Jeske Geplaatst: 19 juni 2012 Geplaatst: 19 juni 2012 Hallo,Begin mei hebben we een konijntje uit de opvange gaan halen. Hij had reeds snot maar werd behandeld met Baytril.In de opvang waren er verschillende konijntjes met snot, maar toen ik 3 weken na adoptie nog geen verbetering opmerkte, nam ik contact op met de opvang. De konijntjes daar waren aan de beterhand, maar ons konijntje zou langer moeten behandeld worden volgens haar. Na nog een 10 dagen langer Baytril en geen verbetering, ben ik naar de dierenarts gegaan. Ons ander konijntje, Jack had ondertussen de besmetting overgekregen. De dierenarts heeft wat snot laten onderzoeken, en het bleek over de Pasteurella bacterie te gaan, de gevaarlijke soort waar ze longontsteking van kunnen krijgen en niet te behandelen met Baytril. Ook werd een schimmelinfectie vastgesteld. Tijdens het afwachten van de resultaten werden onze konijntjes alvast ingeënt met een andere soort antibiotica. Na de resultaten heb ik dan nog een nieuwe soort antibiotica gekregen. Ceporex. Na een dag of 3 was ons eerste konijntje Jacky er van af. En ben ik dan ook gestopt met haar de antibiotica te geven. Want ze reageerde er niet goed op. Steeds kleiner wordende keuteltjes, blindedarmkeutels laten liggen... Ondertussen krijgt ons 2de konijntje nu nog steeds de AB Ceporex. Ook hij had in het begin kleinere keutels, dronk weinig enzovoort, maar dit is nu beter. Snot heeft hij nog steeds maar hij niest toch al minder. Volgens onze dierenarts gaat het over mogelijks chronisch snot. En zal ik waarschijnlijk nog een kuurtje moeten doen. Maar wat daarna dan?? Heeft hier iemand ervaring met dit? En met deze anitbiotica?Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad... Slaap er zelfs niet meer van... We hebben bovendien een vakantie gepland voor begin Juli. De konijntjes zouden naar mijn vader gaan. Maar eerlijk gezegd zie ik het niet echt zitten om op vakantie te gaan, en een ziek konijntje achter te laten...
Domino Geplaatst: 19 juni 2012 Geplaatst: 19 juni 2012 Hier ook een konijn met chronisch snot. Hij heeft meerdere kuren gehad en duplociline werkte het beste. De antibiotica die jij hebt gehad ken ik niet. Misschien is het een andere benaming? Of een totaal andere ab. Mijne heeft er een snurkend geluid aan overgehouden en af en toe een nies. Maar sommige konijnen moeten eens in de zoveel tijd een kuur als het weer opkomt. Maar goed, ik ken die ab niet die je nu aan je konijn geeft. Ik weet dat duplociline wel goed tegen pastuerella werkt. Mischien kan je het eens navragen? En soms is een langere kuur noodzakelijk. Ik moest om de dag een injectie aan hem geven. En dat een maand lang. Maar dat is iets wat je dierenarts bepaald.
Nouck Geplaatst: 19 juni 2012 Geplaatst: 19 juni 2012 Wat vervelend dat je een ziek konijntje mee hebt gekregen! Naar mijn idee hadden ze jou niet dat beestje mee mogen geven, zéker gezien je al eentje had natuurlijk. Of was dat in overleg?Over de ab kan ik je weinig vertellen. Wel weet ik dat er nog meer soorten zijn
Jeske Geplaatst: 20 juni 2012 Auteur Geplaatst: 20 juni 2012 (aangepast) Wat vervelend dat je een ziek konijntje mee hebt gekregen! Naar mijn idee hadden ze jou niet dat beestje mee mogen geven, zéker gezien je al eentje had natuurlijk. Of was dat in overleg?Over de ab kan ik je weinig vertellen. Wel weet ik dat er nog meer soorten zijnWe wisten inderdaad dat ons konijntje snot had, maar bij de opvang dachten ze niet dat het over pasteurella ging gaan... Heb al een aantal maal contact gehad met het meisje van de opvang en ze voelt zich ook verschrikkelijk schuldig. We mogen ook ons konijntje komen wisselen, maar de koppeling lijkt we geslaagd, en natuurlijk zijn we al gehecht aan het konijntje. Alhoewel het geen pakkonijn is. Hij is nog steeds wat bang, maar ja we hebben dan ook een slechte start gemaakt hé. Meteen elke dag een strijd voeren om de AB te kunnen geven... Heb vandaag contact opgenomen met de dierenarts, en aangezien er toch een lichte verbetering is, moet ik de Ceporex nog wat langer geven. Laat ons duimen voor verbetering... 20 juni 2012 aangepast door Jeske
Aanbevolen berichten