dat er niks ernstigs gevonden is, hopelijk gaat ze snel weer lekker eten!

Ik kan me vaag iets herinneren trouwens dat de Koningin Sophia Vereeniging mensen bijstaat die onverwachte medische kosten hebben voor hun huisdier. Ik heb met dak- en thuislozen gewerkt waarvan een aantal een hond hadden.. en geen geld. Het is echt jaren geleden, maar meen dat ik toen een keer een formulier heb ingevuld om aanvraag te doen voor het overnemen van dierenarts kosten. Kan er alleen op hun website helemaal niks meer over vinden nu. Destijds waren er wel behoorlijk wat voorwaarden aan verbonden, dus geen idee hoe dat zit met mensen die niet in hele bijzondere omstandigheden zitten.

Ze hebben wel via internet een spreekuur voor een gedragsdeskundige voor huisdieren, inclusief konijnen dus. Misschien dat je het daar nog eens kan proberen ook (hoewel er hier natuurlijk ook heel wat deskundigen zitten! ;)):

http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pages/activiteiten/konijnen-en-knaagdierenspreekuur/stel-uw-vraag.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gras moet je overigens NIET knippen of snijden! Alleen plukken en direct geven. Wat blijft liggen moet je weg gooien. Anders kan je konijn gas krijgen.

Wat betreft diverse groentes aanbieden, dat heb ik hier ook gedaan toen ze al 6 weken aan de dwangvoeding zaten. Ik ben zelfs gemengd voer van Kenner gaan geven. Alles uit pure wanhoop en mijn nijnsels kwamen er via de weg weer overheen ;) Maar ik gaf niet een hele witlof in 1x ofzo, maar gewoon kleine stukjes van verschillende groentes en aldoor weer nieuwe groentes proberen. Elke keer als ik iets vond dat ze wel wilden eten en ik daar dus extra van in huis haalde, stopte ze dat te eten en moest ik weer opzoek naar andere groente die ze wel wilde eten.

Met het geven van groentes geef je gelijk ook water ;)

Rucola, komkommer, witlof, wortel, wortelloof etc vinden ze hier echt heerlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .