Stamper2011 Geplaatst: 6 juli 2012 Geplaatst: 6 juli 2012 (aangepast) 10 dagen geleden ben ik bij de dierenarts geweest met mijn voedster omdat ze urinebrand heeft en steeds urine verliest. Op sommige dagen is dit zo erg dat het lijkt alsof ze totaal geen controle meer heeft over haar blaas.Daarnaast doet ze soms wat raar met haar achterpootjes. De dierenarts dacht meteen aan de ziekte EC.Ze heeft een antibiotica kuur gehad voor het geval er toch sprake zou zijn van een blaasontsteking. Dit heeft helaas alleen niet geholpen. Verder krijgt ze sinds 10 dagen elke avond Fenbendrops, wat tot nu toe dus ook niet lijkt aan te slaan. Het leek even wat beter te gaan, vanavond is het alleen echt weer drama. Ze zit voor de zoveelste keer onder de urine en stinkt vreselijk. Het hele huis stinkt ernaar. Mijn vriend en ik hebben Puk laatst gewassen, wat ze echt verschrikkelijk vond. Van Dollie heb ik toen de tip gekregen om Puk haar pootjes en alles kaal te scheren. Dit durf ik alleen niet omdat ik bang ben om haar pijn te doen. Het is sowieso geen konijntje dat alles zomaar laat gebeuren. Zodra ik haar probeer te pakken, word ze helemaal wild en begint te schoppen en te bijten. Zelfs met 2 man lukt het niet om haar in bedwang te houden. Het is dus kortom erg lastig.In Puk haar verblijf ligt hennep, het grootste gedeelte van de dag is ze alleen in de ren te vinden, waar geen bodembedekking ligt. Mijn konijnen verblijven namelijk in de woonkamer, waar laminaat ligt. De vloer volgooien met bodemmateriaal is geen optie. Handdoeken heb ik al wel geprobeerd, maar die worden meteen nat geplast waardoor ik in een rap tempo door al mijn handdoeken heen ben. Ik weet zodoende niet meer wat ik moet doen. Puk de hele dagen opsluiten in haar kooi vind ik erg zielig. Nou zit ze alleen regelmatig in haar eigen urine, waar het niet beter van word. Zodra ik zie dat ze weer geplast heeft, ruim ik het meteen op. Ik kan haar alleen niet 24 uur per dag in de gaten houden. Ik ben inmiddels een beetje ten einde raad en zou graag willen weten hoe anderen omgaan met konijntjes die urinebrand hebben/ incontinent zijn. Daarnaast zijn tips meer dan welkom. 6 juli 2012 aangepast door Stamper2011
Nouck Geplaatst: 6 juli 2012 Geplaatst: 6 juli 2012 (aangepast) Dollie gebruikt voor haar incontinente konijntje een zogenaamd vetbed. Daar trekt de urine in, maar blijft wel droog van boven. Zo blijft je nijn ook droog. Volgens mij blijft dat vetbed vanonder ook droog, maar dit zou je Dollie s moeten vragen. Ik geloof dat ik ze bij zooplus heb gezien op internet 6 juli 2012 aangepast door Nouck spelfout
Dollie Geplaatst: 6 juli 2012 Geplaatst: 6 juli 2012 Ik neem morgen wel even de tijd om een uitgebreid berichtje te sturen.. Helaas ervaring met deze situaties.. Waar woon je? Misschien kan iemand je helpen met het scheren. Scheelt een hoop.Vervelend zeg dat het maar niet beter wordt!
Vloems Geplaatst: 6 juli 2012 Geplaatst: 6 juli 2012 Kan de dierenarts niet helpen scheren. Mijn da heeft van de week een halfuur heel secuur mijn nijn geschoren samen met een assistent. Omdat ze ook urinebrand heeft. En zown vetbed dacht ik ook aan. Maar als je een bad hebt kun je een laagje water in bad doen en haar erin zetten, terwijl je haar evt vasthoudt. Zo doe ik het eigenlijk.
sjaak en floortje Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 Hier heb ik het ook gehad met Floortje en Leste. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om ze toch steeds op te sluiten in een hok met een hele dikke laag hennep, en ze er om de beurt uit te laten als ik er bij was. De panacur sloeg bij mij na een week duidelijk aan. Wat hier ook heel goed hielp, maar dat was geen dierenartsadvies, was de mokzalf van primeval (legprotect van primeval, voor paarden, volledig natuurlijke zalf, vrij van antibiotica en andere chemische middelen). Leste heeft ook echt een bloedhekel aan verzorgen maar dat moet dan toch even. Ik wikkelde haar heel stevig in een handdoek en legde haar dan op mijn schoot. En dan gewoon snel doen wat je moet doen. De mokzalf houd het vocht van de benen en is tevens heel verzorgend voor de huid. Het smeert veel makkelijker als sudocréme en blijft beter zitten. Ze wasten het er niet af. Houd het hok zoveel mogelijk schoon. Hier deed ik dat 2 keer op een dag. Alle natte plekken er uit en een laagje droge hennep er op. Zodat de konijnen echt tip top droog zaten, maar ook zodat ik kon zien of ze weer wat controle kregen. Heel veel succes! En houd vol, komt vast goed. Ow en wassen? Ik liet een afwasteiltje vollopen met iets lauw water. Niet te warm hoor!Wat wij warm vinden is voor een konijn echt al heet. Gewoon de kou er af is voldoende. Dan deed ik op advies van de dierenarts was betadine-oplossing in het water omdat bij Leste de huid echt tot bloedens toe kapot was. Wikkel je konijn stevig in een handdoek, haal daar de achterpootjes en het staartje weer uit maar houd de doek goed om de voorpoten en de kop (niet om de hele kop draaien maar zorgen dat ze de nek niet kunnen draaien) en zet ze dan rechtop in de afwasteil. Vinden ze niet leuk maar wat moet, dat moet. Je hoeft ze er ook geen half uur te laten zitten natuurlijk.
Stamper2011 Geplaatst: 7 juli 2012 Auteur Geplaatst: 7 juli 2012 Bedankt voor jullie reacties, tips en adviezen! Mijn dierenarts vond het niet nodig om Puk kaal te scheren van onderen. Daarnaast hoefde ik haar ook niet te wassen, gezien het volgens haar vanzelf weer goed zou komen zodra de medicijnen aan zouden slaan en ze dus niet steeds meer urine verliest.Het aanslaan van de medicijnen duurt alleen wat langer dan verwacht. We hebben Puk laatst dus in een teiltje met lauw water gewassen. Dit vond ze echt verschrikkelijk. Het was toen alleen wel hoognodig. Ik denk erover om haar straks opnieuw te wassen en het aangetaste haar voor zover mogelijk voorzichtig weg te knippen. Haar eerst stevig in een handdoek wikkelen vind ik wel een goede tip want de vorige keer zat ik onder de krassen. Misschien is het inderdaad een idee om de konijnen alleen in de ren te laten als ik er bij ben zodat plasjes meteen opgeruimd kunnen worden. Ze vinden het dan wel vreselijk om in de kooi opgesloten te zitten, maar als het op die manier beter word, is dat heel wat waard. Ik zou sowieso Stamper zijn oude kooi weer in elkaar kunnen zetten, dat ik deze voor hun huidige kooi zet. Hebben ze toch nog iets meer ruimte. Ik zal eens op zoeken wat een vetbed precies inhoud. Als zoiets beter werkt dan hennep, is dat misschien wel een idee. Ik vraag mij sowieso af wat voor bodemmateriaal in dit geval het beste is. Sjaak en floortje: Toen jouw konijnen hetzelfde probleem hadden, heb je ze toen ook kaal geschoren van onderen of was dat niet nodig? Het lijkt mij makkelijker schoon te houden als daar geen vacht meer zit. Ik heb inmiddels alleen ook een aantal keer gelezen dat de huid op die manier alleen maar sneller geïrriteerd raakt, omdat urine meteen op de huid terecht komt. Soms is het ook net alsof ze over haar eigen pootjes heen plast.
Stamper2011 Geplaatst: 7 juli 2012 Auteur Geplaatst: 7 juli 2012 (aangepast) Puk heeft vanochtend helaas bedacht dat ze geen hennep maar in haar kooi wil hebben liggen en heeft alles eruit gegooid. Vervolgens heb ik het er weer in gelegd, maar ze gooit het er net zo hard weer uit. Ook handdoeken laat ze helaas niet liggen, gooit ze meteen weer aan de kant. Misschien dat ze het op het moment te warm vind voor iets op de bodem? In elk geval word ik er aardig moedeloos van. Haar wassen gaat hem vandaag helaas ook niet worden omdat mijn vriend eerder weg moest dan verwacht en het mij alleen niet gaat lukken. Ik weet het zodoende echt even niet meer. Het zou ontzettend fijn zijn als Puk van de urinebrand afkomt, op deze manier schiet het alleen totaal niet op. 7 juli 2012 aangepast door Stamper2011
asti Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 Geen konijn-ervaring hiermee maar ik weet dat een huismiddeltje dat in de kinderopvang wel eens genoemd wordt, maizena is. Dat absorbeert vocht enorm goed en wordt gebruikt in luiers van kids waar gewoon talkpoeder niet helpt. Van die kindjes die echt tot bloedens toe wondjes hebben van de luieruitslag. Ik weet niet zeker hoe je dit zou kunnen vertalen naar konijnen, maar misschien zou je dat na de verzorging erop kunnen sprenkelen? Het is gewoon puur maisbasis, mogen konijnen mais, voor het geval ze het oplikken?Voor honden heb je van die rare broekjes voor teven die loops zijn, zodat ze niet in huis bloeden. Misschien is daar iets mee te knutselen zodat je een soort luier-idee krijgt?Vast allemaal rare ideeen hoor, probeer een beetje out of the box te denken, kan me voorstellen dat het erg vervelend is.Mijn vorige konijn heb ik in zijn laatste jaar aan de achterkant deels geschoren omdat hij zichzelf daar niet meer goed kon schoonhouden. Ik woon in Amsterdam, als je hulp nodig hebt met scheren dan geef maar een gil, doen we het samen.
kaatje_39 Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 Misschien kun je geperste houtkorrels proberen dat neemt het vocht erg goed op en is ook niet zo warm voor in de kooi. Ik ben er echt mee geholpen. Verder zou ik inderdaad toch haar achterkantje scheren dat heeft hier erg goed geholpen. Ik heb weer een schoon wit nijn. Door het wassen ging de vacht klitten en werd het eigenlijk alleen maar erger. De huid behandelde ik met honingzalf.
Stamper2011 Geplaatst: 7 juli 2012 Auteur Geplaatst: 7 juli 2012 Asti: Zover ik weet is maïs niet goed voor konijnen, maar zeker weten doe ik dit niet. Een luierbroekje is helaas geen optie gezien een konijn dan geen blinde darm keutels meer kan eten. Dan heb ik Puk straks zowel onder de urine als onder de poep zitten. Daarnaast is het alles behalve natuurlijk en denk ik niet dat ze zoiets zomaar accepteert.Bedankt voor je aanbod wat betreft het helpen met scheren. Helaas woon je alleen te ver bij mij vandaan. Ik woon namelijk in Assen. Kaatje_39: Ik heb net bij de dierenwinkel een zak geperste houtkorrels gehaald. Ik hoop dat ze dat wel gewoon in haar kooi laat liggen. Mocht ze houtkorrels alleen niks vinden, dan kan ik er ook nog een beetje stro overheen leggen. Misschien dat ze het dan wel accepteert.
kaatje_39 Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 Kaatje_39: Ik heb net bij de dierenwinkel een zak geperste houtkorrels gehaald. Ik hoop dat ze dat wel gewoon in haar kooi laat liggen. Mocht ze houtkorrels alleen niks vinden, dan kan ik er ook nog een beetje stro overheen leggen. Misschien dat ze het dan wel accepteert.Ik hoop dat het bij jou net zo goed helpt als hier. Ze graven er wel in hoor maar dat vind ik niet erg. Ze kunnen iig geen urine meer in de haren krijgen dus ze blijven schoon. Succes!
Stamper2011 Geplaatst: 7 juli 2012 Auteur Geplaatst: 7 juli 2012 Graven in bodemmateriaal vind ik niet erg hoor, zolang ze alles maar gewoon in hun kooi laten liggen. Het hennep werd er vanochtend doelbewust allemaal uitgegooid. Kijk daar ben ik dan weer minder blij mee. Ik ben erg benieuwt of ze de houtkorrels wel accepteren. Ik hoop het echt want dat zou een hele zorg minder zijn. Zitten ze in elk geval schoon en droog. Op het moment liggen beide konijntjes nog lekker te slapen in hun kooi. Als ze straks weer wat actiever zijn, zal ik het nieuwe bodemmateriaal in hun kooi doen. Dan zullen we zien hoe het uitpakt.
kaatje_39 Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 Graven in bodemmateriaal vind ik niet erg hoor, zolang ze alles maar gewoon in hun kooi laten liggen. Het hennep werd er vanochtend doelbewust allemaal uitgegooid. Kijk daar ben ik dan weer minder blij mee. Ik ben erg benieuwt of ze de houtkorrels wel accepteren. Ik hoop het echt want dat zou een hele zorg minder zijn. Zitten ze in elk geval schoon en droog. Op het moment liggen beide konijntjes nog lekker te slapen in hun kooi. Als ze straks weer wat actiever zijn, zal ik het nieuwe bodemmateriaal in hun kooi doen. Dan zullen we zien hoe het uitpakt.Uh nee daar zou ik ook niet happy mee zijn. In het begin had ik nog stro in het hok daar werd ik al knetter van met het in- en uitlopen van de kooi. Het lag echt door het hele huis. Hier wordt het af en toe op een grote hoop gegraven en dan egaliseer ik het weer door de hele kooi anders helpt het nog niet:mdr: dat zullen ze wel hoogst irritant vinden hahahaha.
Stamper2011 Geplaatst: 7 juli 2012 Auteur Geplaatst: 7 juli 2012 In het begin had ik hier ook standaard bodemmateriaal door het hele huis heen liggen. Echt zo vervelend. Op een gegeven moment ben ik alleen nog bodemmateriaal in de hoektoiletjes gaan gebruiken. Dit werkte perfect, totdat Puk dus steeds urine begon te verliezen. Toen Stamper zijn oude kooi nog had werd al het bodemmateriaal wat ik in zijn slaaphok had gelegd ook standaard op een grote hoop gegraven. Ik vervolgens alles weer terug leggen. Hij alles er weer uitgraven. Dat zag er vaak wel erg grappig uit. Dan keek hij mij weer aan met zo'n blik van moet dat nou weer. Hij vond het alleen ook wel weer leuk
Dollie Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 Bedankt voor jullie reacties, tips en adviezen! Mijn dierenarts vond het niet nodig om Puk kaal te scheren van onderen. Daarnaast hoefde ik haar ook niet te wassen, gezien het volgens haar vanzelf weer goed zou komen zodra de medicijnen aan zouden slaan en ze dus niet steeds meer urine verliest.Het aanslaan van de medicijnen duurt alleen wat langer dan verwacht. We hebben Puk laatst dus in een teiltje met lauw water gewassen. Dit vond ze echt verschrikkelijk. Het was toen alleen wel hoognodig. Ik denk erover om haar straks opnieuw te wassen en het aangetaste haar voor zover mogelijk voorzichtig weg te knippen. Haar eerst stevig in een handdoek wikkelen vind ik wel een goede tip want de vorige keer zat ik onder de krassen. Misschien is het inderdaad een idee om de konijnen alleen in de ren te laten als ik er bij ben zodat plasjes meteen opgeruimd kunnen worden. Ze vinden het dan wel vreselijk om in de kooi opgesloten te zitten, maar als het op die manier beter word, is dat heel wat waard. Ik zou sowieso Stamper zijn oude kooi weer in elkaar kunnen zetten, dat ik deze voor hun huidige kooi zet. Hebben ze toch nog iets meer ruimte. Ik zal eens op zoeken wat een vetbed precies inhoud. Als zoiets beter werkt dan hennep, is dat misschien wel een idee. Ik vraag mij sowieso af wat voor bodemmateriaal in dit geval het beste is. Sjaak en floortje: Toen jouw konijnen hetzelfde probleem hadden, heb je ze toen ook kaal geschoren van onderen of was dat niet nodig? Het lijkt mij makkelijker schoon te houden als daar geen vacht meer zit. Ik heb inmiddels alleen ook een aantal keer gelezen dat de huid op die manier alleen maar sneller geïrriteerd raakt, omdat urine meteen op de huid terecht komt. Soms is het ook net alsof ze over haar eigen pootjes heen plast.Het punt met urinebrand is dat beide (zowel scheren als laten zitten) voor irritatie zorgt. Wanneer het direct op de huid komt, wordt het natuurlijk niet beter. Maar wanneer de vacht vies en doorweekt is, blijft de bron van de irritatie ook.. Bovendien kun je dan zalf (wat ook een beschermlaag vormt) niet goed aanbrengen. Ik zou het wel meerdere malen met een vochtig washandje o.i.d. even schoonmaken als je het scheert. Asti: Zover ik weet is maïs niet goed voor konijnen, maar zeker weten doe ik dit niet. Bedankt voor je aanbod wat betreft het helpen met scheren. Helaas woon je alleen te ver bij mij vandaan. Ik woon namelijk in Assen. Oh, als je dat eerder gezegd had.... Ik was gisteren nog in Assen.. Maïs is op zich niet giftig of schadelijk voor konijnen, hoewel het wel veel zetmeel bevat. Het grootste probleem met maïskorrels is dat ze de velletjes niet kunnen verteren, die zouden voor een verstopping kunnen zorgen.Een vetbed is ideaal voor konijnen die in hun urine blijven zitten. De urine loopt naar beneden en de bovenkant blijft droog. De onderkant wordt wel nat (ik leg er altijd een extra handdoek onder) maar de enige die dat merkt ben jij als je het schoon maakt.. Het is niet ideaal omdat er ook veel hooi en keuteltjes etcin blijven hangen (en die heb je dan weer in de wasmachine) maar wel echt super voor de urinebrand. Ik wil niks anders meer voor mijn incontinente nijn. Let wel op dat je eentje van goede kwaliteit neemt die lekker dik is (mijne is zeker 2-3 cm dik) en op hoge temperaturen gewassen kan worden. Anderen blijven niet 100% droog van boven.Zijn er nog andere opties overwogen qua oorzaak? Het is nog een jong konijntje hè?
Stamper2011 Geplaatst: 7 juli 2012 Auteur Geplaatst: 7 juli 2012 Bedankt voor je reactie! Zo te lezen is kaalscheren dus echt de beste optie. Jammer dat je gisteren net in Assen bent geweest, anders was het wel heel fijn geweest als je wou komen helpen. Ik vind het zelf erg spannend om te doen, omdat ik geen ervaring heb met dit soort dingen en ik haar natuurlijk geen pijn wil doen. Daar komt bij dat het best een pittige tante is. Zodra ik haar pak probeert ze op alle mogelijke manieren weg te komen. Wat voor zalf raad jij aan om op de huid te smeren? Ik heb hier inmiddels al van alles gelezen maar heb geen idee wat nou het beste werkt. Daarnaast moet het geen kwaad kunnen als ze er iets van binnen krijgt. Een vetbed bevalt jou dus erg goed. Ik denk dat ik zoiets dan ook maar moet proberen. Ik heb vanavond houtkorrels geprobeerd. Helaas werkt dat hier niet omdat beide konijntjes het zien als een lekker hapje. Ze eten er zo fanatiek van dat ik ze alweer uit hun verblijf heb gehaald. Ze hebben er nou eerst stro in liggen, maar dat is natuurlijk ook niks gezien dat voor geen meter absorbeert. Bij de konijnen valt het overigens wel erg goed in de smaak. Eigenlijk een beetje te goed. Ze eten er zoveel van dat ze vervolgens geen hooi meer willen eten. Dat schiet dus ook niet op.Volgende week maar even kijken voor een vetbed. Moet je zoiets vaak wassen? Gaat het ook snel stinken? Het klinkt in elk geval als de ideale oplossing. Puk is nog maar 5 maanden oud. Ik moet zeggen dat het een 1ste klas zorgenkindje is. Vanaf het begin af aan heeft ze steeds van alles. De opties die zijn overwogen qua oorzaak wat betreft de urinebrand en het steeds opnieuw verliezen van urine is blaasontsteking en EC. Was het een blaasontsteking geweest, dan had het inmiddels al over moeten zijn en dat is het dus niet. Mochten de klachten verergeren of na 28 dagen niet over zijn, dan moeten we terug komen en gaan ze verder onderzoek doen. Ik hoop echt dat de medicijnen snel aan zullen slaan. Ze is verder gelukkig niet anders onder. Ze eet goed, drinkt goed en zit vol energie.
Stamper2011 Geplaatst: 9 juli 2012 Auteur Geplaatst: 9 juli 2012 Het lijkt nou toch eindelijk weer een beetje de goede kant op te gaan. Ik durf alleen nog niet te hard te juichen want je weet het immers maar nooit. Normaal gesproken moet ik 's avonds heel wat plasjes opruimen maar gisteravond was dit niet het geval.Vannacht is het op een enkel plasje na ook goed gegaan. De kooi was zelfs helemaal droog. Ze rent nou steeds naar de hoektoilet als ze moet plassen, voorheen liet ze het gewoon lopen. Ik ben zodoende helemaal blij. Vind het alleen wel erg onwerkelijk. Ik hoop maar dat het zo goed blijft gaan.Wat verder positief nieuws is, is dat ze regelmatig raar deed met haar achterpoten, maar dat ik dit nou niet meer zie. Blijkbaar slaat de kuur toch aan. Wat wel minder is, is dat haar vacht nog steeds ontzettend vies is. Ze heeft ook overal verviltte stukken haar zitten. Er zit dus niks anders op dan haar alsnog van onderen te scheren. Als het even kan willen mijn vriend en ik straks samen een poging gaan doen. Het zou fijn zijn als het lukt om in elk geval het ergste weg te halen. Het ziet er op het moment ook echt niet uit. Er blijft ook steeds van alles aan haar kontje plakken. Zie je Stamper kijken van wat hem je nou weer aan je kont hangen. Haalt hij het er weer af, wat er overigens wel heel lief uitziet. Mocht iemand nog tips hebben wat betreft het scheren en het in bedwang houden van mijn voedster, dan hoor ik het graag.
El Cid Geplaatst: 9 juli 2012 Geplaatst: 9 juli 2012 Wat een vervelende situatie voor jullie, ik heb dus ook een konijn dat urinebrand had. Ik zou nog willen zeggen dat het de moeite loont om voor het scheren eerst nog zoveel mogelijk plukjes haar met een kinderschaartje (ronde punten) weg te knippen. Ook heb ik mijn konijn wel geschoren met een speciaal trimkammetje, waar je losse scheermesjes in kon doen. Daardoor hoefde er maar kort met een tondeuze geschoren te worden (minder stress).Overigens bleek mijn konijn uiteindelijk niet zozeer last te hebben van EC, maar van een aangeboren afwijking: de baarmoeder en de blaas hadden een open verbinding met elkaar. Er zat dus niet alleen urine in de blaas, maar ook in de baarmoeder, waardoor mijn konijn incontinent was, en daardoor gevoelig voor urinebrand. Dit was niet te zien op röntgenfoto's! De dierenarts ontdekte de afwijking omdat ze hem (het bleek later een "haar" te zijn) wilde castreren en zijn misvormde geslachtsdeel, wat overgroeid leek te zijn met huid, wilde opereren zodat hij normaal zou kunnen plassen. Het werd een buikoperatie, want we begonnen te vermoeden dat hij/zij een kween was en zo kwam de afwijking aan het licht. Wat het in bedwang houden betreft: ik heb mijn konijn dagelijks heel veel aandacht gegeven, geaaid, mee gekletst (ja echt, mijn man dacht dat ik volkomen in "baby-vertroetel modus" was), alles om nijn ervan te overtuigen dat moeders het goed meende zodat ze tam genoeg was wanneer ik haar knipte. Juist met voorzichtig borstelen, aaien en knippen kun je een konijn wennen aan het feit dat het verzorgd wordt. Ook in bad stoppen vond mijn konijn, door de urinebrand best prettig. Ze bleef rustig in het badje zitten, maar dat kwam ook doordat ik het zo ondiep mogelijk hield, dus ze hoefde niet bang te zijn.Maar ja, als alle goede troetel-bedoelingen toch niet begrepen worden door je konijn, en die konijnen zijn er nou eenmaal... rest er eigenlijk nog maar 1 ding: handschoenen aan, en konijn resoluut in een handdoek rollen... Mijn konijn zou het buitengewoon onbeleefd van me vinden, maar in geval van nood moet je toch wat...Beterschap voor je konijn, en ik hoop dat de juiste oorzaak van de urinebrand snel gevonden wordt... ik weet hoe naar het is.
floris en stijn Geplaatst: 9 juli 2012 Geplaatst: 9 juli 2012 Misschien ook nog een tip: Ik heb ook een konijn met dezelfde klachten gehad. het konijn is er nog hoor, maar de klachten bijna niet. We hebben ook behandeld voor EC, maar dat hielp niet veel. Elke dag brstelen en kammen ana de onderkant en veeel plukken wegknippen. ik heb niet geschoren.Ik heb een vetbed geprobeerd en veel hennep / hemperade / Aubiose. Maar uiteindelijk na rontgenfoto kwamen we erachter dat het een zenuwbeschadiging in haar stuitje was, waardoor haar onderkantje teveel naar beneden hangt en ze in haar eigen plas zit en het lijkt of ze blaasprobleemen heeft.Ze krijgt nu om de twee dagen een half pilletje prednison en de problemen zijn volledig over. Wel moet ik opletten dat haar zenuwstelsel het goed doet. Extra paprika, ter ondersteuning van de zenuwen.
Stamper2011 Geplaatst: 9 juli 2012 Auteur Geplaatst: 9 juli 2012 El Cid: Mijn konijnen komen wat liefde en aandacht betreft beslist niks te kort. Ik loop ook regelmatig tegen ze te praten, zit vaak bij ze, aai ze. Ze eten ook gerust uit mijn hand. Hun rug borstelen is ook geen probleem.Eigenlijk is er niks aan de hand totdat er iets moet gebeuren waardoor ik ze op moet pakken. Beide konijntjes vinden het verschrikkelijk om opgepakt te worden en worden dan erg wild. Gek genoeg werken ze bij de dierenarts wel altijd gewoon mee.Floris en Stijn: Wat goed om te lezen dat de problemen bij jouw konijn inmiddels volledig over zijn. Het scheren is hier niet gelukt. Puk werkt totaal niet mee en ik ben veel te bang dat als ik op die manier ga scheren, dat haar huid alleen maar meer beschadigd raakt. Ik vind het doodeng. Ik heb zodoende besloten om het op dezelfde manier als jou te doen. Zoveel mogelijk plukken wegknippen en verder voor zover mogelijk voorzichtig de vacht borstelen en kammen. Ik ga er vanuit dat het dan uiteindelijk ook wel goed moet komen.
kaatje_39 Geplaatst: 9 juli 2012 Geplaatst: 9 juli 2012 Hoi gewoon aan de DA vragen of hij/zij het wil doen volgens mij vragen ze daar niet zo gek veel voor: ik hoefde er niets voor te betalen. Kun je altijd nog nee zeggen toch als het ongepast is wat ze vragen. Na het scheren is het haar weer prachtig wit teruggegroeid. Nou ja kijk maar misschien dat het wegknippen al voldoende is.Jammer dat ze de geperste houtkorrels eten dat lijkt me ook niet de bedoeling. Ik zie dat het al beter gaat dus moet helemaal goedkomen! Beterschap en succes.
pluis04 Geplaatst: 9 juli 2012 Geplaatst: 9 juli 2012 mischien kan je het met drieen doen het scheren, iemand bij de voor pootjes, en een iemand bij de achterpootjes en dan andere persoon scheren.want het is inderdaad erg lastig.heel veel succes
Stamper2011 Geplaatst: 9 juli 2012 Auteur Geplaatst: 9 juli 2012 Ik geloof dat ik toch wat te vroeg gejuicht heb want vanavond zijn er helaas alweer heel wat plasjes op de grond beland. Ze verliest opnieuw steeds kleine beetjes urine. Ik snap er niks van. Het leek even zo goed te gaan. Ik heb zojuist mijn dierenarts gemaild om te vragen hoeveel het kost om mijn konijn daar te laten scheren. Daarnaast wil ik van hun graag weten wat voor zalf ze in dit geval adviseren. Ik heb Puk haar pootjes zostraks nog even goed kunnen bekijken. Haar achterste pootjes zijn aan de binnenkant inmiddels kaal tot aan haar hak. Niet bepaald iets om vrolijk van te worden. Ik heb het echt met mijn kleine meisje te doen. Gelukkig is ze er zelf verder niet anders onder.
kaatje_39 Geplaatst: 9 juli 2012 Geplaatst: 9 juli 2012 Hé wat vervelend om te horen en naar voor jou om te zien. Ik had voor nijnemans (en heb ik nog steeds in huis) honingzalf meegekregen maar misschien heb jij iets anders nodig. Nogmaals sterkte!
Aanbevolen berichten