Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Mijn konijnen Sofie en Fred zijn net begonnen te verharen (ze zitten altijd buiten) en nu ik net thuiskwam zag ik dat Sofie wat viezigheid (al opgedroogd) op haar linkervoorpootje had en toen ik haar optilde op de onderkant van de staart en een heel klein beetje bij haar anus. Ik zag nu ook dergelijke viezigheid (opgedroogd) op de grond liggen.

Ze eet en is nog net zo enthousiast als normaal. Ik zag wel een paar grote keutels, waarvan ik er 1 heb opengemaakt zeg maar. Daarin zag ik haren (ze is een Rex konijn, dus korte haren), maar verder wel de structuur zoals normaal, misschien in zijn geheel ietsje zachter. Zou het kunnen dat de keutels door de haren oid als een soort reactie wat vochtiger oid zijn aan de buitenkant, waardoor je wat viezigheid ziet? Heeft iemand zoiets al eens meegemaakt?

Ze krijgen veel hooi en 2x per dag samen een handje SS en een paar grassprietjes. Ze zijn volgens mij niet te dik :-)

Alvast bedankt voor reacties!

Geplaatst:

Ik zou het zo niet weten, ruikte het ook? Dat je bv. kon ruiken dat het poep was? Of hebben ze ook plekken waar zand/modder ligt wat in de vacht kan gaan zitten? Heeft het ook geregend dat ze gewoon in de regen zijn blijven zitten>?

Geplaatst:

Ik heb er niet echt aan geroken (maar veel droge dingen ruiken niet meer zo), zal zo eens proberen te ruiken. Ze hebben geen zand/modder waar ze in/op kunnen, maar die regen van de afgelopen dagen maakt de stenen waar ze deels op zitten wel nat (al is het helemaal overdekt, er lekt altijd wel wat vnl. van de zijkant).

Geplaatst:

Bij mij zijn die haren vaak vies als ze aan het verharen zijn. Ik kam ze dan ook 1x per week of 1x per 2 weken in de periode dat ze verharen.

Haren in de ontlasting moet je idd wel voor oppassen. Daarom geef ik ze in de rui periode ook een heel klein beetje papaya en laat ik ze zo veel mogelijk rennen. Zo voorkom ik verstoppingen.

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad iets van poep. Het ruikt ernaar en toen ik het schoonmaakte, zag je het papier waarmee ik het deed bruinig worden. Kammen werkt niet zo goed, omdat ze vrij korte haren heeft, maar ik heb zoveel mogelijk eruit geplukt. Fred zijn staart was schoon.. maar hem heb ik ook 'geplukt'. Ze vinden het helaas niet zo leuk, maar ja...

Ha, rennen doet ze over het algemeen wel... (ik hoef maar aan te komen lopen en mevrouw komt aanrennen en gaat voor de deur zitten of er nog wat te eten is, het liefst duwt ze de deur eruit;-) ).

Waar is de papaya voor? Tegen verstopping? Ze keutelt nog goed (vrij grote, iets ovale keutels).

Geplaatst:
Bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad iets van poep. Het ruikt ernaar en toen ik het schoonmaakte, zag je het papier waarmee ik het deed bruinig worden. Kammen werkt niet zo goed, omdat ze vrij korte haren heeft, maar ik heb zoveel mogelijk eruit geplukt. Fred zijn staart was schoon.. maar hem heb ik ook 'geplukt'. Ze vinden het helaas niet zo leuk, maar ja...

Ha, rennen doet ze over het algemeen wel... (ik hoef maar aan te komen lopen en mevrouw komt aanrennen en gaat voor de deur zitten of er nog wat te eten is, het liefst duwt ze de deur eruit;-) ).

Waar is de papaya voor? Tegen verstopping? Ze keutelt nog goed (vrij grote, iets ovale keutels).

Ik geef papaya (2 tot 4 korreltjes per dag) als ze in de rui zijn om een verstopping te voorkomen. Konijnen likken die losse haren van hun lijf en slikken het door. Ze kunnen niet net zoals katten haarballen braken, dus moet het door de darmen heen. Dit geeft een groot gevaar voor een verstopping.

Omdat je aangaf dat je haren in de keutels had zien zitten, gaf ik je de tip van papaya.

Geplaatst:

Ja, dat begreep ik, maar wist niet precies wat papaya dan doet, vandaar. Ik ken Papaya als vrucht... waar kun je daar korreltjes van kopen?

Geplaatst:

Mijn DA rare versgeperste ananas sap aan. (dus echt een hele ananas en die op het moment van geven vers persen) Er zitten enzymen in die helpen bij het transporteren van de haren. Deze enzymen verdwijnen bij het bewaren dus ananas uit blik, pak of folie helpt niet.

Ik ken papaya ook alleen als vrucht.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .