MariekeTx Geplaatst: 14 juni 2012 Geplaatst: 14 juni 2012 hallowe hebben een konijne 6 a 7 (duitslangoor) en hij heeft al een poosje een ontstoken oog.we zijn we mee naar de dieren arts geweest en wat bleek de onder wimpers groeien in zijn ogendat komt omdat hij te dun was. hij krijgt al een zalf en is al een stuk dikker gewordenhij is zo dun geworden omdat zijn maatje was overleden hij ad veel minder.nu is er probleem: als hij uit je handen springt valt hij op zijn zij/oog (rechts)nu leggen we hem zachtjes op de grond en vandaag was het zo dat ik hem zachtjes op de grond zette en toe leekhet net alsof hij geen even wicht had en liep zo raar naar rechts.p.s: als je hem optilt dan valt zijn hoofd ook een beetje naar rechts.
wupsie Geplaatst: 14 juni 2012 Geplaatst: 14 juni 2012 je hebt je topic in het subforum over onverwachte nestjes geplaatst deze past beter in het gezondheids forum maar wat je omschrijft klinkt mij als E. Cuniculi in de oren. Het mager worden, en de evenwichtsstoornis passen daar bij. Dit kan behandeld worden met 28 dagen panacur. het is wel belangrijk dat je niet te lang wacht met behandelen om kans op herstel te vergroten.Bespreek dit nog eens met een dierenarts die echt verstand heeft van konijnen (dit heeft helaas niet elke dierenarts, of jouw dierenarts konijnkundig is kan ik niet beoordelen natuurlijk)er kan natuurlijk ook een andere oorzaak zijn maar EC lijkt steeds vaker voor te komen en in tijden van stress steekt het de kop op. Het verliezen van je maatje geeft natuurlijk veel stress.
Annelies en Basje Geplaatst: 14 juni 2012 Geplaatst: 14 juni 2012 Ik weet niet zo veel van konijnenziektes, maar van wat ik heb gelezen heb is de kans dat het E. Cuniculi is reëel. Mager worden, kopje scheef houden,... Er zouden mogelijk heel veel konijnen dit beestje in zich dragen (ik heb vernomen dat het een eencellige parasiet is), en dat het doorbreekt op momenten van stress, zoals Wupsie hier boven ook al aanhaalt. Als hij zijn hoofdje steeds schever en schever gaat houden of je het niet vertrouwd zou ik ermee naar de dierenarts gaan, een konijnkundige dierenarts, die lijst vind je in het subforum "gezondheid". Er zijn natuurlijk nog meer dierenartsen konijnkundig, maar van deze dierenartsen is het al bevestigd, dan ben je toch nét iets zekerder. Ik zou aan je dierenarts ook aangeven dat je een vermoeden hebt van EC en of hij daar eens specifiek naar zou willen kijken, van de ervaringsverhalen hier leid ik namelijk af dat sommige dierenartsen er nog wel eens over durven kijken, of een behandeling "wel eens willen proberen" op verzoek van het baasje, en dat het dan na behandeling inderdaad veel beter gaat.
wupsie Geplaatst: 14 juni 2012 Geplaatst: 14 juni 2012 ik zou persoonljk niet wachten tot zijn kopje schever gaat staan. Als het hoofdje al scheef staat is de kans dattie weer recht komt steeds keleiner. Daarnaast hoeft bij EC het hoofdje niet scheef te gaan staan (een fout die veel onkonijnkundige dierenartsen maken) Mijn konijn Max viel ook alleen af en liet zijn plas lopen.28 dagen panacur is relatief veilig. Als je geen andere oorzaak kunt vinden zou ik zeker zo snel mogelijk beginnen.
Aanbevolen berichten