Ga naar inhoud

Goed middel tegen diarree gezocht


Laptopmuis

Aanbevolen berichten

Hallo!

Omdat we toch wel veel konijnen krijgen die van gemengd voer bij ons over moeten stappen op normaal konijnenkorrel voer hebben we vaak last van konijnen die plakpoep of zelfs diarree hebben.

Nu zijn we eigenlijk opzoek naar een middel wat we deze konijnen eventueel kunnen geven om het te stoppen.

Onze dierenarts heeft ons ooit een fles gegeven dat voor diarree was. Maar niet specifiek voor konijnen. Het was meer voor onze pony die ooit eens diarree had. Maar volgens de dierenarts kunnen we dit ook aan konijnen geven.

Omdat hij toch meer van de grotere dieren is en niet zoveel verstand heeft van konijnen zoeken we toch liever een middel dat echt bedoeld is voor konijnen en eventueel ook voor cavia's.

Weet iemand een effectief middel?

Via dierenarts bestellen is geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou iets van Protexin kunnen gebruiken.

Maar ik moet zeggen dat ik nooit diarree heb bij dieren van gemengd naar vast voedsel. Ik zorg dat ze de eerste dagen veel hooi krijgen en zeer beperkt biks en heb nooit last van diarree, ook niet met de gedumpte konijnen. Als er diarree in het spel is, is er hier wat anders mis bijv. wormen, coccidiose, clostridium etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle konijnen worden bij ons sowieso ontwormd (waarvan we weten dat dat nog niet gebeurd is).

We mengen meestal hun oude voer (we vragen altijd aan de mensen om dat mee te nemen) met het voer wat wij voeren. Geleidelijk aan doen we steeds minder voer van hunzelf erdoor mensen tot ze volledig ons voer eten.

We krijgen ook wel eens konijnen die nog nooit hooi gekregen hebben. Mensen zeggen dan verontwaardigd 'hebben konijnen dat dan nodig? Dat wist ik niet.'

Diarree is meestal een paar dagen (niet echt diarree, maar grote keutels die aan elkaar plakken). Maximaal twee, dan is het weer weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarvoor zou ik persoonlijk niet met middeltjes aan gaan rommelen, is echt niet rampzalig (zorg wel dat konijn en hok goed schoon blijven, met deze temperaturen zeker) medicatie kan meer ellende aanrichten in de darmen vaak dan goed maken. Als je wat wil geven kun je idd nog kiezen voor een probiotica als protexin. Meer zou ik niet doen. Heb daar hier overigens ook zeer zelden problemen mee, met overstappen van slechte voeding naar goede. Ik meng vaak niet eens.. (Dat is wel mits het een stap vooruit is qua kwaliteit dan hè, maar waarom zou je ze op slechtere voeding gaan zetten..) Ik bouw het net als Aniek wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ook geen middel.

Ik weet dat in een konijnen asiel hier in de buurt, geven ze konijnen met darmproblemen / diaree, hooi thee. Misschien dat dat werkt? Het kan in ieder geval geen kwaad. Geen chemische rotzooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .