Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
De miserie houdt hier maar niet op! Nu heeft Wollie ook al last van maden, en dat terwijl ik haar gisteren nog goed gecheckt had, en haar in bad gedaan had omdat er wat kak aan haar vacht kleefde... En ze hebben haar goed te pakken, er is al een heel stuk van haar achterwerk (laag net onder de huid) weggevreten!!! Er waren véél méér maden dan bij Speedy, en ik heb ze zo goed mogelijk proberen te verwijderen. Ik vond het niet normaal dat ze niet kwam tijdens het voedermoment, dus ik nam haar op en zag het meteen. Ik had haar dan binnen gezet en alles klaargemaakt voor haar verzorging en medicatie, maar ze was plots foetsie. Dus ze kon nog huppelen, gelukkig. Het stonk ook verschrikkelijk... Zopas nog een keer gekeken en 3 nieuwe uitgehaald, de meesten waren ook nog klein, dus wel nog niet zolang bezig, maar wel massaal! Wist niet dat het zo snel kon gaan, want vanmorgen was ze nog in orde en kwam lekker smullen. Ik mag straks nog naar de KKDA (19u30)

Als er nog mensen zijn die tips hebben om vliegen weg te houden uit de ren, ik hou me sterk aanbevolen!!!

Met Mormeltje gaat het weer elke dag een stukje beter, vandaag heeft ze even buiten gespeeld en zo waar een paar hupjes gedaan en gegeten van het gras. Nu is ze weer uitgeteld, maar straks ga ik haar lekkers voorschotelen.

Je kunt een grote klamboe over je konijnenverblijf heen hangen (zorg wel dat ze het niet opeten anders heeft het geen nut ;)).

Vliegen komen idd af op een natte vacht..

Succes bij de da.. Kun je niet gelijk al je konijnen laten controleren?

• Reacties 154
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Dan ga ik met een verhuiswagen moeten gaan geloof ik, als ik ze alle 8 meeneem!!!

Maar ik ben van plan om woensdag langs te gaan met Speedy en Mormel, want vanaf donderdag gaan ze op logement bij de buren van mijn schoonouders, die het wel zien zitten om voor onze zorgenkindjes te zorgen. De anderen zien er goed uit, en heb toch geen plakpoepen meer gezien.

Ik wist niet dat vliegen ook op natte vacht afkwamen, als ik dat had geweten, had ik haar extra drooggemaakt voor ik haar in de ren had gezet...

Een klamboe is niet echt een optie, de konijnenren is zo'n 4 x 3 m en allemaal gaas errond tot op de grond, dus dat zou al een megaklamboe moeten worden.

Ik ga proberen mijn man te overtuigen dat we moeten investeren in een grote konijnenren die met gaas afgemaakt is, zodat vliegen er gewoon niet in kunnen!

Geplaatst:

Probeer dan eens heel veel citroenmelisse planten om en op de ren en het hok, munt schijnt ook te werken, een aantal cd's ophangen en door een aftreksel van citroenmelisse te maken door bladeren in warm water te leggen, deze eruit te zeven en het groene water op en om het hok en ren te spuiten met een plantenspuit.

Geplaatst:

Blijkbaar helpt basicilum ook, da's makkelijker te verkrijgen in de winkels. Misschien moet ik aan de bovenkant van de ren wel plantenbakken hangen met allerlei vliegenwerende planten in...

Geplaatst:

Dat heb ik ook gedaan ;) Heb 1 mandje met citroenmelisse boven de ren hangen. Maar mijn ren is niet 12 m2 ;) Dus voor 12 m2 zul je idd een aantal mandjes op moeten hangen.

Geplaatst:

Goed, heb het verslagje al getypt bij de topic vliegen/maden, maar ik zet het ook hier even neer:

Ben net terug van de DA, ze vond het ook best een verschrikkelijke wonde. Morgen moet ik terug om het dicht te naaien, want dat kon ze vandaag niet doen voor het geval er nog eitjes zouden zijn.

Ze moet zo meteen nog haar stronghold krijgen, ze heeft ook een kapje op, omdat haar poepje geschoren is, en helemaal ontsmet en de buitenste randen afgeknipt. Ze was zooooo flink, ze was wel een beetje suf gemaakt, maar de DA zei dat ze nog nooit zo'n flink konijn had gehad bij zo'n wonde. Dus hopelijk komt alles goed, morgen weer metacam en dan ook antibiotica, heeft ze vandaag bij de DA al gekregen...

Alle konijntjes zullen morgen hun stronghold krijgen van de DA, de Anti Myasis kende ze nog niet. Maar goed ook dat ik op aanraden van jou bepaalde kruiden/groenten heb gekocht, er zitten er ook een paar tussen voor snelle wondherstelling en antibacterieel en zo, dus naast haar biks heb ik ook een potje met deze mengeling gezet, en ook heel wat groenvoer. Ze mag niet op korrels, dus gewoon kranten en een oud T-shirt in haar plasbakje.

Mormel zal ook weer wat bijgevoederd moeten worden, omdat ze nog te weinig keutelt. Maar ik heb de indruk dat ze wel serieus aan het smullen is van mijn kruidenmix, heb een beetje gesnoeid in de kruidentuin van mijn schoonouders (de kruiden zijn daar toch heel verwilderd...), en ze eet nu onder andere kamille, citroenmelisse, oregano, blad van de mierikswortel, sla, wortel, wortelgroen, selder... Mevrouw heeft dus niets tekort!!! Ze is nu flink aan het knabbelen, en als ze klaar is, krijgt ze nog een portie dwangvoer (critical care)

Geplaatst:

Jeetje zeg! het lijkt of er geen aan komt bij jou! Denk je net dat het goed gaat met de andere, begint er weer eentje! ik wens je heel veel beterschap met je nijntjes! en dat het snel voor je mag op houden al die pech bij de nijntjes

Geplaatst:

Ik hoop ook dat het dan gedaan is, ik ben doodop van er constant mee bezig te zijn, want al mijn andere zaken die ik zou moeten doen, blijven ook liggen. Het vergt wat van een mens om er al gewoon voor te zorgen, maar nu met al mijn zorgenkindjes is het heel zwaar om dragen. Moet ook mijn man al heel het weekend missen die me anders ook wel helpt, dus ik zit er gewoon ff door.

Mormeltje heeft vannacht alleszins wat gegeten, maar ik heb daarnet ook nog gedwangvoerd, want de DA denk dat ze idd nog veel te weinig eet zelfstandig.

Wollie heeft waarschijnlijk ook niet zoveel gegeten, had gisteren haar kapje nog wat kleiner geknipt, maar ik kreeg het niet meer over haar hoofdje. Ze spartelde nogal tegen, maar het is me uiteindelijk wel gelukt, maar het draait wel wat, zodat haar "eetopening" aan de zijkant komt te zitten. Heb daarnet nog wat wortelgroen en zo gegeven en in haar mondje gedaan, en dat heeft ze toch mooi opgeknabbeld.

En over Speedy maak ik me ook weer zorgen, want hij heeft weer naast het toilet geplast (in feite tegen zijn etensbak aan) en had de indruk dat het redelijk "dik" was, niet zo heel vloeibaar, dus ik geloof dat ik toch maar met alle 3 zo meteen langsga bij de DA... Ik zou niet willen dat hij een blaasontsteking of zo heeft...

Dus het houdt maar niet op, en hopelijk blijft het bij deze 3. Vrijdag vertrekken we op reis, maar kan je geloven, voor het eerst zie ik daar zo tegenop omdat ik ze dan allemaal moet achterlaten...

Geplaatst:

Wollie is daarnet met succes geopereerd, en de DA heeft zoveel mogelijk geprobeerd de wonde dicht te krijgen, wat niet echt evident was, want er was niet echt veel vel op overschot. Normaal gezien zou het zonder problemen moeten dichten, maar ik moet haar natuurlijk regelmatig checken of te zien of de wonde niet open is, of er toch geen maden meer zijn (in principe zou alles weg moeten zijn) of dat het zwart kleurt, want dan moet ik meteen terug. Draadjes mogen er binnen 10 dagen uit, tot dan moet ze haar kapje aanhouden en nog extra medicatie krijgen. Nu ligt ze wakker te worden op de handdoek met een klein kooideksel erover, zodat ze ook niet weg kan of zich kan bezeren. Heb ook Stronghold mee voor alle andere konijnen te behandelen.

Speedy heb ik ook meegedaan om te checken, die was helemaal in orde en genezen van zijn madenverhaal.

Met Mormel lijkt het toch niet zo goed te gaan, de DA zei dat ze nog vermagerd was. Toen we haar op de weegschaal zetten, was het inderdaad maar 1.6 kg (tegenover 1.950 vorige week), dus ze moet dringend weer meer gedwangvoerd worden. Maar het probleem is dat ze bijna niet meer wil slikken, en dan wordt het weer moeilijk natuurlijk. Bij de DA lukte het ook niet, kan uiteraard ook met de stress van de verplaatsing te maken hebben. Ik ga zelf eerst wat eten, en dan ga ik me weer bezighouden met Mormel, heb ook ander dwangvoer meegekregen, misschien dat het met een andere smaak wel weer gaat lukken...

Maar ik begin er zelf helemaal door te zitten, omdat het zoveel energie van me vraagt, zonder al te veel resultaat. Ik wil natuurlijk alles doen voor mijn konijntjes, en we blijven hopen dat het stilaan beter mag gaan, zeker met Mormel, want ze zou toch zeker weer moeten aangesterkt zijn tegen dat ik op reis vertrek...

Geplaatst:

Ik weet niet wat voor biks je geeft, maar meestal kun je door kokend water over de biks te strooien, roeren en laten in trekken, een papje maken. De biks die je geeft lust ze (neem ik aan) wel..

Wel pas geven als het papje afgekoeld is natuurlijk ;)

Geplaatst:

Nee, we reizen altijd low-budget en regelen alles zelf, dus geen verzekering...

De dwangvoer die ik haar nu geef is van Critical Care, en van bij de DA een ander product meegekregen namelijk Trovet, is eerder een poeder. Misschien dat een ander smaakje haar zou doen eten, maar ze wou niet slikken, dus alles terug uit haar mondje, en zo gaat het natuurlijk niet.

Ik hoop maar dat mijn meid de moed niet aan het opgeven is...

Geplaatst:

Je kunt het altijd met een biks-papje proberen. Als ze dat door wil slikken zal het idd de smaak zijn. Je kunt ook olvarit wortel papje (zonder aardappel) door de dwangvoeding mengen. Of zelf wat wortel erdoor mengen.

Geplaatst:

Ze heeft dus een ietsiepietsie van het biksbrouwsel gegeten, maar niet heel veel, want het slikken zat er weer niet in... Ze was wel anders nog actief, toen ik haar op mijn borst legde, draaide ze zelf weer weg, dus er zit wel nog wat leven in, maar eens in haar bakje zit/ligt ze daar maar.

Ik ga haar zo meteen nog wat primperan geven, zou haar eetlust een beetje moeten aanwakkeren...

Heb nu wat extra groenvoer (wat ze in principe graag eet: selder en wortel) in haar bakje gedaan, we zien wel wat het wordt...

Geplaatst:

Ik weet niet wat het dag ritme van jouw konijn is, maar mijn konijnen liggen nu inderdaad te slapen, dus dan is het niet heel vreemd als jouw konijn nu ook zou slapen.. zeker nu ze niet lekker is.

Probeer je ook niet te veel met haar bezig te houden, hoe moeilijk dat ook is. Dieren merken dat snel en dat kan weer voor stress ed zorgen. Wat moet (medicijnen en dwangvoeding) dat moet natuurlijk wel.

Geplaatst:

Ik vrees dat ze de moed aan het opgeven is... Ik probeer nu elk uur haar te dwangvoeren, maar buiten één of twee ml houdt ze niet veel meer binnen. En ze is ook weer zo slap als een vod, veel beweging zit er niet in. Wel iets meer dan vorige week toen ik dacht dat het voorbij was. Maar we blijven ervoor vechten!

Voor de rest laat ik haar gewoon rusten in haar bakje of in de zetel, en tussendoor neem ik haar dus enkel bij me om te dwangvoeren... Misschien was het ritje naar de dierenarts veel te stressvol voor haar...

Geplaatst:

Is het niet een idee om je da te bellen? Ik heb het idee dat er meer aan de hand is dan het voer niet lusten..

Drinkt ze wel zelfstandig? Uitdroging ligt met dit weer snel op de loer..

Geplaatst:

Drinken kan ik niet bij haar zetten, want aangezien ze nog steeds niet ziet, zit ze met haar hoofd of wam er meteen in... Ik heb haar tussendoor ook al wat water gegeven met een spuitje...

Geplaatst:

Heb net nog ff geprobeerd om water te geven, maar ze reageerde er ook nauwelijks op. Nu is heel haar borst nat, en ook daar reageert ze niet op, anders wil ze haar meteen wassen in die omstandigheden. Ik heb van de DA een grotere spuit meegekregen om te dwangvoeren, en ik probeer dat idd zo ver mogelijk in haar bekje te steken. Misschien niet ver genoeg dan, als je het verder steekt, moet de slikreflex dan sneller komen?

Geplaatst:

Normaal is het zo dat als je het te ver voorin de mond spuit, ze het uitspugen en als je het iets verder erin spuit, ze het door slikken.

Maar ik zou je da voor advies bellen. Misschien is een infuus verstandiger..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .