Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik woon in Lima en heb een nieuw konijntje erbij sinds een week of twee/drie. Nu heb ik laatst gezien dat er in haar ontlasting wormen zitten. Die heeft ze dus waarschijnlijk al een hele tijd.

Aan de hand van plaatjes op 't Internet vermoed ik dat het pinwormen zijn. Bij de dierenartsen hier heb ik helaas geen Panacur gevonden (ze zeggen dat dat in Peru uit de handel is). De eerste dierenarts heeft me een middel op basis van selamectine verkocht, ik lees alleen net dat dat helaas net niet tegen pinwormen werkt. De tweede dierenarts heeft me een poeder op basis van piperazine (32%) verkocht. Ik vind in het nederlands weinig informatie hierover, in het engels wel en het schijnt effectief te zijn tegen pinwormen. Het probleem is alleen dat het door het water moet en 1) mijn konijnen eten voornamelijk verse alfalfa waar veel vocht in zit en drinken daarom nauwelijks water (of zou ik het over hun eten kunnen strooien?) en 2) het is me niet duidelijk wat de dosis moet zijn.

Wie kan me helpen?

Geplaatst:

Je hebt natuurlijk geen zekerheid dat het de pinworm (passalurus ambiguus) is, maar het is wel de meestvoorkomende worm bij konijnen.

Dus daar vanuit gaande...kan je idd piperazine gebruiken. Alleen moet ik er wel bijzeggen dat het maar een matige werking heeft tegen de pinworm.

Het beste is fenbendazole (panacur) en als dat niet te vinden is een andere bezimadazole (thiabendazole, oxibendazole, mebendazole)

Je kan de piperazine gebruiken, als je maar weet dat het kan zijn dat het niet voldoende werkt.

Bij de dosering kan ik je wel helpen, maar dan moet ik de concentratie weten (dus hoeveel werkzame stof per mg).

Probleem 1 valt ook op te lossen...Als je weet hoeveel je moet geven kan je dat aantal gram gewoon in een klein beetje water oplossen en met een spuitje geven. Dan ben je zeker dat ze de juiste hoeveelheid binnen krijgt.

Zit ze al bij je andere konijnen? Anders moet je ze wel allemaal behandelen.

Hoe gaat het met Cusi en Chami?

Geplaatst:

Hoi Zwarte Panter, bedankt voor je antwoord en sorry voor mijn late reactie. Er staat niet zoveel informatie op de verpakking, het enige wat erop staat is dat elke 10 gram 32% piperazine bevat. Dus dat is 0.32 miligram werkzame stof per mg poeder volgens mij. Ik hoop dat je me verder kan helpen...

Ze hadden het trouwens ook in vloeibare vorm, wie weet is dat makkelijker. Ik kan er morgen eens langs om te kijken wat voor dosis dat is...

Helaas is mijn lieve voedster Cusi plotseling overleden. Vandaar dat ik als gezelschap voor Chami een konijntje erbij heb.

Geplaatst:

Jeetje, wat erg van Cusi! Hopelijk klikt het goed tussen Chami en zijn nieuwe vriendinnetje.

De dosis is 200 mg/kg konijn. Dan zou je 6.25mg poeder moeten geven per kg lichaamsgewicht van je nieuw konijntje.

Dat geef je dan 2 dagen en na 2 weken geef je het nog eens 2 dagen.

Vloeibaar is bijna altijd makkelijker. Maar als je dit al hebt gekocht, kan je het wel gebruiken hoor. Ik zou het alleen wel zelf toedienen (dus oplossen in water en met een spuitje geven), anders ben je niet zeker of ze wel voldoende binnenkrijgt.

Ik weet niet of Chami en je nieuwe konijntje al hebben samengezeten? Of dat je misschien groen plukt op een plek waar het nieuwe konijntje al heeft rondgelopen?

Anders zou ik Chami ook al meebehandelen.

Daarnaast moet je goed in de gaten houden of het voldoende werkt. Dus als je na de behandeling nog steeds wormen ziet, of ze komt niet aan in gewicht,... Dan zou ik opzoek gaan naar één van de andere producten die ik heb opgesomd.

Succes!

Geplaatst:

Geweldig! Ik heb ze allebei net de eerste dosis gegeven en morgen de tweede. Het nieuwe konijntje is erg bangig (ik kan haar nog niet aaien) en ik ben bang dat het geven van het medicijn niet bevorderlijk is voor haar vertrouwen in mij, maar het moet maar even... Gelukkig heeft ze wel vertrouwen in Chami, de twee zijn inmiddels dikke vriendjes. Ik hoop dat de piperacine effectief is, anders moet ik naar iets anders op zoek.

Ze zitten al een aantal weken bij elkaar. Ik vermoed dat het nieuwe konijntje al wormen had op haar oude adres (een kinderboerderij) maar dat ik het gewoon niet opgemerkt heb.

Is dit trouwens ook besmettelijk voor katten? Anders moet ik poeslief ook behandelen...

Geplaatst:

Als het de passaluris ambiguus (pinworm en meest voorkomende wormensoort bij konijnen) is, dan is deze niet overdraagbaar naar katten.

Ik zou je kat wel in de gaten houden. Als het toch een andere wormensoort is, dan heb je geen zekerheid of ze niet overdraagbaar zijn.

Ik hoop dat ze snel van de wormen af is.

Heeft je nieuwe aanwinst al een naam? En heb je toevallig een foto van haar?

Ik wil voor leden die dit lezen nog wel even benadrukken dat er normaal geen dosissen van medicatie worden gegeven op het forum aangezien je hiervoor in NL naar de DA hoort te gaan.

Aangezien er in Peru geen DA'en zijn die iets van konijnen kennen (daar worden ze niet gezien als huisdier), wordt er hier een uitzondering gemaakt.

Geplaatst:

vdl11l.jpg

Dit is mijn nieuwe nijntje Juana (spreek uit Goeana). Poes Maria is ook een nieuwkomer, die is twee maanden terug aan komen lopen en voelt zich al helemaal thuis.

Bedankt voor de nuttige info, Zwarte Panter!!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .