Zooky Geplaatst: 17 juni 2012 Geplaatst: 17 juni 2012 Ons konijn Zooky heeft in februari een longonsteking gehad.Hij had ook een onstoken oog,was er erg aan toe.DA gaf hem iedere dag een inspuiting met antibiotica,5dagen lang,nadien 6druppeltjes midicatie in zijn drinkwater(we weten niet wat het was,DA gaf het ons mee)We verdampten ook eucalyptus aan zijn hok,doen we nog.Zooky is altijd binnen.Alles kwam goed,wij superblij!Sindsdien komt het altijd terug,zij het in mindere mate.Zooky hoest soms precies vooral als hij eet.DA gaf terug 5 dagen een inspuiting want ze hoorde licht gereutel op zijn long.Dat hoesten zou volgens haar slijm zijn.Er bestaat daar medicatie voor maar zou de darmen beschadigen dus liever niet dan.Zooky eet goed,loopt 's avonds in de living rond.Toch maken we ons zorgen.Gaat dit nog weg?Wat kunnen we doen?Help ons en vooral Zooky want hij is zo'n lieve kapoen.Bedankt aan iedereenGroetjes uit Belgiƫ
Annelies en Basje Geplaatst: 17 juni 2012 Geplaatst: 17 juni 2012 hallo daarOver het hoesten zelf weet ik helaas niets, maar ik kan wel uit je berichtje afleiden dat zooky nu dus gevoelige luchtwegen heeft. In dat geval denk ik meteen aan de bodembedekking die in zooky's verblijfje ligt, daar brengt hij tenslotte een groot deel van zijn dag door lees ik. Hoewel het voor ons mensen niet altijd opvalt is van dat houtschaafsel/houtkrullen zelfs in de ontstofte versie nog erg stofferig, diezelfde ervaring heb ik met hooi. Ik zou dan ook willen aanraden eens te bekijken waar Zooky op zit, en even te bekijken of het anders kan, indien je beslist dat het misschien toch wel een beetje stoffig zou kunnen zijn. Met betrekking tot het hooi helpt het hier het hooi steeds buiten eens uit te schudden, en het onderste van de zak gaat eigelijk steeds lina recta de composthoop op, daar verzameld zich vaak behoorlijk wat stof heb ik al gemerkt.Indien zooky zindelijk is kan je het ook houden op alleen bodembedekking in zijn wc'tje en in zijn kooi een fleece, een katoenen doek, een handdoek,.. Er vanuit gegaan dat de situatie nog niet zo is uiteraard. Indien je het al wel doet zoals beschreven weet ik zo meteen geen andere bruikbare tips.Ik denk dat je met zo'n kleine ingrepen in zooky's leven misschien geen wonderen verricht, maar alle beetjes helpen. Groetjes!
Amatjuh Geplaatst: 17 juni 2012 Geplaatst: 17 juni 2012 En voor een volgende keer geen medicatie meer in het drinkwater doen. Dan weet je namelijk niet hoeveel je konijn binnen krijgt van het medicijn en of dat voldoende is om de infectie aan te pakken. Beter is medicatie met een spuitje in de mond geven of onder de huid spuiten.
Zooky Geplaatst: 17 juni 2012 Auteur Geplaatst: 17 juni 2012 Hallo,Bedankt voor je reactie.Zooky zit inderdaad op houtstaafjes en hooi.Hij is nu 4jaar.Zou het kunnen dat hij na al diene tijd daar nu pas last van heeft?Een gevolg van die longontsteking die hij gehad heeft?Groetjes en nogmaals bedankt
Zooky Geplaatst: 17 juni 2012 Auteur Geplaatst: 17 juni 2012 Bedankt,Zooky heeft al inspuitingen gehad en nadien medicatie in zijn water.Het is onmogelijk om het in zijn mond te geven.Kent u een truckje om dat wel te kunnen?Alvast bedankt en vele groetjes
Annelies en Basje Geplaatst: 18 juni 2012 Geplaatst: 18 juni 2012 Ik zeg niet dat het de enige reden zal zijn hoor, maar dat het er niet echt goed aan doet zou heel goed kunnen. Trek de vergelijking maar even door naar mensen: als wij een bronchitis hebben en we dan gaan wonen/werken op een hooizolder, doet het er ook niet veel goeds aan natuurlijk.Het zou kunnen dat zooky daar nu pas last van heeft, dat kan zelfs zomaar van de 1ne op de andere dag gebeuren. Met betrekking tot het medicatie geven: konijntje goed vasthouden en langs de zijkant rustig in het bekje spuiten is de "standaard" manier, daar vind je redelijk wat voorbeeldfilmpjes van terug op youtube, kijk anders eens even. Medicijnen kunnen vaak ook samen gegeven worden met wat voedsel. Zo kan je bv het medicijn geven op een klein stukje brood. Wel uit de hand geven, dat je zeker bent dat zooky het ook wel degelijk binnen heeft op het moment dat je in gedachten had. Als je op het forum het zoekvakje gebruikt met termen als "medicijn" zal je vast nog tips tegenkomen. Succes!
Zooky Geplaatst: 19 juni 2012 Auteur Geplaatst: 19 juni 2012 hallo,We horen nu al 2dagen minder hoesten.Ok zou ik zeggen,hijeet wel maar is s'avonds minder actief als hij vrij rondloopt.Misschien maken we ons te vlug zorgen.We wachten af anders terug naar de DA.Bedankt en veel groetjes van ZookyTot nog eens
Zooky Geplaatst: 1 juli 2012 Auteur Geplaatst: 1 juli 2012 dag allemaal,Zooky is nu weer actief.Hij vindt het terug leuk 's avonds vrolijk rond te huppelen in huis.Hij krijgt nu bovenop zijn dagelijkse groenten extra vitaminnen.Hopelijk blijft het zo!We zorgen er nu ook zeker voor dat hij geen tocht krijgt.Na zijn longonsteking zal hij vermoedelijk ons zorgkonijntje blijven.Bedankt aan iedereen voor de tips
Aanbevolen berichten