Augustus Geplaatst: 18 juni 2012 Geplaatst: 18 juni 2012 Ik heb een vraag omtrent de castratie van een voedstertje. Mijn nijn is net 6 en heeft hoogstwaarschijnlijk last van haar baarmoeder. Ik merkte op dat ze sinds gisteravond erg lusteloos is, stilletjes in een hoek zit, luid knarsetandden en geen trek heeft, dus ze is vanmiddag gelijk naar de DA geweest. Meestal als zij zo is, dan is het vaak een beetje gas en binnen een paar uur over. Dan vind je opeens een hele lading keuteltjes en heeft madam weer honger. Ik hou haar dan altijd sterk in te gaten en sta klaar met de Infacol voor het geval dat het te lang duurt etc. De DA vermoedt dat er iets is met haar baarmoeder, het voelde namelijk vergroot aan. Zij raadt mij nu aan om een echo te laten maken bij het Medisch Centrum voor Dieren in Amsterdam. Ik ga morgen dus z.s.m. een afspraak maken voor de echo om uitsluitsel te krijgen. Ondertussen heeft ze pijnstillers meegekregen (Carprofen) en dwangvoer.Nu weet ik dat ik haar had moeten laten opereren toen ze een stuk jonger was, maar het kwam er maar niet van vanwege persoonlijke omstandigheden. Mijn vraag is dan ook, is een castratie operatie aan te raden gezien de leeftijd? Eerlijk gezegd zou ik die operatie wel doen, want zo is het ook niet te doen, maar ik heb gewoon twijfels over de risico's die natuurlijk groter zijn als ze wat ouder zijn.
Amatjuh Geplaatst: 18 juni 2012 Geplaatst: 18 juni 2012 Ik zou dan wel even de echo afwachten, om te kijken of het inderdaad om een afwijking gaat en (beetje hard gezegd) of het nog zin heeft om te opereren. Je kent zelf je konijn het beste, hoe is haar conditie? Is ze goed op gewicht? Dan zou ik het wel aandurven met een konijn van 6 jaar.
Augustus Geplaatst: 18 juni 2012 Auteur Geplaatst: 18 juni 2012 Nee, dat is niet hard gezegd, want daar maak ik me ook zorgen om. Maar goed, daar is ook de echo voor natuurlijk.Haar conditie is prima, gewicht is goed. Voor de rest heeft ze eigenlijk maar weinig klachten gehad, soms beetje last van gas maar dat ik heb wel snel in de smiezen.
Augustus Geplaatst: 22 juni 2012 Auteur Geplaatst: 22 juni 2012 Sorry! Beetje laat met mijn reactie, maar vanochtend vond haar echo plaats. Met haar baarmoeder is gelukkig niets mis, die is helemaal leeg en gezond, maar ze heeft wel een cyste van 8 mm in een van haar eierstokken. Zij is maar een dwergje < 2 kg, het is niet mega groot, maar ook niet heel erg klein. De resultaten worden door gestuurd naar mijn eigen DA en dan zullen we even verder bespreken over het hoe en wat. Met de aanwezigheid van de cyste betekent het wel een grotere risico op ontstekingen in de toekomst, dus ik denk dat we even alles goed moeten doornemen.Ondertussen is ze weer helemaal haar eigenwijze zelf. Ik ben in ieder geval wel opgelucht dat de rest er goed uit zag.Heb jij ervaring met konijnen met cystes?
Aanbevolen berichten