Ga naar inhoud

Iets tegen vliegen/maden?


Vicky Borrey

Aanbevolen berichten

Na mijn binnenkonijn Speedy (die af en toe wat last heeft van een plakpoep, maar die we regelmatig checken), heeft nu mijn buitenkonijn Wollie last van maden!!! En nog niet een klein beetje, want ik heb ze met tientallen met een pincet uit haar achterwerk geprutst!!! Véél méér dan bij Speedy. Wollie is een langharig konijn die ook in de risicogroep valt van af en toe een plakkende keutel aan haar poep. Toen ze niet kwam bij het voederen, ging ik haar maar vlug ff checken, en zag meteen dat het héél ernstig was. Gelukkig heb ik bij de 2de check daarnet maar 3 nieuwe maden kunnen ontdekken...

Nu is mijn vraag: hoe kan ik zoveel mogelijk vliegen weren uit de konijnenren? Binnenkort vertrekken we op reis, en mijn schoonpa komt elke dag wel 1 of 2 keer de konijnen checken, maar hij heeft er ook niet zoveel verstand van mocht er iets mee aan de hand zijn.

Ik heb al dingen gelezen op het internet dat bepaalde planten zouden werken, dat de kleur blauw ze ook afschrikt... Dus als er ideeën zijn, hoor ik het graag.

Voor de binnenkonijnen heb ik van die plakstrips op de ramen hangen waar ze blijven aan plakken, het is absoluut geen zicht, maar we zijn er dan toch maar van af.

Als er mensen ideeën hebben voor een vliegendeur waar konijnen ook doorheen kunnen, mogen ze dit ook altijd laten weten!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ik heb geen idee hoe je ze kan afweren.

Weet je wel zeker dat alle maden er uit zijn?

Heb je er met haar kontje in een emmer met louw water gehouden?

Zo verdrinken de maden, en zwemmen ze allemaal naar buiten, en zo word de wond helemaal schoon.

Misschien is het ook wel slim om even bij de dierenarts te informeren.

Ik heb er zelf niet echt verstand van.

Ik heb even gekeken, en hier is een link om vliegen en muggen af te weren.

Misschien heb je er iets aan....

http://www.knagers.net/zomertips.htm#muggen

Dit is hem

Ik zou daar even gaan kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van de week een flesje anti myasis gekocht van Beaphar nadat ik daar erg goede berichten over had gehoord. Is dat misschien een idee? Het dood de eitjes dus niet de vliegen. Verder bestaat er ook een vliegenzak die je op kunt hangen.

Blijkbaar is die Anti myasis 3 maanden actief, dus ik ga straks ff vragen aan de DA of het een goed idee is om al mijn konijnen daar preventief mee te behandelen!

Pff, hopelijk gaat die niet denken dat ik mijn konijnen verwaarloos, omdat ze me nu deze week al zoveel gezien en gehoord heeft!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar is die Anti myasis 3 maanden actief, dus ik ga straks ff vragen aan de DA of het een goed idee is om al mijn konijnen daar preventief mee te behandelen!

Pff, hopelijk gaat die niet denken dat ik mijn konijnen verwaarloos, omdat ze me nu deze week al zoveel gezien en gehoord heeft!!!

Welnee ik val haar ook altijd lastig:mdr: Toen ik die spray kocht heb ik ook eerst mijn DA gebeld omdat mijn voedster 3 weken terug gecastreerd is. Ik durfde dat spul niet zomaar op te sprayen. Was geen probleem en het werkt inderdaad 3 maanden (zeggen ze). Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar hoeveel maden heb je er ongeveer uit gehaald?

want ook konijnen die ze net hebben, kunnen er al zo`n dertig hebben!

Het is heel onprettig voor het konijn, want ze worden zeg maar van binnen aan gevreten.

Als je haar dus met haar kontje in lauw water houd, stopt dit, en heeft ze meteen minder pijn.

Ik heb ook al een helehoop goede berichten gehoord over Anti myasis, dat schijnt erg goed te helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ayinda, ik heb eerst zoveel mogelijk maden uitgehaald, dan haar in een badje gestoken met haar poep en dan weer gekeken. Na een kwartier heb ik er nog 3 extra kunnen uithalen, zo meteen kijk ik nog even opnieuw en ga ik met haar naar de DA.

Zakjes water, gesloten dan veronderstel ik? Zou dat kunnen te maken hebben met de reflectie, een beetje zoals CD's? Heb ook nog een grote voorraad CD's, misschien moet ik wel een paar touwen spannen langs de hoeken en daar de CD's aan bevestigen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

of CD`s werken? geen idee.

Je doet gewoon water in een boterham zakje, hier maak je inderdaad een knoopje in ;), en dit hang je op.

Zo hang je er een paar rond het hok op, werkt voor binnen en voor buiten.

geen idee waar het mee te maken heeft, maar de vliegen blijven weg!

En dat is dus de bedoeling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je haar in een badje hebt gedaan, en er daarna niks meer uit kwam, zal er waarschijlijk ook niets of bijna niets meer zijn.

Goed dat je het zo nog eens gaat controleren!

Ik heb er geen ervaring mee, maar lees wel vaak van dit soort dingen op sites, of gewoon hier op het forum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je haar in een badje hebt gedaan, en er daarna niks meer uit kwam, zal er waarschijlijk ook niets of bijna niets meer zijn.

Goed dat je het zo nog eens gaat controleren!

Ik heb er geen ervaring mee, maar lees wel vaak van dit soort dingen op sites, of gewoon hier op het forum

Ook de check van daarnet was negatief, dus ik hoop dat ze er allemaal uitzijn!!!

Ja, hopelijk moet je het zelf niet meemaken, want het is toch wel behoorlijk vies!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkt dat Anti Myasis echt 3 maanden? Want je heb van Beaphar ook anti-parasiet, tegen vlooien enzo, en dat zou 2 weken werken, en dat doet het dus niet. Dat werkt maximaal 1 week.

Nou ja laat het 2 maanden of een maand werken het geeft in ieder geval een beetje rust ook voor de nijnen. Neemt niet weg dat ik ze toch stiekum wel even nakijk als ik ze naar binnen doe vanuit de ren. Maar het is zo lastig te zien in die witte pluizige vacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al gelezen dat ze idd niet tegen de blauwe kleur kunnen! Heb hier toch nog massa's knutselpapier, ga ik morgen ff veel papier lamineren en overal aan de hokken bevestigen, je weet maar nooit!

Ben net terug van de DA, ze vond het ook best een verschrikkelijke wonde. Morgen moet ik terug om het dicht te naaien, want dat kon ze vandaag niet doen voor het geval er nog eitjes zouden zijn.

Ze moet zo meteen nog haar stronghold krijgen, ze heeft ook een kapje op, omdat haar poepje geschoren is, en helemaal ontsmet en de buitenste randen afgeknipt. Ze was zooooo flink, ze was wel een beetje suf gemaakt, maar de DA zei dat ze nog nooit zo'n flink konijn had gehad bij zo'n wonde. Dus hopelijk komt alles goed, morgen weer metacam en dan ook antibiotica, heeft ze vandaag bij de DA al gekregen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al gelezen dat ze idd niet tegen de blauwe kleur kunnen! Heb hier toch nog massa's knutselpapier, ga ik morgen ff veel papier lamineren en overal aan de hokken bevestigen, je weet maar nooit!

Ben net terug van de DA, ze vond het ook best een verschrikkelijke wonde. Morgen moet ik terug om het dicht te naaien, want dat kon ze vandaag niet doen voor het geval er nog eitjes zouden zijn.

Ze moet zo meteen nog haar stronghold krijgen, ze heeft ook een kapje op, omdat haar poepje geschoren is, en helemaal ontsmet en de buitenste randen afgeknipt. Ze was zooooo flink, ze was wel een beetje suf gemaakt, maar de DA zei dat ze nog nooit zo'n flink konijn had gehad bij zo'n wonde. Dus hopelijk komt alles goed, morgen weer metacam en dan ook antibiotica, heeft ze vandaag bij de DA al gekregen...

He wat naar zeg zo'n wond. Wat zijn het toch een smerige beesten die vliegen. Heel veel sterkte met je patientje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wollie is daarnet met succes geopereerd, en de DA heeft zoveel mogelijk geprobeerd de wonde dicht te krijgen, wat niet echt evident was, want er was niet echt veel vel op overschot. Normaal gezien zou het zonder problemen moeten dichten, maar ik moet haar natuurlijk regelmatig checken of te zien of de wonde niet open is, of er toch geen maden meer zijn (in principe zou alles weg moeten zijn) of dat het zwart kleurt, want dan moet ik meteen terug. Draadjes mogen er binnen 10 dagen uit, tot dan moet ze haar kapje aanhouden en nog extra medicatie krijgen. Nu ligt ze wakker te worden op de handdoek met een klein kooideksel erover, zodat ze ook niet weg kan of zich kan bezeren. Heb ook Stronghold mee voor alle andere konijnen te behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wollie is daarnet met succes geopereerd, en de DA heeft zoveel mogelijk geprobeerd de wonde dicht te krijgen, wat niet echt evident was, want er was niet echt veel vel op overschot. Normaal gezien zou het zonder problemen moeten dichten, maar ik moet haar natuurlijk regelmatig checken of te zien of de wonde niet open is, of er toch geen maden meer zijn (in principe zou alles weg moeten zijn) of dat het zwart kleurt, want dan moet ik meteen terug. Draadjes mogen er binnen 10 dagen uit, tot dan moet ze haar kapje aanhouden en nog extra medicatie krijgen. Nu ligt ze wakker te worden op de handdoek met een klein kooideksel erover, zodat ze ook niet weg kan of zich kan bezeren. Heb ook Stronghold mee voor alle andere konijnen te behandelen.

Nou maar hopen dat het snel en goed herstelt. Maar fijn dat alle maden weg zijn nu kan de wond helen. Naar he bij die kleine beestjes. Mocht je haar al meenemen terwijl ze nog niet wakker is? Ik mag de nijnen pas ophalen als ze wakker zijn, gegeten en gekeutelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, heb haar meteen meegekregen, maar we hebben wel gewacht tot ze al een beetje bij haar positieven was.

Na de operatie heeft ze nog een made gevonden, gelukkig aan de andere kant van de wonde, dus ik ga haar straks nog ff checken of alles ok is.

Ze is ondertussen behoorlijk wakker, en heeft al een beetje gegeten en al geplast. Enige waar ik een beetje mee in zit, is die kap om haar hoofdje. ze is er absoluut geen fan van! Ik heb het gisteren een beetje bijgeknipt, zodat ze wat beter kan eten. Vanmorgen had ik het even afgedaan zodat ik kon zien wat ze deed en of ze dan wel beter kon eten. Maar ze was uiteraard meteen bezig met de wonde schoon te likken. Het kapje terug aankrijgen was ook een gans karwei, dus laten we het maar beter aan.

Heb al gezien dat sommige konijnen na operatie een babydingetje aankrijgen, maar ik denk dat het bij Wollie geen optie is, omdat haar wonde in feite net naast haar urinebuis en kontje zit, dus moet dat zeker open blijven.

Ze mag daarom ook niet op de toiletkorrels lopen, maar wel op een oude handdoek, en in haar mandje ligt er ook een oud T-shirt om zacht te liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, heb haar meteen meegekregen, maar we hebben wel gewacht tot ze al een beetje bij haar positieven was.

Na de operatie heeft ze nog een made gevonden, gelukkig aan de andere kant van de wonde, dus ik ga haar straks nog ff checken of alles ok is.

Ze is ondertussen behoorlijk wakker, en heeft al een beetje gegeten en al geplast. Enige waar ik een beetje mee in zit, is die kap om haar hoofdje. ze is er absoluut geen fan van! Ik heb het gisteren een beetje bijgeknipt, zodat ze wat beter kan eten. Vanmorgen had ik het even afgedaan zodat ik kon zien wat ze deed en of ze dan wel beter kon eten. Maar ze was uiteraard meteen bezig met de wonde schoon te likken. Het kapje terug aankrijgen was ook een gans karwei, dus laten we het maar beter aan.

Heb al gezien dat sommige konijnen na operatie een babydingetje aankrijgen, maar ik denk dat het bij Wollie geen optie is, omdat haar wonde in feite net naast haar urinebuis en kontje zit, dus moet dat zeker open blijven.

Ze mag daarom ook niet op de toiletkorrels lopen, maar wel op een oude handdoek, en in haar mandje ligt er ook een oud T-shirt om zacht te liggen.

Ik had ook zo'n soort rompertje meegekregen toen onze Charda gecastreerd was. Toen ze echt weer helemaal bij was zaten haar achterpoten al bijna door de voorgaten heen zo was te keer gegaan. Ik heb het toen ook maar uit gedaan.

Ben blij dat het allemaal goed is gegaan en ze heeft gegeten dat scheelt weer dwangvoeren. Veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .