Ga naar inhoud

Ziekte


laaura

Aanbevolen berichten

Hallo.

Ik open dit topic omdat ik een beetje in een dillema zit haha.

Ik heb tot anderhalf/2 jaar terug 3 konijnen gehad in een buitenhok met een grote (zelfgemaakte) maar wel goede ren.

Ze zijn waarschijnlijk aan Myxomatose overleden. De eerste overleed plotseling zonder dat ik iets had gemerkt. Maar wij dachtten nog niet meteen dat het een ziekte kon zijn. De 2e overleed een dag of 2 er na en de 3e heb ik nog een week of iets langer zelf gevoerd en goed verzorgt maar helaas overleed deze ook..

Nu krijg ik over een paar weekjes weer 2 konijntjes die door dit voorgeval binnen komen te staan. Ze gaan wel in de ren zodra er iemand thuis is. Het buitenhok gaat weg maar de ren houd ik.

Mijn vraag is of er nog een ziekte in het hout/gaas kan zitten na 2 jaar? En of dit uberhaupt kan? Er zitten nog wel wat haren van onze overleden konijnen aan maar mijn ouders zeggen dat er geen ziekte meer in kan zitten na 2 jaar.

Ik vind het best eng dus ik wil het even zeker weten!

Heb hem trouwens net van het buitenhok los gemaakt en ga hem van de week schoonmaken.

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe denk ik dat het niet veel kwaad kan, omdat het niet buiten geen gastheer leeft. Wel zou ik zorgen zoals ik al eerder poste dat je konijntjes 3 weken voordat ze bij jou komen met de nieuwe enting nobivac myxo-rhd geënt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor de zekerheid het hok goed schoonmaken en ontsmetten. Een ziekte als myxomatose wordt overgebracht door muggen etc, dat zal nu niet meer in het hok zitten. Maar om je nieuwe konijntjes een goede start te geven zou ik het hok zeker goed schoonmaken en ontsmetten en alle haren etc goed verwijderen. Je weet immers niet zeker of het myxomatose is geweest, en wie weet was het iets anders wat wel nog in het hok zit. Beter zekerheid dan dat je straks je nieuwe konijnen ook verliest.

Laat je nieuwe konijntjes in ieder geval jaarlijks enten tegen Myxomatose en VHS!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie's reactie! Dit stelt me weer een beetje gerust haha!

Met welk spul moet ik het schoonmaken? Las dat ik daar gewoon groene zeep voor kan gebruiken?

Ben ook van plan om het te verfen met speciaal verf ervoor, beits geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu ook konijnen in een ren en hok waar driekwart jaar geleden konijnen in hebben gezeten die overleden zijn aan myxomatose.

Het is in principe niet mogelijk dat ze nu besmet worden door iets in de ren van de vorige konijnen, omdat myxomatose een virus is en alleen kan overleven in een ander levend organisme. Dus muggen of vlooien in dit geval. Als je heel snel bent kan het virus vast ook wel even in leven blijven op voorwerpen, maar zeker geen weken of maanden en al helemaal geen jaren!

Voor de zekerheid heb ik wel alles goed schoon gemaakt, met azijn, en drinktuitjes in de afwasmachine.

Mijn konijnen zijn bovendien natuurlijk wel ingeënt.

Aangezien je niet zeker weet of het myxomatose was zou ik ook alles gewoon goed schoonmaken. Groene zeep, azijn, soda lijken me prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel! Inenten ga ik zeker doen en ga het ook schoonmaken van de week!

Heb de oude flesjes allang weggegooid dus alles komt er nieuw behalve de ren dan haha.

Iniederen geval weet ik nu dat ik ze met een gerust hart in de ren kan doen zonder me zorgen te maken haha!

Heel erg bedankt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .