Ga naar inhoud

Dure haakjes op de kiezen


Patrickdeh

Aanbevolen berichten

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest.

Alles gaat gelukkig nog goed met Chicky Bonita op een klein incidentje na.

Ze begon ineens minder te eten. Ze stopte gelukkig niet helemaal met eten maar ze liet haar brokjes staan en at alleen nog maar de groente.

We dachten in eerste instantie dat dit met het weer te maken had en dat ze liever wat koel voedsel at.

Helaas niet waar, er kwam diaree bij en we besloten toch maar even de dierenarts te bellen.

Deze ging even kijken of haar darmpjes nog in orde waren en dat waren ze gelukkig ook.

Het probleem zat hem in der kiezen. Daar zaten namelijk haakjes op.

Ze had gelukkig nog niet haar tong of wang beschadigd dus kon ze gelijk de haakjes afslijpen.

Uiteindelijke rekening: €140,-

Nu is natuurlijk niks te gek voor ons lieve huis terroristje maar nu lees/hoor ik overal verhalen dat dit ieder half jaar, of soms zelfs om de 2 maanden kan terug komen.

En dan is die €140,- ineens wel heeeeeeeeeel veel geld.

Mijn vragen zijn dan ook:

- Wat is de normale prijs hiervoor

- Wat kan ik doen om te voorkomen dat het minder snel/vaak gebeurt

- En waarom eet ze nu ineens onze complete muur op!!! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is een hoop geld inderdaad :yes: heb je een specificatie van die kosten? (staat vaak op de kassabon.) met max is het al weer een poos terug maar dat kost dacht ik 54 euro. maar ik heb dan geen consult vooraf en ik heb medicatie die eventueel nadien nodig is zelf in huis en hoef ik dus ook niet meer te kopen. Daarnaast zit er verschil in narcose middel. En de ene DA is nu eenmaal duurder dan de ander.

ik weet niet wat je haar nu voor voer geeft? sommige brokken kunnen er aan bijdragen dat haken langer weg blijven. Ik merk hier aan de reacties op BB dat dat ook per konijn verschilt. het ene konijn heeft baat bij SS, het andere konijn heeft met SS binnen een maand weer haken (bijvoorbeeld mijn konijn Max) Max heeft een hele poos zonder haken gedaan toen hij Bunny Basics T van Oxbow kreeg. Helaas werden max en mini te gulzig en slikten ze de brokken bijna heel door. Nu krijgt hij Trovet om te kijken hoe dat gaat. (hiervoor nog 1.5 maand HFST gegeven maar Max kreeg last van het hoge calcium gehalte)

Daarnaast zo min mogelijk brok geven. als ze voor je gevoel te weinig voedingsstoffen binnen krijgen, geef dan wat groente bij. groente (en hooi) moeten ze meer van eten om de zelfde hoeveelheid voedingsstoffen binnen te krijgen.

Daarnaast merk ik hier heel sterk dat goed stevig en dikstengelig hooi veel doet voor Max' gebit. Afgelopen winter heb ik erg veel moeite gehad goed hooi te vinden en hij heeft 2 keer haken gehad in die 3 a 4 maanden.

Het kan ook zijn dat het maar eenmalig is geweest de haakjes. Anders zou je je DA moeten vragen of haar kiezen mooi op elkaar stonden of dat ze scheef stonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zat inderdaad de kosten in van een consult. Dit omdat niet duidelijk was wat de oorzaak was.

Ze rekende hier €42,- voor.

Dan blijft er +-€100,- over voor de narcose en de behandeling.

Weet niet de preciese bedragen want de bon is er niet meer.

Ik zal ook nog even contact opnemen met de DA of ze misschien nog weet hoe de kiezen stonden.

Zelf denk ik dat het eenmalig was aangezien ze nu al 3,5 jaar is en daarvoor nergens last van heeft gehad.

Of kan dit ook plotseling ontstaan door een vergroeiing in de kaak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vind ik niet normaal zelfs in het weekend (op zondag) was ik 120 euro kwijt om haakjes te laten verwijderen. Ons arme nijn heeft om de vier weken haakjes die ik moet laten verwijderen. Ik heb met mijn DA een afspraak gemaakt dat ik zo wie zo om de 3/4 weken voor check kom (gratis) en haakjes verwijderen onder narcose betaal ik 28,50 (ex pijnstilling maar dat heb ik altijd in huis).

Ik ben nu doorgestuurd naar de Wilhelminakliniek in Utrecht en daar liggen de prijzen geloof ik zo'n beetje met wat jij betaald hebt.

Ik denk overigens dat je best kunt "onderhandelen" met je DA zeker als het vaker voorkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het kan zeker op latere leeftijd ontstaan. Bij Max was het ook pas toen hij hier kwam. hij was toen 3 jaar en 2 maanden. daarvoor heeft hij nooit nergens last van gehad.

Vind het consult wel vrij duur, maar ja dat verschilt echt per DA en lijkt overal ook steeds duurder te worden. (mijn Da heeft dat gelukkig nog niet door :he: ik betaal nog steeds 12.50)

heeft ze ook niks tegen de diaree gehad? misschien nog een spuit na narcose om de darmen opgang te helpen. Sommige DA-en geven eenmalig een spuit AB na gebitsbehandeling. narcose kan verschillen, sommige narcose moet een middel gegeven worden om weer wakker te worden, dus dat kost ook weer wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vind ik niet normaal zelfs in het weekend (op zondag) was ik 120 euro kwijt om haakjes te laten verwijderen. Ons arme nijn heeft om de vier weken haakjes die ik moet laten verwijderen. Ik heb met mijn DA een afspraak gemaakt dat ik zo wie zo om de 3/4 weken voor check kom (gratis) en haakjes verwijderen onder narcose betaal ik 28,50 (ex pijnstilling maar dat heb ik altijd in huis).

Ik ben nu doorgestuurd naar de Wilhelminakliniek in Utrecht en daar liggen de prijzen geloof ik zo'n beetje met wat jij betaald hebt.

Ik denk overigens dat je best kunt "onderhandelen" met je DA zeker als het vaker voorkomt.

je weet niet wat er nog bij gekomen is he ;) daarom vroeg ik ook om de specificatie.

maar jij hebt wel een hele goedkope DA als ik het zo zie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je weet niet wat er nog bij gekomen is he ;) daarom vroeg ik ook om de specificatie.

maar jij hebt wel een hele goedkope DA als ik het zo zie.

Nee ok dat ben ik met je eens maar........ze heeft het alleen over haakjes verwijderen lijkt mij dan een erg dure pijnstilling hahaha. Ja ze is zeker niet duur en nog eens ontzettend lief en goed ook. Ik moet volgende week met nijnemans naar het Wilhelminapark voor de haakjes ben bang dat daar een andere prijslijst wordt gehanteerd:$ Ik heb al mailcontact met de DA daar gehad en voor een eerste consult moest ik al gauw rekenen op een klein 120 euro maar goed hij heeft er zo vaak last van dat ik het wel de moeite waard vind om een foto van zijn gebitje te laten maken. Iedere maand onder narcose is toch ook wat voor ons kleine mannetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ehm... die foto kan toch ook bij een andere DA? :P Rontgen foto's van Max (zn rug, dus grote plaat en er zijn meerdere foto's gemaakt) heeft mij maar 80 euro gekocht in totaal:p Maar wat wil je dan bekijken op die foto? of wil je weten of er abcessen zitten?

Maar de ene DA doet meer dan alleen de handeling van het slijpen en de ander niet. Max krijgt altijd standaard een injectie primperid en normaal gesproken wordt er ook een injectie tolfedine. gegeven (langwerkende pijnstiller, deze krijgt max niet omdat max regelmatig metacam krijgt voor zijn rug) Sommige dierenartsen geven dus ook nog antibiotica. De TS heeft het er over dat het konijntje ook diaree had. Misschien is daar ook nog iets mee gedaan? Is het konijn opgenomen geweest? is het daar gedwangvoerd? (dwangvoer + loon assistente)

Mijn punt is dat je niet kan zeggen dat een bedrag belachelijk is voor je weet wat er precies is gedaan en welke kosten er zijn berekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ehm... die foto kan toch ook bij een andere DA? :P Rontgen foto's van Max (zn rug, dus grote plaat en er zijn meerdere foto's gemaakt) heeft mij maar 80 euro gekocht in totaal:p Maar wat wil je dan bekijken op die foto? of wil je weten of er abcessen zitten?

Maar de ene DA doet meer dan alleen de handeling van het slijpen en de ander niet. Max krijgt altijd standaard een injectie primperid en normaal gesproken wordt er ook een injectie tolfedine. gegeven (langwerkende pijnstiller, deze krijgt max niet omdat max regelmatig metacam krijgt voor zijn rug) Sommige dierenartsen geven dus ook nog antibiotica. De TS heeft het er over dat het konijntje ook diaree had. Misschien is daar ook nog iets mee gedaan? Is het konijn opgenomen geweest? is het daar gedwangvoerd? (dwangvoer + loon assistente)

Mijn punt is dat je niet kan zeggen dat een bedrag belachelijk is voor je weet wat er precies is gedaan en welke kosten er zijn berekend.

Mijn DA heeft me doorgestuurd zij zei dat Wilhelminapark een kei is op het gebied van konijnengebitjes. Ik weet niet wat we op de foto aantreffen. Feit is dat hij ook een kies los in de kaak had zitten of dat nu bij een andere DA is beschadigd.......geen idee. Of inderdaad een abces. Ik wil alles gewoon uitsluiten. Bovendien is de stand van zijn gebit niet helemaal goed. Hij is nog zo jong (een jaar) ik heb het er wel voor over om hem eens goed te laten onderzoeken.

Ik snap wat je bedoeld ik maakte ook maar een grapje met die pijnstilling. Ik bedoelde ook alleen maar dat onze DA 28,50 rekent en hij dan narcose heeft gehad, de vorige keer moest hij gedwangvoerd worden (hebben zij ook gedaan), AB en prikje met pijnstilling gehad en de haakjes geslepen. Ik mag hem pas ophalen als hij bij is, gekeutelt heeft en gegeten. Ik verbaas mij dan ook erg over de prijs tenzij het nijntje ook meteen gecastreerd is of zo maar misschien heeft hij de narcose voor een tijger gehad dat zou natuurlijk kunnen:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik was voor kanina ook altijd rond de 100 euro kwijd maar dat was voor de haakjes onder gas narcose weg laten halen, antibioticakuur,pijnstiller en dwangvoer.

het is inderdaad erg veel geld Kanina moest om de 6 weken behandelt worden.

toen ik over gestapt was op Trovet met HFST ging het beter en zaten er meer weken tussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is idd best duur, ik was laatst met het konijn van een kennis naar de DA, voor castratie dan.

Maar meneer bleek ook flinke haken en een ontstoken oog te hebben,

Castratie is 65 euro, daarbij hebben ze haakjes weggehaald en antibiotica spuit gegeven en totaal was dat 100 euro...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen gaan we naar de DA met Slof om zijn haakjes weg te laten slijpen. De eerste keer doen ze een consult, daarna niet meer. Dit kost 30 euro. Ze proberen het eerst zonder narcose. Als dit lukt kost haakjes slijpen maar 16 euro! Als het niet lukt weet ik niet hoe duur het is.

Ben bang dat het bij Slof niet lukt eigenlijk, hij wordt echt panisch als iemand hem oppakt. Hij heeft trouwens ook geen tanden, denk dat je die wel nodig hebt om de bek open te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is idd best duur, ik was laatst met het konijn van een kennis naar de DA, voor castratie dan.

Maar meneer bleek ook flinke haken en een ontstoken oog te hebben,

Castratie is 65 euro, daarbij hebben ze haakjes weggehaald en antibiotica spuit gegeven en totaal was dat 100 euro...

JE kunt dan niet rekenen dat de haakjes dan maar 35 euro hebben gekost, want het konijn was al onder narcose en die hoef je er dus niet meer bij te betalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .