Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Mijn konijn Herman heeft sinds kort last van haaruitval. Ik dacht dat het gewoon rui was want hij gedraagt zich normaal en heeft niet veel jeuk, maar hij heeft een grote kale plek op zijn rug en zijn been word ook een beetje kaal. De vacht op deze plekken zijn kort en zacht, er omheen zie je de huid. Ik kan geen korstjes of beestjes in zijn vacht vinden, en ik kam hem regelmatig met een kam die de ondervacht er een beetje uithaalt zodat hij minder verhaard. Dit doe ik vooral nadat hij die kale plek heeft.

Ik weet het niet zeker, maar misschien komt het door: Mijn oude rat. Mijn ene rat ging dood, dus heb ik mijn andere rat aan mijn beste vriend gegeven die ook ratten had.Toen ze heel oud was kwam ze haar laatste paar dage/weken bij mij wonen bij Herman in de kooi. Toen ik Herman net had zat hij eerst met 4 andere ratten in de kooi tot ik een nieuwe had, dit is altijd goed gegaan en hij heeft nergens last van gehad. Maar mijn oude rat was zo oud dat haar vacht uitviel. Haar kont was kaal tot op de huid en ze was wat mager.

Ik denk dat het door ouderdom kwam, want ze was altijd levendig en gezond en stierf oud. Een van mijn vriends ratten had in zijn eerste levensfase last van een soort mijt waardoor ze korstjes kreeg, maar dit heeft hij meteen verholpen en het is nooit meer terug gekomen.

Een andere reden kan zijn:

Ik heb sinds kort ook een cavia. Ik wou binnenkort een nieuwe kooi er bij kopen, maar ik heb daar tot nu toe nog geen geld voor gehad. De cavia zit tot nu toe bij Herman in de kooi. De cavia is gezond en heeft geen rare plekken of haaruitval, wel als je zachtjes aan zijn vacht trekt, trek je er 3 of 4 haartjes uit, maar dit lijkt mij normaal. Hij kwam van de kinderboerderij waar hij met twee andere gezonde mannetjes zat. Hij is wel een keer gebeten, maar daar hadden ze blauwspray over gedaan, en dat is gewoon weer over gegaan. Hij is niet in contact geweest met andere dieren behalfe konijnen, die ook nergens last van hebben gehad. Als de konijnen op de kinderboerderij wel iets hadden werd het meteen verholpen.

Verder is Herman alleen in contact geweest met twee andere konijnen. Een gezond vrouwtje waar hij een nestje mee heeft gehad, en een mannetje. Het mannetje had teveel wortels gegeten en raakte aan de diaree. Ik heb geen idee of Herman hier van ziek heeft kunnen worden, want egt ziek ziet hij er niet uit (op de kale plek na)

Ik heb een paar foto's gemaakt waar je zijn kale plekken een beetje kunt zien.

sam0005x.jpg

p0107121341.jpg

p010712134201.jpg

Ik heb vrij veel ervaring met zieke dieren omdat ik met dieren werk, maar ik maak me wel een beetje zorgen.

Hopelijk is er iemand die hier meer over weet.

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Lijkt op extreme verharing, heb ik hier ook wel is bij sommige konijnen dat je zelfs de huid ziet.

Belangrijk is geen schilfers in ieder geval.

Verder kunnen ze wel "ziek" worden van contacten met andere konijnen. Hoe lang is dat geleden? Ivm parasieten etc. besmetting.

Wel wil je nog wat adviseren ik zei dat hij aan een tuigje loopt, ben je op de hoogte hoe risicovol dit is? Misschien doe je het al niet meer, maar anders zou ik je wel adviseren het niet meer te gaan doen.

Geplaatst:

zijn rug ziet er inderdaad uit als verharen.

Zo zag mijn ex-rammetje er ook uit toen ie aan het verharen was.

Een grote kale plek op z`n rug, precies zo.

Alleen zijn pootje weet ik niet.

dat had mijn konijn niet.

wat trouwens niet betekend dat die van jou het niet kan hebben hoor!

Veel succes

Geplaatst:

Het contact met andere konijnen is al wat maandjes terug.

Verder ziet de vacht er gewoon goed uit zonder plekjes of beestjes, en ik zie hem ook niet egt veel krabben.

De haren vallen gewoon steeds af, of ik pluk ze er uit tijdens het kammen of aaien.

Dus dit is niet iets erg? Gewoon een extreme rui?

En moet ik hem nu zo laten, of hem toch regelmatig blijven kammen?

Ik weet dat tuigjes niet erg handig zijn. Ik had eerder een tuigje, maar hoe strak of los ik hem ook deed, hij wurmde altijd zijn pootjes er doorheen zodat hij bijna stikte.

Hij zit in een binnenhok, en als het mooi weer is doe ik hem gewoon aan een kattenriempje aan een lijntje.

Tot nu toe gaat het prima. Ik heb hem zelfs weleens gewoon los gehad, maar toen was hij ontsnapt en was hij twe dagen weg.

Ik ben wel al op zoek naar een groot buitenhok.

En bedankt voor de informatie :)

Ik hoop egt dat dit maar een rui is.

Geplaatst:

Lijkt wel zo op de rug in ieder geval, zie het nu bij de achterpoten dat heb ik nog niet eerder gezien.

Ik zou eerder voor een goede ren voor buiten kijken met een klein nachthokje, daar heeft je konijn dan meer aan. Het tuigje is vooral gevaarlijk wanneer een prooidier onverwachts van een situatie schrikt, dan ben je helaas te laat met het gaat tot nu toe prima.

Misschien kan hij dan ook gecastreerd worden en een lief vriendinnetje krijgen :)?

Geplaatst:

Hm, dan zal het wel niet erg zijn. ik hou het wel in de gaten :)

Ik heb al een mooi groot hok in gedachten. Ik had hem eerder met een gecastreerd mannetje, maar dat ging niet egt goed. Daarom ben ik wel blij dat hij tijdelijk een Cavia vriendje heeft.

Voor roofdieren ben ik niet heel erg bang. Mijn kat zit altijd in de tuin en is weleens voor een herder gesprongen die Herman wou aanvallen. Gelukkig zijn mijn huisdieren wel heel erg close met elkaar o:

Er zijn trouwens ook kattenriempjes, die als je er een ruk aan geeft, hij open springt.

Maar alsnog bedankt (:

Ik was egt bang dat hij opeens ziek was.

Geplaatst:

Het is natuurlijk logisch dat het met een gecastreerd mannetje niet goed gaat, je moet ook geen 2 heren koppelen. Je zou hem dan moeten laten castreren en een leuk vriendinnetje geven geen vriendje... dan is je konijn veel gelukkiger. En de cavia natuurlijk een eigen cavia vriendje/dinnetje, want een cavia en konijn bij elkaar houden is niet te adviseren. Ik zou zeggen google konijn en cavia bij elkaar en dan zullen de eerste hits het allemaal afraden: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/40164-het-houden-van-een-cavia-en-konijn-in-een-verblijf.html

Helaas, heb ik al 3 konijnen van dichtbij gezien die de dood hebben gevonden door cavia beten. En andersom sterven er ook cavia's.

Voor een passend vriendinnetje kun je naar de overvolle opvangen gaan, omdat er een groot konijnenoverschot is in Nederland en mensen weer gigantisch veel konijnen dumpen op het moment (vorige week en de week ervoor 18 binnen gekregen alleen al bij mij).

Voor de roofdieren hoef je ook niet bang te zijn, maar voor het onverwachte van een prooidier het onverwachte wegspringen. Er zijn al konijnen overleden door zo'n tuigje. Een fijne ren kan het konijn doen wat die wil is echt veel fijner voor hem.

Geplaatst:

Een extra konijn en cavia wou ik er later pas bij nemen.

Ik heb meerdere konijnen gehad en ik studeer Dierenverzorging, dus ik weet waarom ze niet bij elkaar kunnen.

Mijn Cavia zat sinds hij jong was bij een konijn, en daarna met cavia's die hem steeds aanvielen.

Tot nu toe gaat het goed en slapen ze lief tegen elkaar aan, en ze wassen elkaar, dus ik laat het nog even zo.

Mij werd aangeraden om knaagdierenvoer van de Welkoop te nemen die geschikt is voor konijn en cavia, verder voer ik hem ook wel losse groentes en dergelijke.

Maar je kunt er zeker van zijn dat ik binnenkort een vrouwtje er bij neem! Ik heb al een schattig beestje op het oog (:

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .