Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey,

Stamper wordt binnenkort gecastreerd. Na de operatie moet hij op doeken enz... om infectie te voorkomen maar ik vraag me af hoe zit het dan met hooi? Vermits hij dit uit zjn ruifje trekt (ondertussen krijgt hij het al we op de grond)en er dan op zit tijden het eten (vraag me niet waarom) lijkt het me het beste om hem dat dan niet te geven en dus enkel biks. Maar een konijn zonder hooi kan dat wel? Hoe lossen julie dit op?

Geplaatst:

Verder nog een klein vraagje, hij is ondertussen 3 maand en iemand op het forum zei dat het vanaf dan kon omdat hij een franse hangoor en dus een groot ras is. Is dit ook wenselijke i.v.m. groei enz? Op zich heb ik wel zoiets van hoe sneller hoe beter want des te sneller kan hij (hopelijk) een trio gaan samen wonen met mijn voedsters maar zijn gezondheid mag er natuurlijk niet onder leiden.

Al vast bedankt voor de antwoorden

Geplaatst:

Een groot ras is juist later. Ik zou eerder wachten tot 5 maanden maar daar zijn de meningen over verdeeld. Met 4 maanden kan ook al. Met 3 vind ik echt erg vroeg, je weet niet eens of zijn balletjes dan al ingedaald zijn.

Geplaatst:

Hooi kan je na de castratie gewoon geven.

Wat de leeftijd van het castreren betreft, de meningen zijn hier inderdaad over verdeelt. In principe kan het zodra de balletjes van een ram zijn ingedaald, wat meestal rond de 3 maanden het geval is. Vaak word alleen aangeraden om te wachten met castreren tot dat een ram 5/6 maanden oud is omdat geslachtshormonen invloed op de bot opbouw van een konijn hebben. Dit is ook meteen de reden waarom heel veel dierenartsen een konijn van 3 maanden oud nog niet willen castreren.

Zelf heb ik om deze reden met het castreren gewacht totdat mijn ram 5 maanden oud was. Dit omdat ik ook van mening ben dat de gezondheid van een konijn er niet onder mag leiden.

Geplaatst:

Hooi kun en moet je gewoon geven, maar tis wel beter dat ie er de eerste dagen niet op zit. Je kunt t dus beter geven in een ruif ofzo, dan blijft het beperkter

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .