Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over ons konijntje die nu ongeveer 8.5 week oud is.

Sinds vandaag zie ik dat ze het toilet in haar kooi gebruikt. Ik heb hier stro ingelegd en ineens poept en plast ze hierin.

Nu kijk ik net in de toilet en ik zie hierin gewone keutels liggen zoals altijd, niks raars aan te zien.

Echter zie ik ook een soort oranje/bruine urine(??) hierin zitten. Is dit wel urine? Zo ja, hoe kan de kleur zo oranje-achtig zijn? Kan dit door het voer komen? Ze eet biks korrels en een beetje gemengd voer.

Of is dit waterachtige diarree? Het ruikt wel sterk naar plas..

Daarnaast valt me op dat ze erg erg erg weinig hooi eet. heel af en toe een hapje maar ze eet vooral stro. Iemand tips hoe ik dat kan veranderen want ik weet dat hooi essentieel is voor een konijn en zijn stoelgang etc.

Ik hoop van jullie te horen!

Groetjes strandje

Geplaatst:

Hoi Strandje,

Ik denk dat je al heel wat wijzer wordt als je dit stukje leest: http://www.konijnen.nl/ziekten/rode_urine.htm

Waarschijnlijk is er dus niks aan de hand. Wat voor voer geef je je konijntje precies?

Toen mijn konijntje vooral op stro ging zitten knagen heb ik geen stro meer in de kooi gelegd, alleen een zachte bodembedekker (als ze alles netjes in haar toilet doet kan dit ook een handdoek zijn) en hooi op meerdere plekken. In het toiletje zou ik een absorberende bodembedekker doen (geen klontvormende) en misschien een heel klein beetje stro, zodat ze toch weet dat het de bedoeling is om daar te plassen.

Veel plezier met je nieuwe huisgenootje!

Geplaatst:

Hoi, bedankt voor het artikel. Dit stelt me inderdaad wat meer gerust.

Ik geef biks (die gewone 'grijze' staafjes).. Dit soort biks is meegegeven door de fokster omdat ze dit ook in het nest te eten krijgt. We moeten dit de komende weken langzaam mengen met de biks die wij gekocht hebben. Ineens wisselen van soort is niet goed.

Daarnaast krijgt ze gemengd voer wat is samengesteld door de fokster (dus niet die slechte voeding die ze in dierenwinkels verkopen met al die vrolijke kleurtjes).. Ik merk echter dat ze dit gemengde voer erg lekker vind en dit eerst tussen de biks vandaan vist. Als dit helemaal op is gaat ze uiteindelijk over naar biks.

Wat voor zachte bodembedekker bedoel je precies? We hebben een angora konijn met veel lange haren dus veel blijft in haar vachtje hangen. Alleen een handdoek is niet geschikt aangezien ze naast haar toilet ook in de rest van haar kooi poept en plast.

Geplaatst:

Er zijn zoveel soorten bodembedekkers op de markt, ik bedoel er eentje (naar keuze, die jij fijn vindt) die niet pijn doet aan de pootjes. Een hoop mensen vinden hennepvezel erg prettig omdat het niet stoft, goed absorbeert en zacht is.

Goed dat je niet in een keer van voer verwisselt. Dat je nijn al het mengvoer er tussenuit snoept vind ik niet zo gek, ook zelf samengesteld is dit een soort McDonald's voor konijnen. Iets wat je bijvoorbeeld in mini hoeveelheden in een voerbal kan doen of kan geven als beloning. Normaal voer moet inderdaad alleen uit biks bestaan, en dan het liefst een van de betere merken. Zelf voer ik Hope Farms, op dit forum schijnt men ook erg tevreden te zijn over Science Selective :) Nooit te grote hoeveelheden voer geven, dan kan je konijn de blindedarmkeutels laten liggen of stoppen met hooi eten.

Geplaatst:

Bij een jong konijntje tot 4 maanden mag het konijn onbeperkt biks hebben (geen gemengd voer). Vanaf 4 maanden geef je afhankelijk van je konijn 15 gram per kilo van het volwassen lichaamsgewicht. Zodra je konijn dus 4 maanden is en je verwacht dat je konijn uiteindelijk 3 kilo (ik noem maar een voorbeeld he!) weegt, dan geef je dus 45 gram biks per dag.

Als je konijn te weinig hooi eet, dan kun je proberen om een ander merk hooi te kiezen. In een ander topic gaf ik ook al deze merken aan als advies omdat mijn slecht etende hooi-konijnen dit wel super lekker vinden:

- Puik weidehooi (let op dat er weidehooi op staat), te koop in tuincentra

- Vitakraft alpenweide hooi, te koop bij AH XL

- Vitami, te koop bij alle AH

- Hooi zonder merk, het hooi is groen van kleur bij de Ranzijn (2,5 kilo) in een doorzichtige verpakking. Intratuin verkoopt het ook.

In het verleden heb ik ook JR Farm bergweide hooi gegeven (zooplus), maar mijn ram reageert er op door zijn bdk's te laten liggen. Ze vonden het wel super lekker.

Soms geef ik kruidenhooi van vitakraft (tuincentra zoals Ranzijn) of Kenner kruidenhooi (welkoop/boerenbond), maar tegenwoordig gaat er niets boven het hooi van de Ranzijn zonder merk..

De vitakraft alpenweide hooi wordt door heel veel konijnen super opgegeten, merk ik.

Geplaatst:

We hebben vandaag bij de boerenbond kruidenhooi van kenner gekocht.. en raad is.. ze at er meteen van! Hopelijk blijft ze dit doen.

Ik heb nog een vraagje.. het valt mij en mijn vriendin op dat Plofje ineens heel afstandelijk is. Knuffelen vond ze nooit heel fijn, op schoot zitten vind ze niet fijn. Nu zit ze vrijwel grootste deel van de dag/avond in haar huisje en komt af en toe uit haar hok (hok staat overdag open waardoor ze op het tapijt kan lopen). In het begin kwam ze heel vaak uit haar hok maar nu bijna niet meer.

We hebben haar nu 2 weken. Denken jullie dat dit nog gaat veranderen? De fokster vertelde dat de angora hangoor zich vaak hecht aan een iemand en erg aanhankelijk is. We merken hier echter (nog?) niets van..

Geplaatst:

Fijn dat ze het nieuwe hooi wel lekker vindt, soms is het even zoeken naar een goede kwaliteit.

Oh jee, het zou kunnen dat ze zich niet zo lekker voelt. Eet ze wel nog steeds goed en maakt ze mooie keuteltjes?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .