Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik zit met een vervelend probleem.

Dinsdag had ik m'n konijn naar de DA gestuurd voor haken op z'n kiezen te laten verwijderen.

Ik kreeg hem die dag terug met een medicatie, en een briefje.

De eerste 2 dagen had ik hem medicatie geven en ook dwangvoeding want hij had niet meer,

heel af en toe een plukje hooi. Maar dat leek mij en de DA te weinig.

Maar nu het is het donderdagavond, en hij heeft nog altijd niet goed gekeuteld.

Gisteren had ik hoogstends 10 mini keutels gevonden en that's it.

Ik kwam na zoeken op het internet ook achter dat je de medicatie van het konijn met 15 min tussen telkes moest geven, dat had mijn DA niet tegen me gezegd. Dus ik had altijd alles ineens geven, wel 3 x per dag zoals op het briefje stond. Maar nu voel ik me nogal ***. Want ik heb het idee dat door die ontwetendheid de situatie van m'n konijn verslechtert is. Ik had vanavond de DA gebeld die zei dat ik meer moest dwangvoeren en morgen terugkomen want het ziet er niet best uit ? Mijn vraag is eigenlijk komt dit allemaal wel goed ? trouwens het gedrag van m'n konijn is wel verbeterd, rend ront huppelt, en drinkt wel meer dan normaal.

groetjes

Geplaatst:

Dat je in één keer gevoerd hebt lijkt me echt niet de oorzaak van het probleem hoor.

Ik zou morgen bij de dierenarts even vragen of hij geen verstopping opgelopen kan hebben. In dat geval moet je ook iets hebben om de darmen weer op gang te brengen.

Ik weet ook niet of het verstandig is te blijven dwangvoeren als er niets uitkomt aan de andere kant, sorry.

Geplaatst:

Zo'n middel had ik ook gekregen en die dosering was gisteren verhoogd, maar ik vond het ook raar, zoveel mogelijk dwangvoeren, dan kan dat konijn toch ook nooit zelf gaan eten omdat ie dan ook vol zit ? ik dwangvoer voorlopig niet meer, en morgen middag gaat ie gewoon ff naar de DA. Ik geef nu gewoon wel z'n pijnstilling en die andere twee middelen nog met 15 min tussen pauze. Hadden ze ook wel van te voren ff er bij mogen zeggen. Maar kan stress ook geen oorzaak zijn ?

Geplaatst:

Oei, dit lijkt me een spoed geval.. Ik zou nu naar een kk da gaan bellen.. Kijk ook even op konijnen.nl en print daar de pagina over verstoppingen uit en neem dat mee naar de da..

Geplaatst:

Ik had ook vanavond een spoedoproep gebeld, enige wat ze zeiden was, blijf dwangvoeren, en als het echt heel slecht gaat kom dan maar langs. Twijfel wel aan m'n dierenarts een beetje. Maar enig prob is ik woon in Belgie. Maar ik zal is kijken of ik hier geen kk da kan vinden. Maar het raare vind ik wel waarom mijn konijn wel nog normaal gedraagt. Hij loopt rond, hij doet niet anders dan anders. eergisteren was het nog anders. zat ie gewoon stil.

Geplaatst:

Als het er wel in gaat, maar niet eruit, is natuurlijk niet goed.. En dan kun je uiteraard wel stoppen met dwangvoeren, maar dan gaan de darmen stil liggen (als dat niet al het geval is)..

Ik gaf hier ook altijd alle medicijnen tegelijk. Ik wist ook niet dat daar 15 minuten tussen moest zitten en hier leven ze ook nog ;)

Het is moeilijk om hier vandaan te beoordelen wat hij heeft. Het kan gas, een verstopping en/of een stil liggende darm zijn. Hoewel dat laatste me lastig lijkt aangezien je dwangvoeding geeft.

Heb je anders mss een olvarit wortel (zonder aardappel) in huis? Dan kun je dat mss tijdelijk beter als dwangvoeding gebruiken (wel overleggen met je da!). Vezels zullen namelijk om de verstopping heen gaan zitten, waardoor het nog groter wordt. Olvarit wortel zou het juist makkelijker voort moeten laten bewegen..

Maar bij een verstopping heb je een laxeermiddel nodig (pas op: niet alles is geschikt voor konijnen!!) en ik weet dus niet of je met een verstopping te maken hebt.

Maar ik moet er nu ook vandoor. Dus mijn advies is: bel je da of een andere kk da en neem stukken van konijnen.nl mee naar die da..

Geplaatst:

Mijn nijn wordt regelmatig aan haakjes geholpen en ik moet zeggen dat het dan ook even duurt voordat hij weer normaal gaat eten en alles op gang komt. Dat hij een hele dag niet gekeuteld heeft is natuurlijk niet goed.

Welke medicatie heb je. Ik heb altijd carboprofen in huis en een middel om de darmen te stimuleren. De carboprofen is pijnstilling en werkt ontstekingsremmend en geef ik zo wie zo door totdat hij weer uit zichzelf gaat eten. Brokjes duurt altijd wel een dag of drie voordat hij dat weer gaat eten.

Anders gewoon bij de DA (ook al is het nacht) aandringen dat je langs wil komen want je bent er duidelijk niet gerust op en je moet doen wat je gevoel je ingeeft jij kent je konijntje het beste.

Geplaatst:

Ik heb Metacam, Rodikol en Cisaral meegekregen. Straks gaat m'n vriend terug mee naar de dierenarts. Maar dat babypapje heb ik nog niet in huis maar zal tegen hem zeggen dat ie met de DA moet overleggen. Mijn konijn weegt zo'n 1,21 kg maar het is nooit echt een dik konijn geweest. Maar zal toen ook aan die haakjes hebben gelegen. Ik geef zo'n 6 (nu gisteren heb ik meer geven, moest het op voeren 4 spuiten per 3 x op een dag) per dag dwangvoeding. Maar ik las toen gisteren weer op internet dat het beter das een paar ml per keer te geven, om de uur ? maar hij heeft niet zo graag als ie word vastgepakt en in een handoek gewikkeld. Denk dat ie er ook zelf erg gestresseerd is van heel dat gedoe. Dat is ook de laaste wat ik eigenlijk wou voor het konijn.

Geplaatst:

En als dwangvoer heb ik critical care gewoon gekregen. Maar eergisteren had ie in iedergeval een paar minikeutels gelaten, en eergisteren ook. Maar gisteren liep ie wel telkens naar z'n wc en zat er ook lang op zonder enige resulaat. Sterker nog hij viel zelfs in slaap op z'n wc :s maar goed ik moet helaas gewoon werken straks ookal heb ik daar nu gewoon geen zin in. M'n vriend is gelukkig wel heel de dag bij hem. Maar ik laat hem wel zo veel mogelijk loslopen en die loopt ook gewoon lekker los avond's want overdag is ie altijd wel rustig en slaperig geweest. Maar ik denk dat hem zoveel mogelijk loslopen ook goed is voor z'n darmen. Wat ie altijd ook trouwens mocht. Ik wou hem eigenlijk na dit hem laten casteren voor een vriendinentje bij te zetten, wat ik eerder ook wou maar met onze verhuis was het ff een gedoe en nu heb ik ruimte zat voor 2 nijnen. Maar na dit weet ik ook niet meer of dat zo'n slimme zet is ? als ie zo reageert al na het verwijderen van haakjes ?

Geplaatst:

Jawel dat zou ik zeker wel doen als hij beter is. Zijn darmen hebben stilgelegen door de narcose en daardoor krijg je die problemen. Een ander konijntje staat daar los van, daar maak je hem gelukkig mee.

Maar je gaat toch vandaag naar de DA?

Geplaatst:

Als er keutels komen (hoe klein ook) dan gaat het in ieder geval de goede kant op. Hoe groot is je spuitje, want 4 spuitjes per keer zegt natuurlijk niet veel :whistle2:

Sterkte met hem straks bij de dierenarts.

Geplaatst:

Je zou ook nog een verse ananas (niet gesneden of in blik of pak ofzo) kunnen kopen. Hij mag niet te rijp zijn, maar ook niet te onrijp.

Die ananas schil je en maak je sap van. Dat sap doe je in ijsblok zakjes of ijsblokvormpjes in de vriezer. Het is belangrijk om al deze handelingen zo snel mogelijk achter elkaar te doen omdat het werkzame enzym snel vervliegt.

Elke dag (of meerdere malen per dag) haal je een ijsblokje uit de vriezer en dat doe je in een kommetje. Dat kommetje doe je in een grotere kom met warm water. Je roert het rond zodat het ijsblokje snel smelt en op een lauwe temperatuur komt. Dit zuig je op met een spuitje zonder naald en geef je net als de dwanvoeding in het bekje van je konijn.

Als het sap op de huid van je konijn komt, kan dit een bijtend effect geven. Zorg er dus voor dat je het goed in de bek ingeeft.

Heb je al keutels gezien vandaag? Wat zei de da?

Geplaatst:

Ik dwangvoer meestal tot ze zelf aangeven niet meer te willen en dat merk je snel genoeg. Ik dacht ook altijd dat ze zelf niet zouden beginnen met eten als je ze volstopt met dwangvoer, maar geloof me dat doen ze wel. Hier heb ik regelmatig gezien dat ze na het dwangvoeren opeens wat hooi gingen eten. En wat het medicijnen geven betreft, ik geef het ook vaak vrij snel achter elkaar , lijkt me niet de oorzaak van het probleem...... Hoe gaat het nu met je nijntje?

Geplaatst:

Ik ben net terug thuis van m'n werk. M'n nijn is naar de da geweest, die zei da z'n darmpjes verstopt waren wegens een voedingsfout. Blijkbaar gaf ik teveel biks of groentjes, en at ie te weinig hooi. Dus nu mag hem zeker 6 weken geen groentes van de DA en enkel hooi en na en 3 tal weken 1 eetlepel ochtend's avonds biks erbij en niet meer en liefst altijd niet meer. En daarna gewoon veel kruiden geven en dat ik had ik dus wel te weinig gegeven. Nu heeft ie vocht ingespoten gekregen en nog een spuit voor z'n darmen en nu moet ik hem 4 x per dag nog medicijnen voor z'n darmen geven en als hij begint te keutelen afbouwen en dwangvoeren dus niet meer. Blijkbaar was ik er gelukkig op tijd bij, en ik ben er ook blij om :) nu hopen dat alles goed komt :)

Geplaatst:

Keutels heb ik nog niet gezien, want m'n konijn is nog niet terug met m'n vriend, hij moest blijkbaar vandaag ff een namiddag onder toezicht bij de da zelf want dat zit hier een beetje raar in elkaar want de da die alles van konijnen weet zit een andere dorp dus de andere da van wacht in deze dorp had em ff meegenomen en bracht hem vanavond terug, dus m'n haalt hem nu op. Maar ze hadden m'n vriend wel vanmiddag gebeld over hoe het allemaal zat. Maar ik ga het straks allemaal goed in de gaten houden. Alleen over de voedingsfout zit ik te denken, want ik gaf hem maar per dag 1 klein potje biks, en dan veel hooi en groentjes.

Geplaatst:

maar had hij dan voor de operatie ook al kleine en weinig keutels?

want ik dacht dat het pas was gekomen nadat hij geholpen was aan zijn haakjes.

omdat de dierenarts het heeft over een voedingsfout dan had hij er toch al eerder last van moeten hebben.

in iedergeval heel veel beterschap met hem.

Geplaatst:

Voor de operatie had ie gewoone keutels afwisseld met wel wat natte keutels op het laaste moment. En ook stikende keutels zeg maar. Maar ik dacht gewoon dat hij geen zin had om z'n BDK op te eten. En een tijdelijk iets was. Maar tijdens die operatie zagen ze dat z'n haken helemaal niet zo erg was, als ze dachten. Wat ik ook eerst niet snapte, maar omdat ie kwijlde en niet goed at al wouden ze hem toch onder narcose doen en haakjes verwijderen en dat waren dus kleine hakjes. En dat hebben ze bijgeslepen. Maar voor de operatie at ie eigenlijk al een tijdje niet zo goed. Liet vaker z'n groentes en korels liggen daarom heb ik ook maandag bij de DA aangeklopt. In iedergeval toen Stamper thuis was, ging ie direct naar z'n wc en heeft direct al goed gekeuteld en eet terug een beetje zelfstandig hooi. Ben al blij om, maar moet het nog ff in de gaten houden.

Geplaatst:

Heel goed, hij keutelt nu terug normaal. Mooi groote keutels. Eet constant hooi en drinkt goed. Huppelt goed rond. Dus hij is er gelukkig helemaal bovenop gekomen. Medicatie zijn we langzaam aan het afbouwen. Maar voorlopig geef ik hem nog wel ff enkel hooi en vandaag heb ik hem al een klein beetje basilicum geven, was ie helemaal dol op. :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .