Ga naar inhoud

Andere keutels


Sandra1972

Aanbevolen berichten

Hi,

Joey (nhd ram) poept sinds gister andere keutels. Joey is nu bijna 9 weekjes en sinds een week bij ons. Hij poept zachte zwarte keutels die aan elkaar geplakt zitten (soort piramide) dit afgewisseld met gewome keutels.... Is dat normaal? Of is er iets war wij actie voor moeten omdernemen... Hij eet en drinkt goed en is gewoon levendig

Groetjes sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb net nog even gesnort op het forum... Ik zag een foto voorbij komen van blindedarmkeutels... Lijkt het wel een beetje op alleen zwarter, wat zijn dat? En moeten die blijven liggen? Ik gooi ze weg... En ik weet ook niet of het ze zijn... IN DE WAR!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo lees, zijn het idd blindedarmkeutels. Het komt vaker voor dat de kleintjes het laten liggen, maar ze moeten het opeten omdat er vitamines in zitten. Je kunt proberen om het voor zijn/haar neus te houden.

Wat krijgt je konijn allemaal te eten? Eet hij helemaal geen bdks' op of laat hij er maar een paar liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joey eet goed. Krijgt alleen care+junior van beaphar , hooi en water en 1x per dag snoepje... Hij eet die keutels niet. Zit ook niks aan zijn kont geplakt

Als ik het zo lees, zijn het idd blindedarmkeutels. Het komt vaker voor dat de kleintjes het laten liggen, maar ze moeten het opeten omdat er vitamines in zitten. Je kunt proberen om het voor zijn/haar neus te houden.

Wat krijgt je konijn allemaal te eten? Eet hij helemaal geen bdks' op of laat hij er maar een paar liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is mij verteld dat ik tot 6 mnd onbeperkt moet geven en na 6 mnd over op 35 gr per kg lichaamsgewicht verdeeld over 2x per dag

Onbeperkt is te veel.

Toen Puk en Bindi nog jong waren gaf ik ze zoveel als dat ze zouden moeten gaan krijgen op volwassen gewicht. Dus 25 gr. per kilo. Hoeveel gaat een NHD wegen? :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

En joey eet trouwens ook niet megaveel.... Volgens mij gewoon normaal van het voer.

Onbeperkt is te veel.

Toen Puk en Bindi nog jong waren gaf ik ze zoveel als dat ze zouden moeten gaan krijgen op volwassen gewicht. Dus 25 gr. per kilo. Hoeveel gaat een NHD wegen? :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay... Goed om te weten van het volwassengewicht. (wat is dat? :) ) Buiten de biks (wist ook niet dat dat zo heette) onbeperkt hooi en water en 1 of 2 snoepjes per dag. Maar wat nu met die keutels? En wel gewoon onbeperkt biks blijven geven? En wat als joey die keutels niet opeet. Is het wel normaal dat die keutels verschijnen?

Normaal gesproken mogen ze inderdaad tot 4 maanden onbeperkt biks hebben. Vanaf 4 maanden geef je 25 gram per kilo van het volwassen lichaamsgewicht (dus niet van het gewicht op dat moment).

Geef je nog iets anders als biks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou eigenlijk hoor je die keutels nooit te zien omdat ze gelijk van hun kont in hun mond gaan (tsja sorry klinkt vies misschien maar het is nu eenmaal zo) maar het schijnt wel vaker voor te komen dat jonge konijnen ze niet opeten.

Je kan ze even laten liggen om te kijken of hij ze alsnog opeet maar je moet oppassen dat ze niet aan zijn poten of vacht gaan zitten plakken, is vies en kan je weer hele nare dingen van krijgen, zeker mocht hij buiten zitten. Dus wel op tijd opruimen.

Misschien kan je toch proberen Ć­ets minder voer te geven om te zien of dat verschil maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien hij de keuteltjes niet opeet, heeft hij dus teveel gegeten. Hij zit al vol. DUS geef je hem teveel. Je hoeft bij zulke kleintjes naar mijn mening nog niet streng afmeten qua eten, maar een handje vol is wel genoeg hoor. Een normaal etensbakje heeft dan net de bodem gevuld. Als ie honger zou krijgen, eet ie hooi. Dat moet ie immers onbeperkt kunnen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi krijgt joey onbeperkt en er gaan 2 handjes en een beetje voer in etensbakje. hier doet ongeveer 3 dagen mee... dus zou niet teveel zijn, toch...

Aangezien hij de keuteltjes niet opeet, heeft hij dus teveel gegeten. Hij zit al vol. DUS geef je hem teveel. Je hoeft bij zulke kleintjes naar mijn mening nog niet streng afmeten qua eten, maar een handje vol is wel genoeg hoor. Een normaal etensbakje heeft dan net de bodem gevuld. Als ie honger zou krijgen, eet ie hooi. Dat moet ie immers onbeperkt kunnen eten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat veel mensen te kort door de bocht reageren.

Ik zou je konijn gewoon even op biks, hooi en water zetten. Het kan namelijk zijn dat zijn bdk's (blinde darm keutels) een rare smaak krijgen van de snoepjes. Ook zou je naar het eiwitgehalte in het brok kunnen kijken. Als het eiwitgehalte te hoog is, dan kan dat ook een rede zijn dat hij zijn biks laat liggen..

Groente zou ik pas opbouwen als je konijn zijn bdk's opeet omdat het niet eten van zijn bdk's juist een indicatie is om te zien of hij wel of niet goed op groente reageert..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga joey nu 1 handje brokjes per dag geven maar hij eet er gewoon van hoor! Hij graaft er wel enorm in met als gevolg dat alles uit het bakje vliegt... Deze mama ruimt het dan weer netjes in zijn bakje. Hij krijgt dan gewoon het hooi wat hij al onbeperkt krijgt en water. Nu bij thuiskomst trouwens geen geplaktekeutels. Het ruwe eiwit gehalte in de brokjes is 17,3 % of dit hoog of laag is weet ik niet.

En wat nu als hij die keutels niet op eet? Ik controleer trouwens goed of er niets geplakt zit aan zijn omderlijf en pootjes. het is zo'n poepie die Joey!

Ik vind dat veel mensen te kort door de bocht reageren.

Ik zou je konijn gewoon even op biks, hooi en water zetten. Het kan namelijk zijn dat zijn bdk's (blinde darm keutels) een rare smaak krijgen van de snoepjes. Ook zou je naar het eiwitgehalte in het brok kunnen kijken. Als het eiwitgehalte te hoog is, dan kan dat ook een rede zijn dat hij zijn biks laat liggen..

Groente zou ik pas opbouwen als je konijn zijn bdk's opeet omdat het niet eten van zijn bdk's juist een indicatie is om te zien of hij wel of niet goed op groente reageert..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie ze dus wel... Controleer sowieso goed zijn vacht en tot nu toe geen vieze plaksels. Ben ook de hele dag aan het keutel ruimen dus heel lang blijft niet liggen, alleen snachts langer.

Nou eigenlijk hoor je die keutels nooit te zien omdat ze gelijk van hun kont in hun mond gaan (tsja sorry klinkt vies misschien maar het is nu eenmaal zo) maar het schijnt wel vaker voor te komen dat jonge konijnen ze niet opeten.

Je kan ze even laten liggen om te kijken of hij ze alsnog opeet maar je moet oppassen dat ze niet aan zijn poten of vacht gaan zitten plakken, is vies en kan je weer hele nare dingen van krijgen, zeker mocht hij buiten zitten. Dus wel op tijd opruimen.

Misschien kan je toch proberen Ć­ets minder voer te geven om te zien of dat verschil maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga joey nu 1 handje brokjes per dag geven maar hij eet er gewoon van hoor! Hij graaft er wel enorm in met als gevolg dat alles uit het bakje vliegt... Deze mama ruimt het dan weer netjes in zijn bakje. Hij krijgt dan gewoon het hooi wat hij al onbeperkt krijgt en water. Nu bij thuiskomst trouwens geen geplaktekeutels. Het ruwe eiwit gehalte in de brokjes is 17,3 % of dit hoog of laag is weet ik niet.

En wat nu als hij die keutels niet op eet? Ik controleer trouwens goed of er niets geplakt zit aan zijn omderlijf en pootjes. het is zo'n poepie die Joey!

Er zit wel vrij veel eiwit in. HFST (Hope Farms Super Trio) en SS (Science Selective) bevatten beiden 14% eiwit. Op de informatie pagina van bunnybunch.nl kun je ook vinden dat 13-14% eiwitten geadviseerd wordt.

Misschien kun je met het laatste beetje uit de zak overstappen? Je moet namelijk wel mengen.

Ik zou hem niet te erg korten in zijn biks. Hij moet nog wel groeien..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handjes zijn geen gewicht in grammen ;) Ik zou ook niet eens in de drie dagen het bakje vullen, maar elke dag op een redelijk vast moment wat geven. Ik verdeel de hoeveelheid die mijn konijn hoort te krijgen over 2 momenten op de dag, je merkt al snel dat ze 'aanvoelen' wanneer ze nieuwe brokjes krijgen. In de tussentijd kunnen ze als ze honger hebben hooi en hun BDK's eten. Klinkt heel zielig, maar hooi is belangrijker dan brokjes (en zeker de BDK's!).

aangepast door Catelootje!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het waarschijnlijk een ouder konijntje die jij hebt? Wat ik tot zover weet is dat er ongeveer 2,5 handje in het etensbakje gaat en daar doet Joey omgeveer 3 dagen mee. Omdat Joey een kleine 9 weken oud is mag hij, zoals ik begrepen heb, onbeperkt brokjes eten. Wat dus betekend dat er continu brokjes staan!!! Bij een maand of 4-6 gaat hij 2 eetmomenten op een dag krijgen buiten het hooi! Daar is het nu te vroeg voor, was het advies. Dat een handje brokjes geen grammen is dat begrijp ik... Joey krijgt ook nog geen brokjes naar gewicht! Hij is zoals ik al zei pas 9 weekjes.

Raak een beetje in de war van al het verschillende advies. Ik doe nu gewoon zoals ik boven aangeef denk ik... Met een handje brokjes en lijken hoe snel hij dit op ....En als ik die keutels weer vind kijk ik of hij ze wil eten...

Handjes zijn geen gewicht in grammen ;) Ik zou ook niet eens in de drie dagen het bakje vullen, maar elke dag op een redelijk vast moment wat geven. Ik verdeel de hoeveelheid die mijn konijn hoort te krijgen over 2 momenten op de dag, je merkt al snel dat ze 'aanvoelen' wanneer ze nieuwe brokjes krijgen. In de tussentijd kunnen ze als ze honger hebben hooi en hun BDK's eten. Klinkt heel zielig, maar hooi is belangrijker dan brokjes (en zeker de BDK's!).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .